Bensinförbrukning

Jåke

New member
Har ingen av nämnda hojar, men drar till med ca 0,95 blandad (in)körning på V4:an... :rolleyes:

Visst, den knuffar iväg hyfsat men den förbrukningen är faktiskt rent löjlig på ett fordon som väger under 200 kg och inte har tvångsmatning...
 
Last edited:

perjul

Yamaha XT660R
Alltid under 0.5, även vid vilt grusbusgasande (Yamaha XT660R).
 
Last edited:

klantbo

New member
Honda nc700x ca 0,3-0, 4
Förra turen tanka jag 9liter efter 30mil :)

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 

Ellge

New member
Victory Cross Country, ett snitt på 22.7km/l, om vi avrundar lite uppåt så blir det 0,45/mil
 
Last edited:
B

Bellman

Guest
Körde en sväng från Värmdö uppåt Höga Kusten, Sollefteå, Ö-vik mm. Full packning, lastbåge på draget med packning, väska på toppboxen, damen bak och en förare med pondus (tangerade maxvikten 603 Kg ;-) ). Låg på mellan 0,49-0,51 på småvägar. Då var det inte mycket körning på 6:an. Knappt lönt med overdrive under 100 med fullt lass. Hojen - en H-D Ultra Classic -09 med K&N luft men med OEM-mufflers.

Motorvägskörning/snabb landsvägskörning, mestadels 6:an men alltid nedväxling vid omkörningar, ca 0.5-0,52. Nöjd med de värdena för en så stor hoj.
 

MartinBokman

New member
Bensinförbrukningen känns som den minsta kostnaden när man kör hoj, Ta en R1 som körs 500 mil om året tex, den kostar 25 kronor milen bara i försäkring! lägg till 10 kronor milen i däck på det och sen 10 kronor milen i servicekostnad.

Fördelen med en bränslesnål hoj skulle väl vara att man slipper leta efter mackar hela tiden!
 

Triumph int

New member
Varje dl är ju ca 1.50kr

Så om en hoj drar 0.65 och min drar 0.5 på 600 mil blir det 900kr

Givetvis drar min hoj betydligt mer när jag gasar mer,
men på en längre resa så är det ändå många mil när man bara åker med

Så varför är det inte inte av betydelse
 

woody

New member
Bensinförbrukningen känns som den minsta kostnaden när man kör hoj, Ta en R1 som körs 500 mil om året tex, den kostar 25 kronor milen bara i försäkring! lägg till 10 kronor milen i däck på det och sen 10 kronor milen i servicekostnad.
Fördelen med en bränslesnål hoj skulle väl vara att man slipper leta efter mackar hela tiden!

Jovisst ,om man kör lite så kan man kanske tycka att det e piss i missisippi
-men vi andra som kör mer båge en bil och tycker att en båge ska inte dricka mer soppa än bilen!
*Skåningar har ju mc väder nästan året om !*
Min lilla bil drar 0,4 och då tycker jag att en 2 hjuling skulle kunna ligga betydligt under den siffran ,för den har ju betydligt mindre järnskrot att dra runt på !
Allt har ju med inställningar och utväxling att göra i slutändan !!
Det går att bygga bågar utan racing prestanda och som går ekonomiskt billigt!
vem behöver fartresurser till 300 knyck -när det e skyltat max 130 på de flesta motorvägarna ??
och noll till 100 på nån millisekund -va ska man använda det till ??

Nä dags att producera en ny klass av båge i ekonomi klass ! typ 0,10- 0,15 dl /mil

Nu kommer det en massa scootermodeller och de tycker jag inte heller motsvarar mina förväntningar på soppa törst !
 
Last edited:

woody

New member
Det finns kugghjul så man kan ändra utväxling och då även soppa törst ! kolla webben vid nästa byte av drivpaket !
 

woody

New member
Hej,

Jag köpte min cbf 500 i år och är väldigt missnöjd med förbrukning. Min drar 0.65 l/milen vid 120 km/h. Vad drar Era hojar?

Jag hoppas att mctidningar fastställer körcyklar precis som man gör för bilar så att man kan jmf bränsleförbrukning mellan hojar men jag antar att många hojtillverkare vill kanske inte att det ska komma ut hur törstiga deras hojar:D
Hälsningar,
Amir

Det finns kugghjul så man kan ändra utväxling och då även soppa törst ! kolla webben vid nästa byte av drivpaket !
 

woody

New member
Min Yamaha BT1100 Bulldog drar.

Lugn körning 70-90km/h 0,45-0,55
Med en lite mer aktiv körstil 0,50-0,65
Under semesterresan med full packning(tankväska + två packväskor) och en fart på 110-120km/h drog den 0,65.

Tackar för utförligt svar -great !
 

woody

New member
Hade en VN1600CT som drack mellan 0,7 - litern ...Men så va den ju vara 5 växlad och varva för mycket i onödan !
 

Triumph int

New member
Jag fösökte att ändra utväxling men upptäckte att det redan satt så stort framdrev som går att få dit
och bak så skulle kedjan ta i bultarna om jag hade ett mindre drev.

Tyvärr så har GearingCommander sidan slutat fungera, är det nån som vet av en liknande sida?
 

cleaner

New member
Jag fösökte att ändra utväxling men upptäckte att det redan satt så stort framdrev som går att få dit
och bak så skulle kedjan ta i bultarna om jag hade ett mindre drev.

Tyvärr så har GearingCommander sidan slutat fungera, är det nån som vet av en liknande sida?

Vilka bultar bak skulle kedjan ta i?
Finns väl inga bultar som tar i kedjan för typ 3 mindre kugg bak?

Eller tankevurpar jag? :)
Not sent from an iProduct...
 

Hojkul!

New member
Vilka bultar bak skulle kedjan ta i?
Finns väl inga bultar som tar i kedjan för typ 3 mindre kugg bak?

Eller tankevurpar jag? :)
Not sent from an iProduct...

Tror jag svarar rätt för Triumph int i detta fallet;
på Sprinten sitter bakre drivkransen/drevet fast på pinnbultar med låsmutter, och det är inte mycket material kvar mellan muttrarna och upp till "vågdalarna" i kransen. Så att montera en mindre drivkrans innebär att det blir för kort avstånd mellan kedjan och muttrarna. Kedjan tar alltså i muttrarna.
 

Triumph int

New member
Ja precis, drevet är bara en smal ring.

Gjorde en högfartstest igår, nollställde färddatorn, körde 140 - 160 i ca en mil.

Under hela turen drog den under 0,5 men under min test drog den bara 0,6.
 
Last edited:
Top