Hej, newlund tippsade om smc forumet, så jag gör en koll
Nu har jag traglat mej igenom den här tråden! Puhhh.. Vilken läsning! Flera som har rätt, men samtidigt fel, en del är kanske aningen fast i sitt spår. Men ändå har folk med så stort kunnande, både fel och rätt på samma gång! Iaf enligt mej..
Först ska jag kanske klargöra min ståndpunkt, om jag nu har någon given? Det tror jag inte riktigt att jag kan svara på..
Men jag gör ett försök iaf
Jag tänker inte öppna upp med fakta stinna länkar, utan med personliga observationer, och eget kritiskt tänkande!
Rå-oljebaserade drivmedel måste fasas ut, det är den bistra sanningen för oss alla.. Hur smärtfritt och fort det går är upp till oss, och politikerna att avgöra.
Växthus effekten är vi väl eniga om, att den existerar, och effekterna av ett minskat co2 utsläpp börjar ju synas.
Dock finns ju de små sot partiklarna fortfarande kvar i många utsläpp, och de binder ju fukt i molnen, detta bidrar ju i sin tur till att molnen håller mer fukt, och i sin tur får en kraftigare spegel effekt.. Det gör ju att solljuset inte träffar jorden med lika stor effekt. Vad det har för konsekvenser, finns det ju iaf en uppfattning om
Kontentan blir ju iaf att vi bör få bukt med utsläppen av partiklar!!! Om vi ska rädda jorden.
Jag är hemskt skeptisk till dagens människor, alla vill skapa sej stora rikedomar! Eller iaf försöka överleva.. Därför tar jag AL gore med en nypa salt, precis som alla politiker med flera.. Deras syften kan verka ärliga, men till största delen är de deras sätt att få en inkomst! Presis som ärlige ture som säljer den tysk importerade bilen till dej, som garanterat inte har gått mer än 3000mil..
Men nu skulle jag ju inte prata politik, utan ge några synpunkter på hur jag, ser på lite saker rörande miljö frågorna.
Om det va politikernas största önskan att vi skulle skona miljön!
Så skulle redan bensin diesel samt kolkraft va förbjudet!
Alternativen finns! Det är bara ett stege i ledet mot en fungerande värld som är kvar att genomföra. Nämligen att ge folket möjligheten, att använda sej av de bättre alternativa bränslena!
Sänk skatten på e85. (ett högsta pris på 5-6kr)
Inför tankställen för både e85 och biogas, samt vätgas.
Starta upp en egen försörjande produktion av vätgas/biogas, samt e85 ute på landsbygden och låt folket få jobb! Inga långa transporter av varken arbetskraft eller drivmedlet i sej.
Fler som jobbar och betalar skatt (det borde väl politikerna tycka om)
Även den sjukskrivne kanske kan gå till e85 fabriken, och få jobb som kontrollant, trotts besvär med axlar och rygg.. Samt få känna sej delaktig i samhället och få lite bättre inkomst.
Ett direkt slag för miljön, skulle va att total förbjuda nyproduktion av bilar med förbränningsmotorer avsedda för bensin/diesel. Då jäklar skulle vi nog få en positiv vändning på antalet tankställen för alternativa bränslen!
De som ändå har råd att köpa ny bil, kan ju lika gärna köpa en miljöbil!!!??? Eller är man som bortskämd svensk, för kräsen och likgiltig/arrogant för att ens tänka tanken på att bidra till en bättre värld?
Är det kanske därför folk flyger till semester öar för att förlusta sej, bara för att det är min rättighet!
Att sedan utsläppen är enorma det skiter man ju i..
Även miljömuppen med en prius i garaget, sätter sej glad i hågen på flyget utan att ens skruva lite på sej av obehag, han har ju en prius! Att sedan cirka 1000 människor kan åka till jobbet under en dag, på det som flygplanet släpper ut enbart under taxning och landning, ja det skiter han/hon i..
Detta mina kära smc fränder, KALLAS i min värld för EGOISM!
Sedan kan det ju tyckas märkligt att kina ska få bygga (ej säker på siffran) 70 eller 200 nya kolkraftverk, dessa skitar ner mer än hela sverige gör.
Varför kommer ingen lag på att alla fordon som används i tjänste syfte, ska va av typen miljö bilar?
Statens bilar, polis, brandkår, ambulanser.
Samt alla bilar som transporterar varor, timmer, gods, arbetsfordon, mm. Ja alla nyttofordon som ägs av företag eller statliga inrättningar, borde ha ett krav på, att när de byts ut till nya, så ska det va mot ett motsvarande fordon som drivs av ett alternativt bränsle! Inte något jäkla tjaffs om euro krav hit och dit , utan mot tex gas, e85, eller liknande..
Varför bröt man bort stora delar av den svenska tågtrafikens rälsar? Vore det inte bättre att man hade lagt NER hälften av buss linjerna, och byggt UT tågtrafiken!? Den är ju både billigare att underhålla och driva..
Ett direkt lagkrav på flygbrännslen som är förnyelsebara, vore kanske inte heller helt fel!?
Varför säljer regeringen ut sveriges resurser, i form av skog, företag, vattenkraft, mm?
Är det bättre att köpa tillbaka elen dyrt av något annat land, eller av något företag?
Är det bättre att något utländskt företag, kör vårat timmer till sitt land, för att sedan sälja det till oss!?
Detta är ju direkta motsättningar av det som politikerna förespråkar!
Och det är sådant som gör att jag har jäkligt svårt att tro, att de inte gör det mesta för sin egen vinnings skull!
Jag förtydligar en sak, om folk ska vilja rädda planeten, så måste det ge dom en ekonomisk vinning! Tex så ska ett byte till e85 i olssons gammla volvo, gynna herr olsson en hel del ekonomiskt, för att han ens ska överväga att byta.. Varför? Ja medel människan är bekväm, och ganska arrogant/egoistisk i sin natur. (Tyvärr)
Fanns det nog med tankställen med e85 här, så skulle jag konvertera både hoj och bil direkt! Tyvärr är det glest mellan mackarna som saluför e85 här.
Så man får nog snällt vänta, iaf med hojen pga kort räck vid..
Några saker som jag glömt kommer säkert upp, så det blir väl något mer inlägg antar jag..
Nu är natten snart slut, och jag ska nanna och hoppas på att regnet kommer, så att grusvägarna blir lagom mjuka
och dammfria!
på återseende.