Det handlar egentligen om att Tyska poliser följer lagen. EU-lagen som också omfattar oss.
Men där svenska poliser är förnuftiga/resonabla/slappa så går tyskarna efter boken.
Helfordonsgodkännandet innebär att inga förändringar på den serietillverkade och godkända motorcykeln får göras. Punkt.
"Svenska" uppdateringar som vi uppfattar som harmlösa eller rentav säkerhetshöjande: att hysta på styrhöjare, ett stenskottsskydd över lyktan eller bättre lyse är egentligen inte tillåtna. Absolut inte i Tyskland, i vart fall.
Vissa produkter med ett E-godkännandenummer kan vara tillåtna att montera, men huvudregeln är att alla förändringar skall vara "eingetragen" i fordonets registreringshandlingar. Alltså "registreringsbesiktigat" för att översättas till svenska förhållanden.
En svensk registreringsbesiktning kostar just nu 1,400 kronor...
Tyska polisen är väldigt mycket mer noggrann i sina fordonskontroller - bättre utbildad, bättre påläst.
Det blir lite larvigt när dom gladeligen sätter körförbud på fordon som passerat svensk provningsstation veckan innan, men i det stora hela har jag förståelse för det som sker på kontinenten.
Polisen i sig jagas av aktiva lobbyrörelser och aktivistgrupper som arbetar hårt för att motorcyklar inte bara skall vara tystare, utan även för att dom skall förbjudas helt och hållet, eller i vart fall inte tillåtas trafikera vissa sträckor under vissa tider - eller inte alls.
http://www.motorradlaerm.de/
Man jobbar hårt för att förändra (läs:försvåra) processen för att få tillbehörssystem godkända:
Tysk läsövning skrev:
. Veränderte Zulassungsvorschriften
Jeder Auspuff mit EU-ABE muss an genau dem Fahrzeug typgeprüft werden, für das es eine Zulassung erhält. Bisher werden solche Zulassungen irgendwo in Europa “gerechnet” und müssen in der Praxis nicht nachgewiesen werden. Eine einzige Zulassung gilt dann für ein Dutzend Fahrzeuge – und an keinem davon war die Auspuffanlage zur Abnahme tatsächlich montiert. Eine EU-ABE muss bei nachgewiesenermaßen zu hoher Lautstärke auch nachträglich entzogen werden können (derzeit unmöglich) – verbunden mit einer Informationspflicht für die Auspuffhersteller an die Verwender, dass ihre ABE erloschen ist. Manipulationen der Auspuff-Hersteller sind strafrechtlich als Betrug zu werten. Das gilt gleichermaßen für die Auspuffhersteller an Quads und Sportwagen (Porsche „Sport“-Auspuffanlagen erhalten ihre Zulassung nicht in der Autostadt Stuttgart, sondern in Luxemburg (sic!) und für EU-ABE Zubehörauspuffe an Pkw.
...och pekar på fusk i dagens certifieringsprocesser.
Man jobbar vidare på att motorcyklar skall ha större nummerplåtar - vilket är lite skrattretande när man vet vilka dasslock tyska hojåkare drar omkring på redan idag, samt även obligatoriskt registreringsnummer på hjälmarna, för att enklare kunna knyta föraren av en motorcykel till ett specifikt trafikbrott.
Man har vidare fått till försök med fasta mätstationer längs populära MC-sträckor där faktiskt buller mäts vid förbifart, och där polisen längre fram längs vägen kan vinka in och bötfälla grundat på det buller man genererat.
För en turist med ett bullrigt system, och utan dokumentation hamnar man i den besvärliga sitsen att polisen inte nöjer sig med att dela ut böter på platsen. Man kan också drabbas av körförbud. Kan man inte på platsen dämpa bullret genom att sätta tillbaka insatser så får färden helt enkelt inte fortsätta. Inte i någon riktning.
Detta drabbar både inhemskt registrerade hojar och maskiner från andra länder lika.
Kanske kan man besvära sig till Bryssel att ett EU-land stoppar färd av fordon som är godkänt i annat EU-land, men det hjälper föga när man står där mitt ute i ingenstans och mörkret börjar falla, samtidigt som originalrykrören ligger på hyllan 100 mil därifrån...
Så därför skall den som åker utomlands se till att ha med sig all relevant dokumentation på hoj och tillbehör.
Det är mycket tuffare i Tyskland än i Sverige, och det blir hårdare säsong för säsong.
Hampe