Ett dynojet-kit är en låda med oftast en kombination av nålar, några munstycken, ett par trottelfjädrar och en eller ett par borrar.
Tanken är att man moddar sina trottlar med att borra större hål, sätta igen visa hål, byta till hårdare/mjukare trottelfjädrar, munstycken och nålar.
Dynojets munstycken är formade som venturirör och nålarna är slipade på motsvarande sätt.
Efter moddning kommer trottlarna att lyfta snabbare och motorn får av Dynojet specieficerad mängd soppa i förhållande till luften.
Dessa kit är relativt dyra och effekten av dem kan vara väldigt begränsad. Det funkar i regel bra på amerikanska (typade i USA) hojar eftersom de var strypta på ett helt annat sätt än europeiska pga av bla hårdare avgaskrav.
Kiten kan också vara direkt skadliga. Det släpptes en batch till Keihingasarna som sitter i ZX9 -98-99 där nålarna var felslipade. De hade en kant som helt enkelt slipade insidan av emulsionsrören i gasarna och hojen gick med tiden mer och mer fett. När problemet uppdagades var rören så slitna att de inte gick att använda. Problemet var att rören inte var utbytbara utan kunderna fick byta hela förgasarpaketet...INTE billigt.
DynoJet hade givetvis i sitt finstilta att det var kundens ansvar bla bla bla...
För att göra en lång historia kort. Skit i Dynojet kitet, åk till någon med en bromsbänk och be dem kolla din lambdakurva. Sen får de höja/sänka nålarna och gå upp ett par steg i huvudmunstyckena (originalmunstycken) och din hoj kommer att gå precis lika bra som med ett Dynojetkit till en fraktion av kostnaden...