Banåkning är ju en "billig" del av ersättningar för bolagen.
Skadorna sträcker ju sig oftast bara till materiella ,en bråkdel av kostnaderna ,mot personskador med rehabilitering som följd i trafiksammanhang.
För visst är det väl dom hastiga stoppen som dödar och dessa är ju eliminerade på banan
P.s Jag är ingen expert i frågan ,så rätta mig om jag har fel
Ha dé
Bärgning kan vara bra då alla inte har SMC VISA. Glas kan tas bort, hur mycket glas finns på en motorcykel? Rättsskydd behövs i princip bara om man själv ska stämma någon, i alla andra fall gäller allmännt rättskydd.Hur ska dröm försäkringen vara för just din MC?
Kan vi tänka i nya banor - ta bort f. ex. bärgning (som finns på SMC VISA kortet), är det endast pris som räknas, ska SMC medlemskap ingå, larm ell. annan elektronik, höjd premie vid grova fortkörningar, märkes alt. MC-typ försäkringar, bonus system, personlig MC försäkring för den som ägar flera MCs, etc, etc..
Kom gärna med tanker och förslag...
Hej!
En försäkring för "R6 08" kostar 86756,00kr/ år.
Med vänlig hälsning
Linda Lundgren
Gjensidige Försäkring
Jag va bara tvungen o visa detta, blev så full i skratt..... rena drömmförsäkringen....
..En försäkring för "R6 08" kostar 86756,00kr/ år.
.....
Många kloka ord från dig Maru
Heders!
Hej!
En försäkring för "R6 08" kostar 86756,00kr/ år.
Med vänlig hälsning
Linda Lundgren
Gjensidige Försäkring
Jag va bara tvungen o visa detta, blev så full i skratt..... rena drömmförsäkringen....
Det är ju fler o fler bolag som inte tillåter bankörning som inte är SMC-organiserat villket innebär att man inte har någon försäkring som täcker vid bankörning med tex. actionpix och liknande.
Är det någon som har koll på något bolag som i alla fall trafikförsäkrar mc av R-typ tex R1, R6,GSXr, CBR och godkänner bankörning.
Jag har ringt runt en del och fått negativa besked av tex, Folksam, Vesta, Salus ansvar, If, Trygg-hansa.
Bilsport mc tar men det kostar 24700:- för trafik och dom godkänner bana.
Detta är för en R1
/ Jonas
Sedan kan man ju höja funderingen och tanken på om det är hojen som är benägen att generera olyckor eller är det föraren?
Av presenterad statistik att bedömma så är det en kombination, fast då sporthojar är över-representerade så tryter argumenten.
Har man tillgång till effekten så använder man den.
Hej
Personligen är jag oerhört trött på att betala för dessa sporthojsstollar.
Är det en mänsklig rättighet att få köra en R1:a eller ska man få stå för sina egna kostnader? Om dess gossar fick stå för sina egna kostnader skulle supersporthojarna försvinna illa kvickt eller iaf dess risktagande förare. Ett annat problem är att många försäkrar sina hojar på äldre släktingar för att få ner premien och med detta skjuter över kostnaderna på oss andra. Jag tycker försäkringsbolagen helt enkelt skulle neka all form av ersättning om det framkommer att det är en skenförsäkring.Ett annat alternativ är att man sänker premien mot att försäkringen enbart gäller om ägaren är föraren.
Som det är idag (rätta mig om jag har fel) kan dom neka vagnskadan men trafikförsäkringen gäller ändå med högre självrisk. Jag tycker att trafikförsäkringen naturligtvis ska gälla om motparten blir skadad men den som åker runt på en hoj utan korrekt försäkring skulle bli utan och sedan även få ersätta försäkringsbolaget.Men en sådan konstruktion skulle skenförsäkringarna försvinna när första fallet uppdagas.
Vad gäller elektroniskt stöldskydd tycker jag det ska vägas in mer i försäkringen.Är stölder ett problem med moderna hojar med elektroniskt stöldskydd? Vad gäller glas delen så gissar jag att det inte står för några större kostnader i sammanhanget.
Fredrik