bensin även till MC ?

P-O Noren

New member
Egentligen så förstår jag inte problemet.

Det är givetvis datoranimerat, det ser man direkt man kollar på filmerna. Åtminstone om man kan lite om animeringsteknik. Men ingen av animeringarna har förvanskat verkligheten, utan används för att få publiken att förstå storleken på shelf-isarna. Dessutom så var problemet med Larsens shelf-is korrekt beskrivet i båda filmerna. Undantaget att ingen stod på isen när den sprack.

Exakt vilket påstående i animeringen i Al-Gore's film är felaktigt enligt dig?
(det kan väl inte bara vara motstånd mot animering)

Det är trots allt rätt så dyrt och omständigt att skicka helikoptrar med kamera-team till detta område. För att inte tala om de miljökonsekvenser detta ger upphov till

Katarina

Helt okej
Spontant för mig känns det oseriöst att låna filmsnuttar från Hollywoodfilmer. Om han (Al Gore) vill bli tagen på allvar hade det varit bättre att filma de riktiga isarna; göra ett bättre grundarbete att presentera än visa upp nåt som folk kan hitta i olika långfilmer. Jag tycker han tappat ansiktet utåt, faktiskt så tycker jag han fuskat sig till ett Nobelpris, även om han kanske menar väl men... Nä, skadan är skedd.

Kina är ett stort land med stora miljöproblem, börja där bland annat. Att vi i våra länder ska se till miljön och kämpa samtidigt som andra skiter i detsamma, ja då lär vi få jobba och slita i evigheter. Det vi bygger upp på 10 års tid kan ett land i en annan del av världen rasera på ett par ögonblick.

P-O Noren

New member
Jomen Katarina:
Kina är i princip oskyldigt till de utsläpp som skapat växthuseffekten, det är I-länderna där vi ingår som historiskt har skapat detta problem.

Är det då rimligt att kräva att kina skall börja ta tag i detta?

Dom som skapat problemet skall starta miljöarbetet. Vi är skyldiga i västvärlden, inte kina.

Katarina

Helt okej
Jomen Katarina:
Kina är i princip oskyldigt till de utsläpp som skapat växthuseffekten, det är I-länderna där vi ingår som historiskt har skapat detta problem.

Är det då rimligt att kräva att kina skall börja ta tag i detta?

Dom som skapat problemet skall starta miljöarbetet. Vi är skyldiga i västvärlden, inte kina.

Jomenvisst… Kina kom på kartan i förra veckan. Du förstår ju inte vad jag menar. Tror du att Kina uppfann industrin först i går eller?

Marie

Banned
Jomenvisst… Kina kom på kartan i förra veckan. Du förstår ju inte vad jag menar. Tror du att Kina uppfann industrin först i går eller?

Minns vad jag sa för ett bra tag sedan. Det framgår klart vilket syftet är att piska upp domedagspanik kring koldioxiden.

Tänk lite !

Vilka är en stor del av forskarna som står bakom koldioxidhysterin?
-Jo just den generation som ockuperade kårhus och demonstrerade mot vietnamkriget, rödgardister alltså, som förläste sig på 'Maos lilla röda'!

Vilka sitter på beslutande positioner i massmedia, och har sista ordet i fråga om vilka åsikter som får komma till tals?
-Jo samma rödgardistgeneration...

Vilka har mest nytta av om västvärlden kliver av användningen av fossila bränslen och ruinerar sin industri på dyrare lösningar, och hoppas kunna komma åt världens resterande olja och kol?
-Kina

Vilka har världens mest förorenande industri?
-Kina

Vilka skiter i alla internationella fördrag om miljön?
-Kina

Behöver det sägas mer?
Det hela är en internationellt förgrenad komplott för att stärka kommunistkina.....

Last edited:

Molgan

New member
Vilka har världens mest förorenande industri?
-Kina

Vilka skiter i alla internationella fördrag om miljön?
-Kina

Behöver det sägas mer?
Det hela är en internationellt förgrenad komplott för att stärka kommunistkina.....

Inte helt korrekt då det faktiskt är USA som skitar ner mest, och dom struntar oxå i alla internationella fördrag om miljön. Har väldigt svårt att ta teorier om "internationellt förgrenade komplotter" på riktigt allvar..:rolleyes:

P-O Noren

New member
Kina har historiskt sett mycket liten del i koldioxidutsläppen. Deras industri har expanderat de sista 20 åren till vad det är idag. Så i den bemärkelsen så är dom oskyldiga till dagens växthuseffekt.

De effekter vi ser idag är i huvudsak för utsläpp fram till 1960. Det är ungefär 50 års fördröjningseffekt för koldioxiden.

Kina ligger inte ens i närheten av toppligan för utsläpp, räknat per capita. Dom har ratificerat fler fördrag än de flesta I-länder. Hur svårt är det att kolla upp detta?

Visst bor det många i kina, men de flesta äger knappt en cykel, än mindre en bil.
Detta är mer relevent för frågeställningen.
Så visst borde dom leva vidare i medeltiden, så vi kan fortsätta vältra oss i lyx och gnälla som döende sparvar för att bensinen kostar 13kr/l?

@Marie: tror du själv på dina teorier om vänstermaffia och rödgardister?

Tycker inte denna tråden har någonting alls med SMC att göra. Vore bättre om den fördes på ett politiskt forum.

Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Det är trots allt rätt så dyrt och omständigt att skicka helikoptrar med kamera-team till detta område. För att inte tala om de miljökonsekvenser detta ger upphov till

Nu förefaller det ju inte direkt som att Al Gore själv bryr sig om något ev. miljöproblem då han själv sitter och flyger privatjet mellan sina dyra föreläsningar, så just den biten var det nog inte som hindrade honom får att åka till ett polarområde, utan snarare mammon $$$ :p
Det är som en av tecknaren Hans Lindströms bilder som ibland ligger på hans hemsida http://www.bonton.se . En 20 meters limosin, Chauffören:
- Jorden håller på att gå under, chefen.
- Det man man nog göra sig en hacka på.

Sen håller jag fullständigt med Katarina att det ger en känsla av oseriöshet att använda bilder från en Hollywood-produktion. Vill man visa shelf-isarna utan att behöva åka dit så finns det hur mycket dokumentärmaterial som helst att tillgå, men det kanske inte ser lika dramatiska ut för skämselpropagandan och hysterin man vill skapa - som sagt, oseriöst är ordet.

Marie

Banned
Kina har historiskt sett mycket liten del i koldioxidutsläppen. Deras industri har expanderat de sista 20 åren till vad det är idag. Så i den bemärkelsen så är dom oskyldiga till dagens växthuseffekt.

Historiskt möjligen, men nog sjutton ÖKAR deras andel förskräckligt snabbt. Kineser skall plaska runt i vatten och odla ris.....

Sen tycker jag för min del att det är bara bra att det blir varmare, så jag bränner så mycket olja jag har råd.....

Ja DEFINITIVT!

Tyrannosaurus

New member
Kineser skall plaska runt i vatten och odla ris.....
:D :D :D Bussigt! :D
Kina är fakstiskt det landet som idag har värdens snabbast växande ekonomi och som spås gå om USA inom en inte alltför avlägsen framtid och jag unnar dom det. Men dom måste skaka av sig det totalitära oket först.

Ja DEFINITIVT!

"Vilka är en stor del av forskarna som står bakom koldioxidhysterin?
-Jo just den generation som ockuperade kårhus och demonstrerade mot vietnamkriget, rödgardister alltså, som förläste sig på 'Maos lilla röda'!

Vilka sitter på beslutande positioner i massmedia, och har sista ordet i fråga om vilka åsikter som får komma till tals?
-Jo samma rödgardistgeneration..."
Ja det här som Marie skrev stämmer. Det har visats flera gånger och är knappast någon hemlighet att det råder en mycket stark överrepresentation av våra röda "vänner" inom massmedia, miljörörelser, diverse antirörelser, s.k. reclamare och våldsamma upplopp som t.ex. EU-mötet och Göteborg 2001 osv. osv. och är det inte 68-orna själva så är det deras barn. Ta t.ex. killen som blev skjuten i sidan av polis i Göteborg och som sen fick sitta och gråta ut i TV på bästa sändningstid.
1. Någon som tror att en nazist hade fått samma pluttigulliga behandling? ;)
2. Hade det inte varit mes-Sverige utan t.ex. USA så hade han blivit skjuten mellan ögonen - någon som har sett "Cops" på TV?

Tycker inte denna tråden har någonting alls med SMC att göra. Vore bättre om den fördes på ett politiskt forum.
Det stämmer, men inte tråden utan snarare de senaste inläggen ;) :rolleyes:

P-O Noren

New member
1. Någon som tror att en nazist hade fått samma pluttigulliga behandling? ;)
2. Hade det inte varit mes-Sverige utan t.ex. USA så hade han blivit skjuten mellan ögonen - någon som har sett "Cops" på TV?

1. Nu var ju inte orsaken till att han fick prata i media hans politiska åsikter. Det var nog snarare att han blev skjuten i brösten när han för tillfället inte utgjorde något hot. dvs. Nödvärnsrätten förelåg inte på något sätt. Hade han blivit skjuten någon minut tidigare så hade han nog inte fått mediatid.
2. Personligen, och där har jag majoriteten av sveriges befolkning med mig, så gillar jag att leva i en demokrati där polisen inte får utdela dödsstraff på gatan.

Kineser skall plaska runt i vatten och odla ris.....
Sen tycker jag för min del att det är bara bra att det blir varmare, så jag bränner så mycket olja jag har råd.....
Du är antingen patetiskt fördomsfull eller så förstår jag inte ironin.

Tyrannosaurus

New member
1. Nu var ju inte orsaken till att han fick prata i media hans politiska åsikter.
Det var nog knappast utan betydelse. Han lär även vara son till någon mediechef (68), vilket f.ö. gäller många av glinen inom överklassvänstern.

Det var nog snarare att han blev skjuten i brösten när han för tillfället inte utgjorde något hot. dvs. Nödvärnsrätten förelåg inte på något sätt. Hade han blivit skjuten någon minut tidigare så hade han nog inte fått mediatid.
Det där råder det ju ganska delade meningar om och filmen har visats ur ett antal vinklar och med allt från aggressiva talkörer till kvittrade fåglar som bakgrundsljud.

Personligen tror jag ju inte att han var ute en solig eftermiddag när fåglarna kvittrade och rätt som det var fick för sig att kasta sten på polisen. Utan det var nog "några" fler i bakgrunden som man inte såg på filmerna. Om inte annat så hade det annars inte varit en massa poliser där och istället för att stå på avstånd så hade dom isf gått fram och haffat killen. Så uteslutningsmetoden säger att situationen var mycket hotfull och polisen sköt nog inte för att dom inte hade något bättre för sig.

2. Personligen, och där har jag majoriteten av sveriges befolkning med mig, så gillar jag att leva i en demokrati där polisen inte får utdela dödsstraff på gatan.
Det gör jag också, men samtidigt menar jag att USA är en demokrati, t.o.m. en bättre demokrati än Sverige som har folkrätten inskriven i grundlagen vilket Sverige inte har. Sveriges grundlag handlar enbart om regeringsformen, valsystemet och rättsordningen men skyddar inte den enskilde mot övergrepp från staten. För sådant måste man gå till Europadomstolen och det kan vara både långa och omständliga procedurer. I USA är detta automatiskt då det är inskrivet i det egna landets lagar.

Men det jag menade är att om en mobb i USA hotar och/eller angriper polis så skjuter dom först och frågar sen. Kolla på Cops (TV6) om du inte har gjort det tidigare. När dom konfronterar en misstänkt bov så är det nästan alltid med dragna vapen.
- Händerna i vädret! Ryggen mot oss! Vänd inte på huvudet! Ligg ner!

Dom som inte lyder blir brutalt omkullslängda och handfängsel på direkt. Skulle en person vara dum nog att göra ett våldsamt utfall så skulle det säga *pang* direkt.
Ok, nu har USA (än så länge) ett hårdare brottsklimat än vi där och nästan alla har vapen. Men det verkar vara på god väg att komma hit och allt fler s.k. "ungdomsgäng" beväpnar sig.
I det läget håller jag faktiskt med jänkarna när dom försvarar dom liberala vapenlagarna och säger: "Visst skulle jag kunna lämna in mitt vapen, men bovarna lär knappast göra det och då är det bättre att ha det kvar så det inte bara är "the bad guys" som är beväpnade" (klassiskt amerikanskt argument, men det stämmer ju).

Men nu har vi kommit helt ifrån trådens ämne :confused: ;)

Last edited:

Newlund

New member
Jag har aldrig stött på så mycke svamel och skitsnack i något forum som i denna tråd just nu. :eek:
Stick ut och kör i det fina vädret istället för att sprida rasistisk skitsnack mm. :D Det skall jag göra. 80 mil på fina grusvägar ska det bli innan måndag. Och eftersom det är så löjligt enkelt kommer det bara finnas E85 i tankarna, givetvis. :)

Kör så det ångar // MikeTheBike

Tyrannosaurus

New member
Jo det är en artikeln i sann Aftonbladsanda :rolleyes: Själv förstår jag överhuvudtaget inte syftet med publiceringen.

Om man vill ta reda på hur många bilar Kenneth Winsborg äger kan man gå in och kolla i Bilregistret. För mig får han äga hur många bilar han vill men det gör knappast någon skillnad på bensinskatten, dessutom kör han troligen inte alla bilar samtidigt. Så Aftonbladets "stora avslöjande" har överhuvudtaget ingenting med saken att göra utan är enbart urlöjlig och bara ytterligare ett skäl att inte köpa skvallerblaskan.

Dessutom innehåller artikeln ett grundläggande fel då det INTE är Bensinskatteupproret som ligger bakom kedjebrevet "Bensinkrig" som skickas runt på Internet. Kenneth Winsborg har tvärt om avfärdat det som fel metod på Bensinskatteupprorets hemsida under rubriken Nyheter & pressklipp och "Bensinskatteuppror.se: Skjut rätt pianist!"

Katarina

Helt okej
Läsvärd artikel, är det så farligt i världen egentligen eller är det bara en upphaussad kampanj? Eller ska man bara ta allt skriveri om miljön med en nypa salt? Man får bolla fram och tillbaka men artikeln pekar på det jag skrev förut angående Kina.

Länk till artikel

P-O Noren

New member
Läsvärd artikel, är det så farligt i världen egentligen eller är det bara en upphaussad kampanj? Eller ska man bara ta allt skriveri om miljön med en nypa salt? Man får bolla fram och tillbaka men artikeln pekar på det jag skrev förut angående Kina.

Länk till artikel

Artikeln pekar ju inte mot något...
En person som tänker högt utan fakta bakom

ställa frågor kan alla, besvara kan bara vissa

lizzard

New member
Hej, newlund tippsade om smc forumet, så jag gör en koll :)

Nu har jag traglat mej igenom den här tråden! Puhhh.. Vilken läsning! Flera som har rätt, men samtidigt fel, en del är kanske aningen fast i sitt spår. Men ändå har folk med så stort kunnande, både fel och rätt på samma gång! Iaf enligt mej..

Först ska jag kanske klargöra min ståndpunkt, om jag nu har någon given? Det tror jag inte riktigt att jag kan svara på..
Men jag gör ett försök iaf ;)

Jag tänker inte öppna upp med fakta stinna länkar, utan med personliga observationer, och eget kritiskt tänkande!

Rå-oljebaserade drivmedel måste fasas ut, det är den bistra sanningen för oss alla.. Hur smärtfritt och fort det går är upp till oss, och politikerna att avgöra.

Växthus effekten är vi väl eniga om, att den existerar, och effekterna av ett minskat co2 utsläpp börjar ju synas.
Dock finns ju de små sot partiklarna fortfarande kvar i många utsläpp, och de binder ju fukt i molnen, detta bidrar ju i sin tur till att molnen håller mer fukt, och i sin tur får en kraftigare spegel effekt.. Det gör ju att solljuset inte träffar jorden med lika stor effekt. Vad det har för konsekvenser, finns det ju iaf en uppfattning om :)
Kontentan blir ju iaf att vi bör få bukt med utsläppen av partiklar!!! Om vi ska rädda jorden.

Jag är hemskt skeptisk till dagens människor, alla vill skapa sej stora rikedomar! Eller iaf försöka överleva.. Därför tar jag AL gore med en nypa salt, precis som alla politiker med flera.. Deras syften kan verka ärliga, men till största delen är de deras sätt att få en inkomst! Presis som ärlige ture som säljer den tysk importerade bilen till dej, som garanterat inte har gått mer än 3000mil..:rolleyes:
Men nu skulle jag ju inte prata politik, utan ge några synpunkter på hur jag, ser på lite saker rörande miljö frågorna.

Om det va politikernas största önskan att vi skulle skona miljön!
Så skulle redan bensin diesel samt kolkraft va förbjudet!
Alternativen finns! Det är bara ett stege i ledet mot en fungerande värld som är kvar att genomföra. Nämligen att ge folket möjligheten, att använda sej av de bättre alternativa bränslena!
Sänk skatten på e85. (ett högsta pris på 5-6kr)
Inför tankställen för både e85 och biogas, samt vätgas.
Starta upp en egen försörjande produktion av vätgas/biogas, samt e85 ute på landsbygden och låt folket få jobb! Inga långa transporter av varken arbetskraft eller drivmedlet i sej.
Fler som jobbar och betalar skatt (det borde väl politikerna tycka om)
Även den sjukskrivne kanske kan gå till e85 fabriken, och få jobb som kontrollant, trotts besvär med axlar och rygg.. Samt få känna sej delaktig i samhället och få lite bättre inkomst.

Ett direkt slag för miljön, skulle va att total förbjuda nyproduktion av bilar med förbränningsmotorer avsedda för bensin/diesel. Då jäklar skulle vi nog få en positiv vändning på antalet tankställen för alternativa bränslen!

De som ändå har råd att köpa ny bil, kan ju lika gärna köpa en miljöbil!!!??? Eller är man som bortskämd svensk, för kräsen och likgiltig/arrogant för att ens tänka tanken på att bidra till en bättre värld?

Är det kanske därför folk flyger till semester öar för att förlusta sej, bara för att det är min rättighet!
Att sedan utsläppen är enorma det skiter man ju i..
Även miljömuppen med en prius i garaget, sätter sej glad i hågen på flyget utan att ens skruva lite på sej av obehag, han har ju en prius! Att sedan cirka 1000 människor kan åka till jobbet under en dag, på det som flygplanet släpper ut enbart under taxning och landning, ja det skiter han/hon i.. :rolleyes:
Detta mina kära smc fränder, KALLAS i min värld för EGOISM!

Sedan kan det ju tyckas märkligt att kina ska få bygga (ej säker på siffran) 70 eller 200 nya kolkraftverk, dessa skitar ner mer än hela sverige gör.

Varför kommer ingen lag på att alla fordon som används i tjänste syfte, ska va av typen miljö bilar?
Statens bilar, polis, brandkår, ambulanser.
Samt alla bilar som transporterar varor, timmer, gods, arbetsfordon, mm. Ja alla nyttofordon som ägs av företag eller statliga inrättningar, borde ha ett krav på, att när de byts ut till nya, så ska det va mot ett motsvarande fordon som drivs av ett alternativt bränsle! Inte något jäkla tjaffs om euro krav hit och dit , utan mot tex gas, e85, eller liknande..

Varför bröt man bort stora delar av den svenska tågtrafikens rälsar? Vore det inte bättre att man hade lagt NER hälften av buss linjerna, och byggt UT tågtrafiken!? Den är ju både billigare att underhålla och driva..

Ett direkt lagkrav på flygbrännslen som är förnyelsebara, vore kanske inte heller helt fel!?

Varför säljer regeringen ut sveriges resurser, i form av skog, företag, vattenkraft, mm?

Är det bättre att köpa tillbaka elen dyrt av något annat land, eller av något företag?

Är det bättre att något utländskt företag, kör vårat timmer till sitt land, för att sedan sälja det till oss!?

Detta är ju direkta motsättningar av det som politikerna förespråkar!
Och det är sådant som gör att jag har jäkligt svårt att tro, att de inte gör det mesta för sin egen vinnings skull!

Jag förtydligar en sak, om folk ska vilja rädda planeten, så måste det ge dom en ekonomisk vinning! Tex så ska ett byte till e85 i olssons gammla volvo, gynna herr olsson en hel del ekonomiskt, för att han ens ska överväga att byta.. Varför? Ja medel människan är bekväm, och ganska arrogant/egoistisk i sin natur. (Tyvärr)

Fanns det nog med tankställen med e85 här, så skulle jag konvertera både hoj och bil direkt! Tyvärr är det glest mellan mackarna som saluför e85 här. :( Så man får nog snällt vänta, iaf med hojen pga kort räck vid..

Några saker som jag glömt kommer säkert upp, så det blir väl något mer inlägg antar jag.. :D
Nu är natten snart slut, och jag ska nanna och hoppas på att regnet kommer, så att grusvägarna blir lagom mjuka
och dammfria! :cool:

på återseende. ;)