Lizzard, Katarina, Britt-Mari, Jan-Olovj m.fl. (om jag ev. har missat någon får ni ursäkta
)
Jag håller med er allihop till stora delar och jag hörde något/några av programmen i P1 Vetandets Värld (tror jag det var), mycket intressant att höra att det faktiskt finns en opposition till Al Gore och de andra domedagsprofeterna som bl.a. har konstaterat att vi har en väldigt stor sol på 8 ljusminuter ifrån oss som dessutom är ganska nyckfull och föränderlig och troligen påverkar vårt klimat än några extra CO2 molekyler i atmosfären
Sen är det ju också så att vi förvisso behöver både vår atmosfär och växthuseffekt för att vårt lilla klot ska vara beboeligt överhuvudtaget.
Mars har t.ex. betydligt mer CO2, för att inte tala om Venus, men det går inte att bo där ändå
Sen en liten rättelse, det är inte råoljeproduktionen som är någon större miljöbov, utan utsläppen när man bränner upp det. Den förhållandevis lilla mängd smörjolja som framställs är knappt värd att tala om, dessutom kommer det oftast inte ens från samma källor. Att det går åt betydligt mer olja som bränsle kan man se i att akrylatet från toppen av raffineringstornet inte räcker till utan sen många år krackar man fram bl.a. bensin ur den sämre och tjockare oljan. Den bensinen blir skitigare, farligare, efterlämnar mer rester vid förbränning och ger mindre effekt.
Vill man vara mer miljövänlig utan att konvertera till etanol kan man köra på gräsklipparsoppa. Den är visserligen
liiite dyrare men hojen kommer också gå bättre, renare och sota mindre på den. Om jag har förstått det hela rätt så innehåller Shells V-Power en större mängd akrylat än vanlig 95 och 98.
Tillbaka till ämnet om förbud mot bensinfordon. Jag har för mig att det kommer ett sådant förbud i Kalifornien inom några år. Jag har för mig att det redan ska bli 2010 eller 2012.
Kommer inte riktigt ihåg vad det skulle innebära, om bensinbilar bara inte längre skulle få säljas eller inte ens få köras i, eller om det bara var lokalt i LA(?) Lämnar det osagt, men det går säkert att hitta något om det på nätet.
Att man inte kan införa etanoldrift i alla fordon beror föresten att det inte finns tillräcklig produktion till det. Samma sak gäller batterier, biogas osv. Det enda miljövänliga bränslet som man relativt snabbt skulle kunna ta köra igång storproduktion på är det jag har "gnällt" om flera gånger tidigare, nämligen Vätgas!
Till slut, på tal om ingenting och totalt OT som måste jag bara skriva, Al-Qaida, Bin Laden Imam, Jihad, Heligt krig, George W Bush, Atombomb, Saddam Hussein, Iran några gånger så att FRA får lite att göra efter införandet av den sovjetiska 1984-lagen som hade fått George Orwell och gråta. Nästa steg är väl en lag på att ha kameror och buggningsutrustning i våra sovrum så att "Big Brother" kan kolla att vi inte säger eller gör någon olämpligt vid tidpunkt, på fel sätt och med fel person
Vi satt några stycken på Masträffen nu i helgen och spånade lite hur man skulle kunna överbelasta FRA genom att alla i varenda e-mail, chattmeddelande, foruminlägg, blogginlägg, SMS osv. helt ovidkommande lägga in lite såna här ord så att de stackars datorerna och tjänstemännen på FRA inte ska sitta arbetslösa