DynoJet...

AndyPandy

New member
Har precis köpt en Yamaha Dragstar 1100-03. På denna sitter ett Vance and Hines-system som mullrar fint. Enligt förra ägaren är det inte isatt något DynoJet-kit.

Jag har problem med avgasknallar då jag släpper av på gasen.....kan detta åtgärdas/hjälpa med ett DJ-kit?

Är det ett måste att sätta i ett DynoJet och vad vinner jag på det? Är det rent av skadligt att INTE sätta i det?

Anders
 

Pisken

New member
Tror inte det är någon fara att skita i att bestycka om fuggarna ... MEN din motor kommer gå bättre med ett "Dynojet kit" samt en riktig körning i en bromsbänk,samt öppnare luftfilter .

Det ditt V&H rör gör nu endast är att genererar mera buller , inte mycket effekt , lägg ner ett par tusingar på att få det optimerat så har du full behållning av "bullret" :) ... du kommer märka rejäl skillnad
 

Kawasaki

New member
Då jag satte ett slipon på min mc så kollade jag med min märkesverkstad.
dom sade att om den smäller så kan det tyda på att den går för snålt men han rek. att jag skulle köra den i dynojetbänken så får man ett svar om man behöver göra något, men min bluppade eller hur jag ska beskriva det, så det visade sig att den gick lite för fett.

Ett dynojet kit är mera för den som provar själv det är en sats med mynstycken i olika storlekar.

Jag betalade bara för dom munstycken som dom satte i.

Så för att vara säker skulle jag nog låta köra den i bänk och se hur den mår om man måste bestycka om den

Om den går för snålt så kan den bränna tändstift el. i värsta fall kolv, för fett så sotar den och kan sotskära om den går mycket för fett
 
Last edited:

Triumph int

New member
Tänk efter innan du lägger ut några pengar på att få mer effekt på en hoj som väger 260 kg och har 62 hk.

Troligen drar den bara mer bensin och med en 17 liters tank så blir du klart begränsad.

Byt till en annan hoj i stället för att modifiera för stora pengar, det spelar ingen roll om du har 60 eller 70 hk på en sån hoj.

För att vara tydlig, jag tycker inte att det är en dålig hoj.
 

AndyPandy

New member
Tänk efter innan du lägger ut några pengar på att få mer effekt på en hoj som väger 260 kg och har 62 hk.

Troligen drar den bara mer bensin och med en 17 liters tank så blir du klart begränsad.

Byt till en annan hoj i stället för att modifiera för stora pengar, det spelar ingen roll om du har 60 eller 70 hk på en sån hoj.

För att vara tydlig, jag tycker inte att det är en dålig hoj.

Är inte ute efter 100:tals hästkrafter men vill inte att motorn tar stryk av ljudsystemet. För mig funkar hojen som den är nu, men vill att den ska gå klockrent.
 

Triumph int

New member
Ja det är vad jag menar, ska den gå rent och fint så
kostar det flera tusen och det enda du får är ljud.
 

AndyPandy

New member
Ja det är vad jag menar, ska den gå rent och fint så
kostar det flera tusen och det enda du får är ljud.

Troligen har förre ägaren kört med detta system på i flera år....kan motorn ta stryk av detta? Jag menar, hur viktigt är det att sätta i ett DynoJet-kit? Eller är det bara att köra på? Nöjer mig kraftmässigt i nuläget....

Anders
 

Triumph int

New member
Du kan försöka att öka motståndet med längre insatser och på så sätt få både ljud och "rätt" motstånd.
 

SuperRetard

New member
Eller så petar du på ett originalsystem och får en motor som både går som den ska och slipper störa allmänheten med vad som i deras ögon är oljud.
 

SuperRetard

New member
Haha, skulle vara för motorns skull då......


Haha??

För att hojåkare i regel är hatade av alla andra kommer inte påverka oss alla på sikt?

Framförallt ni som låter som fan på samma ställe länge (sporthojar försvinner ju iaf rätt snabbt) kan göra rätt stor skillnad genom att stänga rören!
 

Niklasinorr

New member
Ett dynojet-kit är en låda med oftast en kombination av nålar, några munstycken, ett par trottelfjädrar och en eller ett par borrar.

Tanken är att man moddar sina trottlar med att borra större hål, sätta igen visa hål, byta till hårdare/mjukare trottelfjädrar, munstycken och nålar.
Dynojets munstycken är formade som venturirör och nålarna är slipade på motsvarande sätt.

Efter moddning kommer trottlarna att lyfta snabbare och motorn får av Dynojet specieficerad mängd soppa i förhållande till luften.

Dessa kit är relativt dyra och effekten av dem kan vara väldigt begränsad. Det funkar i regel bra på amerikanska (typade i USA) hojar eftersom de var strypta på ett helt annat sätt än europeiska pga av bla hårdare avgaskrav.

Kiten kan också vara direkt skadliga. Det släpptes en batch till Keihingasarna som sitter i ZX9 -98-99 där nålarna var felslipade. De hade en kant som helt enkelt slipade insidan av emulsionsrören i gasarna och hojen gick med tiden mer och mer fett. När problemet uppdagades var rören så slitna att de inte gick att använda. Problemet var att rören inte var utbytbara utan kunderna fick byta hela förgasarpaketet...INTE billigt.
DynoJet hade givetvis i sitt finstilta att det var kundens ansvar bla bla bla...

För att göra en lång historia kort. Skit i Dynojet kitet, åk till någon med en bromsbänk och be dem kolla din lambdakurva. Sen får de höja/sänka nålarna och gå upp ett par steg i huvudmunstyckena (originalmunstycken) och din hoj kommer att gå precis lika bra som med ett Dynojetkit till en fraktion av kostnaden...
 

AndyPandy

New member
Haha??

För att hojåkare i regel är hatade av alla andra kommer inte påverka oss alla på sikt?

Framförallt ni som låter som fan på samma ställe länge (sporthojar försvinner ju iaf rätt snabbt) kan göra rätt stor skillnad genom att stänga rören!

Hur skulle det påverka alla hojåkare? Förbjuda motorcyklar? Tycker det är upp till var och an att ta ansvar för omgivningen när man kör. Jag står ju t.ex inte och gasar för att låta mycket i bostadsområden där jag vet att folk bor. Och under dygnets sena timmar åker jag inte ens ut med hojen med omtanke till närboende.....Och ville jag ut sena timmar får jag väl "stänga rören".....
 

Curre

New member
Tjena AndPandy,
Jag vet inte hur det gått för dig men man har samma problem med BT1100 vid byte av slip-on.
Eftersom det händer när du drar av gas så kan det vara en justering av blandningsskruven du behöver göra. Sök på www.BT1100.se så kanske du hittar ett användbart tips.
 

OH-

Member
Vad jag vet bestyckar man inte förgasare på avslag. Bestyckningen ändrar man för att få optimal bränslemängd när motorn uträttar arbete.
 

tersan

New member
Vad jag vet bestyckar man inte förgasare på avslag. Bestyckningen ändrar man för att få optimal bränslemängd när motorn uträttar arbete.
Korrekt. Fast en trevlig bieffekt av en optimerad inställning av tändning och bränsle brukar vara att motorn går rent i alla lägen. ;)
 

TKH

New member
På min dragge kom knallarna från avgasreningen.
Lösningen var att ta bort avgasreningen. Det blir några hål kvar som måste
pluggas och det finns kit för det ändamålet att köpa.
Jag har ett oanvänt kit liggande. :)
 

Lynxman

New member
Hade liknande frågeställning efter byte till V&H på en Kawasaki 1500 Classic för något år sedan. Efter bytet av piporna gick motorn rätt 'magert pga ökad genomflöde. Detta resulterade i mitt fall i högre temp (ventiler). Inte säkert att det blir så i ditt fall men kan vara värt att kolla. DynJet fixar i vilket fall som helst detta eventuella problem.
 

Niklasinorr

New member
Hade liknande frågeställning efter byte till V&H på en Kawasaki 1500 Classic för något år sedan. Efter bytet av piporna gick motorn rätt 'magert pga ökad genomflöde. Detta resulterade i mitt fall i högre temp (ventiler). Inte säkert att det blir så i ditt fall men kan vara värt att kolla. DynJet fixar i vilket fall som helst detta eventuella problem.

...eller så köper man några munstycken för någon 50-lapp...
 

Axman

New member
Haha??

För att hojåkare i regel är hatade av alla andra kommer inte påverka oss alla på sikt?

Framförallt ni som låter som fan på samma ställe länge (sporthojar försvinner ju iaf rätt snabbt) kan göra rätt stor skillnad genom att stänga rören!

Som boende vid en motorled så vill jag nog påstå att sporthojar är de som låter längst och mest av de hojarna som har öppna rör. Det är dock få brötiga sporthojar per brötig glidare.

Det mest störande ljudet har detta fåtal sporthojar, därefter kommer nog sportbilar. Sedan har jag faktiskt problem med att placera in lokaltrafiken, ett tag lät bussarna helt förb*nnat men det är lite bättre nu.

Det som låter mest från en motorled är dock ljudet av bildäck mot asfalt. Mot det hjälper bara låg hastighet... Mycket värre problem för mig än alla avgasljud.

Men till ämnet, kolla om avgasrören suger in luft någonstans, fick tips om att det kunde orsaka poffande.
 
Top