DynoJet...

AndyPandy

New member
Bytte till originalrören inför besiktningen.... Knallade ändå!!!! Dock inte lika mycket..... Blev det en ledtråd?
 

Hasse-VTX

New member
Gör du stora förändringar så kan avgassmällar bero på att det behövs ny injustering.

Men det kan vara så enkelt att avgassmällarna kan bero på enbart läckage i avgaspackningarna, prova att sätta dit nya packningar.
 

AndyPandy

New member
Gör du stora förändringar så kan avgassmällar bero på att det behövs ny injustering.

Men det kan vara så enkelt att avgassmällarna kan bero på enbart läckage i avgaspackningarna, prova att sätta dit nya packningar.


Vilka packningar menar du? Var sitter de? När jag bytte dämparna inför besiktningen fanns inte en tillstymmelse till packningar i den skarven i varje fall...men det kanske inte var där du menade?

Anders
 

gundj

New member
Vilka packningar menar du? Var sitter de? När jag bytte dämparna inför besiktningen fanns inte en tillstymmelse till packningar i den skarven i varje fall...men det kanske inte var där du menade?

Anders

Packningarna sitter mellan toppen och avgasrören.
Dom komprimeras till rätt passning när du drar dit rören. Det är antingen aluminiumringar eller kopparringar.
Vid demontering sitter dom rätt fast kring utloppsporten och man kan få pilla lite FÖRSIKTIGT för att få loss dom.
 

Ghost

New member
Tänk efter innan du lägger ut några pengar på att få mer effekt på en hoj som väger 260 kg och har 62 hk.

Troligen drar den bara mer bensin och med en 17 liters tank så blir du klart begränsad.

Byt till en annan hoj i stället för att modifiera för stora pengar, det spelar ingen roll om du har 60 eller 70 hk på en sån hoj.

För att vara tydlig, jag tycker inte att det är en dålig hoj.

Eller så drar den (mer troligt) mindre pga att förgasarna blivit optimerade för dom förutsättningar som är.

Mctillverkarna (precis som biltillverkarna) gör en justering av förgasarna (eller insprutningen om det är det som är monterat) som skall passa olika körstilar, väderlekar, årstider, garantier osv. Framförallt så måste tillverkaren se till att fordonet klarar av dom lagkrav som finns (utsläpp, buller mm.) och den förgasarinställning som gör lagboken glad är inte optimal för att motorn skall göra sitt jobb så effektivt som möjligt. En rätt injusterad motor går snålare och mår bättre än en standardjusterad som kommer direkt från butiken.
 

Ghost

New member
Ett dynojet-kit är en låda med oftast en kombination av nålar, några munstycken, ett par trottelfjädrar och en eller ett par borrar.

/.../

För att göra en lång historia kort. Skit i Dynojet kitet, åk till någon med en bromsbänk och be dem kolla din lambdakurva. Sen får de höja/sänka nålarna och gå upp ett par steg i huvudmunstyckena (originalmunstycken) och din hoj kommer att gå precis lika bra som med ett Dynojetkit till en fraktion av kostnaden...

DynoJet-kiten är framtagna för att man skall slippa köra motorn i bänk och sedan byta munstycken baserat på de mätvärden man får fram. DJ-kiten blir således en rätt grov kompromiss (precis som tillverkarens justering) som inte alls behöver vara optimal för dom förhållanden som råder på den plats (land, ort, kommun...) som fordonet framförs i. Så med ditt förslag kommer motorn högst troligt gå bättre än med ett DJ-kit. Till ett lägre pris.

Man måste nog ta av sig hatten och buga sig för pr-folket på DynoJet då dom har lyckats skapa ett varumärke så starkt att de flesta associerar injustering av förgasare (oavsett hur justeringen går till) med DynoJet...
 
Top