Boken 50 år med SMC

Lelle K

New member
Tjena!

Fick för ett tag sedan boken 50 år med SMC som bilaga till senaste MC-Folket. Såg fram emot att få läsa den och konstaterade att det fanns ett rikligt material både text- och bildmässigt.

MEN.... Hur sjutton har man tänkt ifråga om läsbarhet? Det existerar knappt någon styckeindelning alls, allt går förutom mellanrum vid rubriker som löpande text. Vete sjutton om jag kommer bry mig om att läsa igenom den, för en så dåligt producerad bok i det hänseendet hade jag inte betalat en sekin för om det så handlat om 10 spänn.

De eller den som är ansvariga för detta alster borde omgående gå en kurs i exempelvis teknisk information eller något liknande där man får lära sig saker som troligen är självklara för rutinerade skribenter. Gör om gör rätt vore önskvärt, men eftersom man troligen redan betalat tryckeri med flera för arbetet lägger man nog inte ned mer pengar på det projektet.

Förmodligen ingen referensgrupp (eller så kan man undra hur tusan den var sammansatt?) alls som hade till uppgift att ögna igenom boken innan den går till "slutproduktion".

Ska min medlemsavgift gå till sådant här arbete föreslår jag att man fortsättningsvis lägger upp ett erbjudande där man:

1 - kan läsa ett utdrag ur boken (som ska stämma med den verkliga produktionen) och

2 - att man erbjuds köpa en professionellt framtagen bok till "hyfsat" pris. En "gratis" produkt (för att den ingår i medlemskapet) som är framtagen på det här sättet släcker snarare mitt intresse för historien än väcker det.

Som jämförelse var jag en gång på ett seminarium där en äldre gentleman skulle hålla ett föredrag om ingenjörers betydelse genom åren för samhället. Är övertygad om att han kunde sitt ämne, men hålla föredrag kunde han inte. Det var efter 5-10 minuter för mig lika intressant som att titta på färg medan det torkar. En god vän som var med höll med om mina intryck.
 

Hampe

Skriver massor!
Tidsanda, autentisk stämning, dokumentär - sådant brukar kosta extra i vanliga fall.
Här har man tydligen ansträngt sig att återskapa det som en gång lyckades ladda SMCs varumärke med begrepp som: "Betong, Byråkrat, Touring, Tråkig, Redig och andra värdeskapande ord - å du klagar?

Var du glad att den inte gavs ut som häftad spritstencil; den inhyrda reklambyrån tyckte att det skulle vara pricken över i, men arbetsmiljöskäl satte stopp för detta. Åkskilliga från SMCs kansli - som givetvis är samma personer nu som då utvecklade inte bara anilinallergi utan även tennisarmbåge av vevandet back in the days.


Hampe


***Varning!
Detta meddelande har scannats med hjälp av Ironycheck™ och befunnits kontaminerat. Du gör vad du vill med det.***
 

Bighoj

New member
Tjena!

Fick för ett tag sedan boken 50 år med SMC som bilaga till senaste MC-Folket. Såg fram emot att få läsa den och konstaterade att det fanns ett rikligt material både text- och bildmässigt.

MEN.... Hur sjutton har man tänkt ifråga om läsbarhet? Det existerar knappt någon styckeindelning alls, allt går förutom mellanrum vid rubriker som löpande text. Vete sjutton om jag kommer bry mig om att läsa igenom den, för en så dåligt producerad bok i det hänseendet hade jag inte betalat en sekin för om det så handlat om 10 spänn.

De eller den som är ansvariga för detta alster borde omgående gå en kurs i exempelvis teknisk information eller något liknande där man får lära sig saker som troligen är självklara för rutinerade skribenter. Gör om gör rätt vore önskvärt, men eftersom man troligen redan betalat tryckeri med flera för arbetet lägger man nog inte ned mer pengar på det projektet.

Förmodligen ingen referensgrupp (eller så kan man undra hur tusan den var sammansatt?) alls som hade till uppgift att ögna igenom boken innan den går till "slutproduktion".

Ska min medlemsavgift gå till sådant här arbete föreslår jag att man fortsättningsvis lägger upp ett erbjudande där man:

1 - kan läsa ett utdrag ur boken (som ska stämma med den verkliga produktionen) och

2 - att man erbjuds köpa en professionellt framtagen bok till "hyfsat" pris. En "gratis" produkt (för att den ingår i medlemskapet) som är framtagen på det här sättet släcker snarare mitt intresse för historien än väcker det.

Som jämförelse var jag en gång på ett seminarium där en äldre gentleman skulle hålla ett föredrag om ingenjörers betydelse genom åren för samhället. Är övertygad om att han kunde sitt ämne, men hålla föredrag kunde han inte. Det var efter 5-10 minuter för mig lika intressant som att titta på färg medan det torkar. En god vän som var med höll med om mina intryck.
Håller med,vilken jävla skitbok.En sjuåring skulle gjort det bättre.Den åkte i pappersinsamlingen så det rök om det.
 

tersan

New member
Jag håller på och läser boken, och fattar överhuvudtaget inte vad herrarna här ovan är så upprörda över. Misstänker att de normalt inte läser böcker... :wink:
 

Lelle K

New member
Tidsanda, autentisk stämning, dokumentär - sådant brukar kosta extra i vanliga fall.
Här har man tydligen ansträngt sig att återskapa det som en gång lyckades ladda SMCs varumärke med begrepp som: "Betong, Byråkrat, Touring, Tråkig, Redig och andra värdeskapande ord - å du klagar?

Var du glad att den inte gavs ut som häftad spritstencil; den inhyrda reklambyrån tyckte att det skulle vara pricken över i, men arbetsmiljöskäl satte stopp för detta. Åkskilliga från SMCs kansli - som givetvis är samma personer nu som då utvecklade inte bara anilinallergi utan även tennisarmbåge av vevandet back in the days.


Hampe


***Varning!
Detta meddelande har scannats med hjälp av Ironycheck™ och befunnits kontaminerat. Du gör vad du vill med det.***

Är övertygad om att hade jag blivit ombedd att göra de sista(?) justeringarna i "50 år med SMC", så hade det i alla fall blivit bättre. Men man måste antagligen vara 1: anställd vid kansliet eller 2: känna någon vid kansliet för att bli ombedd jobba med något sådant. Fast jag kan ha fel, boken kanske är slutredigerad av någon som slutfört grundskolan, precis klarat sig upp till godkänt i svenska och aldrig läst vidare?
 

Lelle K

New member
Tidsanda, autentisk stämning, dokumentär - sådant brukar kosta extra i vanliga fall.
Här har man tydligen ansträngt sig att återskapa det som en gång lyckades ladda SMCs varumärke med begrepp som: "Betong, Byråkrat, Touring, Tråkig, Redig och andra värdeskapande ord - å du klagar?

Var du glad att den inte gavs ut som häftad spritstencil; den inhyrda reklambyrån tyckte att det skulle vara pricken över i, men arbetsmiljöskäl satte stopp för detta. Åkskilliga från SMCs kansli - som givetvis är samma personer nu som då utvecklade inte bara anilinallergi utan även tennisarmbåge av vevandet back in the days.


Hampe


***Varning!
Detta meddelande har scannats med hjälp av Ironycheck™ och befunnits kontaminerat. Du gör vad du vill med det.***

Överväger att "gilla" ditt inlägg, men eftersom jag redan hyser starka ironiska tendenser vore det kanske överdrivet om jag gjorde något som "smittade" mig ytterligare....
 

Lelle K

New member
Jag håller på och läser boken, och fattar överhuvudtaget inte vad herrarna här ovan är så upprörda över. Misstänker att de normalt inte läser böcker... :wink:

Jag läser och har läst ett antal böcker i mitt liv. Senast Jens Lapidus "Livet deluxe", ett antal Stephen King för många år sedan och Millenniumtrilogin för att ta några exempel. Läser för närvarande Percy Barneviks "Ledarskap 200 råd" och "Strindbergs stjärna" av Jan Wallentin.

Ska inom kort ta mig igenom en kursbok "Financial analysis with Microsoft Excel" samt ett antal andra kursböcker. Anthony Robbins ingår också, litet som "avancerat komplement" till Percy Barnevik´s bok. Ringen-trilogin läste jag också, till och med några av de efterföljande böckerna samt inte att förglömma Dan Browns omdiskuterade böcker - den senaste "Inferno" avstår jag förmodligen.
 
Last edited:

påK-en

New member
Ni måste vara mycket lyckliga människor (Lelle K och Bighoj) som inte verkar ha större problem i livet än att ösa galla över en sån här struntsak.
Jag har ögnat igenom boken som hastigast, ok den är inte perfekt men fyller sitt syfte (enligt min mening).
Jag läser hellre en del i den än att sitta och titta på färg som torkar.
 

Lelle K

New member
Ni måste vara mycket lyckliga människor (Lelle K och Bighoj) som inte verkar ha större problem i livet än att ösa galla över en sån här struntsak.
Jag har ögnat igenom boken som hastigast, ok den är inte perfekt men fyller sitt syfte (enligt min mening).
Jag läser hellre en del i den än att sitta och titta på färg som torkar.

Tycker man måttligt bra om något har man förenklat 2 val:

1 - Antingen struntar man i vilket, kanske "gillar läget" och nöjer sig med det man tog emot oavsett "kvaliteten" på det.

2 - Eller så säger man ifrån och kanske blir det bättring om de någon gång får för sig att åter publicera en skrift.

Gillar när böcker är väl producerade, liksom andra saker jag kan tänkas vilja lägga "vantarna" på. Titta på färg som torkar gör jag än så länge inte. Undrar om någon som har hållit i produktion kan förklara varför den blev som den blev, orsaker och om man korrekturläste? Det är för väl att SMC:s kurser håller högre standard än en skrift som den här.

Be well!
 

Hampe

Skriver massor!
Du lär få svar - men inte just nu. Nästan hela kansliet befinner sig in transit för tillfället:
Först Heilgenblut, och sedan FIM-rallyt, antar jag.

...å inga beska kommentarer från någon nu om 'semesterstängt mitt i högsäsong', pliiis.
Dom som vi andra är motorcyklister i första hand - något så åtminstone jag är glad och stolt över.

Hampe
 

Lelle K

New member
Du lär få svar - men inte just nu. Nästan hela kansliet befinner sig in transit för tillfället:
Först Heilgenblut, och sedan FIM-rallyt, antar jag.

...å inga beska kommentarer från någon nu om 'semesterstängt mitt i högsäsong', pliiis.
Dom som vi andra är motorcyklister i första hand - något så åtminstone jag är glad och stolt över.

Hampe

Har full förståelse för att kansliet tagit siesta några veckor nu. Det finns vad jag minns till och med mc-handlare som stänger helt under juli månad. Eller så är det en seglivad besviken upplevelse från flera år tillbaka som inte vill släppa greppet. Är de lediga lördagar och kör med reducerad personal under juli månad så har de min förståelse.
 

Petra

Super Moderator
Hej,
nejdå kansliet har inte tagit siesta. Vi är några som håller ställningarna... m.a.o vi jobbar för fullt med att veva stencilapparaten och bandagera våra tennisarmar anno 1963.

Det är jättetrist att ni som skrivit här inte gillar boken, men jag och övrig kanslipersonal på plats just nu kan tyvärr inte svara på er kritik. Kansliets personal har inte varit involverade i bokproduktionen.

Det är MC-Folkets redaktion som producerat boken och jag överlåter till dem att, när de är på plats igen, svara på era kommentarer.

Väldigt många har hört av sig till SMC och kommenterat att det var kul och intressant läsning. Det är ju tur att smaken är som baken.
 
Last edited:

Ricken

Member
Är övertygad om att hade jag blivit ombedd att göra de sista(?) justeringarna i "50 år med SMC", så hade det i alla fall blivit bättre. Men man måste antagligen vara 1: anställd vid kansliet eller 2: känna någon vid kansliet för att bli ombedd jobba med något sådant. Fast jag kan ha fel, boken kanske är slutredigerad av någon som slutfört grundskolan, precis klarat sig upp till godkänt i svenska och aldrig läst vidare?

Nej då, inte alls. Kansliet har för vana att dra medlemsnummer ur ett tombolahjul för att avgöra vem som ska få utföra sin medlemsplikt och korrekturläsa protokoll, remissvar och forumssvar på dumma trådar.

/Serinteproblemet
 

Lelle K

New member
Nej då, inte alls. Kansliet har för vana att dra medlemsnummer ur ett tombolahjul för att avgöra vem som ska få utföra sin medlemsplikt och korrekturläsa protokoll, remissvar och forumssvar på dumma trådar.

/Serinteproblemet

Jobbar man i en organisation och av en eller annan anledning anser att en tråd är "dum" är man nog felplacerad. Har svårt tro att de som utgör redax på MC-Folket har förhoppning och mål att enbart få in positiva reaktioner på det man genomfört. Det är ungefär som att hävda att " - Visst kan man ställa dumma frågor", också när frågeställaren ställer en fråga i sak.

Replik till Petra: Förstår mycket väl att många tycker boken är intressant. Om mitt budskap var svårt att ta till sig; skilj på budskapet i sig och hur det presenteras. Det är 2 helt olika saker. De som tycker framförandet var bra tycker så och andra tycker något helt annat.

Jag sökte inte kritisera de som ställt samman boken, utan sättet den satts samman på. Ber om ursäkt om det missuppfattats. Undrar hur länge ett företag hade klarat sig i en konkurrenssituation mot andra (som håller på med samma typ av verksamhet) om man hade tagit fram trycksaker och sedan viftat bort åsikter som inte stämmer överens med de egna...

Rent generellt: Jobbar man inom SMC samt MC-Folket med LEAN principer och 6 Sigma metoder idag för kvalitetssäkring av sitt arbete?
 

@nderz

New member
........

Rent generellt: Jobbar man inom SMC samt MC-Folket med LEAN principer och 6 Sigma metoder idag för kvalitetssäkring av sitt arbete?

Rent seriöst: Vad vill du att medlemspengarna går till ?
Administration eller arbete som leder till bättre, roligare och säkrare hojkörning?

Visst boken kunde varit proffesionellare producerad, men då hade det kostat därefter också, att använda medlemspengar till det tyckert jag är fel.

Petra och Redax på MC-Folket, det är inget fel på boken. Folk som gnäller finns det alltid
 

Lelle K

New member
Rent seriöst: Vad vill du att medlemspengarna går till ?
Administration eller arbete som leder till bättre, roligare och säkrare hojkörning?

Visst boken kunde varit proffesionellare producerad, men då hade det kostat därefter också, att använda medlemspengar till det tyckert jag är fel.

Petra och Redax på MC-Folket, det är inget fel på boken. Folk som gnäller finns det alltid

Jag vill att medlemspengarna går till välgenomtänkta saker och att det som genomförs på något sätt kvalitetssäkras. Kan man inte producera något som skall ingå i en medlemsavgift finns det andra alternativ.

Som att skapa en professionell produktion vilken medlemmarna sedan erbjuds köpa. Jag lägger hellre en eller ett par hundringar på ett alster som jag gillar, än får något i brevlådan som jag efter en stund har god lust att slänga. Hur många läser tidningen man får genom (det "vanliga") facket?

Har fått intrycket av att kvalitet är sekundärt bland en del. Jag blir hellre sedd som en gnällspik också när jag lagt fram konkreta förslag än ser mig själv som "blek medelsvenne" som aldrig säger ifrån när jag anser att något kunde gjorts bättre.

Skiljer på administrativa uppgifter som i regel är standardiserade och att producera något - oavsett det är en trycksak eller en bok... - som ofta sker i projektform. Har jobbat både i yrke och föreningsliv med både administrativa uppgifter och projekt så pass att jag anser mig kunna skilja på vad som är vad. Det går att göra ett bra jobb till en rimlig kostnad, det förutsätter dock att man hittar vägarna.

Trodde i min enfald att knuttar var mer öppet sinnade, men så verkar inte riktigt vara fallet. Får se vilka svar jag får när fler från kansli och medarbetare på MC-Folket kommit tillbaka från semestrar. "Think outside the Box" är något jag söker tillämpa, är jag en av få?
 
Last edited:

Marie

Banned
Rent seriöst: Vad vill du att medlemspengarna går till ?
Administration eller arbete som leder till bättre, roligare och säkrare hojkörning?

Visst boken kunde varit proffesionellare producerad, men då hade det kostat därefter också, att använda medlemspengar till det tyckert jag är fel.
Hade det inte då varit bättre att låta bli att producera skitboken, och använt pengarna till arbete som "leder till bättre, roligare och säkrare hojkörning"?

Att producera ren skit för medlemmarnas pengar är väl knappast positivt?
 

gundj

New member
Den här debatten tror jag gror ur de olika synsätten vi har på SMC som organisation.
En del medlemmar, förmodligen ganska många går med i SMC för att "man ska vara med" och så ger det lite rabatter här och var.
Dessa skiter fullständigt i vem som gjorde vad för 20-30-40-50 år sedan i organisationen. I dessas ögon kvittar det nog oxå egentligen om boken belastar medlemsavgiften något.

Sedan gruppen som är medlemmar för att man hoppas SMC ska göra någon skillnad för oss MC-förare i Sverige, och så rabatterna så klart :), vi (ja, jag hör nog hit) skiter nog oxå i boken, faktiskt slängde jag min oläst, trots att jag säkert skulle känna igen någon från mitt tidiga medlemskap så hade jag hellre sett att pengarna gått till något som verkligen gör skillnad för motorcyklisten.

Och så gruppen som som ser SMC som sin familj, snudd på religion kanske att jämföra med hängivna partimedlemmar i politiken.
Givetvis i olika grader men ändå, dessa tycker givetvis att boken är utmärkt och värd sin kostnad.

Att kalla tråden dum är ett misstag, det visar bara att man inte förstår att man är med i en organisation med olika tycke och smak.
Jag förbehåller mig rätten att uttrycka min åsikt i mitt medlemsforum utan att behöva riskera att bli kallad dum.
 
Last edited:

Lelle K

New member
Lelle lille. Vet du vad det är för skillnad på smålänningen och västgöten..?? Smålänningen plirar och frågar: "Vad köster det..??" Västgöten plirar ännu längre, lägger in en snusprilla till och frågar eftertänksamt " Köster dé någe´...??"

På vad sätt är detta relevant i diskussionen?
 
Last edited:

Lelle K

New member
Det är ju en sabla tur att det finns hyddor att gömma sig i, så man slipper se all skit och elände som finns i världen... Att inte veta är förståeligt, att inte förstå är mänskligt, men endast fiskmåsen med sin dokumenterade begåvning äger rätten att skita ner hursomhelst utan att någon orkar yppa ett genmäle utöver förbannade skränfockar...!!

Du har i dina inlägg endast vräkt ur dig saker mot mig personligen (även Marie, som jag för övrigt inte känner), men inte något som jag kan se har med sakfrågan att göra. Eftersom jag föredrar att hålla en hyfsad ton också gentemot människor som verkar ha diametralt andra åsikter i frågor än jag själv ska jag försöka både att inte säga vad jag får för bild av dig som person, ej heller bemöta dina inlägg över huvudtaget i den här frågan framöver.

Tillåter mig dock skriva följande:
Hade du varit någon jag känt personligen hade jag förmodligen undrat om du drabbats av solsting. Känner en hel del folk, långtifrån alla tycker som jag i många frågor men vi klarar likafullt av att hålla en vettig ton även om den någon gång blir vass.
 
Last edited:
Top