Boken 50 år med SMC

Lelle K

New member
Får hålla med Herr Fuggle, utan tråden hade boken sannolikt blivit oläst.
Har nu läst halva boken och tycker att det är ett intressant dokument som beskriver ett antal människors enorma arbete för att skapa en fungerande organisation för att föra motorcyklismen framåt. Att det i begynnelsen var väldigt unga människor som gjorde arbetet i början gör inte saken sämre.
Det måste ha gått åt väldigt många timmar för att vaska fram underlaget till texten, tack för det.
Som kuriosa kan nämnas att SMC är jämnårigt med mitt MC-kort.

Yep, antalet timmar som det förmodligen gått åt att få fram boken är förmodligen aktningsvärt.

Angående din sista mening; brukar på skoj ibland säga att jag föddes med mitt mc-kort. Som fyller 33 den 21:a augusti. Jag är på gott och ont några år äldre....
 
Last edited:

Bodensaren

New member
Mycket av diskussionen i denna tråd handlar om tyckande utifrån det egna perspektivet, då detta är olika för varje individ så är det bara att acceptera att det går inte att göra något som faller i god jord hos alla, däremot så är det väl bra att den berör så många och att det är så många som har synpunkter på den, det vore värre om ingen brydde sig. Den som inget gör, gör heller inget fel.
 

Syster-Tysk

New member
Ska dra mitt strå till stacken.

Jag vill tacka SMC och MC-Folket för att de gav ut en bok.
Som historiskt intresserad och van att läsa tekniska tråkiga texter så tycker jag att jag borde tycka att denna bok var minst helt OK eller rent av riktigt bra.
Nu känner jag mig istället helt omkörd och vet inte riktigt hur det gick till...

Jag har inte lyckats läsa särskilt mycket alls av boken eftersom den inte alls hjälper mig att hålla intresset uppe tillräckligt länge, tyvärr.

Jag ska säga att jag personligen tycker den är oerhört trögläst, men att jag är glad att den finns och blev gjord.
Kunde den gjorts bättre och mera lättläst? Jo! kunde den gjorts hälften så tjock med större behållning (effektivisering/lättläst) visst!

Jag är imponerad av skribenten som fått ner så mycket fakta, men blir lite förbryllad av formatet som jag upplever som en blandning av Encyclopedia som vill klämma in ALL information på jorden, samtidigt som den kommer som pocket!?

Så, kort och gott. Jag förstår klagomålen, men ställer mig gärna bland de som står bakom och försvarar boken!
Inget hindrar oss som har synpunkter att göra en ny bok, som kanske blir bättre (enligt vissa) eller sämre (enligt andra).

Ha en god sommar när ni läser SMC 50år i hammocken!

Puss på er!
/J
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
En av Cheferna på Trafikverket, kom och grattade oss med 50 åren (under Tylösands konferensen) - och sa vilken bra bok vi har gjort.

Boken, hade varit framme i direktionens fika rum.

Kommentaren till var; Guud vilken resa Ni har varit igenom. Jag började med att kolla lite i boken, men jag fick läsa hela boken eftersom jag tyckte den var spännande med alla person konflikter och utmaningar, som Ni varit igenom. Tyckte det var jätte intressant, och vilken bra organisation Ni har skapat. GRATTIS..
 

Lelle K

New member
Har en känsla av att organisationen SMC och det den gör är ganska unik. Bredden med allt från "SMC:s lilla blåvita" till tidningen MC-folket, kurserna man arrangerar, länsorganisationerna och så vidare är bevis på att man har människor som verkligen brinner för det de gör. Jag tycker inte alltid att allt är jättebra - MC-Folket tycker jag allt som oftast är en ganska medelmåttig publikation - men det finns nog ingen organisation som gör alla sina medlemmar nöjda i alla frågor.

Skulle vara kul ifall SMC kunde växa till 100.000 medlemmar, frågan är hur det målet ska kunna nås. Omöjligt säger kanske någon? Inte alls, säger jag då. Den diskussionen hör dock antagligen hemma på annan plats i forumet.

Till alla Er som gör SMC: TACK! Mitt intresse väcktes i slutet av 70-talet och gemenskapen bland motorcyklisterna (de "normala") i Sverige har gett mig oerhört mycket.
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Eftersom jag numera inte är medlem i SMC så hade jag inte tillgång till boken när tråden började. Dessutom har jag ägnat mig åt att åka hoj, vilket jag under säsongen anser är viktigare än att läsa historieböcker och tjafsa på ett forum.
Nåväl, sent om sider fick jag tag i boken och har läst den med stor behållning, dels för att den beskriver den många gånger tuffa historia som svenska motorcyklister varit med om. Som exempel försöken att få bort motorcyklarna och den kampanjjournalistik som bland annat Expressen drev. Men även för att jag känner många av dem som nämns eller som det berättas om i boken.
Jag är övertygad om att många unga motorcyklister skulle ha nytta av att läsa boken, då blir det inte så självklart att vi överhuvudtaget kan åka hoj i Sverige i dag. hade det gått som kommunikationsminister Bengt Norling ville och senare chefredaktören Bo Strömstedt på Expressen, ville, så tror jag inte vi kunnat köra hoj i dag.
Så som historiskt dokument har boken ett mycket stort värde, att sedan hänga upp sig på stavfel och utformningen, känns mest som att man letat fel. Vi ska ha i åminnelse att det kostar mycket stora pengar och resurser att utforma en bok som detta och att SMC sammantaget är en väldigt lite organisation med begränsade resurser. Med allt perfekt hade den kostat massor att producera och då kanske det hade varit mer befogat att ifrågasätta satsningen.
Men sammantaget vill jag gratta dem som gjort boken och konstaterar att den är utmärkt som en historiebeskrivning och det är ju precis det den ska vara. Att den sedan är lite jobbig är bra, för det har varit en jobbig tid för alla som vill åka hoj.'
 
Top