Dröm MC försäkringen?

Maru

New member
Hej igen......:eek:

en sak till.

Man ska kunna välja om hojen ska repareras med bättre begagnade eller nya delar.

Det borde göra en hel del på premien. Nya kåpor är inte billigt. Kanske kan man få välja eftermarknadskåpor från Hong Kong. ;)
 

Hasse

New member
Stöldchip/ statistik

Banåkning är ju en "billig" del av ersättningar för bolagen.
Skadorna sträcker ju sig oftast bara till materiella ,en bråkdel av kostnaderna ,mot personskador med rehabilitering som följd i trafiksammanhang.
För visst är det väl dom hastiga stoppen som dödar och dessa är ju eliminerade på banan ;)
P.s Jag är ingen expert i frågan ,så rätta mig om jag har fel :rolleyes:
Ha dé

Jo visst är de stoppen som dödar. Det nämdes vid SMC:s grundutbildning
för några år sedan. Kroppens inälvor lossnar från sina fästen och då överlever man inte.
Farten uppgavs i stoppögonblicket vara 70 km/tim.

Sedan olyckor på bana och på väg.
Intressant vore att veta skillnaden i kostnad på dessa om man jämför.
Här borde väl statistiker kunna uttala sig?

Jag som lekman håller med Guzzikungen ang Rossi på väg. Jag anser att det är en kostsam och onödig belastning för samhälle/familj.

De starkaste sporthojarna skulle inte få sättas i händerna på orutinerade förare sedan hur detta skall gå till kan ju diskuteras.

Finns det möjlighet att bygga in stöldchip borde det premieras via försäkring.

/hasse
 

Tyrannosaurus

New member
Hur ska dröm försäkringen vara för just din MC?

Kan vi tänka i nya banor - ta bort f. ex. bärgning (som finns på SMC VISA kortet), är det endast pris som räknas, ska SMC medlemskap ingå, larm ell. annan elektronik, höjd premie vid grova fortkörningar, märkes alt. MC-typ försäkringar, bonus system, personlig MC försäkring för den som ägar flera MCs, etc, etc..

Kom gärna med tanker och förslag...
Bärgning kan vara bra då alla inte har SMC VISA. Glas kan tas bort, hur mycket glas finns på en motorcykel? Rättsskydd behövs i princip bara om man själv ska stämma någon, i alla andra fall gäller allmännt rättskydd.

Larm och stöld/sabotageskydd bör uppmuntras, låst garage också.

Sen skulle försäkringarna kunna göras mer personliga. Det är inte bara hojens ålder eller typ av hoj som påverkar olyckor, utan det sitter mer innanför hjälmen.
Om jag tar mig själv som exempel: En person som har kört en gammal men snabb hoj men som saknar riktigt bra bromsar och väghållning i många år utan att råka ut för olyckor. Byter jag till något nytt, trots att grejerna inte är mycket snabbare så drar premien iväg från 1600 till 6000. Sen ska vi inte tala om jag skulle köpa sporthoj.
Vart tog bonusarna vägen?

Även en omvänd bonus skulle kunna finnas. En nybörjare har ju inte kostat försäkringsbolagen något. Håller han sig på hjulen blir han rena kassakon. Däremot om han börjar skorota hojar på löpande band så ska premien dra iväg varje gång. Då har han något att förlora och tänker kanske mer med plånboken.

Kort sagt borde det spela mindre roll vad man kör för hoj och vad det är för årsmodell och mer vem som sitter bakom styret och vad personen brukar ställa till med. Men elektroniska kontrollsystem som t.ex. håller koll på om man verkligen kör 90 på 90-väg, Nej tack!
Det kan vara betydligt säkrare att köra 140 på en tom fin 90-väg än lagliga 90 på en högtrafikerad 90-väg. Det skulle behövas adaptiva hastigheter, inte bara neråt utan även uppåt och mer koll på beteende än på hastighet, bl.a. Tyskland tror jag har det och även Norge. Men nu har jag kommit in på ett annat ämne så jag slutar här för nu.
 

Goffen

New member
Hej!


En försäkring för "R6 08" kostar 86756,00kr/ år.

Med vänlig hälsning
Linda Lundgren
Gjensidige Försäkring

Jag va bara tvungen o visa detta, blev så full i skratt..... rena drömmförsäkringen....
 
M

magne

Guest
Hej!


En försäkring för "R6 08" kostar 86756,00kr/ år.

Med vänlig hälsning
Linda Lundgren
Gjensidige Försäkring

Jag va bara tvungen o visa detta, blev så full i skratt..... rena drömmförsäkringen....

Särskild när en helt ny R6:a kostar 114900:-

Därför kör jag BMW och betalar ca 3000 pr år helförsäkrat :D
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..En försäkring för "R6 08" kostar 86756,00kr/ år.
.....

Frågan är om sporthojerna (som 2008 stod för 50% av dom som avled) ska bara sina kostnader själv - eller ska resten av kollektivet, med mindra kostnader, vara med att betala!

Vi vett från TryggHansa att i perioden ca. 2000-2003 konstaterade; Av ett försäkrad kollektiv på ca. 700 R1, blev årligen var tredje R1 en totalskada.
Och med ett pris på 130.000, var en årspremie 130.000/3 = 43.000 kr/år det som sku till för endast att täcka kostnaden för MC´n. Sen tillkommer f. bolaget; administrativa kostnader, krav på vanlig vinst margin, kostnader till rädningsfolk, etc..

Vad är rimligt - hur ska man fördela premierna... ??
 

Goffen

New member
Jag tycker hojtillverkarna borde begripa att dom höga försäkringskostnaderna minskar mcförsäljningen och skriva egna avtal med försäkringsbolagen på delar till tillverkningskostnader. Sen vad gäller vag som jag jobbar på så finns det fasta tider på nästan vartenda grejj man ska göra på en bil och så borde va fallet även på mc. Mao skitbilliga kåpor och fasta tider på att byta div delar så borde kostnaden att laga en klotad hoj sjunka avsevärt..... Jag skrev detta inlägget på sporthoj, jag förstår att detta inte löser allt men det borde lösa dom flesta skador som inte är totalskador. Vad gäller laga människor så står väl staten för det som jag förstår det dock står bolaget för invaliditets ersättning, dock kunde man ju utesluta den ur fordonsförsäkring och ha den separat för att ytterligare sänka premien.
Det översta inlägget kunde ju gälla mcns första 3 levnadsår ungefär som vagnskada på bilar idag...

ps: jag gav 99k för min r6a och med värdeminskning så kostar den försäkringen alltså mer än vad hojjen är värd per år....
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Framtiden

Jag tror det är viktigt att vi börjar få upp ögonen för att numera bestämmer försäkringsbolagen vilka hojar vi kan köpa och äga. Det kan inte vara rimligt att betala 70.000:-/år för en hoj som kostar 80.000:- i inköp.

Jag tycker SMC ska driva frågan om ett maxtak på priserna för hojar.
priser över 25.000:-/år i helförsäkring är ju bara ett sätt för försäkringsbolagen att praktiskt neka kunder försäkring. Vilket dom inte får rakt ut.

Mig veterligen så har inte precis försäkringsbolagen brottats med dåliga marginaler på vinsterna. Men när girigheten sätter in och "mycket vill ha mer" så väljer man helt enkelt att avföra en hel kundgrupp. Just nu är det sporthojarna som håller på att avföras som kundgrupp. Men ni kan inse att det är oss andra sedan som står på tur.

ps. betalar själv bara 1600:-/helår helförsäkring. Så det är inte i egen sak jag pratar.
 

LC4ever

New member
Angående sporthojsförsäkringarna så kanske det blir som i Tyskland, man kan inte helförsäkra en sådan.
Detta innebär att "vanliga" hojåkare inte köper dessa värstingar utan de blir mer inriktade på de som kör bana.
För ärligt, vem behöver 180hk, 300km/h och 0-100 på 3s på allmän väg. Denna hoj får framföras av en 21-åring som sin första-hoj, utan någon erfarenhet.

Jag vill på något sätt inte förbjuda supersporthojar, har många kompisar som har sådana och kör på bana med dessa. Men eftersom hojarna orsakar mest skador måste premien också vara därefter.

Min förra hoj toppade 160km/h, 50hk och sjukt rolig.
ALL plast kostade 1000kr att byta vid en krash. Så kostade den 2000kr/år helförsäkrad.
 

fralle1

New member
En näst intill omöjlig uppgift...

Det är ingen lätt nöt att knäcka. Antingen måste kollektivet betala för vissa få eller så är det höga premier som gäller för dessa. Såvida inte....

Om man kan kvantifiera var riskerna och kostnaderna finns och på så sätt arbeta bort dem. I samhället arbetar vi med att förebygga brandrisker och andra typer av risker som kan innebära personskada. Det borde gå här också men då krävs input och analys av riskingenjörer. Försäkringsbolagen kan inte bara använda begreppet risk utan måste även införa konsekvens och sannolikhet.

Om en hojmodell är överrepresenterad i skadestatistiken för en viss grupp behöver den nödvändigtvis vara det för alla? Exempel: Jag har 11 års skadefri aktiv mckörning i nacken och det spelar ingen roll ifall jag har en gammal ZX9-98a som har en acceptabel premie eller R1. Hastigheten och körstilen är densamma. Stöldrisken är densamma då jag har den i mitt garage. Jag utsätter mig själv inte för en större risk genom att byta mc därför ställer jag mig frågande till att premien ska förändras.

Bana, eller inte bana, jag tror inte att det är den stora frågan som behöver lösas utan trafik. Den stora majoriteten mcförare har nog inte fått ynnesten att få köra bana och kommer nog inte göra det heller. Men oavsett personskador - klart att det kostar och det är inte jag beredd att betala för (såvida det inte är en förarutbildning från godkänd organisatör).

Idag går bolagen på statistik per modell och postnummer, är det rätt? Har det funnits en R1 på mitt postnummer och den blivit stulen eller varit med i olycka så blir premien inte rolig. Då är det 100% skadeutfall.

Jag tror att det kan fungera att ändra försäkringspremierna så att premierna beräknas per person utifrån kriterier:
-Skadefria år (inte körkortsår, Mor Anna som haft körkort sedan 1931 men inte kört en meter kanske inte ska ha låg premie)
-Familjestatus (alla föräldrar vet att man kör MKT försiktigare när man har barn)
-Stöldpremien beräknas efter statistik som det gör idag. Med trafikdelen kan ju inte öka för att jag har en ökad risk för stöld vilket den gör idag.
-Inga lås = ingen ersättning
-Ökat krav på utrustning (bort med alla jeans och t-shirtsförare) Ifall det inte används nekas ersättning till personskador och invaliditet.

Jag är totalt sett för ökade krav med motprestation av sänkta premier. Jag lägger hellre 10 000kr till i utrustning än samma belopp för försäkring varje år.

Tack för ett långt inlägg, hoppas någon orkar läsa det.
 

Maru

New member
Hej!


En försäkring för "R6 08" kostar 86756,00kr/ år.

Med vänlig hälsning
Linda Lundgren
Gjensidige Försäkring

Jag va bara tvungen o visa detta, blev så full i skratt..... rena drömmförsäkringen....

När jag skulle kolla försäkring på en tilltänkt första hoj, gsx-r 1000, så fick jag en premie på 109'900kr....

Hon på försäkringsbolaget förklarade att enligt statistiken så skulle jag krascha hojen någon gång under första året så därför ville de ha pengarna för att kunna betala ut till mig när så inträffade. Jag undrade hur de kommit fram till, enligt nämnd statistik, att olyckan bara skulle innebär materiell skada. Fick inget riktigt bra svar på det så jag formulerade snabbt om frågan och försökte mig på att förhandla mig till ett avtal. Om jag inte kraschar, kan jag då få tillbaks premien? "nej, det går väl inte", svarade hon argt.

Det blev en sv650 istället.

I våras hade jag en gsx-r 750 -05:a, 1500kr/ mån helförsäkring Folksam 35. :)

Mer rimligt.
 

P-O Noren

New member
Det är nog viktigt att komma ihåg att de som idag kör sporthoj är de som om några år kör touringhojar och andra lugnare kategorier.

Sedan kan man ju höja funderingen och tanken på om det är hojen som är benägen att generera olyckor eller är det föraren?

För självklart ska alla hojar som genererar olyckor förbjudas, men personligen lutar jag åt att föraren är ansvarig. Alternativt någon medtrafikant.

Slutsatsen blir att uteslutande förarens statistik borde ge premierna olika kostnader. Döm inte unga förare på förhand, öka premien när dom bevisat att dom är olycksbenägna. Även fortkörningar och andra trafikförseelser borde inverka. Men motorcykelns modell??? knappast...
 

LC4ever

New member
Det är ju fler o fler bolag som inte tillåter bankörning som inte är SMC-organiserat villket innebär att man inte har någon försäkring som täcker vid bankörning med tex. actionpix och liknande.

Är det någon som har koll på något bolag som i alla fall trafikförsäkrar mc av R-typ tex R1, R6,GSXr, CBR och godkänner bankörning.

Jag har ringt runt en del och fått negativa besked av tex, Folksam, Vesta, Salus ansvar, If, Trygg-hansa.
Bilsport mc tar men det kostar 24700:- för trafik och dom godkänner bana.
Detta är för en R1

/ Jonas :eek:

Bilsport & MC gäller INTE vid bankörning.
"Försäkringen gäller inte för skada:
* Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former."

Detta är relativt nytt men innebär att man inte kan få ersättning om man kör med ex actionpix, sydskånes eller liknande.

Dock gäller den för SMC's vidareutbildningar.
 

Maru

New member
Sedan kan man ju höja funderingen och tanken på om det är hojen som är benägen att generera olyckor eller är det föraren?

Av presenterad statistik att bedömma så är det en kombination, fast då sporthojar är över-representerade så tryter argumenten.

Har man tillgång till effekten så använder man den.
 

P-O Noren

New member
Av presenterad statistik att bedömma så är det en kombination, fast då sporthojar är över-representerade så tryter argumenten.

Har man tillgång till effekten så använder man den.

Nej, håller inte med.
All forskning pekar mot att det finns individer med riksbeteende. Dessa individer är överrepresenterade. Givetvis väljer säkerligen dessa i större utsträckning sporthojar eller effektmaskiner. Men detta är ju mer kopplat till deras jakt på adrenalinkickar. Att gå på fordonets egenskaper eller historik är ju löjligt ologiskt.

Det är fortfarande vissa individer som vi skall höja premierna på. Dessa går att urskilja med antal olyckor, fortkörningsböter och trafikbrott i övrigt relaterade till beteenden.

Det är inte farten eller effekten som dödar/skadar. Det är riskbeteendet med vansinniga omkörningar och högrisktagning i allmännhet.
 
Hej

Personligen är jag oerhört trött på att betala för dessa sporthojsstollar.
Är det en mänsklig rättighet att få köra en R1:a eller ska man få stå för sina egna kostnader? Om dess gossar fick stå för sina egna kostnader skulle supersporthojarna försvinna illa kvickt eller iaf dess risktagande förare. Ett annat problem är att många försäkrar sina hojar på äldre släktingar för att få ner premien och med detta skjuter över kostnaderna på oss andra. Jag tycker försäkringsbolagen helt enkelt skulle neka all form av ersättning om det framkommer att det är en skenförsäkring.Ett annat alternativ är att man sänker premien mot att försäkringen enbart gäller om ägaren är föraren.
Som det är idag (rätta mig om jag har fel) kan dom neka vagnskadan men trafikförsäkringen gäller ändå med högre självrisk. Jag tycker att trafikförsäkringen naturligtvis ska gälla om motparten blir skadad men den som åker runt på en hoj utan korrekt försäkring skulle bli utan och sedan även få ersätta försäkringsbolaget.Men en sådan konstruktion skulle skenförsäkringarna försvinna när första fallet uppdagas.
Vad gäller elektroniskt stöldskydd tycker jag det ska vägas in mer i försäkringen.Är stölder ett problem med moderna hojar med elektroniskt stöldskydd? Vad gäller glas delen så gissar jag att det inte står för några större kostnader i sammanhanget.
Fredrik
 

Goffen

New member
Hej

Personligen är jag oerhört trött på att betala för dessa sporthojsstollar.
Är det en mänsklig rättighet att få köra en R1:a eller ska man få stå för sina egna kostnader? Om dess gossar fick stå för sina egna kostnader skulle supersporthojarna försvinna illa kvickt eller iaf dess risktagande förare. Ett annat problem är att många försäkrar sina hojar på äldre släktingar för att få ner premien och med detta skjuter över kostnaderna på oss andra. Jag tycker försäkringsbolagen helt enkelt skulle neka all form av ersättning om det framkommer att det är en skenförsäkring.Ett annat alternativ är att man sänker premien mot att försäkringen enbart gäller om ägaren är föraren.
Som det är idag (rätta mig om jag har fel) kan dom neka vagnskadan men trafikförsäkringen gäller ändå med högre självrisk. Jag tycker att trafikförsäkringen naturligtvis ska gälla om motparten blir skadad men den som åker runt på en hoj utan korrekt försäkring skulle bli utan och sedan även få ersätta försäkringsbolaget.Men en sådan konstruktion skulle skenförsäkringarna försvinna när första fallet uppdagas.
Vad gäller elektroniskt stöldskydd tycker jag det ska vägas in mer i försäkringen.Är stölder ett problem med moderna hojar med elektroniskt stöldskydd? Vad gäller glas delen så gissar jag att det inte står för några större kostnader i sammanhanget.
Fredrik

Ja du är inte sosse i alla fall =) Jag har kört hoj i 15 år inte utnyttjat nån försäkring än men jag får ändå va med o dela på risker osv pga mitt val av sporthoj. Vad gäller skenförsäkring så är ju det ett form av bedrägeri och det ska inte kollektivet få vara med o betala på tycker inte jag, det är väl upp till bolagen själva o kolla vem som kör hojjen.... Men visst är det roligt att gasa dock tycker inte jag det är nått unikt för ljust sporthojarna ni andra gasar inte dåligt ni heller =)
 

P-O Noren

New member
@Fredrik Åkesson:

Nja du har inte rätt där...

Den förargrupp som idag möjligtvis inte står för sina kostnader är de förare som har fått behörigheten A-tung utan att ha tagit en enda körlektion i sitt liv för detta fordon. Dessa är oxå överrepresenterade i olyckor men har för den del inte höga premier.

Sporthojarna bär sin egen kostnad som grupp, har du ens en aning om vad det kostar att försäkra en sporthoj?
Huvudkostnaden ligger i trafikdelen, ungefär 80% så resterande kostnad upp till helförsäkrat är liten. Många är dom som idag betalar 3000kr/månaden för försäkringen och mycket mer än så. Och visst är gruppen dyr, men tro inte för ett ögonblick att försäkringsbolagen inte har kostnadstäckning...

Inget försäkringsbolag betalar en krona i ersätning om dom så misstänker skenförsäkring. Inget du behöver hoppas på, det är realiteten idag redan.

Angående regressionsrätten du pratar om så använder försäkringsbolagen denna redan idag. Självklart kräver dom pengarna efteråt.

Seda har vi detta med stöldskydd elektroniskt, idag kan man snabbt kasta in en hoj i en skåpbil. Bultad i gatan med ack så brutala kedjor fixar en stor bultsax och frysspray snabbt. Sedan kan man i lugn och ro fixa elektroniken hemma i garaget. Sedan går väl hojarna till öst eller plockas ned.




//
 
Last edited:
Top