Dröm MC försäkringen?

Maru

New member
Det hade varit lite smidigare om man hade kunnat bestämma på förhand med försäkringsbolaget hur många dagar man tänkt sig köra under en säsong och betalat för den risken de anser att man utgör. Man hade helt enkelt kunnat meddela försäkringsbolaget om vilken dag eller dagar man tänkt sig köra i förväg genom någon typ av inloggning på deras hemsida. Ett problem i sammanhanget är vägskatten. Då den inte utgör någon större kostnad i sammanhanget kanske man skulle kunna säga att man betalar skatten för hela året så slipper vägverket skicka ut nya skattemärken ifall det går en tid mellan de olika dagarna man tänkt sig köra motorcykel.

Dessvärre var det precis så hela premiehöjning började.
På den tiden när man kunde ändra försäkringen under det som i dag kallas teckningstiden(i regel 1 år).
Man körde hoj bara på helgerna, alltså ställde sporthojsåkaren på hojen på Fredag och ställde av på Söndag. Och eftersom olyckor bara inträffar när man kör, d v s helgerna i detta fallet så fick försäkringsbolaget ta fram en prisbild för försäkring på sporthoj som motsvarade 2 dagar i veckan under sommarhalvåret....gissa om det blev en dyr premie.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vad är rimligt för självrisk?

ex. 25% av skadekostnaden som på Folksam försäkringen, vart man som försäkringstagare själv kan vara med att påvärka reperations kostnaden
- eller 25.000 kr plus moms som på Suzuki märkesförsäkring för sports modellerna!
 

Catherine

New member
Vad är rimligt för självrisk?

ex. 25% av skadekostnaden som på Folksam försäkringen, vart man som försäkringstagare själv kan vara med att påvärka reperations kostnaden
- eller 25.000 kr plus moms som på Suzuki märkesförsäkring för sports modellerna!

Runt 10-15000 känns som en smärtgräns för självrisk för mig.

I Suzukis märkesförsäkring kan man genom att installera en spårsändare på hojen få ner självrisken på stöld till hälften, alltså 12500. Att sätta ett lägre maxtak även i SMC-försäkringen med en sådan installation kan ju vara något att ta efter.

Nyare cyklar har ju också elektronisk startspärr, vilket gör att de är svårare och mindre intressanta att stjäla. Det borde också kunna påverka självrisken.

Generellt anser jag annars att den modellen som finns i SMC-försäkringen med 25% av skadekostnaden när det gäller vagnskador är en bättre lösning än ett väldigt högt fast belopp. Ofta har man ju inte totalkvaddat utan har mindre skador, och då kommer man billigare undan med SMC:s alternativ. Särskilt som man dessutom själv kan styra över totalkostnaden.

Mina 2 ören...

PS. Om jag inte blivit felinformerad av Suzuki så är det 25000 plus moms på vagnskadegarantin, men 25000 totalt i helförsäkringen.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag har läst en del av Era inlägg men dock inte alla. När jag fick mitt nuvarande jobb fick jag efter de två första intervjuerna göra en personlighetstest:D:rolleyes::eek:

En kille från personalavdelningen träffade mig och ställde lite frågor samt att jag fick svara på enkät. Svaren bildar ett visst mönster och därav kan killen från personalavdelningen drar vissa slutsatser på vilken sorts människa man är.
Det hela tar inte mer än några minuter och man behöver inte vara en expert för att kunna dra slutsatser från ett sådant test. Han kollade upp resultaten genom att säga till mig att jag har dragit slutsatsen att du är en människa med dessa egenskaper: Rätt eller fel. I mitt fall stämde det till 100% och därför fick jag även jobbet.

Så försäkringsbolagen borde ha sådana enkäter som de fyller i när man ringer upp dem och så kan de dra slutsatsen om man är en riskbenägen människa och lägga personen i en viss premieklass. Självklart ska de kolla på såna saker som ålder, hoj, antal år man har haft körkort, vart man bor osv.

Vad tycker NI? Tror Ni att det kan fungera med ett personlighetstest?

Hälsningar,

Amir
 
Last edited:
Hej,

Jag har läst en del av Era inlägg men dock inte alla. När jag fick mitt nuvarande jobb fick jag efter de två första intervjuerna göra en personlighetstest:D:rolleyes::eek:

En kille från personalavdelningen träffade mig och ställde lite frågor samt att jag fick svara på enkät. Svaren bildar ett visst mönster och därav kan killen från personalavdelningen drar vissa slutsatser på vilken sorts människa man är.
Det hela tar inte mer än några minuter och man behöver inte vara en expert för att kunna dra slutsatser från ett sådant test. Han kollade upp resultaten genom att säga till mig att jag har dragit slutsatsen att du är en människa med dessa egenskaper: Rätt eller fel. I mitt fall stämde det till 100% och därför fick jag även jobbet.

Så försäkringsbolagen borde ha sådana enkäter som de fyller i när man ringer upp dem och så kan de dra slutsatsen om man är en riskbenägen människa och lägga personen i en viss premieklass. Självklart ska de kolla på såna saker som ålder, hoj, antal år man har haft körkort, vart man bor osv.

Vad tycker NI? Tror Ni att det kan fungera med ett personlighetstest?

Hälsningar,

Amir

Först och främst tror jag inte man ska tillmäta den typen av test för stor betydelse. Enkla fågor och enkla slutsatser är inte det bästa när man ska beskriva komplexa förhållanden. De kan säkert ge en riktningsvisare men jag tror att man gör sig en otjänst om man tillmäter dem för stor betydelse.

I det nämnda sammahanget torde väl risken för att försäkringstagare manipulerar testet vara överhängande. Finns starka incitament att svara "rätt" och rätt svar är sannolikt inte så svårt att lista ut.
Magnus
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag tror ändå att individuell anpassad försäkring kan vara ngt att satsa på. Dessa personlighets används av företag för att bekräfta den bild de har fått av personen ifråga och de ser snabbt igenom dig om du ljuger. Men han på personavdelning sa att dessa tester är inte 100% men kan ge fingervisning.
Säkert finns det andra former och andra sätt att komma fram till en individuellt anpassad försäkring.


Först och främst tror jag inte man ska tillmäta den typen av test för stor betydelse. Enkla fågor och enkla slutsatser är inte det bästa när man ska beskriva komplexa förhållanden. De kan säkert ge en riktningsvisare men jag tror att man gör sig en otjänst om man tillmäter dem för stor betydelse.

I det nämnda sammahanget torde väl risken för att försäkringstagare manipulerar testet vara överhängande. Finns starka incitament att svara "rätt" och rätt svar är sannolikt inte så svårt att lista ut.
Magnus
 
Top