Intressant ämne det där med dieselmc! Vad finns? Kan dom köpas eller måste man bygga själv? Jag har bara sett DieselOlas hoj i verkligheten.
Dom dieselmotorerna som används idag, är ofta små industridieslar som är föga lämpade på en tvåhjuling. Slöa och hårda vibrationer är saker man får på köpet.
Lämpade och lämpade, allt är ju relativt...
För egen del har jag ett bygge på gång, men har just nu lite växellådsproblem.
Det är inte lätt att bygga in en 3-cylindrig dieselmotor i en japansk hoj med kardandrift...
/B
Huvudorsaken till att det tillverkas militära dieselmotorcycklar är inte bränsleekonomi eller prestanda.
Det är en logistikfråga... På "slagfältet" där dessa mc opererar ihop med stridsfordon och lastbilar, är mc det enda bensindrivna fordonet. Det är mycket enklare om alla fordonen kan använda samma bränsle.
Dom dieselmotorerna som används idag, är ofta små industridieslar som är föga lämpade på en tvåhjuling. Slöa och hårda vibrationer är saker man får på köpet.
Du skulle kanske ta en BMW R modell -deras växellådor borde kunna passa till den 3 cylindriga motorn
jag skulle också vilja ha en diesel med 3 cylindrig motor !!
å CX500 har väl också den typen av växellåda ??
och med en förbrukning på 0,18 blandad körning -passar den min plånbok utmärkt !
http://www.youtube.com/watch?v=P88ccrVKKWQ
Fast en cykel jag gillar e W650 -med lite drevning skulle man kunna få den att gå ganska billigt med och på lägre varvtal !
~ofta sitter man och letar efter växlar som inte finns pga fånig utväxling på bågarna !
Ja vill man kolla på en udda maskin så är Olas. Lite kul är att han startar med en vev.
Undrar hur den skulle vara med en dieselmölla?
jodå-den tuffar på rätt så trevligt !!Ljudet på den där känns väldigt autentiskt retro - hade ingen sagt att det satt en modern diselmotor i den hade jag trott att det var något renoverat objekt från början av förra seklet som var ute och rullade.
Hej!
Det finns åtminstone en moderna dieseldriven mc. Modern i den meningen att den har en helt nykonstruerad motortyp som inte på något sätt påminner om de veteranmässiga industridiesklar som ibland återfinns i en mc. De motorerna passar bättre i trädgårdsmaskiner som jordfräsar, vibratorplattor och liknande.
Se denna länk: http://www.neander-motors.com/intro2.de.html
Inte för att jag gillar custom-mc, men den motorn skulle säkert även sitta fint i en tourer.