Bensinförbrukning

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag köpte min cbf 500 i år och är väldigt missnöjd med förbrukning. Min drar 0.65 l/milen vid 120 km/h. Vad drar Era hojar?

Jag hoppas att mctidningar fastställer körcyklar precis som man gör för bilar så att man kan jmf bränsleförbrukning mellan hojar men jag antar att många hojtillverkare vill kanske inte att det ska komma ut hur törstiga deras hojar:D

Hälsningar,


Amir
 

MCpassion

New member
KLV 1000-05 (=Vstrom DL1000) drar ca 0,65-0,70 lit/mil aktiv-normalkörning. BMW K1200S-05 drar ungefär lika mycket. OBS båda är större maskiner på 1000 resp 1200 kubik, samt tyngre. Min gamla K1100RS-93 drar faktiskt mindre ca 0,55-0,60 lit/mil. Jag kör någorlunda aktivt med alla tre hojarna.
 

swischmc

New member
Honda CBF 1000: 0,8 l/m vid korta stäckor, 0,6 vid längre (från två-tre mil till riktiga långturer med full packning) och drygt 1 liter på bana. Jag är nöjd, fast visst kunde den fått vara snålare. :)
 

LCF

New member
Min Yamaha BT1100 Bulldog drar.

Lugn körning 70-90km/h 0,45-0,55
Med en lite mer aktiv körstil 0,50-0,65
Under semesterresan med full packning(tankväska + två packväskor) och en fart på 110-120km/h drog den 0,65.
 

Ballhead

New member
Hej,

Jag köpte min cbf 500 i år och är väldigt missnöjd med förbrukning. Min drar 0.65 l/milen vid 120 km/h. Vad drar Era hojar?

Jag hoppas att mctidningar fastställer körcyklar precis som man gör för bilar så att man kan jmf bränsleförbrukning mellan hojar men jag antar att många hojtillverkare vill kanske inte att det ska komma ut hur törstiga deras hojar:D

Hälsningar,


Amir

Hua!!!
köp en liter maskin istället.
Min drar ca:0.6-0.8
 
H

honda cbf 500

Guest
Nu ska jag ha den här hojen tre somrar till då jag köpte den ny iår men ska det bli en en större maskin, förhoppningsvis en mkt större maskin :D
 

ljunganz

New member
Som grön hojåkare på en ny hoj i våras, så låg förbrukningen i början mellan 0.40 och 0.50 l/mil, dvs. i snitt strax under 0.45 l/mil. Med höjd ruta samt topp- och sidoboxar lastade vid körning i motvind så drar den mer, men aldrig över 0.60 l/mil. Det gör den inte ens vid inspirerande turer tillsammans med sporthojåkare. Att bränna längre sträckor i Autobahn-hastigheter har jag ingen erfarenhet av, men kan tänka mig att då drar den betydligt mer pga vindmotståndet, den lilla V-Strom'en är ju ändå en ganska hög cykel. Snittet över den senaste tiden har dock ökat och ligger nu runt 0.55 l/mil. Har även haft relativt lågt lufttryck i däckena, pga att jag även kört en del på grusvägar. På årets hittills körda 750 mil så är det totala snittet 0.47 l/mil.

Eftersom jag har en 22 liters tank, så teoretiskt kan jag då köra nästan 47 mil på en toppfyllning. Räknar realistiskt numera med ca 36 mil aktionsradie, pga att jag inte heller toppfyller vid tankning.
 
H

honda cbf 500

Guest
min erfarenhet av både gamla och nya honda motorcyklar är att de drar rätt så mkt bränsle jmf med andra märken. Är det flera som delar min åsikt eller jag bara ute och cyklar?:rolleyes:
 

jan-olovj

New member
Jag tankade i går 14,5l och hade kört 25mil =0,58l/mil. Min förbrukning ligger oftast där någon stans lite upp eller ner. Jag brukar inte köra särskilt tufft men i bland händer det att farten dras på lite extra och det märks vid tankningen. Nu i dessa älgjaktstider får vi alla som kör på landsbyggden ta det väldigt försiktigt så att det inte blir närkontakt med den store i skogen, för då gör det ont.
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack, Ljunganz såg inte tråden när jag skrev mitt eget inlägg;)
 

113bom

New member
min erfarenhet av både gamla och nya honda motorcyklar är att de drar rätt så mkt bränsle jmf med andra märken. Är det flera som delar min åsikt eller jag bara ute och cyklar?:rolleyes:

Hej! gissa vem!! ja jag håller nog med dig lite grann om det i alla fall. På vissa äldre var det så ia aala fall.
 

Nilla

New member
min erfarenhet av både gamla och nya honda motorcyklar är att de drar rätt så mkt bränsle jmf med andra märken. Är det flera som delar min åsikt eller jag bara ute och cyklar?:rolleyes:

Nja, nu kan jag väl inte jämföra min Honda Transalp med din CBF direkt kanske... Men det är ändå en Honda och med full packning på olika sorters vägar, (50- 110 km/h) så drar den aldrig mer än 0,55. Då har jag ändå haft en krånglande chokvajer som säkert gjort att den stundtals fått mer soppa än nödvändigt..! :p
 
Last edited:

Triumph int

New member
På 80-talet körde jag en trimmad Honda 750 och i farter under 130 så drog den 0,45.

Nu åker jag Triumph (130 hk) och den drar 0,55 om jag inte varvar mer än 5000 (ca 130km/h) varvar jag på så kan den dra 0,8.


En trea ska de va, vrid som en twin och snabb som en fyra. :D
 

mudder

Member
Min KTM drar 0,8L/mil vid försiktigt gasande. Vid grusbus på snabba grusvägar drar den 1 L milen.
 
M

magne

Guest
Min BMW R1200R drar 0,45 l/mil vid touring max 120 km/h
Autobahn ca 0.55 l/mil ca 140-150 km/h
Blandat, med lite gasande ca 0,5 l/mil, kopplingen används då flitigt :D
 

raz

New member
En bra bieffekt med powercommanders och andra sätt att trimma in soppatillförseln är att det förutom bättre effekt vid pådrag ofta också kan ge lägre soppaförbrukning vid cruising.

Jag tror ganska få hojar borde dra över en halvliter milen vid långkörning i jämn och hyfsat laglig fart, om de är korrekt inställda. Min gjutjärnscontainer till bilhäck drar ju under 0.8 för fanken, då borde väl en modern hoj kunna klara sig med 0.4 tycker man.
 
Top