Blir så innerligt trött!!!!

SuperRetard

New member
Det var inget missionerande, Powerglide. Det var allt annat än seriöst. Något som jag gärna skulle vilja förstå och veta mer om är hur någon icketroende känner inför prat om Gud. Blir ni uppretade, kränkta, arga eller hur tänker/känner ni?

Det känns befängt, och lika givande som att prata om huruvida Svedala eller Örkelljungas flicklag -91 är bäst på innebandy.

Vad som fascinerar mig gällande religion är sällan något som religiösa vill tala om. Nämligen vilken tomhet och brist på självkänsla/självförtroende som föranlett sökandet efter något "andligt". För mig är det ett substitut för att ha en stöttepelare i livet och något att tro på för de som inte tror på sig själva. Det är för mig absurt att tacka gud för maten, när jag sliter som ett djur för att ställa den där. När bonden pluggar agronomi i 5 år för att förstå jordnäringen och läkare lagar hjärnor med mikrokirurgi.

För 300 år sen så visst, vi visste väldigt lite om världen då så kyrkan fyllde ut kunskapsglappet med fiktion. Idag försöker "ni" däremot hålla fast vid historier som är motbevisade på flera olika oberoende sätt, gång på gång på gång. Då blir det bara pinsamt, och bilden av "den kristne" blir alltmer desperat för varje motbevis som levereras i mina ögon.

Det är min syn på det..

Bighoj

New member
Jag överdrev mycket och mitt inlägg är inte seriöst menat. Det är klart att ingen kan bevisa Guds existens och det som en Gud skulle ge till någon människa är personligt och oftast inget som den personen pratar om med andra.

Jag vet också att när det handlar om tro måste man ta det lugnt eftersom det alltid finns icketroende som tar illa upp om man börjar prata om det. Det här forumet är inte rätt plats att föra fram en personlig tro. Här handlar det om motorcyklar. Fast det där med att bevisa Guds existens är svårt eftersom alla bevis försvann när Jesus uppstod! :p Man kan alltså inte hitta några benknotor efter honom.

Jag är inte ute efter att missionera eller övertyga någon. Däremot anser jag att SMC visst kan ha kontakter med religiösa samfund så länge det inte är sekter.

Men jag vet inte hur ni som inte tror reagerar eller känner inför det? Själv skulle jag ha svårt för om SMC anordnade någon aktivitet tillsammans med scientologerna, mormonerna, Jehovas vittnen eller någon annan sekt som har ett aggressivt missionerande. Jag skulle känna mig näst intill kränkt om jag råkade dyka upp på en sådan träff. Den träffen skulle jag inte vara med på. De stora kristna samfunden missionerar inte om man inte själv tar upp frågor om tro och vill prata om det.
Och vem är det som bestämmer att den ena tron är mer accepterad och riktig än den andre.Precis som du själv skriver är din tro den rätte,och den tro som ger dig ett evigt liv.Men har du någonsin haft en tanke på att alla andra sorters tro också har samma övertygelse.Det kanske rent av visar sig att Jehovas vittnen har den tron som är den rätta.
Allas tro är rätt för den som tror på den så att tycka att det är ok att Smc har med Svenska kyrkan att göra menkanske inte vill ha med andra sekter att göra är ju helt galet.
Det bästa vore av Smc att inte överhuvudtaget ta i tång med någon troende sekt samt heller aldrig beblanda sig i något som har med politik att göra.

Paerhc

New member
Er nyvunna tro,exakt TRO,och ingenting annat.Du kan ju försöka ge mig ett enda bevis för det du påstår,och då menar jag BEVIS.
Berätta för mig varför du VET,och nu vill jag inte höra något skit om att du sett jesus och fan vet jag.
Jag har en väldig övertygelse att ett evigt liv kommer finnas på denna jorden,och att Gud finns.Detta gör att jag inte alls är rädd för att dö och detta hjälper mig väldigt mycket i mitt liv.Men att påstå att jag VET,ja,då är man ute på mycket farligt vatten.Det är precis sådana troende fanatiker som du som gör att världen ser ut så jävlig som den gör idag.
Tro är jätteviktigt och kan hjälpa en mycket,men att leva efter att tron är sann är väldigt illa för människligheten.
Fortsätt du att tro om du mår bra av detta,men något bevis för vad ni som påstår detta finns definitivt ICKE.

Det där inlägget du blir så sur på är inte seriöst menat. Därav alla smilisar. Och som jag skrev i ett annat inlägg här så finns det inga bevis för Guds existens. Men det finns heller inga bevis för att Gud inte existerar.

"Religiösa fanatiker" som du skriver har en tro och missionerar säkert. Själv kallar jag mig inte "religiös fanatiker" och har svårt att förstå hur det jag skriver här eller gör i mitt liv, har så stor inverkan på den värld vi lever i. Det måste ju innebära att jag är en otroligt hemsk människa. Du har ju också en tro och det är bra. Vi har båda en "social krycka" som någon framförde.

Paerhc

New member
Det känns befängt, och lika givande som att prata om huruvida Svedala eller Örkelljungas flicklag -91 är bäst på innebandy.

Vad som fascinerar mig gällande religion är sällan något som religiösa vill tala om. Nämligen vilken tomhet och brist på självkänsla/självförtroende som föranlett sökandet efter något "andligt". För mig är det ett substitut för att ha en stöttepelare i livet och något att tro på för de som inte tror på sig själva. Det är för mig absurt att tacka gud för maten, när jag sliter som ett djur för att ställa den där. När bonden pluggar agronomi i 5 år för att förstå jordnäringen och läkare lagar hjärnor med mikrokirurgi.

För 300 år sen så visst, vi visste väldigt lite om världen då så kyrkan fyllde ut kunskapsglappet med fiktion. Idag försöker "ni" däremot hålla fast vid historier som är motbevisade på flera olika oberoende sätt, gång på gång på gång. Då blir det bara pinsamt, och bilden av "den kristne" blir alltmer desperat för varje motbevis som levereras i mina ögon.

Det är min syn på det..

Ok, då vet jag mer! :)

powerglide

New member
Problemet jag har är dels när tro förväxlas med vetskap.
Och dels när man pratar om Gud som en person som bestämmer över världen.

För att få lite distans till den religiösa retoriken så prova det här:

Påståenden; Gud är din vän. Gud är osynlig.
Läs sedan högt vilken text som helst om Gud och byt ut ordet mot de egenskaperna (Gud = min osynliga vän) och lyssna på hur det låter.

Katarina

Helt okej
Ett jävla skitprat du kommer med.Du har fan inte varit död så lägg ner.Du har möjligtvis varit på väg att dö,varit mycket nära men det är en helt annan grej.
Tror du att du är någon jävla jesus,eller ? Du vet inte ett skit.Komma här som nån förbannad profet och påstå sig veta om vad som händer när man väl är död,och då menar jag DÖD PÅ RIKTIGT.
Bighoj vet inte riktigt vem jag är ännu men tack för ditt inlägg och alla de tidigare mail du skickat till mig.

Katarina

Helt okej
Det är inget missionerande från min sida, jag bara berättar min tro. Ber om ursäkt om det stack somliga i ögonen, inte meningen att vi ska hacka på varandra för att några är ateister och andra är troende. Min andra religion är förstås mc-turer helt klart, finns så otroligt mycket här i livet att glädjas åt istället för att kasta pajer på ett forum.

Bighoj, jag förlåter dig för ditt inlägg, du förstod inte bättre.

Bighoj

New member
Det är inget missionerande från min sida, jag bara berättar min tro. Ber om ursäkt om det stack somliga i ögonen, inte meningen att vi ska hacka på varandra för att några är ateister och andra är troende. Min andra religion är förstås mc-turer helt klart, finns så otroligt mycket här i livet att glädjas åt istället för att kasta pajer på ett forum.

Bighoj, jag förlåter dig för ditt inlägg, du förstod inte bättre.
Du berättade inte din tro utan du sa att du visste.Vad mig beträffar har ingen som varit stendöd kunnat återupplivas,men skit i det nu.Vad gäller kasta pajer får jag väl hålla med dig,och du-Jag förlåter dig också.

pne64

New member
Jag måste säga att det är rätt kul att följa en såna här trådar som gör alla så upprörda. Då får jag också lägga mig i lite. För det första är jag ateist, men jag är fortfarande medlem i Svenska kyrkan. Den kristna etiken tilltalar mig, men jag tror inte inte på gud. Dom kronorna jag betalar till kyrkan gör jag inte av tro utan jag tycker faktiskt att kyrkan gör en hel del bra grejer. Det är fritt för alla att vara medlem i en organisation, vill man inte vara med är det bara att gå ur, svårare än så är det inte. Jag kan inte se vad problemet är om skadefonden får in pengar genom att samarbeta med kyrkan. Ingen tvingas till något. Den dagen SMC kräver ett medlemskap i svenska kyrkan kommer jag vara den första att gå ur SMC.
Men som sagt, det är alltid kul att följa trådar som denna.
Ha en underbar dag...............

Ove 60+

Active member
:p Jag hade tänkt hålla mig utanför religionsstriden men .......

Vi har väl friheten att ha religion som vi behagar i detta land oavsett om vi är hinduer, buddister, ateister eller tillhör någon av de religioner som har samma gud och utgår från Abraham d.v.s. judendom, kristendom och islam. Det finns ytterligare en massa religioner att välja på om man så önskar.

Om SMC som MC-organisation deltar vid arrangemang som anordnats av något av ovanstående samfund är det väl inte värre än om man deltar inbjuden av arrangör till en mässa eller annat jippo.

Förstår inte rädslan hos vissa här. Är ni oroliga för att bli tvångskonfirmerade eller vad gäller saken?:confused:

Oldbiker

New member
Kan så här i slutet av mitt medlemsskap i SMC konstatera att jag uppnått lite av det jag ville när jag kritiserade SMC för att inte följa stadgarna om att vara religiöst obunden. Vi har fått en diskussion om SMC ska vara medarrangörer vid gudstjänster. Jag tycker diskussionerna varit intressanta och stimulerande och jag tror att de visat att en organisation som SMC ska hålla sig borta från politik och religion. Jag kommer med spänning att följa detta lite på distans för att se om MC-gudstjänster försvinner ur SMC:s agenda, då ska jag överväga om jag ska kliva in igen och jobba inom organisationen.

Men jag vill inte ha något med Svenska kyrkan att gör, jag har sett alldeles för mycket i mitt yrke av oegentligheter, falskspel, mygel, sexuella trakasserier, mobbning och annat skit för att vilja vara med. Noterar även i ett av de första inläggen att vi som inte är med ska hålla oss från kyrkan. Jag vill se den präst som inte vill se mig i min yrkesroll i kyrkan, oavsett om jag är medlem eller inte....

Sammantaget kan man konstatera att detta med kopplingar till olika religiösa organisationer, vilket även Svenska kyrkan är, är något som SMC måste ta tag i, även om jag under denna period mest mästrande svar från ledningen inom SMC. Detta kommer att bli en allvarlig fråga inom SMC, helt enkelt för den tar fokus från det som är viktigt och det som förenar medlemmarna inom SMC, nämligen hojåkningen och frågor som rör det...

Ha en bra sommar på era hojar, så kanske vi syns här på forumet eller efter vägarna i framtiden.
Lär skriva detta så länge jag kan logga in, efter att ha inaktiverat mitt medlemsskap.

Till Er som spytt er galla över mig: Jag vill inte påstå att jag gillar er, men jag lyckades i varje fall trigga fram era sämsta sidor...bara en sådan sak.
Byebye

Det finns många troende SMC medlemmar eftersom det totalt är 65.000 stycken. Utifrån detta faktum så är det inte konstigt att det görs ett arrangemang ihop med Svenska kyrkan. Ändamålet, skadefonden, var ju väldigt gott.

Som många påpekat, de som inte är intresserade ansluter ju inte – väldigt enkelt. Varför göra så stor affär av det.

Att göra jämförelser mellan Svenska kyrkan och extrema organisationer känns helt främmande för mig. Svenska kyrkan kan säkert fungera olika bra från församling till församling, ungefär som andra organisationer och företag. Det beror högst sannolikt på de individer som arbetar på respektive ställe.

Man vinner som bekant ingen diskussion på nätet……:wink:

Last edited:

powerglide

New member
Religion är religion. Inget som går att snacka bort med "vi är ingen sekt".

Så länge det finns medlemmar som verkar för Gudstjänster i samarbete med SMC, kommer jag att verka för att de som vacklar på andra hållet tar steget ut och går ur Svenska Kyrkan.

Förekommer det propaganda på ett håll så ska det få finnas ett på andra hållet.

Ducatista

New member
Religion är religion. Inget som går att snacka bort med "vi är ingen sekt".

Så länge det finns medlemmar som verkar för Gudstjänster i samarbete med SMC, kommer jag att verka för att de som vacklar på andra hållet tar steget ut och går ur Svenska Kyrkan.

Förekommer det propaganda på ett håll så ska det få finnas ett på andra hållet.
Dessvärre fick det motsatt effekt på mig.
Jag går normalt bara i kyrkan när jag blir "tvingad" (bröllop, dop och begravning) men denna diskussionen har fått mig att aktivt verka för ett liknande event som det i Uppsalaregionen, i min egen region (som dessutom råkar vara samma som ditt :p ). Jag tycker SMC ska vara öppet för samarbete som ska vara till gagn för oss motorcyklister, oavsett politisk tillhörighet, regligion, hudfärg eller kön.

Bighoj

New member
Smc ska samarbeta med organisationer som är till gagn för oss motorcyklister,oavsett politisk tillhörighet religion,hudfärg eller kön.Detta är ju det värsta skitprat jag hört.
Säg t ex att SD (Som definitivt INTE är ett rasistiskt parti utan ett realistiskt)skulle tänka sig att gynna smc.Jag kan garantera att Smc INTE vill ha med detta parti att göra.
Säg t ex att Jehovas vittnen eller Guds barn skulle tänka sig att gynna Smc,jag kan här också garantera att Smc INTE vill ha med dessa att göra.
Däremot Svenska kyrkan som inte är ett dugg bättre,ja,det går hur bra som helst att blanda sig med.Svenska kyrkan är samma jävla pack som andra sekter enligt min åsikt,men det är helt och hållet upp till var och en som enskild person att tycka något annat.
Att det är valfritt för var och en att fritt välja om man ska gå på mc gudstjänster är inte hela sanningen.Sanningen är ju faktiskt att Smc ska vara för oss motorcyklister oavsett ställning vad gäller politik,religion m.m,Men när då Smc tar ett val att "ställa sig" på Svenska kyrkans sida så har vi som inte vill sympatisera med Svenska kyrkan ÄNDÅ förknippas med Svenska kyrkan genom Smc och detta är totalt fel.
Nu tycker kanske många att-Nä men gå ur Smc då om det inte passar.Men till er kan jag direkt säga-Är SMC:s tanke att vara på motorcyklistarnas sida eller på Svenska kyrkans sida ?
Smc ska vara öppet för alla motorcyklistar oavsett politik och religion,men från Smc:s sida däremot ska man inte på något sätt blanda sig med politik och religion även om detta gynnar Smc ekonomiskt.
Har Smc det så dåligt ekonomiskt att dom med glädje tar emot pengar från oseriösa samfund tycker jag att Smc kan lägga ner sin verksamhet omgående.

powerglide

New member
Förutom att jag inte anser Svenska Kyrkan vara oseriös (de har mkt och bra verksamhet utanför den rent kyrkliga) så instämmer jag.

powerglide

New member
Men vad är det här nu?
Hur kan det vara ok att göra inlägg i en stängd tråd :mad:

adrian_vg skrev i http://forum.svmc.se/showthread.php?p=100201

Aktiviteten samlade dussinet ekipage vid träffplatsen Helga Trefaldighet och processionen leddes av en skoteråkare i fladdrande kaftan.

Samlingen filmades, och arrangören Curth Andersson intervjuades en kortis, av en lokalkanal och skulle visas "nån gång i helgen" på lokaltv, kanalplats 6. SMC Uppsala Informatör hann också plugga för Motorcykelns dag i samband med intervjun.

Själva gudstjänsten blev ovanligt rockig, då coverbandet Stardust spelade bl. a. Sommarnatt (Snowstorm), 2 4 6 Motorway (Tom Robinson Band), Pride (In the name of love) (U2) och Johnny B. Goode (Chuck Berry).

Kollekt togs upp till förmån för SMC:s Skadefond; det blev ca 1700 kr. SMC Uppsala tackar å Riks vägnar för denna donation!

Efter det förstärkta fikat skedde en touring till Vira bruk.

Bilder från aktiviteten kommer så fort min telefon kommit till sans igen...

Att stänga ute från kommentarer på det sättet rimmar verkligen illa med den yttrandefrihet som råder i Sverige :brinnerupp

Last edited:

Bighoj

New member
Förutom att jag inte anser Svenska Kyrkan vara oseriös (de har mkt och bra verksamhet utanför den rent kyrkliga) så instämmer jag.
Visst är det väl så att Svenska kyrkan tillhör bland det rikaste i vårt land ? Att skänka ett litet konkelbär när man har röven full tycker definitivt inte jag ska ha någon heder.
Är man ett seriöst samfund och VERKLIGEN vill förmedla den tro man tror är sann,och gör detta i Guds namn så ska man ICKE göra detta för egen vinnings skull.Svenska kyrkan handlar inte om någon som helst tro utan enbart om att tjäna pengar.Svenska kyrkans tro är enbart en täckmantel.
Att Svenska kyrkan sen skänker en pytteliten del,knappt märkbar i förhållande till vad dom tjänar tycker inte jag är speciellt seriöst.
Visst kan det vara skoj för dom som får ta del av kyrkans smutsiga pengar,men att Smc med glädje tar emot bidragen visar ju att det är pengarna som styr och att den sk hedern är som bortblåst.