Bullerbekämpning

Marie

Banned
Efter att de senaste fem åren befunnit mig cirka 50 km från europas största Harley-träff (70.000 hojar) kan jag bara konstatera en sak. De där förbenade bullerapparaterna är synnerligen irriterande och skapar sannolikt flera mc-hatare än fortkörare och bakhjulsåkare tillsammans.

Vore det inte dags att SMC tar initiativ till att det blir (och verkställs) omedelbart brukandeförbud (körförbud) för fordon som inte ligger inom gällande bullernorm?
Tydligen räcker inte böter och ombesiktningar för att få bullermarodörerna att sansa sig. Kanske skulle det vara mera verksamt om de fick använda apostlahästarna för att ta sig från poliskontrollen. Men detta skulle ju också förutsätta att polisen verkligen genomför kontroller och inte bara sitter och lapar kaffe och granskar bilder från "plåtpoliserna".......

Allra helst skulle ju dessa åtgärder genomföras på EU-basis, så att det äntligen blir lugnt......

Bengt Allevad

New member
På SMC:s bankurser på såväl stor som liten motorbana är vi mycket noga med bullerövervakning.

Vanligaste gränsen är 95 dB vid förbifart och på vissa gokartbanor 100 dB också där vid förbifart mätt 10 m från bankanten.

Endast en överträdelse av denna gräns tolereras. Inträffar det en gång till under samma bandag är det slutåkt för dagen för den bullrande deltagaren.

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej Marie, SMC kommer inte att kräva att fordon tas i beslag för otillåtna bullergränser. Det är en polisiär fråga att sköta efterlevnad i trafiken. Därför bör polisen ha riktig utrustning att mäta nivåer vid flygande inspektioner.
Och de organ som kommer att sköta kontrollbesiktningar, förutom Bilprovningen, ska givetvis ha utrustning enligt föreskrift + varvräknare för att kunna fastställa vilken nivå en motorcykel har.

Marie

Banned
På SMC:s bankurser på såväl stor som liten motorbana är vi mycket noga med bullerövervakning.

Vanligaste gränsen är 95 dB vid förbifart och på vissa gokartbanor 100 dB också där vid förbifart mätt 10 m från bankanten.

Endast en överträdelse av denna gräns tolereras. Inträffar det en gång till under samma bandag är det slutåkt för dagen för den bullrande deltagaren.

Jovisst, alltid en början, men hur många "störthäftiga" Harleypiloter med maskiner som låter som en hel bombplanskvadron från andra världskriget kommer dit????

Det behövs hårda tag mot alla de där "bombplanen" som trafikerar allmänna vägar också

Marie

Banned
Nej Marie, SMC kommer inte att kräva att fordon tas i beslag för otillåtna bullergränser. Det är en polisiär fråga att sköta efterlevnad i trafiken. Därför bör polisen ha riktig utrustning att mäta nivåer vid flygande inspektioner.
Och de organ som kommer att sköta kontrollbesiktningar, förutom Bilprovningen, ska givetvis ha utrustning enligt föreskrift + varvräknare för att kunna fastställa vilken nivå en motorcykel har.

Jag har inte sagt ett enda ord om beslag. Däremot körförbud på plats så att de måste bärgas från platsen. Det ökar om inte annat kostnaderna och besväret radikalt för bullermarodörerna.

Hur många är det inte som helt öppet tillstår att de använder "besiktningsljuddämpare" den där gången vartannat år då det är dags för kontrollbesiktning.
Nej det behövs betydligt flera kontroller vid vägkanten, för det är inget annat än en påtaglig risk för kostnader och besvär som lär påverka situationen....

SuperRetard

New member
Jovisst, alltid en början, men hur många "störthäftiga" Harleypiloter med maskiner som låter som en hel bombplanskvadron från andra världskriget kommer dit????

Det behövs hårda tag mot alla de där "bombplanen" som trafikerar allmänna vägar också

Ärligt talat så är resterna av din stackars kropp när du krockar utan skydd ett betydligt större problem än att posörknektar på blyslädar låter för mkt!

Barn låter också, jag hatar dem på ICA.. Men jag kräver inte att de ska låsas in heller! (Även om det är en behaglig tanke!)

SuperRetard

New member
Nej det behövs betydligt flera kontroller vid vägkanten, för det är inget annat än en påtaglig risk för kostnader och besvär som lär påverka situationen....

Och du tycker att du är så bemedlad att du gärna betalar mer i skatt för att lägga resurser på sånt??? :confused:

H

honda cbf 500

Guest
Det är inte bara Harley som bullrar.....sporthojar bullar minst lika mkt men de är bara mindre till antalet .

Hälsningar,

En hojåkare som är döv på ena örat :D:mad::rolleyes::)

SuperRetard

New member
Det är inte bara Harley som bullrar.....sporthojar bullar minst lika mkt men de är bara mindre till antalet .

Hälsningar,

En hojåkare som är döv på ena örat :D:mad::rolleyes::)

Skillnaden är att sporthojar inte låter mer än en gammal saab på låga varv, vilket den oftast befinner sig på i tätort.

Hur mkt det låter ute på vischan är som ett mindre kymmer.. Objektivt! ;)

H

honda cbf 500

Guest
Nja vet inte om jag vill hålla med dig om den saken...:)

Skillnaden är att sporthojar inte låter mer än en gammal saab på låga varv, vilket den oftast befinner sig på i tätort.

Hur mkt det låter ute på vischan är som ett mindre kymmer.. Objektivt! ;)

Bengt Allevad

New member

Näe inte så många men det händer och på småbanorna i synnerhet och faktum är, att börjar vi bara prata med dem så brukar det ordna sig med bullret.
De får köra på högre växlar och ta det betydligt långsammare än vad de kunnat göra, om de haft rimliga ljudnivåer.
Kanske man kan säga att de kan inte ha fullt lika roligt som andra på banan.

Marie

Banned
Och du tycker att du är så bemedlad att du gärna betalar mer i skatt för att lägga resurser på sånt??? :confused:

Hade du behövt lyssna till sådär ett tusental "bombflyg" varje dag så hade du nog också sett det som ett prioriterat område för skattepengarna.....

SuperRetard

New member
Varje dag hur ofta då? Det var en HD-träff säöger du, så länge den inte pågår 48 veckor / år så är det DEFINITIVT inte värt ens 1 polis för att fokusera på nåt så trivialt problem som din brist på fågelkvitter!

Hasse

New member
oj oj

Hejsan !
Jag vill gärna dra ett strå till stacken vad det gäller buller.

Befann mig för en tid sedan på Götgatan i huvudstaden i höjd med skatteskrapan...då kommer det en herre med fransar och flygande hårman grenslandes en glidarmaskin med rensade rör.
Kan nog säga att det här ekipaget hördes långt bort mot Globen.
Det är ett par kilometer eller så.
De människor som befann sig på samma gata stannade upp och det syntes ganska väl att det var inte till MC-Kollektivets fördel det som tänktes då.:eek:

SuperRetard

New member
Hejsan !
Jag vill gärna dra ett strå till stacken vad det gäller buller.

Befann mig för en tid sedan på Götgatan i huvudstaden i höjd med skatteskrapan...då kommer det en herre med fransar och flygande hårman grenslandes en glidarmaskin med rensade rör.
Kan nog säga att det här ekipaget hördes långt bort mot Globen.
Det är ett par kilometer eller så.
De människor som befann sig på samma gata stannade upp och det syntes ganska väl att det var inte till MC-Kollektivets fördel det som tänktes då.:eek:

Vissa av de där låter mer än CBR:en helt utan rör.. Byter rätt ofta pga idiotregler gällande originalsystem på Sviestad, så jag har haft det så några ggr. Låter som faaaaan, men ändå inte mer än vissa båtar.

Hmmm.. Undrar hur SuperDuken skulle låta utan pipa :rolleyes::D!

flex

New member

Bor 300m från en infart till stan som har 70km o jag hör kåpcyklarna precis lika mycket när det skall köras ut ur stan o jag kan garantera att ingen håller hast, kan höra dom 2km utanför stan så sluta gnäll o kasta inte sten i glashus , du bara ångrar dig.