Bensinförbrukning

Triumph int

New member
En Sprint med 1050-motorn kan dra så lite som 0,45 i 110km/h

Att småhojar kan dra lite vet man ju, men det är annat med +100hk och 1liter motor

Hatten av för 995 som kom under 0,4
 

Pisken

New member
tankar vid ca 20 mil på trippen ungefär när tankmätaren börjar blinka "snabbare" ... får i allt mellan 12-14 liter .... räkna får ni göra själva :)
 

Hojkul!

New member
En Sprint med 1050-motorn kan dra så lite som 0,45 i 110km/h

Att småhojar kan dra lite vet man ju, men det är annat med +100hk och 1liter motor

Hatten av för 995 som kom under 0,4

Tackar :) Just den turen med den otroligt låga förbrukningen (0,39..) gick faktiskt förbi dina hemtrakter, vidare till Umeå. Det var säkerligen 20° i luften, medvind, och knappt någon trafik alls, och jag körde inte snabbare än 90 km/h, snarare långsammare. Motorvarvtalet ligger ju lågt om man kör på högsta växeln.
Det handlar ju väldigt mycket om s.k. ekonomisk körning, dvs. att gasa vid rätt tillfällen och att kunna nyttja farten där det är möjligt.
Motorn i min hoj har ett "idealvarvtal" nära 3000 rpm, alltså där den vibrerar minst och "snurrar lätt", vid 90 km/h och högsta växeln.
Som allra högst förbrukning har jag fått den att dra 0,57, vid daglig kortkörning och höstförhållanden, och omkring lufttemperaturen 0°!
 

Sanna H

Member
Hmm, min Tiger 1050 påstår att den drar 0,59 l/mil i genomsnitt. Jag kör mest krokiga 70-vägar, nån enstaka transportsträcka samt spridda knix- och bankurser.
 

Strikemaster

New member
Min GSX-1400 vill ha ca 0,45 l/mil blandad körning på MC-skyltade vägar, ni vet sådana där trekantiga skyltar med en orm på. Lustigt nog vill customen VZ800'an ha lika mycket/lite men i makligare tempo.
 

bsajanne

New member
Vid 80-90 km/h så går den snålast när jag kör på högsta växeln. Den påstår själv att jag kan köra drygt 30km på en liter då. Men nu går det inte att ligga i samma fart en hel tank så mitt snitt landar på 0,5-0,6 l/mil. Då är de flesta körningar knappt en mil enkel resa till och från jobbet. Vid bankörning ökar det någon deciliter men då ger inte jag järnet på raksträckorna för jag gillar kurvor bättre.
Kör Multistrada 1100.
 

peakupnorth

New member
Problemet med MC Tillverkarna är de prioriterar prestanda istället för förbrukning. Ser man motorn som en pump och jämför en 600cc med +10000 rpm så pumpar den bränsle luft blandningen /avgaserna med en väldigfart och en BMW 1200 boxermotor (så pumpar den bränsle luft blandningen /avgaserna långsammare= fyller ut cylinder/kompr. volym bättre. En snål MC: Honda NC 700 med en halv bilmotor från Honda Jazz.
 

iceaway

New member
Problemet med MC Tillverkarna är de prioriterar prestanda istället för förbrukning. Ser man motorn som en pump och jämför en 600cc med +10000 rpm så pumpar den bränsle luft blandningen /avgaserna med en väldigfart och en BMW 1200 boxermotor (så pumpar den bränsle luft blandningen /avgaserna långsammare= fyller ut cylinder/kompr. volym bättre. En snål MC: Honda NC 700 med en halv bilmotor från Honda Jazz.

Jag vet inte om jag skulle kalla det för problem :eek:
 

gundj

New member
0,66 för gammelhondan Östergötland - Tyskland T o R i varierande fart och väglag.
Kan inte påstå att det här skett så stora framsteg på förbrukningsfronten på 32 år.
 

Paerhc

New member
Min GSX-1400 vill ha ca 0,45 l/mil blandad körning på MC-skyltade vägar, ni vet sådana där trekantiga skyltar med en orm på. Lustigt nog vill customen VZ800'an ha lika mycket/lite men i makligare tempo.

Jag har alltid undrat vad det trafikmärket betyder. Nu vet jag! :)
 

HkanB

New member
BMW k1300s:
Väldigt lagligt 0,52
Som vanligt 0,6
Bana 1,0+

Det du beskriver är inte alls otypiskt för den typen av hoj. Snål? i skyltade farter och törstig så fort man passerar 110.

Not sent from an IThing
 
Last edited:

Kimmo

New member
Har en Deauville och senast i morse när jag tankade så hamnade jag på 0,44 bra för att
ha varit 2 pers ute på en tur igår i halv storm.
 

jskanerva

New member
Tiger Explorer, pendlar(6 mil 120-väg, 14 mil 110-väg 4 mil 70-väg), totalt 24 mil, medel enligt kördator 5,6l/100km.

I Estland och Lettland endast 70 och 90-100 vägar ca 80 mil snäppet under 5/100.
Har inte haft anledning (än) att prova det minsta förbrukning:wink:
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Jajamen, nu är jag i farten igen :)
Har nu bytt hoj till en V-Strom -07.

Återigen på långkörning och idealvarvtalet 3000 rpm, (90 km/h) på högsta växeln, drar motorn i sig ca. 0,4 l/mil. Otroligt nog hamnade jag IGEN(!) på 0,399 under Midsommarhelgens körning.
Jag kanske ska ge en kurs i eco driving... ;-)

Vid normalt bruk fram och åter till arbetet drog den i sig 0,5. Dock ingen "hetskörning" på något sätt.
Om jag gasar på lite mera som vi hojägare ibland gillar att göra så hamnar jag säkert på 0,6 - 0,7.
 

Kimmo

New member
Ligger på 0,6 med den nyligen inhandlade BMW R1200CL
Har inte hunnit lära mig att köra den snålare men det kommer väl.
 

Strikemaster

New member
Jaha, då har man bytt cykel till en Honda VFR1200X och den vill ha dryga halvlitern blandat asfalt/grus 80/20%. Färddatorn verkar visa väldigt nära verkligheten, den visade på 5,5 l/100 km då jag åkt 289km och fick i 15,6 liter. Dryga halvlitern tycker jag är bra för en helt ny maskin under inkörning.
 

woody

New member
Ligger på 0,6 med den nyligen inhandlade BMW R1200CL
Har inte hunnit lära mig att köra den snålare men det kommer väl.
*förbaskat trevlig båge ;-)
Vet inte varför jag gjorde av med den egentligen-måste vart tillfälligt hjärn död ...
Gillar de fina väskorna o topboxen med BMW "kassaskåps klonk "
å styrmonterad kåpa va absolut inte nått som va minus på nått sätt !
å så e den ju service vänlig-lätt att skruva med själv !
som sagt härlig båge !!
lycka till med ett bra köp !
Synd att de inte gjorde R1200C som 6 växlad med -en klar miss !
lite offtopic-men who cares ..
va va det vi prata om -jo soppa törst -tillbaka till ämnet ;-)

Jo den drog 0,5 ca -för det mesta 0,45 !

*sen hänger nog törst ihop med hur den blivit skött och inkörd !
min bil har jag skött sen den va ny o den vill inte ha mer än 0,4 i drift och går mjukt o behagligt i motorn !
 
Last edited:

woody

New member
Hade en tupperwarebuss :Goldwing 1800 ett tag -titta man på en motorvägsskylt så drack den litern...
Den hade "overdrive" men det tyckte jag va "overdrive(t)dålig ", de kunde ha sänkt varvtalet mera och fått bättre bränsle ekonomi !
pulver fanns ju i den 6 cylindriga maskinen och blev över ,så sänka varvtalet hade inte gjort nått !
men de flesta jappsar varvar ju som fasen i onödan !
kunde gott legat i cruisat på 17-2000 rpm utan problem i 120 knyck !

Samma sak med "tupperwarebussen" BMW K1200lt -alldeles för högvarvig -det finns kraft nog att lägga till en riktig överväxel !
Ska man köra om så kan man ju växla ner ~vad ska man annars ha en växellåda till ?

*gamla motorjournalister brukade tjata om att "den drar från 50 utan att gny"
och jag undrade alltid :varför ska den kunna det !
vad har vi växellåda till ? Ju fler gånger den ska tända (rpm)-desto mera soppa går det åt ...
dålig utväxling gör ju bara att den blir törstigare i högre farter !!
för då måste den varva som fan i onödan ......
och jag tycker inte att en två hjuling ska dricka mer soppa än min bil !!!
då försvinner nöjet med att åka 2 hjuligt !

Men så länge det finns köpare till bågarna ,så tror tillverkarn att de gjort rätt ...


*men just nu rullar jag runt på en Diesel båge som drar 0,18/mil *och det kan ingen slå-så jag e ganska nöjd !
"Fattig røv" som jag är just nu ! ;-)

Tänk om man kunde bli så snuskigt rik en dag så man kunde lägga fram design och krav på båge och få den tillverkad precis som jag vill ha den ----
kanske gick den tom att sälja till folk som tänker som jag :Låga varv & mycket pulver !

*snuskigt rik: då blir det nog en 2 cylindrig dieselbåge med 6 växlad låda o mycket pulver ;-)
"smokey" hehehe!
 
Last edited:

woody

New member
Vill tacka alla som lägger energi i att berätta om soppa törst !:)

fortfarande nyfiken på :

Yamaha XV1600 wild star
Yamaha xwz1300
Victory 6 växlad
Harley 6 växlad
Honda NC700
Kawa W650 / W800
BMW F650 Twin
BMW F 800
 
Top