@ P-O Noren:
1. Jag behöver inte se någon film för att kunna påtala vedertagna faktafel i densamma. Men du verkar förneka att de finns.
2. Jag har förmågan att kunna ta upp flera saker samtidigt och har bl.a. nämnt NIO saker i Al Gores film som är ”synnerligen felaktiga”.
3. Jag påstår ingenting utan sa precis det jag sa. På de ställen där jag citerade dig påtalade jag det. Om jag känner för att påtala ett ”klassiskt argument” för att jag anser att det är befogat och har realitet i sammanhanget så gör jag det. Sen om du ogillar det så är det ditt problem.
4. Jag förnekade inte att Grönlands is smälter, men jag liksom ett stort antal klimatforskare hävdar fortfarande att det beror på naturliga orsaker och har hänt förr vilket även borrkärnorna bevisar. Och Gores faktafel bevisar att det knappast kommer att ha någon betydelse för miljön eller jordens klimat inom de närmaste 1000 åren och men all sannolikhet inte därefter heller eftersom temperaturen kommer variera både uppåt och neråt under den tiden som det alltid har gjort.
5. Visst har landhöjningen betydelse – i norra Skandinavien och andra ställen på övre delen av norra halvklotet som hade inlandsis. Men knappast på de låglänta söderhavsöarna som t.ex. Maldiverna som al Gore hävdade höll på att försvinna i havet trots att sanningen är den rakt motsatta.
Mina tre faktapunkter är fakta:
1. Ditt svar
”men när det blir tillräckligt dyrt att köra på bensin så kommer marknadsekonomin (nog) snabbt (att) se till att det finns alternativ” är så långt ifrån fakta man bara kan komma, utan ”fromma förhoppningar”.
Jag vill gärna ha lite mer grund än hasardspel att bygga min framtid på (
Lite OT men en idé om hur jag tänker).
2. Men snälla nån, jämföra samhällsavgörande transportsystem med klorblekt papper. Om nu pappret är lite gulare ”å vilket katastrof”
Men om det blir snordyrt för skogsarbetarna att ta sig ut i skogen, att driva maskinerna, att transportera virket till pappersbruken, för arbetarna att ta sig till pappersbruken, att driva pappersbruken, att transportera produkterna därifrån, att få ut produkterna i distributionsleden, att kunden att ha pengar att köpa produkten, kunna transportera sig till butiken. Utan allt detta lär du få torka dig med tummen. Och det här är bara en mycket liten del av samhällsfunktionerna. Vi kan fortsätta med maten, sjukvården, skolan, byggindustrin, allt allt allt allt! Börja om och tänk lite. Ta bort grunden för hela samhällsbygget eller tokhöj priset/kostnaderna för det, vad tror du blir resultatet?
Men ”marknadsekonomin kommer nog snabbt att…” Morsning! Fromma förhoppningar och hasarspel med hela samhällsuppbyggnaden – Nej tack! Men klorblekt papper kanske välter hela samhället – Oja!
3. Jag vet inte om faran för "peak oil" är en realitet eller inte. Men som jag sa skulle vara gynnsammare för ekonomin ju snarare man kunde ersätta bensin eller diesel med t.ex. vätgas.
Men vilket i vilken bemärkelse menar du att jag skulle motsäga mig själv iom detta? Transportfunktionerna minskar inte för att man byter till ett effektivare, miljövänligare och billigare bränsle. Men däremot om du slår ihjäl det med radikala pris- och kostnadshöjningar, då lär det inte bara blir problem, utan stora problem, varav vi redan ser en del effekter med höjda priser och sämre service på allt.
Intressant att du talar om idéteorier. Men där skiljer vi oss åt, jag talar inte om lösryckta idéer och teorier, utan om FAKTA vilket jag också gärna vill grunda både min och mitt lands framtid på. Grundar med det på ”jag tror”, ”jag hoppas”, ”jag tycker” så kommer man vakna med ett ryck en dag och säga ”ajdå”, men då är det för sent.
Däremot ”ajdå jorden har gått under” lär vi inte uppleva om det som sagt inte kommer en jättemeteorit. Men det lär garanterat inte vara p.g.a. det som miljöfundamentalisterna dillar om.
Till slut är det alltså ingen som förnekar växthuseffekten. Den är t.o.m. en förutsättning för livet på jorden. Gör The Global Warming Test om du inte redan har gjort den. Som jag sa är den intressant.
@ Newlund:
Det handlar inte om att jag är för snål eller fattig att spendera 79:- för en film. Jag kan köpa 10 filmer, men jag vill inte gynna en idiot, lögnare och skurk som är så profit- och makthungrig så det stinker om det och gladeligen offrar hela jordens välstånd för att få flyga sitt privatjet och vara i rampljuset. Psykopati är vad sånt kallas.
Jag kommer att se filmen om den kommer på TV igen och om jag inte har något bättre för mig. Så viktigt är vad den parasiten har att säga för mig.