powerglide
New member
1700 SEK blev tydligen den enorma summan
Skulle du närvarnade när bäste polaren "som dog i en trafikolycka" ska ha begravningscermonin i kyrkan.
Eller när dottern eller sonen ska gifta sig i kyrkan.
Vill du verkligen inte besöka dina bortgågna, nära och kära som redan ligger på kyrkogården.
Kan vara bra att veta även för den som jobbar inom Svenska kyrkan (vilket Mathias enligt egen utsago gör) att denna förening har begravningsmonopol i landet. Så vid sidan av att vara en tarvlig formulering så är ovanstående också ett väldigt dåligt argument.
Personligen tycker jag att en förening som är partipolitiskt och religiöst obunden ska hålla sig borta både från politik och religion, och samarbeten med sådana organisationer.
Det finns många andra delar av samhällslivet som SMC kan och bör arbeta tillsammans med.
SMC:s medlemmar gör så klart vad de vill utanför föreningen och utanför SMC:s sajt.
Tanken var mer att om man nu går ur kyrkan varför ska man då sätta sin fot där igen. Vilket, tyvärr, inte blev helt tydligt.
Jag hoppas verkligen att ni som hoppar av kyrkan har tänkt efter.
Min personliga önskan är att ni som har hoppat av Funderar ordentligt innan ni sätter er fot i eller på kyrkansområde någonstans. (Tillspetsat)
Skulle du närvarnade när bäste polaren "som dog i en trafikolycka" ska ha begravningscermonin i kyrkan.
Eller när dottern eller sonen ska gifta sig i kyrkan.
Vill du verkligen inte besöka dina bortgågna, nära och kära som redan ligger på kyrkogården.
Kolla upp var kyrkan har mark och skog för, vem vet, du kanske råkar köra dit och ha en trevlig dag med familjen.
Men vad är det här nu?
Hur kan det vara ok att göra inlägg i en stängd tråd
adrian_vg skrev i http://forum.svmc.se/showthread.php?p=100201
Att stänga ute från kommentarer på det sättet rimmar verkligen illa med den yttrandefrihet som råder i Sverige :brinnerupp
1700 SEK blev tydligen den enorma summan
Jepp, inläggen förde inte handlingen vidare sas. Tråden du refererar till handlade om en aktivitet som vi ville informera om, inte att orera om huruvida SMC Uppsala eller SMC Riks gjorde rätt eller fel när de hade ett samarbete med Svenska Kyrkan, Gottsunda församling.
I övrigt hänvisar jag återigen till Petras inlägg.
Vad menar du? Räcker det inte? Är det för lite? För mycket? Hur mycket tycker du är rimligt att man skänker till SMC:s Skadefond?
Hur då jepp?
Vad är det för fega metoder du använder för att fortsätta göra inlägg i en stängd tråd???
Förmodligen ser du inte ens övergreppet i situationen
Om 1700 var det enda som blev resultatet av detta samarbete så kan jag bidra med den summan till SMC:s skadefond själv om vi bara slipper Kyrkans involvering i SMC.
Att Svenska kyrkan sen skänker en pytteliten del,knappt märkbar i förhållande till vad dom tjänar tycker inte jag är speciellt seriöst.
Visst kan det vara skoj för dom som får ta del av kyrkans smutsiga pengar,men att Smc med glädje tar emot bidragen visar ju att det är pengarna som styr och att den sk hedern är som bortblåst.
Kollektpengar kommer från de närvarande personerna vid gudstjänsten, inte från Svenska Kyrkan.
Om du har synpunkter på detta, föreslår jag att du tar det med supermoderatorn Petra, eller Swedie kanske, som i sin tur kommer att ta det antingen direkt med mig (som är moderator i SMC Uppsala-forumet) eller via distriktets ordförande.
Jag drar väl ett PM[...].
Jisses...
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du tycker att pengar som donerats till SMC:s Skadefond och som samlats upp via en kollekt, inte är lika bra som andra "vanliga" pengar.
Du inser hur du framställer dig själv med det uttalandet, eller hur?
Att kalla mig feg är ett direkt personangrepp som inte hör hemma på ett webbforum, men jag skippar att anmäla det till forummoderatorn. Håll till godo...
Så skrev jag ju inte.
Jag kallade metoden för feg. Dig vet jag inget om som person då jag inte känner dig.
Du måste skilja på sak och person.
Kan så här i slutet av mitt medlemsskap i SMC konstatera att jag uppnått lite av det jag ville när jag kritiserade SMC för att inte följa stadgarna om att vara religiöst obunden. Vi har fått en diskussion om SMC ska vara medarrangörer vid gudstjänster. Jag tycker diskussionerna varit intressanta och stimulerande och jag tror att de visat att en organisation som SMC ska hålla sig borta från politik och religion. Jag kommer med spänning att följa detta lite på distans för att se om MC-gudstjänster försvinner ur SMC:s agenda, då ska jag överväga om jag ska kliva in igen och jobba inom organisationen.
Men jag vill inte ha något med Svenska kyrkan att gör, jag har sett alldeles för mycket i mitt yrke av oegentligheter, falskspel, mygel, sexuella trakasserier, mobbning och annat skit för att vilja vara med. Noterar även i ett av de första inläggen att vi som inte är med ska hålla oss från kyrkan. Jag vill se den präst som inte vill se mig i min yrkesroll i kyrkan, oavsett om jag är medlem eller inte....
Sammantaget kan man konstatera att detta med kopplingar till olika religiösa organisationer, vilket även Svenska kyrkan är, är något som SMC måste ta tag i, även om jag under denna period mest mästrande svar från ledningen inom SMC. Detta kommer att bli en allvarlig fråga inom SMC, helt enkelt för den tar fokus från det som är viktigt och det som förenar medlemmarna inom SMC, nämligen hojåkningen och frågor som rör det...
Ha en bra sommar på era hojar, så kanske vi syns här på forumet eller efter vägarna i framtiden.
Lär skriva detta så länge jag kan logga in, efter att ha inaktiverat mitt medlemsskap.
Till Er som spytt er galla över mig: Jag vill inte påstå att jag gillar er, men jag lyckades i varje fall trigga fram era sämsta sidor...bara en sådan sak.
Byebye