Blir så innerligt trött!!!!

Mathias

Active member
OBS!!! DETTA ÄR MITT EGET TYCKE OCH INTE NÅGOT SOM HAR MED MITT ENGAGEMANG INOM SMC ATT GÖRA, EJ HELLER MITT ARBETE.

Jag blir så innerligt trött på de som klagar på att SMC Distrikt arrangerar saker i sammarbete med andra organisationer, AV ALLA SLAG. Just nu är jag irriterad över "klankandet" på "trossamfund". (trossamfund inkluderar även andra religioner för mig)

Av Sveriges befolkning så är det en övervägande majoritet som är med i något trossamfund, så varför i hela *pip* ska man då inte kunna arrangera något med dem?

Om man nu har hoppat av Svenska kyrkan, So what. Det är dags att vakna, världen kretsar inte kring dig!!

Om SMC ska vara oberoende, då kan man väll inte sammarbeta med någon, oavsett vad det gäller. Eller???

Mälaren runt, t.ex. Då favoriseras en tidning.
Försäkring, vänta här nu, man kan inte sammarbeta med Bilsport och mc för då kan de andra bolagen känna sig "putta".
Kan man inte köra kurser på alla banor i Sverige, får det vara, för någon "banägare" kan känna sig förbisedd.

Själv jobbar jag inom Svenska kyrkan och det första som slår mig är "Varför lämnade du Svenska Kyrkan i första hand?" Hoppas att det är för att du inte tror pådet som trossamfunden gör.

Detta är vad jag tycker och ingen missionsresa:

Vet Du egentligen vad du får/hjälper till med om man är med i Svenska Kyrkan? Länk till Svenska kyrkan
Många av de som hoppar av Svenska kyrkan gör det för att tjäna några kronor.

Jag hoppas verkligen att ni som hoppar av kyrkan har tänkt efter.

Min personliga önskan är att ni som har hoppat av Funderar ordentligt innan ni sätter er fot i eller på kyrkansområde någonstans. (Tillspetsat)

Skulle du närvarnade när bäste polaren "som dog i en trafikolycka" ska ha begravningscermonin i kyrkan.
Eller när dottern eller sonen ska gifta sig i kyrkan.
Vill du verkligen inte besöka dina bortgågna, nära och kära som redan ligger på kyrkogården.
Kolla upp var kyrkan har mark och skog för, vem vet, du kanske råkar köra dit och ha en trevlig dag med familjen.

Detta är vad jag tycker och tänker.

Medlem i Svenska kyrkan och STOLT av att vara det.

(Skrivet under viss frustration så hoppas att poängen går hem.)
 
Last edited:

tersan

New member
Även jag håller med... som mångårig styrelsledamot i olika föreningar förstår jag frustrationen, och poängen.
 
Ditt syfte med inlägget är något oklart, antingen försöker du spetsa till det och göra en hyperbole eller så har du haft lite otur när du tänkte.

SMC reflekterar sina medlemmar och då vissa är mer religiöst aktiva än andra så är det väl naturligt att verksamheterna blandas. Jag har ännu inte stött på någon på en kurs som vill tala om jag kommer till himlen eller helvetet när jag dör och gett mig en bibel och gott så långt. Som ateist är det ett väldigt klent påtryckningsmedel att hota med helvetet kan man väl kort sammanfatta det.

Som någon som påstår sig arbeta för Svenska Kyrkan som skall verka för öppenhet och tolerans så förefaller du vara en väldigt udda fågel. Om jag går på en väns begravning i kyrkan (hände senast för ett år sedan) så är det för att hedra den personen som då gjort valet att fortfarande vara medlem i svenska kyrkan, det har ingenting med mig eller min trosuppfattning (eller avsaknad därav) att göra överhuvudtaget.

Likaså folk som har kyrkliga bröllop, jag är glad för deras skull och dömer inte ut dem p.g.a. att de eventuellt har en mer spirituell verklighetsuppfattning än vad jag har.

Vill du även utestänga andra religioner som av förklarliga skäl inte är med i svenska kyrkan?

Jag tycker du ska ta en fundering över om du verkligen är en lämplig representant för ett trossamfund och din arbetsgivare på ett publikt forum.
 

Bighoj

New member
Jag håller inte helt med dig.För att man inte är med i Svenska kyrkan och delar dess tro fullt ut betyder ju inte att man inte kan vara med på andras bröllop eller på begravningar.Jag delar personligen inte kyrkans tro men var på begravning för att personligen ta ett sista farväl men framförallt för att vara ett stort stöd för vissa av de anhöriga.
Jag gillar t ex inte allt som SMC håller på med men tycker dom gör mycket bra grejer också-Betyder detta att jag och alla andra som heller inte delar SMC:s tankar och värderingar fullt ut INTE ska få vara medlemmar ?
Man kan ju också vända på steken och säga-Jag hoppas verkligen att alla ni som är medlemmar i Svenska kyrkan är medvetna om vad det är för något ni stöttar.
I övrigt tycker jag att du har en poäng i vad du säger.
 

SuperRetard

New member
Nu känns det som att du försökte säga en sak, men slutade på en missionsresa...

Jag tycker inte heller att SMC ska arrangera gudstjänster, eller propagera för en partipolistisk agenda (oavsett om det är just det partiet som stödjer vår sak mest). Därifrån är dock steget långt till att inte kunna deltaga vid gudstjänster eller i den politiska debatten för de medlemmar som har den åsikten. Yttrande- och åsiktfriheten ska gälla inom SMC såväl som utanför.

----------------------------------------------------

Din syn på varför man väljer att gå ur svenska kyrkan däremot!?

Jag har gått ur, inte av snålhet, utan för att jag inte vill skänka pengar till någon verksamhet jag inte stödjer. Det skulle aldrig falla mig in att gifta mig i kyrkan, men menar du att jag inte ska få delta vid mina vänners bröllop som gör det?

Jag hade också gärna undvikit kristen mark i efterlivet, men lagen tillåter ju inte riktigt det. Och som du uttrycker det att jag "för helvete ska se till att undvika kristen mark"... Hur fick kyrkan den marken till att börja med?

Vidare verkar det som att du har en lätt fundamentalistisk ådra i dig. Jag har varit på bröllop i flera olika (religioners) kyrkor, begravt folk som varit både kristna, muslimer och ateister utan att ha några problem med det. Det är DERAS religion, jag är inte där för religionens skull, utan för att hedra min vän.
 

Mathias

Active member
Ditt syfte med inlägget är något oklart, antingen försöker du spetsa till det och göra en hyperbole eller så har du haft lite otur när du tänkte.

Otur kan jag inte säga. Ja, det är tillspetsat. Nej, jag talar inte för Svenska kyrkan, jag talar INTE för något trossamfund, jag säger vad JAG tycker.[/I]

SMC reflekterar sina medlemmar och då vissa är mer religiöst aktiva än andra så är det väl naturligt att verksamheterna blandas. Jag har ännu inte stött på någon på en kurs som vill tala om jag kommer till himlen eller helvetet när jag dör och gett mig en bibel och gott så långt. Som ateist är det ett väldigt klent påtryckningsmedel att hota med helvetet kan man väl kort sammanfatta det.
Och det ska vi väll vara glada för, eller hur. ;-)

Som någon som påstår sig arbeta för Svenska Kyrkan som skall verka för öppenhet och tolerans så förefaller du vara en väldigt udda fågel. Om jag går på en väns begravning i kyrkan (hände senast för ett år sedan) så är det för att hedra den personen som då gjort valet att fortfarande vara medlem i svenska kyrkan, det har ingenting med mig eller min trosuppfattning (eller avsaknad därav) att göra överhuvudtaget.

Likaså folk som har kyrkliga bröllop, jag är glad för deras skull och dömer inte ut dem p.g.a. att de eventuellt har en mer spirituell verklighetsuppfattning än vad jag har. Tanken var att sätta igång lite tankar om vad man får tillgång till.

Vill du även utestänga andra religioner som av förklarliga skäl inte är med i svenska kyrkan?
Absolut inte, Därför skriver jag "trossamfund"

Jag tycker du ska ta en fundering över om du verkligen är en lämplig representant för ett trossamfund och din arbetsgivare på ett publikt forum. Nej det är jag inte och det skrev jag i posten, "Detta är vad jag tycker" visserligen skrev jag inte att det INTE gäller min anställning heller,


I huvudsak är det att tillspetsat för att många tänker bara att det bara kostar, tyvärr är vi i ett sådant samhälle då man ser mer till "vad får jag", man tänker ofta inte på alla de som man hjälper.
 

Mathias

Active member
Man ska aldrig skriva i "lätt irriterat tillstånd". Det blir lite fel då.

Nej det var ingen Missionsresa.

Min tanke med detta var att få folk och medlemmar att tänka efter. Ja, det gäller mig också.

Hela inlägget ÄR tillspetsat, kraftigt. För att få folk att reagera. Tyvärr är jag inte någon som är bra på att formulera mig så att "poängen " blir riktigt tydlig.

JAG REPRESENTERAR INTE NÅGON ANNAN ÄN MIG SJÄLV.

EDITERAT första inlägget för att försöka förtydliga.
 
Last edited:

Lotek

#82 Superbike
För det första, vårda språket en aning så blir det kanske trevligare att läsa. Svordomar i tal är en sak, i skrift ser det oerhört illa ut.

För det andra, vad du avser i första delen är redan avhandlat och avdömt i tidigare tråd. En eller möjligen två, numera tidigare medlemmar har luftat sin åsikt och verkar vara rätt ensamma om densamma.

För det tredje, enligt andra delen i ditt inlägg, måste jag vara medlem i Svenska Kyrkan för att hedra en vän vid dennes bortgång om den nu tar plats i kyrkan (som hen är medlem av, förutsätts då)? Jag hoppas verkligen att du driver med mig.
Dessutom, medlem eller inte, man betalar ju begravningsavgiften oavsett, vilken täcker kostnader för bl.a. anläggning och skötsel av kyrkogårdar? Men får inte beträda marken? Mina avlidna släktingars gravvårdar, (de var medlemmar i Svenska Kyrkan f.ö.) får jag inte heller besöka alltså?
Om du på något sätt skulle vara representativ för Kyrkans medlemmar och så intolerant, så är det kanske inte konstigt att vissa har svårt att ställa sig bakom Kyrkan...
Svenska Kyrkans budskap tycks ha gått dig en aning förbi, eller så har jag missat något och man har återgått till medeltidens häxjakter igen?

Dessutom, en anledning till att man skulle råka hamna på Kyrkans mark skulle ju kunna vara att Kyrkan äger så stora arealer att det är svårt att undvika...

Nåja, du må tycka och tro vad du vill. Det gör iaf jag. Därför är jag heller inte medlem i Svenska Kyrkan längre.
 

SuperRetard

New member
Dessutom, en anledning till att man skulle råka hamna på Kyrkans mark skulle ju kunna vara att Kyrkan äger så stora arealer att det är svårt att undvika...


Mark som de desutom med våld tagit/stulit under tidigare delar av historien. Så med vilket "rätt" den marken kan anses "tillhöra" kyrkan känner jag mig också oviss inför.
 

Bighoj

New member
Mathias antydning om att han tycker en sak då han representerar kyrkan MEN tycker en annan sak "Privat" är för mig helt främmande.Personligen har jag samma åsikt oavsett i vilket läge jag befinner mig i.Vända kappan efter vinden kallar jag ett sådant beteende.
Får mig att tänka på han som beställde i baren,och sa till bartendern-Skriv upp det på Johansson.
Bartendern:-Men igår sa ni ju att ni hette Olsson !!
Ja,Ja -Men igår var jag inte mig själv.
Vet inte vilket skämt som är störst,Mathias eller han i baren ?
 

Ducatista

New member
Efter att ha läst några av trådarna som man hänvisar till så förstår i varje fall jag Mathias inlägg.
Det handlar om sakfrågan: Varför skulle det vara ok att ha samarbete med vissa men inte med andra?

Skit samma om det gäller religion, politik eller vad f-n som helst.
Vi har motorcyklismen som den gemensamma nämnaren, sedan får vi acceptera att vi är olika i tycke och smak.
Som ducatist har jag stått på HD och representerat SMC utan att få skit för det.
Likaså har vi arrangerat tjejkurser mitt under den heta debatten om könsdiskrimintering för ett antal år sedan.
Fler exempel på "tvivelaktiga samarbeten" har ni säkert själva, men är de egentligen så "tvivelaktiga"?
Se det possitivt istället: Man kan alltid lära sig av andra människor och du kanske träffar din framtida bästa vän där.
 

Carnivore

New member
Efter att ha läst några av trådarna som man hänvisar till så förstår i varje fall jag Mathias inlägg.
Det handlar om sakfrågan: Varför skulle det vara ok att ha samarbete med vissa men inte med andra?

Skit samma om det gäller religion, politik eller vad f-n som helst.
Vi har motorcyklismen som den gemensamma nämnaren, sedan får vi acceptera att vi är olika i tycke och smak.
Som ducatist har jag stått på HD och representerat SMC utan att få skit för det.
Likaså har vi arrangerat tjejkurser mitt under den heta debatten om könsdiskrimintering för ett antal år sedan.
Fler exempel på "tvivelaktiga samarbeten" har ni säkert själva, men är de egentligen så "tvivelaktiga"?
Se det possitivt istället: Man kan alltid lära sig av andra människor och du kanske träffar din framtida bästa vän där.

Den biten är faktiskt jättelätt att besvara, för att det står i stadgarna att SMC är politiskt och religiöst obundet.
 

Mathias

Active member
Mathias antydning om att han tycker en sak då han representerar kyrkan MEN tycker en annan sak "Privat" är för mig helt främmande.Personligen har jag samma åsikt oavsett i vilket läge jag befinner mig i.Vända kappan efter vinden kallar jag ett sådant beteende.
Får mig att tänka på han som beställde i baren,och sa till bartendern-Skriv upp det på Johansson.
Bartendern:-Men igår sa ni ju att ni hette Olsson !!
Ja,Ja -Men igår var jag inte mig själv.
Vet inte vilket skämt som är störst,Mathias eller han i baren ?

Jag har inte sagt att jag representerar kyrkan, jag har sagt att jag arbetar där.
Varför ska man inte kunna tycka själv?
 

Mathias

Active member
Vet inte om någon sagt det i historien men.......

Blandar man in antingen relion eller politik, ja, då tar det "hus i helsike".
 
Top