Lelle K
New member
Den här debatten tror jag gror ur de olika synsätten vi har på SMC som organisation.
En del medlemmar, förmodligen ganska många går med i SMC för att "man ska vara med" och så ger det lite rabatter här och var.
Dessa skiter fullständigt i vem som gjorde vad för 20-30-40-50 år sedan i organisationen. I dessas ögon kvittar det nog oxå egentligen om boken belastar medlemsavgiften något.
Sedan gruppen som är medlemmar för att man hoppas SMC ska göra någon skillnad för oss MC-förare i Sverige, och så rabatterna så klart , vi (ja, jag hör nog hit) skiter nog oxå i boken, faktiskt slängde jag min oläst, trots att jag säkert skulle känna igen någon från mitt tidiga medlemskap så hade jag hellre sett att pengarna gått till något som verkligen gör skillnad för motorcyklisten.
Och så gruppen som som ser SMC som sin familj, snudd på religion kanske att jämföra med hängivna partimedlemmar i politiken.
Givetvis i olika grader men ändå, dessa tycker givetvis att boken är utmärkt och värd sin kostnad.
Att kalla tråden dum är ett misstag, det visar bara att man inte förstår att man är med i en organisation med olika tycke och smak.
Jag förbehåller mig rätten att uttrycka min åsikt i mitt medlemsforum utan att behöva riskera att bli kallad dum.
Tackar för dina ord, betydligt sakligare än i alla fall en annan person som kommenterar.
Jag är fullt medveten om vad SMC gjort genom åren, "fångades" av kampen mot rapport 13 som tonåring när mitt mc-intresse började blomstra. SMC har gjort en hel del annat bra genom åren och det jag själv tycker är bland de bästa bevisen på aktiv organisation är kurserna på bana. Har själv genomfört ett par och beundrar de som ställer upp som instruktörer samt de som har ansvar för genomdrivandet.
Vad jag däremot inte alls beundrar är den ton av "politisk korrekthet" som jag anser har genomsyrat MC-Folket i perioder. Man har i en del lägen ensidigt fokuserat på att en del kör fortare än tillåtet istället för att fråga sig varför, haft pekpinnar (min upplevelse) och titt som tätt fått tidningen att kännas som en vanlig, facklig, tidning. Tråkig och präktig. Har dock noterat att man förmodligen tagit till sig av olika åsikter i någon mån.
Samtidigt förstår jag att SMC:s talesmän behöver kunna "föra sig" någorlunda gentemot politiker. Hur arbetet går till vet jag inte mer om än som skrivits om i tidningen, men jag utgår från att man jobbar på så bra man kan i försöken att påverka politiker låta bli stifta lagar som motverkar motorcyklismen.
Problemet hos en del - eller en del av det - är att man liksom en del fackliga organisationer (kanske de flesta?) börjar blir duktiga att slå sig för bröstet och peka på vad man en gång i tiden åstadkom. Ingen blir rik på gamla meriter. Vägrar man ta till sig kritik och är en organisation som är frivillig att vara med i, lär man märka ett medlemstapp, såvida knuttarna inte nöjer sig med diverse rabatter.
Hoppas verkligen att SMC även i framtiden förmår samla några av de förhoppningsvis bästa förmågorna på lednings- och kanslinivå som jobbar med frågor FÖR motorcyklister. Det ökar chanserna att medlemmarna både stannar och ökar i antal.
Jag har själv varit medlem i ett par (2) klubbar, är sedan flera år direktansluten. Träffa hojåkare går ju göra utan att vara medlem i någon klubb.... Hade jag blivit medlem i en klubb där en av de som kommenterat (likt i tråden) ingått i styrande led, hade jag med största sannolikhet gått ur ganska omgående. Även om det varit under innestående år.
Människor som inte förstår andras åsikter är en sak - jag förstår inte alltid andras - men människor som vägrar acceptera andras åsikter och till och med använder nedlåtande, förringande, uttryck anser jag bör försöka ta en titt på sig själva utifrån andras perspektiv. Jag gör det emellanåt, för att jag vill bli bemött på samma sätt som jag helst bemöter min omgivning.
Last edited: