Diesel Knuttar

woody

New member
Jag skulle vilja komma i kontakt med fler knuttar som kör Diesel MC !!!
kanske kunde vi ha en träff nästa år och prata diesel o utbyta erfarenheter !!:D

jag kör själv en Enfield Robin Diesel
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ah!
Du missade just Benny - han vände precis nu på morgonen nere i dina trakter på väg upp i sista benet på Autumn Gold 2010!

Gissar att han kommer att dyka upp här och kasta sig över ämnet som ett rovdjur - ni kan ju diskutera sådana saker som hur man bäst undviker paraffinering av bränslet när det är riktigt kallt och jävligt!

Du tror jag skojar? Vänta tills Benny the Bob hinner hem och läser detta!



Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:) Intressant ämne det där med dieselmc! Vad finns? Kan dom köpas eller måste man bygga själv? Jag har bara sett DieselOlas hoj i verkligheten. :)
 

woody

New member
Jag rullar runt på en Enfield Robin Diesel -enda exet i sverige har jag förstått !!
tillverkad av Ernie Dorsett i England !
Den har en japansk fläktkyld fuji Robin motor
drar 0,18 lit/ mil o puttrar på i lugn takt -skönt att slippa det där "hysteriska varvandet"

Ove= jag vet inte om man kan köpa dem -jag fick tag på min av en tillfällighet !
ev kan man ju fråga EU moppen i lyckeby om de kan ta hem en enfield med Hatz motor ???

lite länkar ::

http://www.youtube.com/watch?v=FyC12ngx3NI&feature=related

http://www.dieselmotorfiets.nl/eva.html

http://www.dieselmotorcycles.com/models.htm

http://thekneeslider.com/archives/2005/02/25/thunder-star-1200-diesel-by-star-twin/

http://www.royal-enfield.de/motorrad_seiten/Enfield_hatz.htm

http://www.mcnytt.se/nyheter/neander-1400-diesel-489

http://www.dieselbike.net/

http://www.gizmag.com/go/4272/
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Huvudorsaken till att det tillverkas militära dieselmotorcycklar är inte bränsleekonomi eller prestanda.
Det är en logistikfråga... På "slagfältet" där dessa mc opererar ihop med stridsfordon och lastbilar, är mc det enda bensindrivna fordonet. Det är mycket enklare om alla fordonen kan använda samma bränsle.

Dom dieselmotorerna som används idag, är ofta små industridieslar som är föga lämpade på en tvåhjuling. Slöa och hårda vibrationer är saker man får på köpet.
 

Bob Sweden

New member
Dom dieselmotorerna som används idag, är ofta små industridieslar som är föga lämpade på en tvåhjuling. Slöa och hårda vibrationer är saker man får på köpet.

Lämpade och lämpade, allt är ju relativt... :D
För egen del har jag ett bygge på gång, men har just nu lite växellådsproblem.
Det är inte lätt att bygga in en 3-cylindrig dieselmotor i en japansk hoj med kardandrift...

/B
 

woody

New member
Lämpade och lämpade, allt är ju relativt... :D
För egen del har jag ett bygge på gång, men har just nu lite växellådsproblem.
Det är inte lätt att bygga in en 3-cylindrig dieselmotor i en japansk hoj med kardandrift...

/B

Du skulle kanske ta en BMW R modell -deras växellådor borde kunna passa till den 3 cylindriga motorn

jag skulle också vilja ha en diesel med 3 cylindrig motor !!

å CX500 har väl också den typen av växellåda ??
 
Last edited:

woody

New member
Huvudorsaken till att det tillverkas militära dieselmotorcycklar är inte bränsleekonomi eller prestanda.
Det är en logistikfråga... På "slagfältet" där dessa mc opererar ihop med stridsfordon och lastbilar, är mc det enda bensindrivna fordonet. Det är mycket enklare om alla fordonen kan använda samma bränsle.

Dom dieselmotorerna som används idag, är ofta små industridieslar som är föga lämpade på en tvåhjuling. Slöa och hårda vibrationer är saker man får på köpet.

Trött -ja visst ,något långsammare är den ju -men vem har bråttom ??
mycket vibrationer -NEJ !!
denna vibrerar mindre än min gamla SR500 !!

(SR500 va inte så dum cykel-men tjurig som fan att starta !!)
sen hade jag en Funduro ett tag -den hoppa som en gammal get så fort man höll under 3000 rpm-så den blev inte gammal i garaget )

(dieselstånkan tuffar på runt 2000-2500 rpm -lugnt och skönt !! )

och med en förbrukning på 0,18 blandad körning -passar den min plånbok utmärkt !

http://www.youtube.com/watch?v=P88ccrVKKWQ

Fast en cykel jag gillar e W650 -med lite drevning skulle man kunna få den att gå ganska billigt med och på lägre varvtal !
~ofta sitter man och letar efter växlar som inte finns pga fånig utväxling på bågarna !
 
Last edited:

anders_69

New member
Du skulle kanske ta en BMW R modell -deras växellådor borde kunna passa till den 3 cylindriga motorn

jag skulle också vilja ha en diesel med 3 cylindrig motor !!

å CX500 har väl också den typen av växellåda ??

Eller valfri Guzzi med vinkeltvåa.

/Anders
 

Ove 60+

Active member
Fast en cykel jag gillar e W650 -med lite drevning skulle man kunna få den att gå ganska billigt med och på lägre varvtal !
~ofta sitter man och letar efter växlar som inte finns pga fånig utväxling på bågarna !

:) Jodå, den kan gå billigt. Har vid ett tillfälle konstaterat att den drog under 0,3 vid en lite längre tur i lugnt tempo mest 80 - 90, men några bitar 100+. Vi var två som åkte med en sammanlagd vikt på över 200 kg. När jag kör ensam brukar det bli mera, runt 0,5. (konstigt! :rolleyes:) Paralelltwinen är som en katta -hanterar man den mjukt och fint så svarar den på samma sätt men kan klösa till ordentligt när det behövs. :D

Undrar hur den skulle vara med en dieselmölla?
 

Pledians

New member
Ljudet på den där känns väldigt autentiskt retro - hade ingen sagt att det satt en modern diselmotor i den hade jag trott att det var något renoverat objekt från början av förra seklet som var ute och rullade.
 

Mimmi

New member
Hej!

Det finns åtminstone en moderna dieseldriven mc. Modern i den meningen att den har en helt nykonstruerad motortyp som inte på något sätt påminner om de veteranmässiga industridiesklar som ibland återfinns i en mc. De motorerna passar bättre i trädgårdsmaskiner som jordfräsar, vibratorplattor och liknande.

Se denna länk: http://www.neander-motors.com/intro2.de.html

Inte för att jag gillar custom-mc, men den motorn skulle säkert även sitta fint i en tourer.
 

woody

New member
Ljudet på den där känns väldigt autentiskt retro - hade ingen sagt att det satt en modern diselmotor i den hade jag trott att det var något renoverat objekt från början av förra seklet som var ute och rullade.
jodå-den tuffar på rätt så trevligt !! :D
 

woody

New member
Hej!

Det finns åtminstone en moderna dieseldriven mc. Modern i den meningen att den har en helt nykonstruerad motortyp som inte på något sätt påminner om de veteranmässiga industridiesklar som ibland återfinns i en mc. De motorerna passar bättre i trädgårdsmaskiner som jordfräsar, vibratorplattor och liknande.

Se denna länk: http://www.neander-motors.com/intro2.de.html

Inte för att jag gillar custom-mc, men den motorn skulle säkert även sitta fint i en tourer.

Tja smaken som baken ...
BMW K modeller gillar jag inte alls !

och en "modern" diesel hade ju varit malplacerad i denna Enfield ram !!
det ska va en tuff tuff motor på denna modellen !!

Neander är väldigt dyr i inköp och e nog inte speciellt soppa snål heller !
då hade jag hellre valt en civil version av denna båge :

http://www.hdtusa.com/
 
Last edited:

woody

New member
http://www.youtube.com/watch?v=EQRYCRanXqs

Jag gillar när det inte varvar så förbaskat
-på många bågar sitter man o letar efter växlar som inte finns pga fånig utväxling !!

men det börjar komma lite hojar som e lite bättre i utväxling & soppatörst !

Victory ligger runt 2500rpm/110 knyck och drar under 0,5
o den 6 växlade HD:n är också rätt go o drar under 0,5 numera ..

tycker inte mc ska dricka soppa som en stor familjebil !!
 
Last edited:
Top