Bullerbekämpning

H

honda cbf 500

Guest
spelar ingen roll om det är sporthoj, offroad, landsväg eller custom hojar som låter för mkt. Buller är buller oavsett hojtyp:)
 

Smartswede

New member
SMC skapar och lägger tid på policys att de som organisation tar avstånd mot olagliga trakasserier som har med kön att göra men tycker inte det är så noga när motorcyklister olagligt ljudtrakasserar övrig befolkning.
Dags för fler SMC-policys? Hur är det med barnporr? Är det ok? Ekonomisk brottslighet? Våld mot tjänsteman? (mot Trafikpolis måste det väl vara ok? ;) )

Sen tjatas det om vi ska köra förbi fartkameror i laglig hastighet bara för blindka politiker och just inte reta upp svenskheten i "får inte jag köra för fort förbi kameran ska minsann inte MC-åkare få göra det".
Det är ok förespråka men inte att försöka få slut på just ljudtrakasserier som iaf. väldigt många i min bekantskapskrets som inte kör mc irriterar sig mest på.

Inte svårt inse att skälet till det är att SMC vet att flera medlemmar just bryter mot lagen ljudmässigt och gillar det. T.ex. aktiva med customs och även sporthojjsinstruktörer.

Det hade varit väldigt intressant att se hur SMC medlemmarna ställer sig till det, dvs inte bara de aktiva, med någon större enkät om dessa och andra viktiga mc-frågor. Fast risken är väl majoriteten av medlemmarna tycker något annat än de aktiva i SMC och då får de problem bestämma. Så det lär inte hända.
 

Molle

New member
spelar ingen roll om det är sporthoj, offroad, landsväg eller custom hojar som låter för mkt. Buller är buller oavsett hojtyp:)

Absolut.Lika illa oavsett hojtyp när det körs med raka rör

När man var i moppeåldern ville man det skulle bullra och smälla så högt som möjligt.

Förstår inte att vuxna människor vill sitter med detta oljud i öronen hela tiden.
Men det klart.De kör väl bara ner till närmaste fik eller kiosk.
Jag skulle då inte vilja köra 15-20 mil med detta oväsen.Det är ju rena rama misshandel av hörseln.....
 

swischmc

New member
Jag tycker att Marie har en poäng. Det är många hojar som låter betydligt mer än vad som är tillåtet - och bland mc-folk verkar det vara helt ok!?!
Hamnade bakom en riktigt bullrig glidare på en 70-väg och för mig var det en pina. Ljudvågorna slog mot bröstet, gjorde det svårt att andas och fick hjärtat att hoppa i otakt. :mad: Till slut fick jag välja en annan väg för att åter få luft i lungorna...

Svenskarna är ett hastighets-inriktat folk efter alla kampanjer: farten dödar, men mc-kollektivet har fler saker att jobba med. Varför är det ok att byta pipor när man ska till bilprovningen för att sedan byta tillbaka och gladeligen förpesta ljud-tillvaron för alla runt om? Har dessa människor ens tänkt på att de som blir mest drabbade är de som hamnar i ljudet, dvs de som är bakom hojen?

Har varit en del i Vaxholm och tagit en glass eller korv på uteserveringen. Förr stod hojaran parkerade över hela torget och många tyckte det var trevligt att gå runt och titta. Jag vet inte varför det numera är olagligt att parkera där, men en idé har jag... Satt på serveringen när ett gäng hojar startade och drog iväg. Helg ok, visst lät det, men inte farligt. Strax därefter startade (i detta fall) två enorma HD-wanna-bees och folk nästan trillade ur sina stolar. Någon tappade ett glas. Det lät ungefär som ett lågsniffande jetplan!

Hur kan detta vara något som SMC INTE vill jobba med??
 

phastas

New member
Loud pipes saves lives!

Så länge bilister envisas med att inte titta efter mig, så ska jag tvinga dom att höra mig!
 

Ove 60+

Active member
:mad: Måste kasta mig in i debatten!

Ser ibland vuxet folk som stoppar proppar i öronen och sen drar igång en hoj med rensade rör och för ett j--a oväsen! Så j..a patetiskt! Vem spelar dom för? Själva tycker dom tydligen att det låter för mycket annars körde dom väl utan hörselskydd för att njuta. ( Själv skulle jag få spader och dränka hojskrället i närmsta sumphål )
Ibland hör man argumentet för att låta mycket - Känslan!! :rolleyes: Hur skulle det vara att få rull på hojen istället - då kommer känslan oavsett ljudnivå. :)
Önskar att vi hade samma regler som Tyskland tydligen har. Fel dämpare = ställ hojen tills det är ordnat. Då kanske det blev en bättre ljudmiljö. :)
 
Last edited:

GuzziKungen

New member
:mad: Måste kasta mig in i debatten!

Ser ibland vuxet folk som stoppar proppar i öronen och sen drar igång en hoj med rensade rör och för ett j--a oväsen! Så j..a patetiskt! Vem spelar dom för? Själva tycker dom tydligen att det låter för mycket annars körde dom väl utan hörselskydd för att njuta. ( Själv skulle jag få spader och dränka hojskrället i närmsta sumphål )
Ibland hör man argumentet för att låta mycket - Känslan!! :rolleyes: Hur skulle det vara att få rull på hojen istället - då kommer känslan oavsett ljudnivå. :)
Önskar att vi hade samma regler som Tyskland tydligen har. Fel dämpare = ställ hojen tills det är ordnat. Då kanske det blev en bättre ljudmiljö. :)

Så där ja ,nu blev jag också inblandad :eek:
Personligen petar jag in öronpropparna (formgjutna med filter) för att stänga ut det högfrekventa vindbruset.
Och tack vare det specifika filtret så hör jag "motorbullret" ,men slipper
det dövande vindbruset.
Dom gångerna jag kör på gocartbanor blir hastigheten inte så hög (mindre vindbrus) och då kan jag strunta i öronpropparna.
Ha dé
 

swischmc

New member
:mad: Måste kasta mig in i debatten!

Ser ibland vuxet folk som stoppar proppar i öronen och sen drar igång en hoj med rensade rör och för ett j--a oväsen! Så j..a patetiskt! Vem spelar dom för? Själva tycker dom tydligen att det låter för mycket annars körde dom väl utan hörselskydd för att njuta. ( Själv skulle jag få spader och dränka hojskrället i närmsta sumphål )
Ibland hör man argumentet för att låta mycket - Känslan!! :rolleyes: Hur skulle det vara att få rull på hojen istället - då kommer känslan oavsett ljudnivå. :)
Önskar att vi hade samma regler som Tyskland tydligen har. Fel dämpare = ställ hojen tills det är ordnat. Då kanske det blev en bättre ljudmiljö. :)

Jag kör med öronproppar för att slippa höra vindbruset i hjälmen... Man blir inte så trött på längre sträckor. :)

I övrigt håller jag helt med dig!!!
 

Triumph int

New member
Alla vet väl hur olika det bullrar från 2/4 cyl-hojar.

Jag tror att det är lättare att få en twin att bullra
eftersom effektområdet ligger i lägre varvtal än en fyra.

Så när man drar iväg på en twin så behöver du bara
vrida till på handtaget för att använda en stor del av
effekten i motorn och då producera mycket buller.

Då man drar i väg på en 4-cyl och vrider på så
måste man ligga på mycket högre varvtal för
att producera lika mycket buller.

Det är kubik & hk som ger buller.
 

Ove 60+

Active member
Jag kör med öronproppar för att slippa höra vindbruset i hjälmen... Man blir inte så trött på längre sträckor. :)

I övrigt håller jag helt med dig!!!

Så där ja ,nu blev jag också inblandad
Personligen petar jag in öronpropparna (formgjutna med filter) för att stänga ut det högfrekventa vindbruset.
Och tack vare det specifika filtret så hör jag "motorbullret" ,men slipper
det dövande vindbruset.
Dom gångerna jag kör på gocartbanor blir hastigheten inte så hög (mindre vindbrus) och då kan jag strunta i öronpropparna.
Ha dé

:D Hoppsan! Vad jag menar är att om man tycker att det låter vackert om raka rör är det väl logiskt att man "njuter" av musiken fullt ut! Använder själv proppar för att slippa vindbrus och buller. Skönt att bara känna kurrandet från motorn:cool:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har väl klart och tydligt deklararerat vad vi tycker i remissvar om nya decibelgränser och mätmetoder? Läs mer på denna sida. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191
OK, MArie. Inte tas i beslag utan beläggas med körförbud. Det finns klara regler för när ett fordon får körförbud i Sverige. SMC har inte begärt någon skärpning, inte heller Transportstyrelsen. Sitter just och svarar på remissen om kontrollbesiktning och utrustning från dem.
Ett problem är dock att besiktningsstationer saknar varvräknare (se 7/09 MC-Folket). Jag äger en MC utan varvräknare med originalsystem. Då vi testade på Transportstyrelsen (innan vi svarade på remissen) ansåg de att den lät för mycket enligt det nya regelverket för EG-typgodkända motorcyklar. Då gissade personalen varvtal...

En mätning ska ske enligt regelboken menar SMC, inte subjektiv mätning av uppskattat varvtal och besiktningsmannens öron. Särskilt viktigt eftersom beslutet i kontrollbesiktning inte går att överklaga.

Självklart skulle det vara intressant att få veta vad SMC:s medlemmar står i frågan. Jag kanske ska lägga upp en poll?
 

flex

New member
:D Hoppsan! Vad jag menar är att om man tycker att det låter vackert om raka rör är det väl logiskt att man "njuter" av musiken fullt ut! Använder själv proppar för att slippa vindbrus och buller. Skönt att bara känna kurrandet från motorn:cool:

Man kanske njuter av musiken men inte av vindbruset som föreg skrev, eller du menar kanske att bara för det hörs högt ur avg så ska man inte få ha öronpropar. Har kört Trbg-Norrköping med raka rör utan öronproppar helt utan problem, och om man blir så störd att man nästan får hjärtattack av att ligga bakom som någon skrev vet jag ett bra sätt att slippa lyssna, kör om, eftersom dessa mc inte går så fort ska det väl inte vara några problem.:rolleyes:
 

Bengt Allevad

New member
Så här i elektronik- och headset-tider ;):

Skulle man inte kunna tänka sig en mikrofon vid avgasutsläppet på originaldämpen och sedan önskat ljud i hjälmen via enkel förstärkare med volymkontroll.

Ljud-trimning av hojen med hjälp av dyra eftermarknadssystem ger oftast inte den effektökning på bakhjulet, som ljudet kanske annonserar.
 

P-O Noren

New member
Ja, gör det! Det är en intressant diskussion. Höras, störas och därmed synas/finnas, eller höras (under lagstadgad dB) och finnas/inte finnas?

Om det ska vara en vettig poll får man fundera noga över hur man skriver alternativen.
Annars blir det en form av aftonbladet-poll som bara utgår från att man ska svara som de vill.
 

GeCe

New member
:mad: Måste kasta mig in i debatten!

Ser ibland vuxet folk som stoppar proppar i öronen och sen drar igång en hoj med rensade rör och för ett j--a oväsen! Så j..a patetiskt! Vem spelar dom för? Själva tycker dom tydligen att det låter för mycket annars körde dom väl utan hörselskydd för att njuta. ( Själv skulle jag få spader och dränka hojskrället i närmsta sumphål )
Ibland hör man argumentet för att låta mycket - Känslan!! :rolleyes: Hur skulle det vara att få rull på hojen istället - då kommer känslan oavsett ljudnivå. :)
Önskar att vi hade samma regler som Tyskland tydligen har. Fel dämpare = ställ hojen tills det är ordnat. Då kanske det blev en bättre ljudmiljö. :)


Patetiskt och barnsligt av vuxna människor är rätta orden för det här ofoget som är negativt för hela mc-kollektivet. Och de verkar gilla att söka sig till ställen där det finns mycket folk också just för att väcka uppmärksamhet där de kan störa så mycket som möjligt verkar det som. Barnsligt snällt sagt. Hur många ggr har man inte varit på ett musik-evanemang t.ex på en offentlig plats och det kommer in ett gäng med raka rör och förstör stämningen. Har varit med om flera ggr när dessa marodörer gjort att artisterna stoppat musiken för det är ändå ingen som hör något innan de här hänsynlösa marodörerna fått hejd på sina leksaker.
Om polisen bara gjorde sitt jobb bättre skulle nog problemet minska för regler finns ju.
 

Kjell-Anders

New member
Bra att problemet återigen tas upp.

Det är bara att konstatera att kombinationen vuxen man (ibland även kvinna) och motorcykel många gånger får en hel del normala mänskliga hänsyn att försvinna. Ett stort ansvar har även mc-journalister, vilka vanligen brukar klaga över att testade hojar låter för lite!

Bortsett från att effektökningar genom tweekande med avgassystem i de flesta normala fall ger ingen eller en obetydlig effektökning och att denna eventuella effektvinst förmodligen är helt försumbar, riskerar vi restriktioner som t.ex. infarts- eller p-förbud på vissa platser eller (hemska tanke) att vi utestängs från körning på vissa banor.

Det här med att föreställningen att motorcyklar ska bullra är helt enkelt en oönskad och osund subkultur som alla ansvarskännande motorcyklister inklusive SMC med all kraft måste bekämpa!

Frågan är bara hur många vi är som inte blankt skiter i dem vi stör, ibland är jag pessimistisk. Och kan det vara så att SMC inte törs ta tag i problemet av rädsla för att förlora medlemmar?
 
Last edited:

flex

New member
Tänk om vi alla kunde gjort en deal: Alla vi med bullriga mc kör med lagliga rör , o alla ni med racehojar håller hastigheten utan förbehåll, då kan vi börja diskutera, handen på hjärtat hur tror ni resultatet hade blivit.
 

Kjell-Anders

New member
Jag tycker att förslaget är utmärkt: Bullra inte och håll hastighetsgränserna. Fort kör man på bana, på allmän väg färdas man med största möjliga hänsyn till medtrafikanter samt de som bor och vistas intill vägen.

Såväl buller som höga hastigheter vittnar om bristande hänsyn till våra medmänniskor.
 

flex

New member
Jag tycker att förslaget är utmärkt: Bullra inte och håll hastighetsgränserna. Fort kör man på bana, på allmän väg färdas man med största möjliga hänsyn till medtrafikanter samt de som bor och vistas intill vägen.

Såväl buller som höga hastigheter vittnar om bristande hänsyn till våra medmänniskor.

Tack!
 
Top