Bensinförbrukning

GeCe

New member
Min Honda TA600-99 drar vid normal landsvägskörning mellan 0,47-0,50 vid mina mätningar.
Min gamla TA600 av årsmodell -87 drog en halv dl mindre antagligen beroende på andra reningskrav.

Eftersom honda cbf 500 nämdes här så kommer jag att minnas min gamla CB500Four från -77 som drog emellan 0,40 - 0,45. Fast jag hade inte så bråttom på den tiden heller.

Mvh
 

SuperRetard

New member
CBR600RR -06: ca 0,5 lugn landsväg och blandat lugn banåka (väldigt lugnt för att vara bana).

0,8 ++ vid normal bankörning ungefär
 

Bansaie

New member
Färddatorn på min Street säger att jag snittar 0.59l/mil men ligger man och mysfiser i laglig fart på 70/80 väg så kan man komma strax under 0.5.
 

Bighoj

New member
Min GL 1800cc låg på 0,7 med full packning 2 pers,120 km/h.Ökar jag till 150 km/h går förbrukningen upp till 0,83.
 

gluffis

Regnmakare
Min Kawa ligger på runt litern, lite över tror jag, på Gelleråsen ;) Jobbpendlarscootern drar nog en halvliter, men då läcker den ur tanken nånstans oxo :D
 

Pledians

New member
Körde en gång tills jag fick soppatork från full tank med min CX500. Efter att ha läst av trippmätaren och antalet liter jag behövde tanka kunde jag konstatera att den drack 0.6L/mil, men då har jag kört aggresivt med mycket accelerationer i princip hela dan.
 

Cyborg

New member
Det var tider det när ens hoj drog 0,44, nuförtiden har man en hoj som drar ca 0,6 när man håller hastighetsgränserna, 0,9 om man ska följa motorvägstempo och tanken rymmer bara 8 liter :(
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi övningskör med sonen som kör 125-a och häpnar varje gång vi tankar över hur billigt det är med lätt MC jämfört med moped. Den drar 0,25-0,3 dl/mil, även under körning på gokartbanan i Amsberg. Grabbens tidigare moped drog nästan en liter milen. Givetvis sker all körning inom hastighetsgränserna och vi kommer inte över 110 km/h utom i medvind i nerförsbackar.
Hojen är en Honda CB 125 R, -04 tror jag är årsmodellen. Kostade 14 500 i inköp. Försäkring helår: 1 400 kronor.
Jämfört med mopeden, en Derbi Senda Extreme som kostade över 4 000 helår i försäkring och 10 000 i inköp så är det en mycket bra affär att köpa lätt MC och skaffa A1-körkort.
Tilläggas kan att AM-körkortet kostade 6000 kronor. Om gossen klarar teori och uppkörning vid första försöken landar A1-körkortet på en lägre kostnad, tack vare att det är tillåtet att övningsköra privat med lätt MC medan AM-utbildning endast får ske av godkänd utbildare och ingen privat övningskörning är tillåten.
 

sporTlovER

New member
Hej,

Jag köpte min cbf 500 i år och är väldigt missnöjd med förbrukning. Min drar 0.65 l/milen vid 120 km/h. Vad drar Era hojar?

Jag hoppas att mctidningar fastställer körcyklar precis som man gör för bilar så att man kan jmf bränsleförbrukning mellan hojar men jag antar att många hojtillverkare vill kanske inte att det ska komma ut hur törstiga deras hojar:D

Hälsningar,


Amir
Kan köra min på straxr över 0,5 men vid inspirerad körning 0,65-0,75 skall man ha kul på banan litern plus..
 

Chopperbyggarn

New member
Min gamla Shovelhead Bobber/Chopper drog senast jag mätte (80-90 talet) 0,6-0,7 solo vid 80-110 km/h och med sidvagnen monterad ca 0,8 vid 80-100km/h (full packning med passagerare). Sedan dess har jag inte gjort någon nogrann mätning men jag antar att mina övriga hojar drar något mindre då dom har EVO Sportster o EVO Big Twin motorer med bättre förbränning än Shovelhead.

Ärligt talat så bryr jag mig överhuvudtaget inte vad mina hojar drar då jag numera endast använder dessa för nöjesturer , rekreation o semester resor.
Här på landsbygden finns det inget som slår bil med stort last utrymme som bruksfordon pga väder, transprt av verktyg svetsar mm mm. (detta trots att jag avskyr bruksbilar).:)

Anders.J
 

klantbo

New member
Min XT660Z drar 0,4milen, snäppet högre vid motorvägskörning strax över den lagliga hastigheten, men det är så jäkla obekvämt att det händer ytterst sällan..
 

wbr

New member
Har en Honda ST1300 Pan European -04. Den drar 0,6L/mil nästa hur jag än kör. Kan komma ner något till ca.0,57 om jag är mycket försiktig vid ett fåtal starter och lunkar på vid ca. 80-100 km/tim. Det är OK, men visst skulle det var kul att komma ner änmer i förbrukningen.
 

Hojkul!

New member
Min fina Triumph Sprint ST -03, har jag kört på precis under 0,4 l/mil vid gynnsamma väderförhållanden och inom hastighetsbegränsningen (ca. 90 km/h alltså), med tankväska och sidväskor (inkl. packning). Det är väl ganska bra för en 955cc härligt surrande 3-cylindersmotor?!
När jag kört kortare sträckor i Sthlm med acceleration mellan trafikljusen har jag fått den att dra strax över 0,5.
 
Last edited:
Top