Bullerbekämpning

Triumph int

New member
Man ska inte störa andra.

För vi som har hojar som kan bullra
håller väl igen där vi vet att det stör.

Även om man kör utan dämpning så
kan man använda gasen på så sätt
att det inte bullrar så mycket.
 

SuperRetard

New member
Man ska inte störa andra.

För vi som har hojar som kan bullra
håller väl igen där vi vet att det stör.

Även om man kör utan dämpning så
kan man använda gasen på så sätt
att det inte bullrar så mycket.


Daytonan, och äcven min SuperDuke (och CBR:en också för den delen) KAN låta massor.. Om man tokvarvar dem!
De här krompråmarna med öppna rör däremot låter faktiskt katastrofalt redan på tomgång.

Jag hatar dem :mad: Men tycker fortfarande inte att de är värda några resruser från samhället!

Men du har rätt. I samhällen, förbi gårdar etc håller man in kopplingen (helst) eller kör på hög växel samt sänker farten.. Inte ara till vad man själv tycker är lugnt, utan vad omgivningen UPPFATTAR som lugnt!

har man lagt en bombis så känns ibland 90 som jättelångsamt, för mamman med barnen vid tomtgränsen till vägen är det INTE lugnt! Och det är för hennes skull den "regeln" gäller!
 

Triumph int

New member
Till er som inte tror att just erat öppna system låter så mycket.

Låt en kompis (som du litar på) dra på det som går och
lyssna hur det låter när hojen kommer mot dig och ifrån dig.

Jag och en kompis åkte ut i obygden för att just höra hur
mycket det bullrade. Vi hittade en bra väg mitt i en tallskog.

Jag vart väldigt förvånad då jag hörde min hoj köra mot
mig och det dånade som helvetet.

Jag har verkligen tänkt på hur mycket det låter efteråt.
Om jag kör om en bil och ser att rutan är öppen så släpper jag
gasen lite just när jag åker förbi, och sänker då ljudet ganska mycket.
 

SuperRetard

New member
Framförallt om man kör hästtransporter.. Inte kul att köra när man får en 700 kg höäst som kastar sig från sida till sida i transporten för att de blivit vettskrämda ur dvalan.


Gäller naturligtvis ÄNNU mer när man kör om hästar med ryttare.. Inte kul att bli skyldig till att nån liten flicka rasat av pga att man inte kunde hålla in kopplingen 150 meter och INTE slå på 100% när man "tror" det är safe!
 

NeXTer

New member
Visst kan jag hålla med om att man kanske inte ska lägga extra resurser bara för att bekämpa folk som bullrar, men om möjlighet finns och inte stjäl tid från annat vore det lämpligt att ta vederbörande i örat om personen i fråga just blåst bort alla trumhinnor i ett helt kvarter (vårdslöshet i trafik?).

Likaledes vore det bra om skäligen suspekta avgassystem kan mätas på ett objektivt vis vid en poliskontroll, oavsett vilken typ av fordon det gäller.
 

dalis

New member
Hamnade bakom en riktigt bullrig glidare på en 70-väg och för mig var det en pina. Ljudvågorna slog mot bröstet, gjorde det svårt att andas och fick hjärtat att hoppa i otakt. :mad: Till slut fick jag välja en annan väg för att åter få luft i lungorna...

Jag tycker också att det är konstigt med vuxna människor som vill bullra men om du får svårt att andas och hjärtat krånglar pga. bulle så bör du gå på hälso kontroll innan du sätter dig på en MC igen.
Ta men han som tappade glaset också :p
 

SuperRetard

New member
Citat:
Inskickat av swischmc

Hamnade bakom en riktigt bullrig glidare på en 70-väg och för mig var det en pina. Ljudvågorna slog mot bröstet, gjorde det svårt att andas och fick hjärtat att hoppa i otakt. Till slut fick jag välja en annan väg för att åter få luft i lungorna...
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

En bankurs kanske, så är det bara att köra om!
 

LC4ever

New member
Alla vet väl hur olika det bullrar från 2/4 cyl-hojar.

Jag tror att det är lättare att få en twin att bullra
eftersom effektområdet ligger i lägre varvtal än en fyra.

Så när man drar iväg på en twin så behöver du bara
vrida till på handtaget för att använda en stor del av
effekten i motorn och då producera mycket buller.

Då man drar i väg på en 4-cyl och vrider på så
måste man ligga på mycket högre varvtal för
att producera lika mycket buller.

Det är kubik & hk som ger buller.

Kan inte hålla mig utanför debatten längre.

Har absolut inget med antalet cylindrar att göra. Kör själv en V-twin på 950cc med "öppet" race-system. Men klarar mig ändå under 95db för bana.

Jag kan dock inte förstå VARFÖR dessa kromslädar måste låta så mycket. Varför 110db eller mer? För att få mer effekt? Mindre vikt? VARFÖR?
Kan inte de precis som vi andra hålla sig under 100db-gränsen.
Ta en Ducati, KTM, Aprilia, stora V-twins med mycket effekt, men ändå inom rimliga bullergränser.
 

Chopperbyggarn

New member
När det gäller Harley´s så kan man om man vill ha utseendet med raka rör stoppa i insatser i dessa som finns att köpa på eftermarknaden och motorn får bättre effekt vid låga varvtal än med helt raka rör och man hör fortfarande avgasljudet man gillar när man kör samtidigt som man tar bort det där riktig "hårda" avgasljudet som till och med kan få den mest inbitna entusiast att stoppa fingrarna i öronen ibland. Sedan är det lite svårare med trimmade hög komp och storkubiks eftermarknads motorer, här är det nog oftast bara stora ljuddämpare som tar bort det "hårda" ljudet och förvandlar detta till "Muller".
Låg komp kolvar i motorn ger ett "mjukare" ljud samtidigt som livslängden på vevstakslagren ökar.
Så även om man inte når ner till lagstadgad norm så kan man med ganska enkla medel och på dom flesta av dessa hojar och utan att förstöra utseendet
få ner ljudet till en nivå som dom flesta " tolleranta" mäniskor accepterar så länge man inte håller på och "strögar" hela kvällar på samma gator vareviga dag.

Anders.J
 

Triumph int

New member
Jag menar att hk & kubik är det som ger dB.

En äldre Harley 1200 ger så lite effekt att den nästan
inte kan bullra.
Men kompisens Aprilia på 130 hk ger ifrån sig dB
långt över det tillåtna även med två stora ljuddämpare.

Sen beror det på hur mycket effekt man tar ut med
gashandtaget som sedan avgör hur många dB det blir.

Jag tror att många glidarna som bullrar inte har +100 hk
och därför ligger effekten i deras motorer i ett lägre
varvtalsregister. Då kanske dom måste gasa lite mer för
att komma iväg och då ger det mer buller än en sporttwin.
 

SuperRetard

New member
När det gäller Harley´s så kan man om man vill ha utseendet med raka rör stoppa i insatser i dessa som finns att köpa på eftermarknaden och motorn får bättre effekt vid låga varvtal än med helt raka rör och man hör fortfarande avgasljudet man gillar när man kör samtidigt som man tar bort det där riktig "hårda" avgasljudet som till och med kan få den mest inbitna entusiast att stoppa fingrarna i öronen ibland. Sedan är det lite svårare med trimmade hög komp och storkubiks eftermarknads motorer, här är det nog oftast bara stora ljuddämpare som tar bort det "hårda" ljudet och förvandlar detta till "Muller".
Låg komp kolvar i motorn ger ett "mjukare" ljud samtidigt som livslängden på vevstakslagren ökar.
Så även om man inte når ner till lagstadgad norm så kan man med ganska enkla medel och på dom flesta av dessa hojar och utan att förstöra utseendet
få ner ljudet till en nivå som dom flesta " tolleranta" mäniskor accepterar så länge man inte håller på och "strögar" hela kvällar på samma gator vareviga dag.

Anders.J


Det här med "trim" på den typen av hojar är för mig helt oförståeligt. Kubikhysterin är total och en hoj med 95 häst anses "kraftfull".. Vaffan, jag får ut mer ut en 12 år gammal 600 som är helt original! I mina ögon är det helt ofattbart hur man inte får ur mer ur ex. 1600cc.. När 100 häst anses mkt med den volymen reagerar jag.. jag tar ut 120+ ur Duken och den är inte ens hårt trimmad, 998cc V-twin.

Att då hävda att det är pga effekt uttag man inte får ner ljudet är bara bullshit. Mest troliogt så tycker fokl att det "låter hefTiGt", annars är det bara katastrofalt dåliga ingenjörsinsatser.
 

Chopperbyggarn

New member
Det här med "trim" på den typen av hojar är för mig helt oförståeligt. Kubikhysterin är total och en hoj med 95 häst anses "kraftfull".. Vaffan, jag får ut mer ut en 12 år gammal 600 som är helt original! I mina ögon är det helt ofattbart hur man inte får ur mer ur ex. 1600cc.. När 100 häst anses mkt med den volymen reagerar jag.. jag tar ut 120+ ur Duken och den är inte ens hårt trimmad, 998cc V-twin.

Att då hävda att det är pga effekt uttag man inte får ner ljudet är bara bullshit. Mest troliogt så tycker fokl att det "låter hefTiGt", annars är det bara katastrofalt dåliga ingenjörsinsatser.

Tyck vad man vill, men denna "Ingenjörskonst" har snart erövrat hela världen, man håller som bäst på att etablera sig i Kina o Indien.
 

SuperRetard

New member
Tyck vad man vill, men denna "Ingenjörskonst" har snart erövrat hela världen, man håller som bäst på att etablera sig i Kina o Indien.

Mitt "tyckande" är inte direkt en subjektiv bedömning. Att att kalla 90 häst bra ur 1600cc när man tar ut större effekt ur 250:s inom racingen är löjeväckande. Att därefter låta dem föra ett jävla oväsen och hävda att det är "trimningsgraden" som är den avgörande faktorn är bara katastrofalt och närmast patetiskt.

Rent objektivt! ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Mitt "tyckande" är inte direkt en subjektiv bedömning. Att att kalla 90 häst bra ur 1600cc när man tar ut större effekt ur 250:s inom racingen är löjeväckande. Att därefter låta dem föra ett jävla oväsen och hävda att det är "trimningsgraden" som är den avgörande faktorn är bara katastrofalt och närmast patetiskt.

Rent objektivt! ;)

Om du läser mitt första inlägg så kanske du förstår att detta bara var lite info om hur man kan få ner avgasljudnivån på en Harley med enkla medel och bibehållet utseende.

Men ok.
Man behöver inte vara ett geni för att förstå att en gammal 1200:a från 30-40-50-60-70 talen eller en 1340 från 70-80-90 talen med sitt låga effektutag är lättare att få ner avgasljudet till en behaglig nivå med ett avgassystem som utseendmässigt faller ägaren i smaken än med en S&S 145 CI (2371cc) med 185hp och 180 ft.lb torque motor.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Men ok.
Man behöver inte vara ett geni för att förstå att en gammal 1200:a från 30-40-50-60-70 talen eller en 1340 från 70-80-90 talen med sitt låga effektutag är lättare att få ner avgasljudet till en behaglig nivå med ett avgassystem som utseendmässigt faller ägaren i smaken än med en S&S 145 CI (2371cc) med 185hp och 180 ft.lb torque motor.

Anders.J

Ett extremt exempel där man lyckats få ut 185 häst ur en volym passande en V70 är knappast de exempel vi andra lider av på landets utesrveringar!

Det är fortfarande ett faktum att det låter förjävligt om många hojar, som definitivt IN har 185 häst och V70 volym i burkarna!
 

Triumph int

New member
Kan inte hålla mig utanför debatten längre.

Har absolut inget med antalet cylindrar att göra. Kör själv en V-twin på 950cc med "öppet" race-system. Men klarar mig ändå under 95db för bana.

Jag kan dock inte förstå VARFÖR dessa kromslädar måste låta så mycket. Varför 110db eller mer? För att få mer effekt? Mindre vikt? VARFÖR?
Kan inte de precis som vi andra hålla sig under 100db-gränsen.
Ta en Ducati, KTM, Aprilia, stora V-twins med mycket effekt, men ändå inom rimliga bullergränser.

Har du ett öppet system utan kat?
Har du dB mätat?
 

LC4ever

New member
Har du ett öppet system utan kat?
Har du dB mätat?

Ja, jag har BOS ljuddämpare utan kat.
Kört mycket bana (Sydskånes och SMS) och alltid godkänd, dvs under 95dB.
Har ett intyg från tillverkaren som intygar att dessa är typgodkända med 94dB för denna hoj, bra att ha när man åker på semester i Europa.
Polaren har en Aprillia MilleR med enkel Akra-dämpare <95dB samt en KTM 625 med dubbla Akra <95dB.
Allt detta mekandet med att byta från original och race har gjort att de som kör bana har system som låter mindre än de som är tillåtna för gata, ger ändå önskad effekthöjning och låg vikt.
Så det finns absolut ingen anledning att ha en hoj som dånar >110dB.
Och dessa kromslädar som låter som f-n, de har ju ingen trimning, de rör ju knappast på sig när de ger gas.
 

Triumph int

New member
Det intyget är nog värt en del om du skulle
bli stoppad av nån som vill vara besvärlig.

Jag trodde inte att ett "rakt igenom" kunde
komma under 95dB.

Kromslädarna bullrar nog för att de måste
gasa på rejält för att hänga med trafiken.
 

Hampe

Skriver massor!
Här har vi en tråd som skapade lite oro för 5 år sedan.
Idag?
Är allt kanske redan sagt?



Hampe



Detta var ett inlägg i serien "Decemberchock"
 
Top