Blir så innerligt trött!!!!

laban

New member
Skulle du närvarnade när bäste polaren "som dog i en trafikolycka" ska ha begravningscermonin i kyrkan.
Eller när dottern eller sonen ska gifta sig i kyrkan.
Vill du verkligen inte besöka dina bortgågna, nära och kära som redan ligger på kyrkogården.

Kan vara bra att veta även för den som jobbar inom Svenska kyrkan (vilket Mathias enligt egen utsago gör) att denna förening har begravningsmonopol i landet. Så vid sidan av att vara en tarvlig formulering så är ovanstående också ett väldigt dåligt argument.

Personligen tycker jag att en förening som är partipolitiskt och religiöst obunden ska hålla sig borta både från politik och religion, och samarbeten med politiska och religiösa organisationer.

Det finns många andra delar av samhällslivet som SMC kan och bör arbeta tillsammans med.

SMC:s medlemmar gör så klart vad de vill utanför föreningen och utanför SMC:s sajt. :)

Last edited:

Mathias

Active member
Kan vara bra att veta även för den som jobbar inom Svenska kyrkan (vilket Mathias enligt egen utsago gör) att denna förening har begravningsmonopol i landet. Så vid sidan av att vara en tarvlig formulering så är ovanstående också ett väldigt dåligt argument.

Personligen tycker jag att en förening som är partipolitiskt och religiöst obunden ska hålla sig borta både från politik och religion, och samarbeten med sådana organisationer.

Det finns många andra delar av samhällslivet som SMC kan och bör arbeta tillsammans med.

SMC:s medlemmar gör så klart vad de vill utanför föreningen och utanför SMC:s sajt. :)

Tanken var mer att om man nu går ur kyrkan varför ska man då sätta sin fot där igen. Vilket, tyvärr, inte blev helt tydligt.

laban

New member
Tanken var mer att om man nu går ur kyrkan varför ska man då sätta sin fot där igen. Vilket, tyvärr, inte blev helt tydligt.

Ditt exempel var helt enkelt dåligt eftersom det handlade om situationer där man inte har fria val. Som anställd i Svenska kyrkan borde du kanske veta om det.

powerglide

New member
Jag hoppas verkligen att ni som hoppar av kyrkan har tänkt efter.

Min personliga önskan är att ni som har hoppat av Funderar ordentligt innan ni sätter er fot i eller på kyrkansområde någonstans. (Tillspetsat)

Skulle du närvarnade när bäste polaren "som dog i en trafikolycka" ska ha begravningscermonin i kyrkan.
Eller när dottern eller sonen ska gifta sig i kyrkan.
Vill du verkligen inte besöka dina bortgågna, nära och kära som redan ligger på kyrkogården.
Kolla upp var kyrkan har mark och skog för, vem vet, du kanske råkar köra dit och ha en trevlig dag med familjen.

Själva gudsceremonin står jag gärna över, ja.
Men det är inget moraliskt som hindrar mig att beträda "kyrkans" mark.

Att använda monopolet på vissa ceremonier för att mota in folk i verksamheten är ytterligare en orsak att säga ifrån och gå ur.

Last edited:

adrian_vg

New member
Men vad är det här nu?
Hur kan det vara ok att göra inlägg i en stängd tråd :mad:

adrian_vg skrev i http://forum.svmc.se/showthread.php?p=100201

Att stänga ute från kommentarer på det sättet rimmar verkligen illa med den yttrandefrihet som råder i Sverige :brinnerupp

Jepp, inläggen förde inte handlingen vidare sas. Tråden du refererar till handlade om en aktivitet som vi ville informera om, inte att orera om huruvida SMC Uppsala eller SMC Riks gjorde rätt eller fel när de hade ett samarbete med Svenska Kyrkan, Gottsunda församling.

I övrigt hänvisar jag återigen till Petras inlägg.

1700 SEK blev tydligen den enorma summan :rolleyes:

Vad menar du? Räcker det inte? Är det för lite? För mycket? Hur mycket tycker du är rimligt att man skänker till SMC:s Skadefond?

Last edited:

powerglide

New member
Jepp, inläggen förde inte handlingen vidare sas. Tråden du refererar till handlade om en aktivitet som vi ville informera om, inte att orera om huruvida SMC Uppsala eller SMC Riks gjorde rätt eller fel när de hade ett samarbete med Svenska Kyrkan, Gottsunda församling.

I övrigt hänvisar jag återigen till Petras inlägg.

Hur då jepp?
Vad är det för fega metoder du använder för att fortsätta göra inlägg i en stängd tråd???

Förmodligen ser du inte ens övergreppet i situationen :(

powerglide

New member
Vad menar du? Räcker det inte? Är det för lite? För mycket? Hur mycket tycker du är rimligt att man skänker till SMC:s Skadefond?

Om 1700 var det enda som blev resultatet av detta samarbete så kan jag bidra med den summan till SMC:s skadefond själv om vi bara slipper Kyrkans involvering i SMC.

adrian_vg

New member
Hur då jepp?
Vad är det för fega metoder du använder för att fortsätta göra inlägg i en stängd tråd???

Förmodligen ser du inte ens övergreppet i situationen :(

Jepp=ja. Jag är inte ute efter att raljera på något sätt, bara föra en intelligent diskussion. Om det är så du uppfattar, kan jag bara beklaga.

Tråden i SMC Uppsala-subforumet handlade om information för en aktivitet det distriktet hade tillsammans med Svenska kyrkan, Gottsunda församling. Det är rimligt att när aktiviteten är avslutad skriva några ord om hur det gått.

Det är inte relevant att i den tråden diskutera huruvida SMC Uppsala ska samarbeta eller inte med vissa organisationer. Supermoderatorn Petra syftar till detta i ett inlägg där. Vidare, normalt sett brukar det vara kutym på webbforum att man håller sig till ämnet, vilket jag har försökt göra i den stängda tråden, innan den gick överstyr. Jag har inte raderat inläggen, rätt eller fel, pga. att alla ska kunna se vad som avhandlades där - ingen censur på något sätt alltså. Du har fått komma till tals både i den tråden och i denna - mig veterligen är det ingen som försökt tysta dig på något sätt.

Om du har synpunkter på detta, föreslår jag att du tar det med supermoderatorn Petra, eller Swedie kanske, som i sin tur kommer att ta det antingen direkt med mig (som är moderator i SMC Uppsala-forumet) eller via distriktets ordförande.

Last edited:

adrian_vg

New member
Om 1700 var det enda som blev resultatet av detta samarbete så kan jag bidra med den summan till SMC:s skadefond själv om vi bara slipper Kyrkans involvering i SMC.

Jisses... :rolleyes:

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du tycker att pengar som donerats till SMC:s Skadefond och som samlats upp via en kollekt, inte är lika bra som andra "vanliga" pengar.

Du inser hur du framställer dig själv med det uttalandet, eller hur?

adrian_vg

New member
Att Svenska kyrkan sen skänker en pytteliten del,knappt märkbar i förhållande till vad dom tjänar tycker inte jag är speciellt seriöst.
Visst kan det vara skoj för dom som får ta del av kyrkans smutsiga pengar,men att Smc med glädje tar emot bidragen visar ju att det är pengarna som styr och att den sk hedern är som bortblåst.

Kollektpengar kommer från de närvarande personerna vid gudstjänsten, inte från Svenska Kyrkan.

laban

New member
Kollektpengar kommer från de närvarande personerna vid gudstjänsten, inte från Svenska Kyrkan.

Kollekt är något som församlingen tar upp från de närvarande vid gudstjänsten. De närvarande ger kollekt till församlingen. De ger inte pengarna till SMC. Det är församlingen, dvs Svenska kyrkan, som skickar kollekten vidare, i det här fallet till SMC:s skadefond.

Jag förmodar att församlingen också står som avsändare precis som om pengarna hade samlats in med bössa av församlingen utanför själva kyrkolokalen.

Eller, kanske fick man pengarna i en påse/direkt i handen? :D

Last edited:

powerglide

New member
Om du har synpunkter på detta, föreslår jag att du tar det med supermoderatorn Petra, eller Swedie kanske, som i sin tur kommer att ta det antingen direkt med mig (som är moderator i SMC Uppsala-forumet) eller via distriktets ordförande.

Man pillar inte på stängda trådar :mattias
Jag drar väl ett PM så kan ni diskutera sins emellan hur ni bäst löser det.

powerglide

New member
Jisses... :rolleyes:

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du tycker att pengar som donerats till SMC:s Skadefond och som samlats upp via en kollekt, inte är lika bra som andra "vanliga" pengar.

Du inser hur du framställer dig själv med det uttalandet, eller hur?

Du vet mycket väl att det är skillnad på pengar och pengar.
Nu jämställer jag inte Svenska Kyrkan med ngn drogkartell. Men ett argument som förts fram är att arrangemanget stödjer SMC med pengar.

Motprestatitionen ser ut att vara att SMC då i sin tur promotar Svenska Kyrkans arrangemang gentemot sina medlemmar.

1700 SEK är inte mkt i sammanhanget och jag är övertygad om att den summan går att dra in på andra sätt utan att behöva blanda in religion i SMC:s arrangemang.

powerglide

New member
Att kalla mig feg är ett direkt personangrepp som inte hör hemma på ett webbforum, men jag skippar att anmäla det till forummoderatorn. Håll till godo...

Så skrev jag ju inte.
Jag kallade metoden för feg. Dig vet jag inget om som person då jag inte känner dig.
Du måste skilja på sak och person.

Petra

Super Moderator
Det är fritt fram att ventilera sina åsikter i vårt forum, men jag ber er dock att vårda ert språk och undvika personangrepp. Alla tycker olika och det måste vi respektera!

Jag vill upprepa en sak - SMC bryter inte mot några stadgar. Jag hänvisar till vad jag skrev i en annan tråd.

Hur mycket ni än skriver så är det omöjligt att ändra SMC:s stadgar via detta forum. Tycker ni att det är fel att SMC är fria att samarbeta med partier/politiker/religiösa samfund och andra så länge de står bakom vår grundsyn på demokrati så måste stadgarna skrivas om.

Några här benämner SMC som om det vore en person eller en främmande organisation. Alla vi som är medlemmar i SMC är SMC. Alla är välkomna att lämna en motion till årsmötet som består av medlemmar och som är SMC:s högsta beslutande organ.

Ni som tycker att SMC ska sluta ägna sig åt politik, har ni verkligen tänkt efter? SMC arbetar med trafikpolitiska frågor dagligen. T.ex vajerräcken (underglidningsskydd), grus på väg efter vägarbete, körkortsreformen, MC-parkeringar, körning i bussfiler… listan kan göras oändlig. Läs gärna här
SMC påverkar enskilda politiker och politiska partier att förbättra för motorcyklister. Man kan sannolikt kalla det att ”samarbeta” t.ex när en politiker lägger motion om något vi påverkat denne att göra. Ska SMC sluta med det? Isåfall uppmanar jag även er att lämna en motion till årsmötet. För det krävs rejäl stadgeändring och nya direktiv för att SMC ska lägga ner allt sådant arbete. Jag personligen hoppas verkligen inte att så blir fallet!

Till sist, det finns nu fyra trådar som avhandlar nästan samma sak. Att moderatorn gick in och kommenterade en stängd tråd med en rapport om det tråden egentligen handlade om känns åtminstone för min del okej i detta fall. Normalt ska man förstås inte göra det, men jag hoppas att ingen tar skada av det i detta fall. Alternativet hade varit att starta ytterligare en tråd endast för detta meddelande, vilket varit ganska onödigt. ...men som sagt, du har rätt Powerglide, moderatorer ska normalt inte skriva i stängda trådar.
Ingen kan dock påstå att han/hon är tystad eller inte får komma till tals. Det finns flera trådar som avhandlar nästan samma sak.

Än en gång, håll en god ton på detta forum.

990 Adventure

New member
Kan så här i slutet av mitt medlemsskap i SMC konstatera att jag uppnått lite av det jag ville när jag kritiserade SMC för att inte följa stadgarna om att vara religiöst obunden. Vi har fått en diskussion om SMC ska vara medarrangörer vid gudstjänster. Jag tycker diskussionerna varit intressanta och stimulerande och jag tror att de visat att en organisation som SMC ska hålla sig borta från politik och religion. Jag kommer med spänning att följa detta lite på distans för att se om MC-gudstjänster försvinner ur SMC:s agenda, då ska jag överväga om jag ska kliva in igen och jobba inom organisationen.

Men jag vill inte ha något med Svenska kyrkan att gör, jag har sett alldeles för mycket i mitt yrke av oegentligheter, falskspel, mygel, sexuella trakasserier, mobbning och annat skit för att vilja vara med. Noterar även i ett av de första inläggen att vi som inte är med ska hålla oss från kyrkan. Jag vill se den präst som inte vill se mig i min yrkesroll i kyrkan, oavsett om jag är medlem eller inte....

Sammantaget kan man konstatera att detta med kopplingar till olika religiösa organisationer, vilket även Svenska kyrkan är, är något som SMC måste ta tag i, även om jag under denna period mest mästrande svar från ledningen inom SMC. Detta kommer att bli en allvarlig fråga inom SMC, helt enkelt för den tar fokus från det som är viktigt och det som förenar medlemmarna inom SMC, nämligen hojåkningen och frågor som rör det...

Ha en bra sommar på era hojar, så kanske vi syns här på forumet eller efter vägarna i framtiden.
Lär skriva detta så länge jag kan logga in, efter att ha inaktiverat mitt medlemsskap.

Till Er som spytt er galla över mig: Jag vill inte påstå att jag gillar er, men jag lyckades i varje fall trigga fram era sämsta sidor...bara en sådan sak.
Byebye

Bye bye oldbiker, det är alltid tråkigt när någon lämnar en gemenskap, men delar man den inte så är det rätt att göra det, däri tycker jag du gör rätt.
Nackdelen är att då kan man inte längre påverka.

När det gäller SMC och deras medverkan på en mc mässa, där det fanns utställare med som har en image som är tvivelaktig, (kan vi säga så utan att gå närmare in på det) och skapad av personen bakom företaget tycker jag dom gör helt rätt, det är ett ställningstagande som jag står bakom, bara att ge sken av att man tillhör en organisation med hårt kriminelt belastade medlemmar räcker för mig.
Att sedan delta på en föreställning med kristet budskap, det gör mig inget, precis som när det står vägkyrka på en skylt kör jag bara förbi, men tid ät för dyrbar för att spekulera i om det hänt eller inte, dom som tror på någon form av gud eller bara har en tro på någon, det är jätte bra för dom och stärker förhoppningsvis dom som person, ganska likt hur vissa mc klubbar bildar en gemenskap.

När det gäller politiska organisationer så är det svårare, där skall nog inte SMC engagera sig, men hur gör vi när ett parti vill förbjuda mc åkning ! och det andra vill att vi ska få åka, ska SMC engagera sig då ?