Dröm MC försäkringen?

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hur ska dröm försäkringen vara för just din MC?

Kan vi tänka i nya banor - ta bort f. ex. bärgning (som finns på SMC VISA kortet), är det endast pris som räknas, ska SMC medlemskap ingå, larm ell. annan elektronik, höjd premie vid grova fortkörningar, märkes alt. MC-typ försäkringar, bonus system, personlig MC försäkring för den som ägar flera MCs, etc, etc..

Kom gärna med tanker och förslag...
 

lime

Skriver inte
Det är klart att det går att suboptimera en försäkring så att den blir snorbillig, t.ex. på det vis som BMW-försäkringen var en gång i tiden. Letar man tillräckligt länge så kan man lätt hitta grupper som har väldigt får skador (t.ex. 52-åriga kvinnor som kör Intruder från 2005) men den typen av suboptimering leder till att någon grupp kommer att få betala mera.

Min personliga åsikt är att försäkringar borde vara tredelade. En del som är utslagna på hela trafikkollektivet, inklusive bilar, bussar, lastbilar och andra älgar. En del som bygger på antal år på hojen och en del som baserar sig på hojtyp,stöldbegärlighet och så vidare. Alltså i princip som det är idag.
 

Roberth

New member
En märkesförsäkring verkar lite skenheligt nu när de flesta hojtillverkare gör maskiner som tilltalar alla, även de i riskgrupperna. Även BMW :D.

Jag ser inte kopplingen mellan fortkörningsböter och höjd premie. Även om försäkringstagaren uppvisat dåligt omdöme så har det ju inte utfallit någon kostnad för f-bolaget.

Idén med en personlig hojförsäkring gillar jag.

För övrigt tycker jag att Folksam seriöst skall titta över sina premier. Jag betalar idag 2174kr per år helförsäkrat hos Trygg Hansa för min 19 år gamla ZZR1100. Folksam ville ha över 11000kr trots att jag nämnde SMC och utbildad sporthojsinstruktör. Visst är Folksams försäkring säkert bättre vad gäller deltagande i kurser på gocart och storbana, men inte för det priset.
Billig försäkring är ju ett av våra argument för medlemskap.

Roberth
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
För övrigt tycker jag att Folksam seriöst skall titta över sina premier....
Billig försäkring är ju ett av våra argument för medlemskap.
Roberth

Tolk tråden som ett led i att försäkringsbiten är under ett översyn, och i samband med detta är det naturligt att ta nya tanker med i systemet..

Så därför tänk högt och kom med kreative tanker - som vi kan nyttja i jobbet med att SMCs har möjlighet för att få Dröm MC försäkringen..
 

Roberth

New member
Tolk tråden som ett led i att försäkringsbiten är under ett översyn, och i samband med detta är det naturligt att ta nya tanker med i systemet..

Så därför tänk högt och kom med kreative tanker - som vi kan nyttja i jobbet med att SMCs har möjlighet för att få Dröm MC försäkringen..

Absolut

Kanske skulle man kunna ha en specifik bankursförsäkring som betalas per kurstillfälle. Den skulle isåfall inkludera vangskada(om man vill) och olycksfall. På så sätt kan man fördela kostnaden till dit risken anses vara störst.
Då skulle man kunna ha en lägre grundpremie som inte inkluderar kurs på bana samt att man ger människor en valmöjlighet.
Eftersom jag har grundsynen att de flesta människor är goda hoppas jag att folk då skulle hålla igen lite på farten eftersom samtliga på plats är med och betalar kalaset. Det blir tydligare i vart fall.

Men men. Det kanske går på ett ut med tanke på att när någon går omkull i trafiken blir konsekvenserna oftast större. Någon med statistik kan säkert räkna på detta. Sedan kan man också fundera över hur mycket folk har lust att betala komperativt till vilket skydd de får i dessa finanskrisens dagar.

Oavsett resonemanget ovan skulle en försäkring som tog hänsyn till hur mycket man kör(och hur) kunna vara en idé. Det finns ju något liknande idag med vinter och sommarpremie, men den borde även kunna ta hänsyn till körsträcka och plats. En fundering.

Keep up the good work.

Roberh
 
Last edited:

lime

Skriver inte
<ironi>
Vi kan gå ett steg til och registrera när och var hojen används. Sol och vackert väder = dyrare premie. Tråkigt väder = lägre premie. Onsdag och Slingerbulten = maxpremie.
</ironi>
 

Roberth

New member
<ironi>
Vi kan gå ett steg til och registrera när och var hojen används. Sol och vackert väder = dyrare premie. Tråkigt väder = lägre premie. Onsdag och Slingerbulten = maxpremie.
</ironi>

Jag köper det rakt av. Samt obligatorisk hjärnscanning med psykologutvärdering för att säkerställa riskmedvetenhet. :rolleyes::D

Tanken med det jag skrev utan att säga är också att även kursdeltagare som inte försäkrar hojen i Folksam skall kunna erbjudas en försäkring med vagnskada och olycksfall där deras eget bolag inte täcker upp.

Ibland finns det ju totalekonomiska fördelar att ha alla sina försäkringar i ETT bolag vilket inte ovanligt är andra bolag än Folksam. Människor har ju minst sagt olika intressen och boendeformer i övrigt även om hojägandet förenar oss.

Jag tänker som önskat högt. Kanske inte allt blir rätt...:D

Roberth
 
Last edited:

GuzziKungen

New member
Absolut

Kanske skulle man kunna ha en specifik bankursförsäkring som betalas per kurstillfälle. Den skulle isåfall inkludera vangskada(om man vill) och olycksfall. På så sätt kan man fördela kostnaden till dit risken anses vara störst.
Då skulle man kunna ha en lägre grundpremie som inte inkluderar kurs på bana samt att man ger människor en valmöjlighet.
Eftersom jag har grundsynen att de flesta människor är goda hoppas jag att folk då skulle hålla igen lite på farten eftersom samtliga på plats är med och betalar kalaset. Det blir tydligare i vart fall.

Men men. Det kanske går på ett ut med tanke på att när någon går omkull i trafiken blir konsekvenserna oftast större. Någon med statistik kan säkert räkna på detta. Sedan kan man också fundera över hur mycket folk har lust att betala komperativt till vilket skydd de får i dessa finanskrisens dagar.

Oavsett resonemanget ovan skulle en försäkring som tog hänsyn till hur mycket man kör(och hur) kunna vara en idé. Det finns ju något liknande idag med vinter och sommarpremie, men den borde även kunna ta hänsyn till körsträcka och plats. En fundering.

Keep up the good work.

Roberh


Banåkning är ju en "billig" del av ersättningar för bolagen.
Skadorna sträcker ju sig oftast bara till materiella ,en bråkdel av kostnaderna ,mot personskador med rehabilitering som följd i trafiksammanhang.
För visst är det väl dom hastiga stoppen som dödar och dessa är ju eliminerade på banan ;)
P.s Jag är ingen expert i frågan ,så rätta mig om jag har fel :rolleyes:
Ha dé
 

Roberth

New member
Banåkning är ju en "billig" del av ersättningar för bolagen.
Skadorna sträcker ju sig oftast bara till materiella ,en bråkdel av kostnaderna ,mot personskador med rehabilitering som följd i trafiksammanhang.
För visst är det väl dom hastiga stoppen som dödar och dessa är ju eliminerade på banan ;)
P.s Jag är ingen expert i frågan ,så rätta mig om jag har fel :rolleyes:
Ha dé

Som jag också skrev så bör statistiken kunna påvisa detta, eller inte.

Men men. Det kanske går på ett ut med tanke på att när någon går omkull i trafiken blir konsekvenserna oftast större. Någon med statistik kan säkert räkna på detta.

Det som dock ställer till det i trafiken är andra trafikanter som också betalar en försäkringspremie vilket gör att det inte alltid är "vår" motorcyklists F-bolag som står för fiolerna. Jag fattar dock att totalekonomiskt för Sverige spelar det ingen roll men det handlar om var kostnaden redovisas.
Återigen måste någon som sitter på siffrorna räkna på detta. Annars fastnar vi i det "gamla".
Redovisa beräkningarna och påvisa att mina idéer är fel, eller rätt. Är de fel, hittar jag på något annat.

Man bör hursom kunna erbjuda en vagnskade/olycksfallsförsäkring för varje kurstillfälle ändå(för deltagare som väljer andra bolag än Folksam)

Allt förutsätter dock att någon vill köpa produkten. Om ingen efterfrågar den är min idé dålig.

Roberth
 
Last edited:

Mr Fazer

New member
Försäkringar o bolag

Det är ju fler o fler bolag som inte tillåter bankörning som inte är SMC-organiserat villket innebär att man inte har någon försäkring som täcker vid bankörning med tex. actionpix och liknande.

Är det någon som har koll på något bolag som i alla fall trafikförsäkrar mc av R-typ tex R1, R6,GSXr, CBR och godkänner bankörning.

Jag har ringt runt en del och fått negativa besked av tex, Folksam, Vesta, Salus ansvar, If, Trygg-hansa.
Bilsport mc tar men det kostar 24700:- för trafik och dom godkänner bana.
Detta är för en R1

/ Jonas :eek:
 

Maru

New member
Min personliga åsikt är att försäkringar borde vara tredelade. En del som är utslagna på hela trafikkollektivet, inklusive bilar, bussar, lastbilar och andra älgar. En del som bygger på antal år på hojen och en del som baserar sig på hojtyp,stöldbegärlighet och så vidare. Alltså i princip som det är idag.

Jag är inne på Ove's linje här. Självfallet med några undantag. :)

Hela kollektivet som en bit.

Antal år på hojen.....idag är det inte så, utan istället hur många år du haft körkortet. Jag tog mc-kortet 2003, hade jag tagit det när jag fyllde 18 istället hade jag haft en billigare premie idag även om jag skaffat min första hoj först 2003. Vad var det egentligen för fel på skadefria år? Det är ju det vi vill komma åt i slutändan.

Jag vill inte sponsra en "krasch-kung" som koltar en gång per säsong med min försäkring. Idag när du ringer försäkringsbolag så frågar de dig om du har varit inblandad i en olycka de senaste två åren....men de verkar inte kolla upp om uppgiften jag lämnar är korrekt.:confused:

Samma med medlemskapet i SMC...du ger dem ett nummer, får din rabatt. Vad händer om jag inte är med i SMC den dagen olyckan är framme. Ogiltig försäkring?

Märkesförsäkring är bra, fast kan de inte lika gärna säga att de inte vill försäkra sporthojar. Indirekt gör de det....fast genom att erbjuda löjliga självrisker.

Beträffande bankörning så är det tydligen nya regler fr o m i år. Nu är det BARA SMC's kurser som helförsäkringen gäller för. Inga andra.

Har några kompisar som försökt få ut pengar från försäkringsbolaget för skador vid bankörning. Det har varti både bu och bä. Mycket krångel trots att de innan sagt att försäkringen gäller vid bankörning.

Många som inte kör bana är ju lite trötta på att "sponsra lekandet" som de själva säger. Och man har förståelse.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...

1. Jag vill inte sponsra en "krasch-kung" som koltar en gång per säsong med min försäkring.

2. medlemskapet i SMC...du ger dem ett nummer, får din rabatt. Vad händer om jag inte är med i SMC den dagen olyckan är framme. Ogiltig försäkring?

3. Har några kompisar som försökt få ut pengar från försäkringsbolaget för skador vid bankörning. Det har varti både bu och bä. Mycket krångel trots att de innan sagt att försäkringen gäller vid bankörning.

..

1. Bra relevant input i jobbet på att definera kalkylbilden i en ev. ny försäkring för oss. Kom med flera såna..

2. Vi brukar typ 1x år att avstämma så icke medlem inte får försäkringsrabatt - logisk att vi gör sånt. Finns inga anledning att betalande medelm ska pröjsa för några som snylter på oss övriga som betaler medlemsavgift.
Om det blir glapp mellan SMC medlemsår och försäkringsperioden - har det sannolikt inaga påvärken på försäkringens täckning, det vill inte vara rimligt. SMC medlemskapet går på kalender året, försäkring går på teckningsdatum.

3. Har du haft en incident på en SMC kurs, skrivs en rapport av kursens ansvariga. Denna har vi på SMCs kansli - och när försäkringsbolaget kontakter oss - ger vi OK. Jag har inte hört om några som inte har fått ersättning. Funkar enkelt och smidigt.

----

Vi behöver flera inputs till hyr vi ska fixa till MC Försäkringen...
 

GuzziKungen

New member
"Många som inte kör bana är ju lite trötta på att "sponsra lekandet" som de själva säger. Och man har förståelse."

Personligen är jag mer trött på att sponsra "lekandet" på vägarna.
Personer som själva inte har provat på bankörning uttalar sig förstås
efter sina erfarenheter och då undrar man på vad dom grundar sig på :confused:
Okunskap är allas fiende och kan bara botas med kunskap ;)
Om alla "låtsasRossi" skulle köra på bana istället för i trafiken skulle
vi säkert få ner olycksstatistiken med personskador till ett minimum och
troligen skulle det också gälla svåra skador på mc :D
Ha dé
 
Last edited:

mc-ist

New member
Personlig förs.

Kanske skall försäkringen vara prsonlig (ev.med olika självrisker) du kan ju inte köra mer än ett fordon åt gången. Där för har ALLA en personlig fordonsförsäkring när sedan en ev. olycka-skada sker kommer den personliga självrisken in i bilden vilken baseras på fordonstyp/personliga egenskaper vid tillfället.
Fördelar: alla har en försäkring-till en låg premie-OM du inte råkar ut för något, du blir friare att välja typ av fordon/modell endast din egen plånbok styr valet.
? Hur har andra länder det? Funkar det i så fall där?
 

Bengt Allevad

New member
Många som inte kör bana är ju lite trötta på att "sponsra lekandet" som de själva säger. Och man har förståelse.


Varför kör vi motorcykel, om inte för att leka;
därtill börjar allt fler göra det under säkrast möjliga former på våra banor och förmodligen belastar försäkringsbolagen med de lägsta skadeersättningarna, då det mera sällan är personskador inblandade
 
Last edited:

mudder

Member
Kanske skall försäkringen vara prsonlig (ev.med olika självrisker) du kan ju inte köra mer än ett fordon åt gången. Där för har ALLA en personlig fordonsförsäkring när sedan en ev. olycka-skada sker kommer den personliga självrisken in i bilden vilken baseras på fordonstyp/personliga egenskaper vid tillfället.
Fördelar: alla har en försäkring-till en låg premie-OM du inte råkar ut för något, du blir friare att välja typ av fordon/modell endast din egen plånbok styr valet.
? Hur har andra länder det? Funkar det i så fall där?
Jag håller med, en personlig försäkring måste vara det bästa. Då blir man alltid personligt ansvarig om man orsakar en olycka, oavsett om det är med det egna fordonet, firmabilen eller ett annat lånat fordon. Kanske skulle vissa bli mer ansvarsfulla och försiktigare, istället för att köra skiten ur en demohoj eller hyrbil.

Problemet är väl att försäkringsbolagen får in mindre försäkringspengar. IAF från mig som har 2 bilar och 1 hoj försäkrad.
 

Leif H..oj

New member
...Vi behöver flera inputs till hyr vi ska fixa till MC Försäkringen...

Jag tänker mest på att det borde gå att förhandla om trafikförsäkringsdelen i våra fordonsförsäkringar. Man/kvinna kan bara köra ett fordon åt gången, MEN våra fordonsförsäkringar gäller för alla i familjen som är mantalsskrivna på samma adress. Motorcyklarna får ej framföras av annan står det i papperen, bilarna och moppen har inga såna villkor. Det innebär att av våra sju trafikförsäkringspliktiga fordon så kan tre stycken vara ute samtidigt på vägen. Registrerad ägare är jag själv för sex av fordon och en kvinna står för ett. Även hemmaboende barn får köra motorcyklarna och en moppe, men för bilarna står det att ingen under 24 år ska köra fordonet, för de är en större risk i trafiken med mindre erfarenhet.

Knepigt med åldersfixering men ibland står i premievillkoren nåt om att ha haft körkort för fordonstypen i ett minsta antal år också för att få en lägre premie.

En personlig trafikförsäkring istället för knuten till fordonet blir lite konstigt för vår familj, men tänk till nu och hjälp Jesper till förhandlingsbordet.

- Leif
 

Maru

New member
1. Bra relevant input i jobbet på att definera kalkylbilden i en ev. ny försäkring för oss. Kom med flera såna..

2. Vi brukar typ 1x år att avstämma så icke medlem inte får försäkringsrabatt - logisk att vi gör sånt. Finns inga anledning att betalande medelm ska pröjsa för några som snylter på oss övriga som betaler medlemsavgift.
Om det blir glapp mellan SMC medlemsår och försäkringsperioden - har det sannolikt inaga påvärken på försäkringens täckning, det vill inte vara rimligt. SMC medlemskapet går på kalender året, försäkring går på teckningsdatum.

3. Har du haft en incident på en SMC kurs, skrivs en rapport av kursens ansvariga. Denna har vi på SMCs kansli - och när försäkringsbolaget kontakter oss - ger vi OK. Jag har inte hört om några som inte har fått ersättning. Funkar enkelt och smidigt.

----

Vi behöver flera inputs till hyr vi ska fixa till MC Försäkringen...

1. Ja, okej det kanske inte ger så mycket med den kommentaren. Det jag menar är att det måste göras en riskbedömning på personen ifråga.
Som jag nämnde frågar försäkringsbolag om man varit inblandad i olyckor, men mig veterligen så kollar de aldrig. Det tycker jag borde kollas upp. Mer krascher, högre premie och tvärtom.

2. Jag blev bara så förvånad när jag ringde försäkringsbolaget. Bra att det följs upp. ;)

3. De fallen jag tänker på var andra arrangörer än SMC. De SMC-fallen jag känner till har funkat smidigt. All heder.
 
Last edited:

Maru

New member
"Många som inte kör bana är ju lite trötta på att "sponsra lekandet" som de själva säger. Och man har förståelse."

Personligen är jag mer trött på att sponsra "lekandet" på vägarna.
Personer som själva inte har provat på bankörning uttalar sig förstås
efter sina erfarenheter och då undrar man på vad dom grundar sig på :confused:
Okunskap är allas fiende och kan bara botas med kunskap ;)
Om alla "låtsasRossi" skulle köra på bana istället för i trafiken skulle
vi säkert få ner olycksstatistiken med personskador till ett minimum och
troligen skulle det också gälla svåra skador på mc :D
Ha dé

Det är här det blir fel. Jag är helt inne på din linje.
Men när nu försäkringsbolagen går ut och enbart "sponsrar" SMC's körningar så kommer det inte bli mindre rossi-kopior på våra vägar.
Många tvekar i att anmäla sig till bankörningar för att försäkringsbolagen inte vill täcka den verksamheten, men lusten att få leka finns ju kvar.
Det här är ingen lätt boll, tvärtom.

Jag hoppas det ska gå att lösa med en riskbedömning. Oavsett om du kraschar på bana eller gata så ska premien bli högre. De som inte klotar på bana, ska de betala för den som inte håller sig på hjulen?

Personligen är jag mer bekymmrad över 3:e person som drabbas. Material går alltid att ersätta....men t ex ett lekande barn är oersättligt.....
 
Last edited:

Maru

New member
Varför kör vi motorcykel, om inte för att leka;
därtill börjar allt fler göra det under säkrast möjliga former på våra banor och förmodligen belastar försäkringsbolagen med de lägsta skadeersättningarna, då det mera sällan är personskador inblandade

Absolut, kan inte annat än hålla med. Sen jag började köra bana så har jag fortsatt. Helt fantastiskt kul.

Men vi måste förstå att alla inte tycker det är lika kul så låt oss bli respekterade. Många gnäller över att inte få köra med slip-on, men om det innebär att bankörningarna dras in p g a bullernivån så kör jag hellre med orginalburken.

Ursäkta min sista kommentar...en smula off topic...:eek:
 
Top