Bullerbekämpning

Marie

Banned
Bor 300m från en infart till stan som har 70km o jag hör kåpcyklarna precis lika mycket när det skall köras ut ur stan o jag kan garantera att ingen håller hast, kan höra dom 2km utanför stan så sluta gnäll o kasta inte sten i glashus , du bara ångrar dig.
Att hålla efter bullermarodörer skall givetvis gälla sporthojar, skrämda japsbilar, gamla Volvo och annat som bullrar orimligt, likaväl som krompråmar. Jag ser inget glashus som skulle vara i riskzonen för den här stenkastningen.

Marie

Banned
Loud pipes saves lives!

Så länge bilister envisas med att inte titta efter mig, så ska jag tvinga dom att höra mig!

Inte så säkert det......
Just i eftermiddags körde jag ner för Nassfeldpaß på italienska sidan. Jag hörde en hårt arbetande diesel och tvärbromsade före en kurva. Runt kurvan kom en stor fyraxlig lastbil, som fyllde hela vägbredden sånär som på någon decimeter. Hade jag haft bullersystem hade jag suttit som en fluga i grillen på lastbilen, för då hade jag inte hört den....

Dessutom som någon annan skrev, det är BAKOM hojen som den hörs mest vid rensade pipor. Dvs där det gör allra minst nytta.....

BMW tillhör de tystaste hojmärkena, och "trots" detta har de så god olycksstatistik att försäkringspremierna sänks, och observera, ändå ökar BMW sin försäljning nu då alla andra tappar....

Last edited:

Jalooja

New member
Inte så säkert det......
Just i eftermiddags körde jag ner för Nassfeldpaß på italienska sidan. Jag hörde en hårt arbetande diesel och tvärbromsade före en kurva. Runt kurvan kom en stor fyraxlig lastbil, som fyllde hela vägbredden sånär som på någon decimeter. Hade jag haft bullersystem hade jag suttit som en fluga i grillen på lastbilen, för då hade jag inte hört den....

Dessutom som någon annan skrev, det är BAKOM hojen som den hörs mest vid rensade pipor. Dvs där det gör allra minst nytta.....

BMW tillhör de tystaste hojmärkena, och "trots" detta har de så god olycksstatistik att försäkringspremierna sänks, och observera, ändå ökar BMW sin försäljning nu då alla andra tappar....

Kan inte förstå varför att när man jobbar så finns det bullergränser,men på fritiden så hm hm låta så illa som möjligt

GeCe

New member
Tänk om vi alla kunde gjort en deal: Alla vi med bullriga mc kör med lagliga rör , o alla ni med racehojar håller hastigheten utan förbehåll, då kan vi börja diskutera, handen på hjärtat hur tror ni resultatet hade blivit.

Väldigt barnsligt resonemang tycker jag. Bara för att någon annan bullrar med sin mc behöver väl inte du göra det också. Tänk om ALLA skulle resonera på det sandlådeviset.
Om du menar allvar med att du vill ha bort de störande oljudet tycker jag du ska föregå med gott exempel istället.

Kenneth

New member

Kan jag inte hålla med om!
Min BMW har inget annat än blivit dyrare i försäkring så kan va kul att veta var du fick den infon ifrån!

-ah

New member
*

Loud Pipes Save Lives
Are you kidding? Do we need to cover this again?
- The vast majority of bike accidents are from the front. To have any chance of alerting those motorists to the presence of a motorcycle with exhaust noise would require that the tailpipe be pointed forward. LOL. The chances of rearward-facing straight pipes making a bike more obvious are very slim. The reality of the loud pipe is that all you'll succeed in doing is irritating all the people behind and beside you who don't pose much of a threat anyway.
- You are pissing off everyone around you. So who cares if you gun the throttle past an open driver's-side window and scare the hell out of the occupants? At least they see you, right? Maybe, but take a look at what happened to personal watercraft in Minnesota. Take a look at what happened in Yellowstone. Put it another way: how much do you appreciate the "music" blaring from other people's cars: the throbbing car stereo that shakes the very ground with some indistinguishable bass crap? How interested in someone else's music are you? Perhaps nobody else wants to listen to it. Perhaps they don't like the sound. Maybe they're trying to concentrate, or talk, or watch TV, or sleep. Maybe their kids are trying to sleep.
- Loud exhaust pipes are illegal. Even HD has finally stopped installing them.

and .... loud exhaust pipes actually REDUCE the performance of the bike in most cases, due to the reduction of back-pressure needed by tuned engines.

If you are really concerned about saving lives, a $20.00 reflective safety vest will save your biscuit a thousand times before that loud pipe will.

;)

Kenneth

New member
Kan jag inte hålla med om!
Min BMW har inget annat än blivit dyrare i försäkring så kan va kul att veta var du fick den infon ifrån!

Helt rätt!
Dom svarade inte ens på vad den skulle kosta för dom sa rätt ut att det fanns nog billigare alternativ!

flex

New member
Väldigt barnsligt resonemang tycker jag. Bara för att någon annan bullrar med sin mc behöver väl inte du göra det också. Tänk om ALLA skulle resonera på det sandlådeviset.
Om du menar allvar med att du vill ha bort de störande oljudet tycker jag du ska föregå med gott exempel istället.[/QUOT

Det var ett inslag med ironi , jag kan och kör just nu med lagliga rör men vet också att en racehojägare har väldigt svårt att hålla hast o samtidigt låter för mycket. Har sett många exempel som direkt efter inköp sätter på kolfiberdämpare med minimalt innehåll.

Marie

Banned
Det var ett inslag med ironi , jag kan och kör just nu med lagliga rör men vet också att en racehojägare har väldigt svårt att hålla hast o samtidigt låter för mycket. Har sett många exempel som direkt efter inköp sätter på kolfiberdämpare med minimalt innehåll.
Jag skrev inget om att sporthojar skulle undantas, nej de som sätter på bullerburkar på slika fortskaffningsmedel skall drabbas lika hårt enligt min sällan så ödmjuka åsikt.

Det enda var att mitt inlägg här inspirerades av den stora HD-träffen vid Faaker See. I morgon är den Gud ske lov slut, och om några dagar har de flesta "bombplansskvadronerna" dragit hemåt igen, och friden lägger sig åter över alpdalarna till nästa år, då det är dags igen med cirka 10 dagar helveteslarm (och ändå bor jag som sagt cirka 5 mil från träffplatsen).....

Av någon anledning så verkar det dock som om ljudet från de tvåcylindriga V-maskinerna med obefintlig ljuddämpning sprids betydligt längre från vägarna än motsvarande från fyror...... ????

Last edited:

Svampe

New member
Det enda var att mitt inlägg här inspirerades av den stora HD-träffen vid Faaker See. I morgon är den Gud ske lov slut, och om några dagar har de flesta "bombplansskvadronerna" dragit hemåt igen, och friden lägger sig åter över alpdalarna till nästa år, då det är dags igen med cirka 10 dagar helveteslarm (och ändå bor jag som sagt cirka 5 mil från träffplatsen).....

Med all respekt för allas åsikter i den här tråden.
Du bor uppenbarligen inte i Sverige. Varför klagar du inte hos Österikes motsvarighet till SMC och på deras forum om de har något?
Att det bullrar utanför Sverige känns inte som ett problem för SMC.

Ove 60+

Active member
Med all respekt för allas åsikter i den här tråden.
Du bor uppenbarligen inte i Sverige. Varför klagar du inte hos Österikes motsvarighet till SMC och på deras forum om de har något?
Att det bullrar utanför Sverige känns inte som ett problem för SMC.

Du har rätt i att den träffen som fick igång Marie försigick utomlands, men både hon och vi andra som tycker att många hojar av olika typer låter för jäkligt upplever det också inom landets gränser. För övrigt kanske det inte är SMC;s problem utan den enskildes ansvar att inte störa andra med ohämmat oväsen! :mad:

SuperRetard

New member
Du har rätt i att den träffen som fick igång Marie försigick utomlands, men både hon och vi andra som tycker att många hojar av olika typer låter för jäkligt upplever det också inom landets gränser. För övrigt kanske det inte är SMC;s problem utan den enskildes ansvar att inte störa andra med ohämmat oväsen! :mad:

Visst är det så, saken är i det här fallet att det rör sig om att alp-fröken stör sig på ett event som pågår en (1) vecka om året. Det är INGENS ansvar.

Jag tycker också att det är irriterande med krombåtar som dånar förbi under 3 minuter (för det tar så lång tid för dem att passera även om det låter som att det borde röra sig) när man sitter på en uteservering. Det är däremot inget jag vill frånta dem. På samma sätt som det är helt ok för grannar att ha fest, så länge det inte ä'r på vardagar eller långt in på småtimmarna.

Man får bjuda till lite själv om man vill kunna leva sitt eget liv med gott samvete också ;), finns alltid nån som irriterar sig på en, förhoppningsvis håller dem också käft så länge man håller sig inom rimlighetens ramar!

Roma55

New member
Visst är det så, saken är i det här fallet att det rör sig om att alp-fröken stör sig på ett event som pågår en (1) vecka om året. Det är INGENS ansvar.

Jag tycker också att det är irriterande med krombåtar som dånar förbi under 3 minuter (för det tar så lång tid för dem att passera även om det låter som att det borde röra sig) när man sitter på en uteservering. Det är däremot inget jag vill frånta dem. På samma sätt som det är helt ok för grannar att ha fest, så länge det inte ä'r på vardagar eller långt in på småtimmarna.

Man får bjuda till lite själv om man vill kunna leva sitt eget liv med gott samvete också ;), finns alltid nån som irriterar sig på en, förhoppningsvis håller dem också käft så länge man håller sig inom rimlighetens ramar!

Så du menar att det är ok med raka rör om man inte kör på vardagar eller för sent på helger :)

Sorry kunde inte låta bli.

swischmc

New member

Det är inte olagligt att ha fest. Det är det däremot att köra en hoj med för hög ljudnivå...
Väldigt få hojar leveraras med avgassystem som strider mot svensk lagstiftning. Det är ägaren som ändrar på hojen för att andra (?), i alla fall inte han/hon själv när de kör hojen, ska få öronen avslagna av ljudvågorna.

Ove 60+

Active member

Ditt budskap är klart och tydligt: Vill du väsnas så gör du det och alla andra ska hålla käften.

Rimlighetens ramar finns och det är de regler för buller som gäller. Om alla hade exemplariskt gott omdöme skulle lagar och regler inte behövas, men nu ser verkligheten ut på ett annat sätt. Att en rel. liten del av MC-folket ska sticka ut med buller och stollkörning och annat drar ner anseendet för hela gruppen.

Tror nog att om man prutar av på att det ska "låta fort" så finner man snart att man får ut mer av körningen. ;)

SGM

Moderator
jag menar att jag hellre tar det, än lägger skattepengar på den typen av "överträdelser"!

Hear hear. :) Applåderar.

Förbudssamhället är vi på väg mot ändå...varför skynda på't?
Jag håller med Hund, man kan tolerera saker i den mån man själv åtnjuter samma tolerans.

Att sitta och negga över en bullrig twin som framförs av en glad prick är ju rätt dumt om man som 90% av de svenska villaägarna vevar igång sin gräsklippare 09.00 vareviga lördagmorgon...

Vi har det förhållandet på gatan hemma, grannen älskar att hålla efter sin gräsmatta, jag älskar mina motorcyklar (som låter), och det bor fler hojmänniskor på samma gata.
Alla är glada, gräsklipparmannen är barnsligt förtjust i våra hojar, men får inte för frugan sin... :D

Mycket beror ju på hur och vad man gör...att vrida rullen i bött' genom centrum är väl inte så begåvat.

/J

SuperRetard

New member
Ditt budskap är klart och tydligt: Vill du väsnas så gör du det och alla andra ska hålla käften.

Rimlighetens ramar finns och det är de regler för buller som gäller. Om alla hade exemplariskt gott omdöme skulle lagar och regler inte behövas, men nu ser verkligheten ut på ett annat sätt. Att en rel. liten del av MC-folket ska sticka ut med buller och stollkörning och annat drar ner anseendet för hela gruppen.

Tror nog att om man prutar av på att det ska "låta fort" så finner man snart att man får ut mer av körningen. ;)

Point not taken.. Jag kör 100% original, fram till nästa inköp har jag tom haft samma däck som satt där när jag köpte den. på 600:an har jag iofs slip-on, men den låter som en bordsfläkt med original och under 10000 rpm är inte slip-on:et mkt att gråta över heller!

Så nej, min poäng ÄR däremot att jag har betydligt större lust att lägga skattepengar på drogproblem, skola, våldtäktsfall, våld i hemmet, stölder, rån, äldrevård och fyllekörning än att se poliser jaga 50-talister som tycker det är jävligt "Marlon Brando" att köra i 45 km/h med raka rör!

P-O Noren

New member
Vissa raka rör på en del glidare låter så mycket att det gör ont i öronen. Då menar jag inte bildligt utan bokstavligt. Det är ju egentligen rätt så egoistiskt, på gränsen till patetiskt, att åka runt med sådana. Finns gott om system till glidare som har viss ljuddämpning men ändå låter "maffigt".

Sedan finns det ju en icke så liten andel av vår befolkning som använder hörapparater, dessa förstärker alla ljud. Vilket medför att de får väldigt starka ljud i trafikmiljön.

Man kan väl ha effektsystem på hojen, man behöver kanske inte välja det värsta som finns? Det går ju att visa hänsyn genom att inte i onödan gasa inför korsningar och i utgången. Dessutom behöver inte dagens hojar varvas innan de stängs av, något som en del tror. Det skapar bara irritation i bostadsområden.