Boken 50 år med SMC

Lelle K

New member
Den här debatten tror jag gror ur de olika synsätten vi har på SMC som organisation.
En del medlemmar, förmodligen ganska många går med i SMC för att "man ska vara med" och så ger det lite rabatter här och var.
Dessa skiter fullständigt i vem som gjorde vad för 20-30-40-50 år sedan i organisationen. I dessas ögon kvittar det nog oxå egentligen om boken belastar medlemsavgiften något.

Sedan gruppen som är medlemmar för att man hoppas SMC ska göra någon skillnad för oss MC-förare i Sverige, och så rabatterna så klart :), vi (ja, jag hör nog hit) skiter nog oxå i boken, faktiskt slängde jag min oläst, trots att jag säkert skulle känna igen någon från mitt tidiga medlemskap så hade jag hellre sett att pengarna gått till något som verkligen gör skillnad för motorcyklisten.

Och så gruppen som som ser SMC som sin familj, snudd på religion kanske att jämföra med hängivna partimedlemmar i politiken.
Givetvis i olika grader men ändå, dessa tycker givetvis att boken är utmärkt och värd sin kostnad.

Att kalla tråden dum är ett misstag, det visar bara att man inte förstår att man är med i en organisation med olika tycke och smak.
Jag förbehåller mig rätten att uttrycka min åsikt i mitt medlemsforum utan att behöva riskera att bli kallad dum.

Tackar för dina ord, betydligt sakligare än i alla fall en annan person som kommenterar.

Jag är fullt medveten om vad SMC gjort genom åren, "fångades" av kampen mot rapport 13 som tonåring när mitt mc-intresse började blomstra. SMC har gjort en hel del annat bra genom åren och det jag själv tycker är bland de bästa bevisen på aktiv organisation är kurserna på bana. Har själv genomfört ett par och beundrar de som ställer upp som instruktörer samt de som har ansvar för genomdrivandet.

Vad jag däremot inte alls beundrar är den ton av "politisk korrekthet" som jag anser har genomsyrat MC-Folket i perioder. Man har i en del lägen ensidigt fokuserat på att en del kör fortare än tillåtet istället för att fråga sig varför, haft pekpinnar (min upplevelse) och titt som tätt fått tidningen att kännas som en vanlig, facklig, tidning. Tråkig och präktig. Har dock noterat att man förmodligen tagit till sig av olika åsikter i någon mån.

Samtidigt förstår jag att SMC:s talesmän behöver kunna "föra sig" någorlunda gentemot politiker. Hur arbetet går till vet jag inte mer om än som skrivits om i tidningen, men jag utgår från att man jobbar på så bra man kan i försöken att påverka politiker låta bli stifta lagar som motverkar motorcyklismen.

Problemet hos en del - eller en del av det - är att man liksom en del fackliga organisationer (kanske de flesta?) börjar blir duktiga att slå sig för bröstet och peka på vad man en gång i tiden åstadkom. Ingen blir rik på gamla meriter. Vägrar man ta till sig kritik och är en organisation som är frivillig att vara med i, lär man märka ett medlemstapp, såvida knuttarna inte nöjer sig med diverse rabatter.

Hoppas verkligen att SMC även i framtiden förmår samla några av de förhoppningsvis bästa förmågorna på lednings- och kanslinivå som jobbar med frågor FÖR motorcyklister. Det ökar chanserna att medlemmarna både stannar och ökar i antal.

Jag har själv varit medlem i ett par (2) klubbar, är sedan flera år direktansluten. Träffa hojåkare går ju göra utan att vara medlem i någon klubb.... Hade jag blivit medlem i en klubb där en av de som kommenterat (likt i tråden) ingått i styrande led, hade jag med största sannolikhet gått ur ganska omgående. Även om det varit under innestående år.

Människor som inte förstår andras åsikter är en sak - jag förstår inte alltid andras - men människor som vägrar acceptera andras åsikter och till och med använder nedlåtande, förringande, uttryck anser jag bör försöka ta en titt på sig själva utifrån andras perspektiv. Jag gör det emellanåt, för att jag vill bli bemött på samma sätt som jag helst bemöter min omgivning.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej, väldig kort svar från mobilen.

Jag har som vanligt kollat av forumet - och vill härmed gärna tala om att åsikterna runt 50 Årsboken, självfallet är set, och kommer diskuteras.

Jag är just nu med med del svenske knutter i Heiligenblutt - och jag frågade flittigt om åsikter - det jag fick i retur var mycket tack ord. Men, kanske det är så att man endast vill vara trevlig mott mig! Fast det tror jag inte!

Lite övriga reflektioner
Det är personal på kansliet under hela sommaren - bl. A med få årets bokslut klart. Sedan ges det allmän medlems service.

Jag blir ledsen om det tänkas i klyfter i organisationen - vi och dom!
Ta gärna tag i mig mht önskemål, förslag, förbättringar eller bara info ytbyte
070 55 77 500

Vi som jobbar på kansliet, ser oss själva som SMC medlem som har tagit på oss att hjälpa likasinnade - och efter fom riktlinjer som SMCs demokratiska ger oss.

När vi är 65.000 hojåkare, är det självfallet så att vi har olika åsikter - respekterar vi det och samtidigt lyssner på varandra då skapar vi tillsammans resultat.

Nb
Vi hade en halvdag med infrastruktur ministern för några sen (se i pressrummet på svmc.se) - I vårt långa samtal, talade vi bl. A om att vi skickar en bok om SMCs första 50 år
Ministern sa med respekt att en sådan bok, är ett tecken på en stärk organisation som täcker ett stort behov för MC åkningen.
Därmed blev boken plötslig även en liten pusselbit i organisationens politiske arbeta.

Nb2 Ministern tyckte inte om lösgruset på Bogesundsvägen - nu hoppas vi hon gör nått åt detta.

Dags för ett psr mil på MCn
 

Jämten

New member
Angående tyckande om jubileumsboken.För mej som inte varit med i smc så länge är boken mycket informativ.Har hört en massa namn men aldrig sett personerna dessa fick man nu se foton på.Den förste uppslaget om Kenta Barroll rätade ut många frågor.Om sedan bokens upplägg och dess korrektur är helt felfritt tror jag för gemene man är av ganska ringa betydelse..Jag uppskattar Birger Tommos och det han åstakommit att sedan gå in och kritisera får stå för var och en.Att visa empati är en styrka som inte kostar något.Det är inte livet som är för kort det är döden som är för lång.Tänk på det.Skön mc-sommar.JÄMTEN i Oxelösund
 

Lelle K

New member
Angående tyckande om jubileumsboken.För mej som inte varit med i smc så länge är boken mycket informativ.Har hört en massa namn men aldrig sett personerna dessa fick man nu se foton på.Den förste uppslaget om Kenta Barroll rätade ut många frågor.Om sedan bokens upplägg och dess korrektur är helt felfritt tror jag för gemene man är av ganska ringa betydelse..Jag uppskattar Birger Tommos och det han åstakommit att sedan gå in och kritisera får stå för var och en.Att visa empati är en styrka som inte kostar något.Det är inte livet som är för kort det är döden som är för lång.Tänk på det.Skön mc-sommar.JÄMTEN i Oxelösund

Jag håller med om att boken innehåller väldigt mycket. Sedan går åsikterna isär om dess utformning. För mig är det ungefär som på ett jobb - oavsett vilket - det jag anser är viktigt är att kunna göra saker och ting bättre och hitta orsaker till vad som eventuellt blivit fel. Undvik så långt det går att skylla någon för att ha gjort fel, såvida inte felet är uppenbart och avsiktligt. Detta inträffar mig veterligt ytterst sällan och kan också då ha en orsak som kan bero på styrning, information och hur man bestämt att något skall sättas samman.

Jag uppskattar SMC:s arbete väldigt mycket, tro inget annat. Det innebär inte att jag kommer avstå från att ifrågasätta i framtiden, där söker jag vara konstruktiv. Minsta möjliga tjafs och en hövlig ton. Tack till alla som svarat och deltar i diskussionen. Också då jag anser att "någon" trampar snett... :tummenupp
 

Jämten

New member
Jag håller fullständigt med dig att man skall vara konstruktiv och göra saker och ting bättre.Kritik kan också vara positiv i den meningen att hittar nya infallsvinklar.Bra också att man för en dialog som är hövlig.Att tjafsa på sandlådenivå leder ingen vart skapar bara irritation .Att ifrågasätta är att vara engagerad,Kör försiktigt.Hälsningar JÄMTEN i Oxelösund.
 

Lelle K

New member
Kör nog som jag brukar göra när jag sitter i sadeln: försöker hitta en mjuk rytm och läsa av omgivningen. Har klarat mig från olyckor och fortkörningsböter sedan -92 så något rätt har jag förmodligen gjort. Men något helgon är jag definitivt inte...:eek: Ha en skön sommar bakom styret (eller ratten om bil gäller för stunden)!
 

Lelle K

New member
Hej, väldig kort svar från mobilen.

......

Jag är just nu med med del svenske knutter i Heiligenblutt - och jag frågade flittigt om åsikter - det jag fick i retur var mycket tack ord. Men, kanske det är så att man endast vill vara trevlig mott mig! Fast det tror jag inte!
.....

Jag blir ledsen om det tänkas i klyfter i organisationen - vi och dom!
.......
070 55 77 500

Jag tror de flesta svenska knuttar är ärliga och säger sin mening, på ett bra sätt. Upplever den normala MC-kulturen som fostrande i positiv bemärkelse med ett relativt brett utbud av möjligheter, även om det reducerats då de "fysiska" mc-klubbarna antagligen minskat något i både antal och antal medlemmar sedan 80- och 90-talet. Med normal MC-kultur avser jag människor och klubbar som lever enligt vanliga normer och lagar.

Tror att man i en frisk organisation vågar och kan uttala olika åsikter, vilket i min värld leder till att organisationen samlar viljor som kan många olika saker och "är med" i/mot gemensamma mål.

Motsatsen torde vara en strikt hierarkisk organisation där respektive roll är som gjuten i betong och hur man kommunicerar inom (med medlemmarna) samt utom (externa intressenter) är satt enligt regler "huggna i sten" eller vaga regler. SMC är typexempel på frisk organisation och lär så förbli. Märkligt nog tänker jag på ett antal statliga organisationer som "mindre friska"...

Paradoxalt nog är jag aktiv medlem i en förening där man lever enligt min uppfattning en del mindre goda principer och har en del problem som jag söker hjälpa dom med. Dock inget illegalt eller moraliskt tveksamt.

Viss "delning" inom en organisation som SMC får man nog leva med. Touringnissar, glidare, retro och raceputtar har litet olika stilar. Var för många år sedan med i en klubb som mig veterligt lever ett minimalistiskt liv idag, fördelen med den var i mina ögon att alla stilar var välkomna. Vi hade ett maximerat medlemsantal vilket var en del av det som gjorde att fler än vad som fanns plats för sökte sig till klubben. Får se om jag går med i någon mc-klubb igen...
 
Last edited:

Lenchris

New member
Jag har inte för avsikt att ge mig in i diskussionen om hur en bra bok ska vara utformad. Det är jag inte kompetent att göra. Vill bara säga att jag inte tycker att bokens utformning förtar intresset av att läsa den. Ämnet intresserade mig inte särskilt, men när jag läste den här tråden fick jag anledning att ta fram boken. Den hade säkert kunnat utformas annorlunda, men det stör inte mig.
 

klys

New member
Tack för alla synpunkter och åsikter vi fått om jubileumsboken. Flera har faktiskt ringt och tackat för att vi gav ut den. MC-Folket har producerat jubileumsboken på det sätt vi trodde skulle vara mest tilltalande för våra medlemmar. Visst, det finns säkert något stavfel i den och vi vill be om ursäkt att korrekturet missade dessa. Upplägget går det säkert att ha synpunkter på. Ja, man kan säkert ha synpunkter på det mesta men en del producenter gillar det ena upplägget och andra tycker om ett annat. Vi har haft kontinuerliga kontakter med andra som producerat böcker i liknande stil och kom fram till att tvåspalt var det bästa. Att det sedan handlar om SMC:s historia och att inläggen i den sträcker sig bakåt i tiden, ja, det blir ju så när man ska försöka beskriva en historia. Att sedan SMC har personal som klarar att få ut en hel jubileumsbok är i alla fall jag stolt över. Sen kan jag väl tillägga att, jodå, MC-Folket har utbildad och erfaren personal :)
 

Ove 60+

Active member
:confused: Säger då det? Har man inget annat att göra kan man ju alltid gnälla.

Läser boken med stort intresse, är jag sjuk eller något för jag tycker den är bra. Ska ta tempen för säkerhets skull.

Att hänga upp sig på skitsaker är inte lite fånigt - egentligen är stilen sådan som den var på den tiden när jag började läsa mc-tidningar en gång i tiden. Nu när dom är färgglada, blanka och så lättlästa att man bara behöver titta på bilderna är dom för mig fullständigt ointressanta. Så, nu fick jag också till lite gnäll. :p
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag håller med föregående talare - Jag tycker det är en toppenbok. Jag hajar inte riktigt varför det har varit såna negativa vågor, det är väl ingen som påstått att det är en förstaupplaga av Gutenbergs bibel, eller? Jag skulle med glädje betalat 500:- för en inbunden bara för att jag får ju (antagligen:D) tyvärr inte vara med vid 100-års jubiléet.

Även om jag själv inte varit med ända sen 60-talet så har jag varit mer eller mindre aktiv "inom hojkretsar" sen -77 och försökt hålla mig ajour så gott livet tillåtit och jag tycker man fått med det mesta. Mycket bra jobb.

Jag är storslukare av litteratur och reagerade inte på nåt sätt att det var nåt fel när jag läste igenom den första gången. Nu i helgen ska jag läsa den en gång till.
 

Lelle K

New member
:confused: Säger då det? Har man inget annat att göra kan man ju alltid gnälla.

Läser boken med stort intresse, är jag sjuk eller något för jag tycker den är bra. Ska ta tempen för säkerhets skull.

Att hänga upp sig på skitsaker är inte lite fånigt - egentligen är stilen sådan som den var på den tiden när jag började läsa mc-tidningar en gång i tiden. Nu när dom är färgglada, blanka och så lättlästa att man bara behöver titta på bilderna är dom för mig fullständigt ointressanta. Så, nu fick jag också till lite gnäll. :p

Har för mig att någon skrev att ifall någon klagar på "något" och har konstruktiv kritik så tyder det på engagemang. Anses det inte vara fallet och man till och med blir bedömd som besvärlig idiot när man anser att saker och ting kunde gjorts bättre i en organisation anser jag att delar av organisationen har en släng av "inbördes beundran" som i min syn är rena löjan.

Om nu stilen på olika publikationer ändras med tiden kanske det inte enbart är av ondo, utan också finns saker som går i riktning av förbättring? Men jag verkar vara en av få som tycker så och ska fundera på konsekvenserna för min del av det.
 
Last edited:

Lelle K

New member
Tack för alla synpunkter och åsikter vi fått om jubileumsboken. Flera har faktiskt ringt och tackat för att vi gav ut den. MC-Folket har producerat jubileumsboken på det sätt vi trodde skulle vara mest tilltalande för våra medlemmar. Visst, det finns säkert något stavfel i den och vi vill be om ursäkt att korrekturet missade dessa. Upplägget går det säkert att ha synpunkter på. Ja, man kan säkert ha synpunkter på det mesta men en del producenter gillar det ena upplägget och andra tycker om ett annat. Vi har haft kontinuerliga kontakter med andra som producerat böcker i liknande stil och kom fram till att tvåspalt var det bästa. Att det sedan handlar om SMC:s historia och att inläggen i den sträcker sig bakåt i tiden, ja, det blir ju så när man ska försöka beskriva en historia. Att sedan SMC har personal som klarar att få ut en hel jubileumsbok är i alla fall jag stolt över. Sen kan jag väl tillägga att, jodå, MC-Folket har utbildad och erfaren personal :)

2-delad spalt anser jag var bra! Då har ni i alla fall fått litet positivt från mig :tummenupp !
 

Håkan Runfeldt

New member
Tack för den mycket trevliga boken utgiven i samband med SMC´s 50 årsdag.
"Sveriges MotorCyklister I hojåkarnas tjänst"
:tummenupp
Citat från Simone Weil (1909-1943):
"Om man inte känner till det förflutna, förstår man inte nutiden och är inte lämpad att forma framtiden."
:):):)
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Jag måste tacka LelleK för denna tråd!:tummenupp

Högst troligt hade jag lagt undan den för att läsa "senare"... :eek:

Kanske inte ett mästerverk som kommer att vinna otaliga priser, men klart läsvärd tycker jag och inget att skämmas över Birger Tommos och alla andra som varit inblandade!:)
 

påK-en

New member
Jag måste tacka LelleK för denna tråd!:tummenupp

Högst troligt hade jag lagt undan den för att läsa "senare"... :eek:

Kanske inte ett mästerverk som kommer att vinna otaliga priser, men klart läsvärd tycker jag och inget att skämmas över Birger Tommos och alla andra som varit inblandade!:)

Får hålla med Herr Fuggle, utan tråden hade boken sannolikt blivit oläst.
Har nu läst halva boken och tycker att det är ett intressant dokument som beskriver ett antal människors enorma arbete för att skapa en fungerande organisation för att föra motorcyklismen framåt. Att det i begynnelsen var väldigt unga människor som gjorde arbetet i början gör inte saken sämre.
Det måste ha gått åt väldigt många timmar för att vaska fram underlaget till texten, tack för det.
Som kuriosa kan nämnas att SMC är jämnårigt med mitt MC-kort.
 
Top