bensin även till MC ?

Tyrannosaurus

New member
Med anledning av "mina" pruttande kor som Svanteson ansåg att jag använde för att förlöjliga debatten.

Då var det dags igen. Hela dagens (13/3) program (1 timme) av Uppdrag Vinkling (förlåt, Granskning) på SVT1 kl. 20-21 handlade om just pruttande kor och att det är dessa stackars gräsätares fel att jorden håller på att gå under :rolleyes:

Den dagen lobbyisterna kan bevisa att några kopruttar påverkar jordens avstånd till solen (som är växthuseffektens verkliga orsak) så ska jag sluta äta kött :p Så det är nog ingen större risk att jag kommer bli militant vegan inom överskådlig tid ;)

Alltså, när man hör dårarna så förstår jag varför det här landet ser ut som det gör. Dom ställer frågor till politiker som står och hummar och inte vet hur dom bäst ska vända kappan efter vinden istället för att svara just med en motfråga t.ex. "hur några kopruttar eller om folk slutar äta kött eller höjda transportkostnader ska påverka jordens avstånd till solen".

Men så länge miljöfundamentalisterna och särintressena får styra samhällsagendan och politikerna villigt jamsar med så kommer det knappast bli bättre varken för oss eller för fattiga länder. Det enda dom kommer att lyckas med är att göra oss lika fattiga som de fattiga länderna, men det är väl kanske det den s.k. "rättvisefrågan" handlar om - "alla ska vara lika fattiga", vilket också var vad det handlade om i de gamla öststatsdiktaturerna där alla skulle vara lika fattiga utom den styrande politikeradeln.

svanteson

New member
Med anledning av "mina" pruttande kor som Svanteson ansåg att jag använde för att förlöjliga debatten.

Då var det dags igen. Hela dagens (13/3) program (1 timme) av Uppdrag Vinkling (förlåt, Granskning) på SVT1 kl. 20-21 handlade om just pruttande kor och att det är dessa stackars gräsätares fel att jorden håller på att gå under :rolleyes:

Den dagen lobbyisterna kan bevisa att några kopruttar påverkar jordens avstånd till solen (som är växthuseffektens verkliga orsak) så ska jag sluta äta kött :p Så det är nog ingen större risk att jag kommer bli militant vegan inom överskådlig tid ;)

Alltså, när man hör dårarna så förstår jag varför det här landet ser ut som det gör. Dom ställer frågor till politiker som står och hummar och inte vet hur dom bäst ska vända kappan efter vinden istället för att svara just med en motfråga t.ex. "hur några kopruttar eller om folk slutar äta kött eller höjda transportkostnader ska påverka jordens avstånd till solen".

Men så länge miljöfundamentalisterna och särintressena får styra samhällsagendan och politikerna villigt jamsar med så kommer det knappast bli bättre varken för oss eller för fattiga länder. Det enda dom kommer att lyckas med är att göra oss lika fattiga som de fattiga länderna, men det är väl kanske det den s.k. "rättvisefrågan" handlar om - "alla ska vara lika fattiga", vilket också var vad det handlade om i de gamla öststatsdiktaturerna där alla skulle vara lika fattiga utom den styrande politikeradeln.

Ja, du skrev det själv. "Uppdrag Vinkling"...

Hade inte sett programmet innan men har gjort det nu. Tack för tipset!

Det var ett sanslöst oseriöst program där man precis som du använde pruttande kor för att förlöjliga debatten även om inte hela timmen användes till just det. Mycket handlade om köttindustrins utsläpp vid transporter och påverkan på regnskogen genom sojabönodlingen.
Dock nämnde man inte ordet "fossilt" eller "brutet kretslopp" en enda gång vilket är ganska väsentligt när man pratar om utsläpp av växthusgaser.

Så ja, jag håller med dig, oseriöst program. Visar egentligen bara på hur oprofessionella journalister är i allmänhet. Det enda de bryr sig om är att skapa rubriker som upprör och det lyckas de med, helt klart...

Mvh/Svanteson

Tyrannosaurus

New member
Så ja, jag håller med dig, oseriöst program. Visar egentligen bara på hur oprofessionella journalister är i allmänhet. Det enda de bryr sig om är att skapa rubriker som upprör och det lyckas de med, helt klart...
Visst är det fruktansvärt oseriöst men inte desto mindre får det en timmes tid på bästa sändningstid i den "fria televisionen" och kom upp igen i 23-nyheterna på SVT1.

Problemet är bara att även denna totalidioti med all sannolikhet kommer att få genomslag p.g.a. den "tredje statsmakten" och det verkar inte finnas något som kan hålla emot. Innan vi vet ordet av kommer det nog vara miljöskatter även på mat. Var ska detta sluta?

Jag raljerade en gång om "utandningsskatt" och "spolskatt". Det skulle inte förvåna mig en sekund längre om det är verklighet inom något år. Jag har slutat att bli förvånad, men jag har inte slutat att ta mig för pannan :eek: :rolleyes:
Tänk om man hade en spänn för varje idiotuttalande i media, och sen ytterligare en spänn för varje gång politikerna tog idiotiterna på fullaste och blodiga allvar ;)

Newlund

New member
Det där med kopruttar är vi säkert överens om och ytterligare ordbajseri (ursäkta skämtet :)) om detta är knappast nödvändigt men.......
.......jordens avstånd till solen (som är växthuseffektens verkliga orsak)
Ovanstående gör mig lite fundersam över vad du egentligen vill få sagt.
För att inte förstöra denna tråd mer svarar jag dig i "tviveltråden":
http://forum.svmc.se/showthread.php?p=17327#post17327
Jag tror inte att du är dum, men här hade du otur när du tänkte.// Micke

svanteson

New member
Visst är det fruktansvärt oseriöst men inte desto mindre får det en timmes tid på bästa sändningstid i den "fria televisionen" och kom upp igen i 23-nyheterna på SVT1.

Problemet är bara att även denna totalidioti med all sannolikhet kommer att få genomslag p.g.a. den "tredje statsmakten" och det verkar inte finnas något som kan hålla emot. Innan vi vet ordet av kommer det nog vara miljöskatter även på mat. Var ska detta sluta?

Jag raljerade en gång om "utandningsskatt" och "spolskatt". Det skulle inte förvåna mig en sekund längre om det är verklighet inom något år. Jag har slutat att bli förvånad, men jag har inte slutat att ta mig för pannan :eek: :rolleyes:
Tänk om man hade en spänn för varje idiotuttalande i media, och sen ytterligare en spänn för varje gång politikerna tog idiotiterna på fullaste och blodiga allvar ;)

Men som du säkert såg så var det ingen politiker i inslaget som hade ens funderat på att beskatta kopruttar. Så du gör höna av en fjäder...
Däremot skulle jag kunna tänka mig miljöskatter på mat som transporteras långa vägar eller behöver mycket konstgödsling mm. Det är väl inte så konstigt eller?

Det är så svårt att debattera med dig när du inte håller dig till fakta utan hela tiden drar upp den ena konspirationsteorin efter den andra. Det går ju inte att bemöta...

Mvh/Svanteson

Tyrannosaurus

New member
Men som du säkert såg så var det ingen politiker i inslaget som hade ens funderat på att beskatta kopruttar. Så du gör höna av en fjäder...
Jag är tyvärr rädd för att det inte är en höna av en fjäder utan att det mycket väl kan genomföras inom en inte speciellt avlägsen framtid. Jag hoppas jag har fel.

Vi har sett liknande saker tidigare där man har sagt "nä så korkade kan dom inte vara" och politikerna har också sagt att det inte är aktuellt, men likt förbannad så har det varit genomfört kanske ett halvår senare.

Så som jag sa, inget förvånar mig längre och det skulle alltså inte heller förvåna mig om det tar speciellt lång tid innan vi har räkneverk på våra vatteclosetter.

P-O Noren

New member
Problemet med de klimatförändrinag som har skett och de som kommer är stort. Det finns numera en bred förankring och förståelse för vilket skada vi har åstadkommit i jordens globala klimat.

Nyckeln till förändringsarbetet är att beskatta orsakerna och en av dom är fossila bränslen dit bensin hör. Med höga skatter på de bränslen som är skadliga så ökar drivkrafterna för alternativa bränslen. Etanol är ett biobränsle som ger mindre netto-tillskott koldioxid än fossila bränslen, därav subventionerna. Därmed inte sagt att det är ett optimalt bränsle, men det är ett alternativ.

Personligen så ser jag gärna höga drivmedelskostnader på fossila bränslen för framtidens skull. Det finns många som inte har accepterat förändringen i synen på klimatet och fossila bränslen, men förändringsarbetet kommer att ske med eller utan deras åsikt. Vi kan inte invänta säker kunskap eller att alla håller med, av moraliska skäl måste vi vidta försiktighetsåtgärder redan nu.

jan-olovj

Active member
Personligen så ser jag gärna höga drivmedelskostnader på fossila bränslen för framtidens skull. moraliska skäl måste vi vidta försiktighetsåtgärder redan nu.[/QUOTE]

Det vore nog ok med högre drivmedelsskatter, men då måste pengarna gå till forskning på förnyelsebart bränsle inte till att sänka inkomstskatterna hos höginkomsttagarna.

Jan-Olov

P-O Noren

New member
Personligen så ser jag gärna höga drivmedelskostnader på fossila bränslen för framtidens skull. moraliska skäl måste vi vidta försiktighetsåtgärder redan nu.

Det vore nog ok med högre drivmedelsskatter, men då måste pengarna gå till forskning på förnyelsebart bränsle inte till att sänka inkomstskatterna hos höginkomsttagarna.

Jan-Olov

Nja, det är något kliché-mässigt att se på skatter på det sättet.
Är man något bevandrad i statsekonomi så vet man att öronmärkning av pengar till särskilda ändamål är mycket ovanligt.

Det är själva skatten som ÄR styrmedlet för att konsumenterna skall välja bränslen som är miljömässigt bättre. Forskningen på biobränslen har ökat och statsfinansieringen av denna forskning likaså. Nu är det väl olyckligt så att höjd bensinskatt har ett inslag av att slå olika, där låginkomst-hushåll kommer att betala procentuellt mer.

Just hemsidan bensinskatteuppror.se skulle jag aldrig skriva på, eftersom det är mer eller mindre miljömoraliskt förkastligt att använda sådan argumentationsteknik.

Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Problemet med de klimatförändrinag som har skett och de som kommer är stort. Det finns numera en bred förankring och förståelse för vilket skada vi har åstadkommit i jordens globala klimat.
Det är just det som är problemet. Det finns inga bevis på stora globala klimatförändringar, och absolut inga bevis på att människan skulle ligga bakom dessa.

Det handlar i stort sett om 100% känslomässiga och subjektiva åsikter. Man visar filmer på glaciärisar som bryts loss, men man "glömmer" berätta att glaciärer hela tiden rör sig och att sådant har hänt så länge det har funnits glaciärer.

Vad har vi mer sett? Ligger Nederländerna under vatten? Nej! Är Sahara torrare än tidigare? Nej, det har t.o.m. snöat i Algeriet. Finns det färre isbjörnar? Nej! Finns det färre späckhuggare och andra stora valar? Nej, fler! Är havsnivån högre än normalt? Nej, lägre!

Så vad har vi åstadkommit för global skada? Inte den blekaste, upplys mig gärna. Har de svenska och alpina glaciärerna minskat? Ja, men dom var betydligt mindre på Ötzis tid för 5000 år sen.

Betyder det att jag anser att vi ska skita i miljön och elda olja hej vilt? Nej! Inte minst för att världen kommer råka ut för "peak oil" inom en inte alltför avlägsen framtid, men också för att vi inte ska vara oljeschejkernas gisslan och bry oss om även bry oss om vår miljö, men då snackar jag om att inte släppa ut gift.

Vi kan inte invänta säker kunskap eller att alla håller med, av moraliska skäl måste vi vidta försiktighetsåtgärder redan nu.
Det är också ett sett att se det. Men hur "försiktiga" ska vi vara? Så "försiktiga" att vi slår sönder hela samhällsekonomin? Tillbaka till stenåldern? Faktum är att jag känner igen resonemanget sedan kärnkraftsomröstningen 1976? Tänk om Linje 3 hade vunnit, hur hade det svenska samhället sett ut idag då? Hade vi fortfarande varit ett industriland? Eller hade det mesta varit avvecklat till förmån för eremitlevene?

Vi vet inte med 100% säkerhet om kärnkraften är ofarlig, om vattenkraften inte påverkar ekolivet i älvarna, om tvättmedlet inte förorenar hela Östersjön, om djurhållning inte påverkar miljön, om vi verkligen inte får cancer av maten, osv.
Så det är nog bäst att vara "försiktiga" och stänga av och lägga ner rubbet, eller?

Alternativt kan man kan t.ex. läsa bloggen Moderna Myter som är rätt intressant.

Det är själva skatten som ÄR styrmedlet för att konsumenterna skall välja bränslen som är miljömässigt bättre. Forskningen på biobränslen har ökat och statsfinansieringen av denna forskning likaså. Nu är det väl olyckligt så att höjd bensinskatt har ett inslag av att slå olika, där låginkomst-hushåll kommer att betala procentuellt mer.

Just hemsidan bensinskatteuppror.se skulle jag aldrig skriva på, eftersom det är mer eller mindre miljömoraliskt förkastligt att använda sådan argumentationsteknik.
Lite mer skatt här och lite mer skatt där, det är bra styrmedel, jajjemen. Hur mycket skatt är tillräckligt i landet med världens högsta skattetryck?
Räcker det inte snart? Är det inte dags att vi snart får tillbaka lite i form av valuta för våra pengar?

Jag ska inte här ta ställning till vad man här ska ta ut skatt på, men vad det gäller bensinskatteupproret, tror du att samhällets tranportbehov minskar för att man höjer kostnaderna? Kort sagt, behöver du mindre mat, mindre sopphämtning, åka mindre till jobbet, lämna barnen midnre på dagis, mindre material till din arbetsplats osv. osv. för att det blir dyrare? Eller är det möjligen bara så att det späder på inflationen genom högre kostnader och priser?

Sen tycker iaf jag att det är rätt kul att köra motorcykel, men lägg ner det, tänk på miljön.

Last edited:

Tyrannosaurus

New member
En hjälp på vägen när man funderar på detta: http://www.youtube.com/watch?v=bDsIFspVzfI
Nja, inte speciellt skrämmande eller mycket hjälp på vägen heller för han glömde en viktig omständighet - sannolikhet.
Är det sannolikt att cykliska uppvärmningar och nedkylningar som har skett på jorden i tusentals sekler helt plötsligt kommer att börja påverkas av vad människan gör eller inte gör?

Hans skillnader är att i det ena fallet arbetar vi aktivt för att fördärva vår ekonomi, i det andra fallet sitter vi och pruttar som vanligt och skiter i allt. Man kan ju faktiskt tänka på miljön utan att vara rabiat miljöfundamentalist. LA och flera andra jättestäder har t.ex. inte längre något smog-lock tack vare miljötänkande och detta påverkar givetvis också den ev. globala uppvärmningen.

Men ok, om det nu verkligen sker en global uppvärmning och inlandsisarna håller på att smälta. Varför har då havsnivån ännu inte höjds utan istället sjunkigt?
Eller ser vi bara en tsunamieffekt där havet drar sig tillbaka för att sedan rulla in. Frågan är då bara hur länge det ska hålla på att dra sig tillbaka innan jättevågen kommer? Den andra frågan som är minst lika intressant är VART drar det sig tillbaka? Den totala molnmängden har inte ökat.

Jag har sett filmen "Day after tomorrow", men också "Jordbävningen", "Volcano", "Dante's Peak". Det är bra katastroffilmer och faktum är att jag varken skulle bosätta mig vid foten av en aktiv vulkan, alldeles intill ett vattendrag eller ens i CA, men det är för att jag är medveten om naturens nycker och inte för att jag tror på domedagsprofeter.

Föresten på tal om att tro på amerikansk "fakta" http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE

Artikel av Nils-Axel Mörner:
http://www.realtid.se/ArticlePages/..._Realtid680/20070613160533_Realtid680.dbp.asp

Se även dessa 5 filmer, "Global Warming - Doomsday Called Off":
http://www.youtube.com/watch?v=fr5O1HsTVgA
http://www.youtube.com/watch?v=fD6VBLlWmCI
http://www.youtube.com/watch?v=gZS2eIRkcR0
http://www.youtube.com/watch?v=dIbTJ6mhCqk
http://www.youtube.com/watch?v=v2XALmrq3ro

Eller det kanske är slut oavsett vad vi gör:
http://www.youtube.com/watch?v=4psUkHvcFO8

The end:
http://www.youtube.com/watch?v=11iCmzGnOI8
http://www.december212012.com

Last edited:

P-O Noren

New member
@Tyrannosaurus:

För att besvara alla frågorna så kan vi ta dom i tur och ordning.
Hur mycket skatt är tillräckligt i landet med världens högsta skattetryck?
Jag personligen har mat på bordet och har aldrig känt att skatten har varit ett problem. Jag tycker jag får igen mycket på mina skattepengar. Men detta är en fråga som inte hör hemma i ett SMC-forum om du frågar mig.

Räcker det inte snart?
Svar enligt ovan, tror det är bra att differentiera så det blir dyrare att ha en livsstil som belastar vår planets klimat i onödan. Högre skatt på Bensin, visst, andra saker beskattas mindre.

Är det inte dags att vi snart får tillbaka lite i form av valuta för våra pengar?
Jag kan nog anse att du är otacksam om du anser att vi inte får valuta för våra pengar.

Jag ska inte här ta ställning till vad man här ska ta ut skatt på, men vad det gäller bensinskatteupproret, tror du att samhällets tranportbehov minskar för att man höjer kostnaderna? Kort sagt, behöver du mindre mat, mindre sopphämtning, åka mindre till jobbet, lämna barnen midnre på dagis, mindre material till din arbetsplats osv. osv. för att det blir dyrare? Eller är det möjligen bara så att det späder på inflationen genom högre kostnader och priser?
Samhällets transportbehov kommer att öka enligt alla prognoser. Vi skall tillgodose detta, dock inte med fossila bränslen, samt till lägre kostnad än bensin. Inflationen påverkas av många faktorer, den kan stävjas lika enkelt eller svårt med eller utan bensin i tanken. Många utredningar pekar dessutom mot att det blir dyrare att inte ställa om transportsystemen i förlängningen.

När det gäller alla dina utlägg om klimatförändringarna så är dom dåligt underbyggda samt saknar vetenskaplighet. Som du ser ovan så är det omöjligt att besvara dina inlägg eftersom du har frågetecken på varje mening. Du ställer mer frågor än du kommer med egentlig kunskap. Så för att föra diskussionen vidare så kan vi hålla oss till enkla sakfrågor. Ställ en fråga du vill ha svar på eller kom med ett påstående som du vill ha svar på. Du har minst 20-30 frågeställningar som är röriga i föregående inlägg. Vi kan föra saklig debatt men måste hålla oss till enstaka frågor i taget. Jag är miljökemist och biolog och har jobbat med utredningar för stora företag om utsläpp till luft samt besökt många klimatutfrågningar.
Renodla något påstående så kan vi föra en debatt.

Last edited:

P-O Noren

New member
Tänkte försöka reda ut lite om dina senaste påståenden iaf:

Är det sannolikt att cykliska uppvärmningar och nedkylningar som har skett på jorden i tusentals sekler helt plötsligt kommer att börja påverkas av vad människan gör eller inte gör?
Vi behöver inte prata sannolikheter, kan mänskliga avtryck påverka klimatet frågar du; Ja, det kan vi. Det har länge ansetts att bara vi späder ut våra föroreningar så är det ingen fara. Detta är både naivt och motbevisat. Vi har idag förmågan att påverka klimatet, det ser man om man följer forskningen. Detta är inte omöjligt eller osannolikt. Möjligtvis svårt att greppa om man inte förstår kemi eller ljusets växelverkan med materia på ett djupare plan, men inte omöjlig ändå för det. Tanken på att vi nomöjligen skulle kunna påverka klimatet för att jorden är så stor är inget bevis för att klimatförändringarna inte sker, bara ett bevis för att man möjligen inte förstår samverkan mellan ljus och atomer/molekyler.

Men ok, om det nu verkligen sker en global uppvärmning och inlandsisarna håller på att smälta. Varför har då havsnivån ännu inte höjds utan istället sjunkigt?
Forskningen på detta område har ett antal stationer som har följt havsnivåerna sedan många år tillbaka. Tyvärr så hade vi behövt mer data på detta, men det har bara varit intressant för hamnstäder att långvarigt följa observationer. Denna forskningen visar att havsnivåerna stiger, var du fått motsatsen ifrån är mig främmande. Jag ger ett exempel, det finns fler:
http://www.epa.gov/climatechange/science/recentslc.html

Eller ser vi bara en tsunamieffekt där havet drar sig tillbaka för att sedan rulla in. Frågan är då bara hur länge det ska hålla på att dra sig tillbaka innan jättevågen kommer? Den andra frågan som är minst lika intressant är VART drar det sig tillbaka? Den totala molnmängden har inte ökat.
Jag förstår överhuvudtaget inte dina slutsatser eller frågeställning på denna punkten. Tsunamis har ingenting med klimatet att göra, det är ju en konsekvens av geologiska aktiviteter.

Jag har sett filmen "Day after tomorrow", men också "Jordbävningen", "Volcano", "Dante's Peak". Det är bra katastroffilmer och faktum är att jag varken skulle bosätta mig vid foten av en aktiv vulkan, alldeles intill ett vattendrag eller ens i CA, men det är för att jag är medveten om naturens nycker och inte för att jag tror på domedagsprofeter.
Ingen av dom filmerna är relevanta för klimatfrågan. Se istället Al Gores dokumentär "An Inconvenient Truth", den ger en god sammanställning över frågan och de fakta som vi idag står inför.
http://www.climatecrisis.net/
Hoppas inte du hämtar information från de filmerna du anger. Dessa är bara fiction, ungefär som Armageddon-filmen med Bruce Willis.

P-O Noren

New member
Fortsättning på svar

Det är just det som är problemet. Det finns inga bevis på stora globala klimatförändringar, och absolut inga bevis på att människan skulle ligga bakom dessa.
Vetenskapsmän pratar aldrig om bevis, bara om förklaringsmodeller och falsifiering av densamma. Läs följande länk så förstår du bättre vetenskapsteori
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapsteori
Detta är tankesättet bakom forskning idag. När nu klargjort att ordet bevis inte används på det sätt du föreslår kan vi gå vidare och förklara att det finns idag ett antal förklaringsmodeller som försöker förklara varför klimatet har blivit varmare. I våra observationer så ser vi oroväckande nog att det blir varmare över nord och sydpolen än vad det blir runt ekvatorn. Den enda förklaringsmodell som ger det utfallet är modellen som inbegriper attt koldioxid och andra växthusgaser har påverkat klimatet. Ingen annan modell visar samma resultat. Hur man än har försökt falsifiera detta genom åren så växer stödet för att det är denna modell som är den mest sannolika korrekta. Idag har man nått konsensus bland klimatforskarna om att denna teori är den som får anses vara sann idag. Läs igen min länki om Karl Popper innan du hugger på frasen "mest sannolika korrekta".

Det handlar i stort sett om 100% känslomässiga och subjektiva åsikter. Man visar filmer på glaciärisar som bryts loss, men man "glömmer" berätta att glaciärer hela tiden rör sig och att sådant har hänt så länge det har funnits glaciärer.Återigen handlar forskning om falsifiering och hypoteser. Du kommer bara med en personlig åsikt med detta påstående. Du förstår inte vad kunskap är och forskning. man glömmer aldrig i dom rapporter jag sett att påpeka att det finns cykliska förlopp i glaciärstorlekar. Minskningen är med denna process i åtanke. Minskingen betyder att summan av tillväxt och minskning är negativ.

Vad har vi mer sett? Ligger Nederländerna under vatten? Nej! Är Sahara torrare än tidigare? Nej, det har t.o.m. snöat i Algeriet. Finns det färre isbjörnar? Nej! Finns det färre späckhuggare och andra stora valar? Nej, fler! Är havsnivån högre än normalt? Nej, lägre!
Först och främst har du fel, som jag har påpekat tidigare. Samtidigt är det så att det pågår en landhöjning som till viss del har motverkat nettoeffekten av höjda havsnivåer. Det kommer att bli mycket drastiska förändringar om de isar som idag står på mar börjar smälta, för då blir tillskottet av vatten i världens hav mycket stort. Hitills har det mest smält isar som har flytit på vatten, och då is har 9/10 av sin massa under vattenytan blir tilskottet lägre. Om grönlands inlandsis börjar smälta (och det har den börjat) då blir det drastiska förändringar i havsnivåer. Du borde inte vräka ur dig okunniga dåligt underbyggda påståenden som om det vore sanningar, folk kanske tror du har rätt.

Det är också ett sett att se det. Men hur "försiktiga" ska vi vara? Så "försiktiga" att vi slår sönder hela samhällsekonomin? Tillbaka till stenåldern? Faktum är att jag känner igen resonemanget sedan kärnkraftsomröstningen 1976? Tänk om Linje 3 hade vunnit, hur hade det svenska samhället sett ut idag då? Hade vi fortfarande varit ett industriland? Eller hade det mesta varit avvecklat till förmån för eremitlevene?
Det är bara en myt att omställning till alternativa drivmedel skulle ge dom effekter du beskriver. Finns inget stöd i forskningen om att det skulle bli så. Allt pekar mot att en omställning i samhället till alternativa drivmedel skulle vara ekonomiskt korrekt samt minska beroendet av olja för de flesta stater. Du för bara fram skräckpropaganda som inte har någon sanning i sig. Allt pekar mot att vi kan resa billigare än idag och med ett sätt som inte påverkar vårt klimat.

Vi vet inte med 100% säkerhet om kärnkraften är ofarlig, om vattenkraften inte påverkar ekolivet i älvarna, om tvättmedlet inte förorenar hela Östersjön, om djurhållning inte påverkar miljön, om vi verkligen inte får cancer av maten, osv.
Så det är nog bäst att vara "försiktiga" och stänga av och lägga ner rubbet, eller?

Vi vet med 100% säkerhet att kärnkraft inte är ofarlig. Men man har gjort en överlagd riskbedömning och ansett i riksdagen att vi skall ha kärnkraft. Man vet genom lång forskning att utbyggnad av en älv ger bestående skador i flora/fauna på de områden som berörs. Jag har själv genomfört en del studier på detta. Men återigen Sveriges riksdag har bestämt att vi kan offra de naturmiljöer som vi offrat för att snabbt få en kraftig ekonomisk tillväxt efter 2:a världskriget. Vi vet att stekt kött ger cancer i högre omfattning än kokt kött. Livet är alltid en bedömning om risk = utfall gånger frekvens. När det gäller klimatfrågan vill inte jag chansa, för konsekvenserna av att ha fel slår ut alla andra alternativ. Att folk ens seriöst sitter ner och tycker vi ska chansa när jordens ekosystem och människans framtid ligger i skålen är för mig en gåta.

Sen tycker iaf jag att det är rätt kul att köra motorcykel, men lägg ner det, tänk på miljön.
Självklart kan man fortsätta att köra motorcykel. Gör du det istället för att ta bilen så är det bara bra. Man kan se över sin livssituation och ändå leva som en människa. Att köra motorcykel och resa är ju bättre än att flyga osv. Man kan köpa utsläppsrätter för koldioxid för att kompensera osv. Jag förstår inte varför man måste ha den synen att allt vi gör skall vara extremt?

Newlund

New member
Citat: Tyrannosaurus:
Jag har sett filmen "Day after tomorrow", men också "Jordbävningen", "Volcano", "Dante's Peak".
Nu har du väl ändå nått ett lågvattenmärke när det gäller din argumentation?

Citat: P-O Noren:
Som du ser ovan så är det omöjligt att besvara dina inlägg eftersom du har frågetecken på varje mening. Du ställer mer frågor än du kommer med egentlig kunskap. Så för att föra diskussionen vidare så kan vi hålla oss till enkla sakfrågor. Ställ en fråga du vill ha svar på eller kom med ett påstående som du vill ha svar på. Du har minst 20-30 frågeställningar som är röriga i föregående inlägg. Vi kan föra saklig debatt men måste hålla oss till enstaka frågor i taget.
Tack för dom orden. Jag hoppas det hjälper.
//Micke

Tyrannosaurus

New member
@ P-O Noren:

Jag får väl ta och beta av ditt svar.
Du säger att du har mat på bordet, det har jag också. Jag skulle kunna skita i skatter och då jag äger ett företag som går bra. Jag kommer alltid att klara mig, alltid kunna köra hoj, skulle inte behöva bry mig. Dessutom bygger mitt företag på att hjälpa människor att skapa ett bättre liv så varför gnäller jag? För mig kan soppan få kosta 100 kr/l, jag kommer ha råd att tanka ändå. Varför klagar vi om trafikförsäkringsskatten och att vårdkostnaderna ska läggas på försäkringen? Det drabbar ju inte min ekonomi.

Men nu är det så att jag tänker ett steg längre. Hur kul är det att sitta själv eller kanske 5 personer (dom som har tillräckligt hög inkomst) på t.ex. en mc-träff? Jag bryr mig, när dom kommer och ska ta mig vill jag att det ska vara några kvar som kan protestera.

Du säger att vi får valuta för våra skattepengar och tycker att jag är otacksam. Vad ska jag vara tacksam för? För att vi har Europas sämst underhållna vägnät, för att våra fattigpensionärer ligger och dör i sin egen skit, för att de allmänna kommunikationerna är Europas dyraste och sämst fungerande, för att zombieliknande s.k. ”ungdomsgängen” som rör sig ute på stan och ställer till ofog efter att ha blivit berövade sin nationella identitet? Är det vad jag ska vara tacksam för? Faktum är att de flesta västliga länderna har allt detta plus mer för mindre än halva kostnaderna.

Jag kan gärna diskutera alternativa bränslen, jag anser t.o.m. att vi borde göra oss kvitt oljeberoendet så snart som möjligt av flera anledningar där miljön bara är en. Men varför måste detta innefatta att slå ihjäl vår samhällsekonomi?
Som jag redan har sagt, trasportbehovet finns överallt, det finns inte en enda samhällsfunktion som INTE är beroende av trasporter så detta ger två aspekter.
1. Det är ett av de fyra ”F”:en för de säkra skattegrunderna Fordon, Fasigheter, Föda, Fattigt folk.
2. Genom att ge sig på transportkostnaderna utan att få ge ett kraftigt alternativ ger en rejäl backlash för hela samhället där precis ALLT kommer att drabbas av högre kostnader vilket kommer ge prishöjningar, neddragningar och inte minst inflation och kanske t.o.m. depression som följd.

Du kanske är miljökemist och biolog, men du verkar inte vara något vidare på samhällsekonomi. Faktum är att även miljön blir sämre när ekonomin blir sämre. Det brukar t.ex. klagas över att Sverige har Europas äldsta bilpark. Gissa vad det beror på? Kanske att pengarna istället för att kunna köpa en nya bränslesnåla och miljövänliga bilar går åt att betala skyhöga skatter. Men det kanske vi också ska vara tacksamma för. Innan man ens börjar att resonera om miljö och skatter så bör man konstatera att allt hänger ihop. Sänk skatterna så får folk mer pengar över och kan t.ex. använda dom till att köpa en ny bil och skrota den gamla Volvon får 80-talet.

Sen konstaterar jag att du tydligen inte klarar lite ironi mellan raderna med tsunamis och katastroffilmer, men då lämnar jag det därhän i det här inlägget och kör helt allvarligt och med torr fakta. Däremot skulle jag om jag inte viste bättre misstänka ironi från din sida när du tar upp Al Gores s.k. dokumentär (som snarare bör kallas ”fiction”) "An Inconvenient Truth". Förutom att den är behäftad med ett stort antal faktafel så är den enda ”Inconvenient Truth” med den filmen Al Gores omättbara profithunger. Han har kommit på en lysande affärsidé där han kan resa runt och hålla föredrag som han tar duktigt betalt för. Om det nu verkligen vore så som han påstår att jorden håller på att gå under och att jag satt inne med den enda lösningen så skulle jag göra det gratis eller till självkostnadspris. Saken med Al Gore är att han antagligen tror lika mycket (lite) på sina teorier som prästerna under Spanska Inkvisitionen trodde på Gud. För dom liksom för Gore handlar/handlade det om pengarna, makten och härligheten.

Mitt tips är att läsa lite av Dr. Nils-Axel Mörner och se filmen ”Global Warming - Doomsday Called Off” som jag länkade till ovan. I den framgår det också hur ev. klimatförändringar påverkar olika saker som t.ex. inlandsisen på Antarktis som snarare skulle växa om det blev varmare. Så det där med höja havsnivåer är ren och skär ”bull” Vad det gäller landhöjning så finns det i stort sett enbart i norra Skandinavien. Inte ens Danmark har landhöjning och än mindre Nederländerna. Efter inlandsisen kunde man gå torrskodd mellan det som idag är Danmark och södra Sverige.
Det finns också fler intressanta artiklar i Realtid som länkas i botten på artikeln och fler intressanta filmer från videon ”Global Warming - Doomsday Called Off”.

Först och främst har du fel, som jag har påpekat tidigare. Samtidigt är det så att det pågår en landhöjning som till viss del har motverkat nettoeffekten av höjda havsnivåer. Det kommer att bli mycket drastiska förändringar om de isar som idag står på mar börjar smälta, för då blir tillskottet av vatten i världens hav mycket stort. Hitills har det mest smält isar som har flytit på vatten, och då is har 9/10 av sin massa under vattenytan blir tilskottet lägre. Om grönlands inlandsis börjar smälta (och det har den börjat) då blir det drastiska förändringar i havsnivåer.
Sedan Herr miljökemist och biolog borde du veta att is som ligger i vatten pressar undan lika mycket vatten (eller mer eftersom is har lägre densitet än vatten) som det innehåller så när/om ett isberg smälter så höjs inte vattennivån alls, möjligen kan den sjunka. Prova med en iskub i ett glas vatten så får du se.

Ett ord som går igen hos både Al Gore, dig och tönten i filmen (här är den andra versionen) http://www.youtube.com/watch?v=mF_anaVcCXg är OM/”IF” ”what if?” “what if?” “what if?”
- “Ok, what if I had wheels?”
- “Well, then I wouln’t have to walk”.

Ta “worst case scenario”. ”What if” jorden går under den 21 december 2012? Nej det här är inte ironi, det finns folk som tror det på fullaste allvar, och vem vet?
Ska vi slå sönder ekonomin för ”what if”? Tönten tar själv upp ”människoätande rymdhamstar”. ”Independence Day” eller ”Värdarnas Krig” är lika avlägset som att polerna skulle smälta. Att inlandsisar ökar och minskar är däremot helt naturligt, det har dom alltid gjort. Men nu har den största ”what if:aren” av dom alla, nämligen Al Gore gjort jordens undergång till affärsidé och lyckats få ett antal lärjungar och att ifrågasätta dessa teorier har blivit lika tabubelagt som att ifrågasätta Förintelsen.

Jag frågade efter några bevis som alltså inte fanns. Men det finns ju ens några tecken som pekar åt det hållet. Det finns överhuvudtaget ingenting. Man begår lustmord på samhällsekonomin p.g.a. lösryckta och känslomässiga teorier som saknar varje uns av faktabakgrund ”what if?” (tänk om)
Ja tänk om jag kör ihjäl mig nästa gång jag sätter mig på motorcykeln? Det är nog bäst att jag säljer den, för tänk om! (what if).

Tänk om det kommer en jättemeteorit. Har du sett ”Deep Impact” och ”Armageddon”? Faktum är att den risken är betydligt större än att inlandsisarna skulle smälta. Vi kanske ska gå ut med plakat med texten: ”Slutet är nära, är du redo?” eller kanske hoppa direkt. Det skulle iaf vara mindre plågsamt än att långsamt slå sönder samhällsekonomierna p.g.a. några påhitt som saknar grund.

Det är lite som dårarna som står på träffar och fyllevarvar. Jag brukar föreslå att dom ska ta en hammare och slå söder skiten istället. Det låter iaf inte lika illa.

Självklart kan man fortsätta att köra motorcykel. Gör du det istället för att ta bilen så är det bara bra. Man kan se över sin livssituation och ändå leva som en människa. Att köra motorcykel och resa är ju bättre än att flyga osv. Man kan köpa utsläppsrätter för koldioxid för att kompensera osv. Jag förstår inte varför man måste ha den synen att allt vi gör skall vara extremt?
Varför skulle det vara bättre att ta hojen än bilen? En hojmotor är förvisso oftast bättre optimerad och en hoj tar mindre plats (det blir mindre trängsel och köer), men utsläppen skiljer sig inte så mycket.

Sen talar du om ”utsläppsrätter”. Det är ett ord jag gillar :rolleyes: . Så det blir mindre utsläpp för att man tar betalt för det? Men naturligtvis är det någon som tjänar på det så profithungern går igen även här. ”Flyg inte” säger du. Visst, inrikesflyg är oftast ganska onödigt, men det är svårt att ta tåget om jag t.ex. ska till USA.
Men medan tåget är det miljövänligaste och minst energikrävande färdmedlet vi har så är det i Sverige klart dyrare inte minst per km än både bil, buss och flyg. Återigen kan man fråga sig vad politikerna har fått istället för hjärna, för det är dom som äger skiter och ser till att ta rundligt betalt för det trots att en km räls är betydligt billigare än en km motorväg.

Men som du mycket riktigt avslutar med så förstår jag inte heller varför man måste ha den synen att allt vi gör skall vara extremt? Extrema skatter, extrema åsikter och miljöextremister. SJÄLVKLART ska vi värna om både vår och jordens miljö, men det får ju vara någon måtta på idiotierna. Man behöver inte bli miljöflumpartist bara för att man gillar ren natur.

P-O Noren

New member
Okej ännu ett inlägg med fler frågor än fakta.
Jag skulle kunna sitta ner igen och ta alla påståenden ett och ett men det blir bara rörigt.

För att förenkla, samt att undvika romanlängd på inlägg som ingen ändå läser på forum:
Vilka faktafel inehåller Al Gores dokumentär?

(som jag har sagt tidigare, debatt kan vi föra)
Börja med ETT faktafel, håll dig till en sakfråga

Du kan inte komma med 13-15 frågor i ett inlägg, det blir ju bara löjligt att föra debatt på ett sådant sätt

Eller välj något annat som du anser var särskilt svårt att förstå i klimatfrågan. Jag kanske låter torr, men det är för att jag hellre vill ha en saklig debatt än personliga utsvävningar om politiska åsikter och konspiratoriska utläggningar. Du kan inte bedöma mina ekonomiska kunskaper, bara för att jag inte delar din syn på samhällskollapsen som du ser som sanning inför en omställning av transportsystemen.

Nu vill jag ha ett klargörande:
Exakt var säger jag i mitt inlägg att man inte ska flyga?
Exakt var när och hur uttalade jag det?

Last edited: