H
honda cbf 500
Guest
spelar ingen roll om det är sporthoj, offroad, landsväg eller custom hojar som låter för mkt. Buller är buller oavsett hojtyp
spelar ingen roll om det är sporthoj, offroad, landsväg eller custom hojar som låter för mkt. Buller är buller oavsett hojtyp
Måste kasta mig in i debatten!
Ser ibland vuxet folk som stoppar proppar i öronen och sen drar igång en hoj med rensade rör och för ett j--a oväsen! Så j..a patetiskt! Vem spelar dom för? Själva tycker dom tydligen att det låter för mycket annars körde dom väl utan hörselskydd för att njuta. ( Själv skulle jag få spader och dränka hojskrället i närmsta sumphål )
Ibland hör man argumentet för att låta mycket - Känslan!! Hur skulle det vara att få rull på hojen istället - då kommer känslan oavsett ljudnivå.
Önskar att vi hade samma regler som Tyskland tydligen har. Fel dämpare = ställ hojen tills det är ordnat. Då kanske det blev en bättre ljudmiljö.
Ser ibland vuxet folk som stoppar proppar i öronen och sen drar igång en hoj med rensade rör och för ett j--a oväsen! Så j..a patetiskt! Vem spelar dom för? Själva tycker dom tydligen att det låter för mycket annars körde dom väl utan hörselskydd för att njuta. ( Själv skulle jag få spader och dränka hojskrället i närmsta sumphål )
Ibland hör man argumentet för att låta mycket - Känslan!! Hur skulle det vara att få rull på hojen istället - då kommer känslan oavsett ljudnivå.
Önskar att vi hade samma regler som Tyskland tydligen har. Fel dämpare = ställ hojen tills det är ordnat. Då kanske det blev en bättre ljudmiljö.
Jag kör med öronproppar för att slippa höra vindbruset i hjälmen... Man blir inte så trött på längre sträckor.
I övrigt håller jag helt med dig!!!
Så där ja ,nu blev jag också inblandad
Personligen petar jag in öronpropparna (formgjutna med filter) för att stänga ut det högfrekventa vindbruset.
Och tack vare det specifika filtret så hör jag "motorbullret" ,men slipper
det dövande vindbruset.
Dom gångerna jag kör på gocartbanor blir hastigheten inte så hög (mindre vindbrus) och då kan jag strunta i öronpropparna.
Ha dé
Självklart skulle det vara intressant att få veta vad SMC:s medlemmar står i frågan. Jag kanske ska lägga upp en poll?
Hoppsan! Vad jag menar är att om man tycker att det låter vackert om raka rör är det väl logiskt att man "njuter" av musiken fullt ut! Använder själv proppar för att slippa vindbrus och buller. Skönt att bara känna kurrandet från motorn
Ja, gör det! Det är en intressant diskussion. Höras, störas och därmed synas/finnas, eller höras (under lagstadgad dB) och finnas/inte finnas?
Jag tycker att förslaget är utmärkt: Bullra inte och håll hastighetsgränserna. Fort kör man på bana, på allmän väg färdas man med största möjliga hänsyn till medtrafikanter samt de som bor och vistas intill vägen.
Såväl buller som höga hastigheter vittnar om bristande hänsyn till våra medmänniskor.