Bakslag för Stunt- och Street

GuzziKungen

New member
Skrivet av Bikerbitch på bike.se
"På uppdrag av Anders Wedberg, Vägverket

På onsdag den 18 juni träffas alla som vill komma och prata kring allting som har varit och framtiden vad det gäller Stunt & Streetkvällar.

Vi träffas innanför grindarna på Barkarby och vi hoppas givetvis att så många som möjligt kommer då detta är oerhört viktigt.
Vi kan komma längre i disussionerna om vi träffas än att vi sitter och skriver på forumet.

Hoppas verkligen att ni tycker detsamma! Vi ses klockan 19.00

Vägverket och Polisen är givetvis på plats"

Själv kom jag att vara där och hoppas på att fler tar tillfället i akt.
Ha dé
 

beemobile

New member
Brottslingar!

Jag såg några kriminella och tänkbara knarklangare på krogen senast utöver de vanliga fyllona. Jag tycker vi stänger ner samtliga barer och restauranger pga av detta bus fram till Augusti.

Och för er som kör fort till och från E4 - Vägverket kommer att stänga ner E4:an om ni inte skärper er.
 

Guzzi-Leif

New member
Varifrån kommer idén att dessa superba kvällar är något de frivilliga + myndigheterna är skyldiga att tillhandahålla?
Kan ni tänka er att de orkar hålla på om de inte får full payback?

Prylen är en bonus och skall förtjänas!
 

GuzziKungen

New member
Varifrån kommer idén att dessa superba kvällar är något de frivilliga + myndigheterna är skyldiga att tillhandahålla?
Kan ni tänka er att de orkar hålla på om de inte får full payback?

Prylen är en bonus och skall förtjänas!

Jag skulle egentligen bara knipa käft och gå och lägga mig för att sedan
skita i att proklamera säkerhet och ansvar för seriösa grabbar och tjejer som har mc-åkningen som en hobby.
Det var som någon jämförde fotboll med huliganer ,skall vi ställa in allsvenskan för att vissa inte kan ställa upp på vad sporten egentligen går ut på ?
Kollektiv bestraffning slår sällan ut på ett bra sätt, att straffa dom som sköter sig leder ytterst sällan till att dom som missköter sig skärper sig utan effekten blir oftast motsatt.
Själv dricker jag exempelvis inte alkohol och tycker att det är för jävligt att folk super och tappar kontrollen, men mitt förslag är inte att förbjuda alkohol för gemeneman utan att ta tag i dom som missköter den.
Tycker du att alla som sköter sitt alkoholintag skall "lära" alla missbrukare att sluta upp med dumheterna för att krogarna inte ska stängas.
Och om krogarna skulle stängas så skulle alla skötsamma ge sig på missbrukarna för att sammhället ,polisen ,vägverket och alla möjliga instanser ska bli nöjda och upphäva förbudet.
Visst kan det låta långsökt men det känns som du jobbar aktivt för att vi hojåkare skall liknas med kriminella mc-gäng .
I det här fallet för folk som lutar sig framåt i sin körning i stället för bakåt.
Dom flesta sporthojsåkare är seriösa och behöver uppmuntras , det här skadar
bara för framtiden ,då det redan nu är svårt att få med yngre i SMC .
Om du inte visste det så kan jag berätta som upplysning att det här inte är första nederlaget för sådana kvällar , det började -02 med att det var att ett gäng som fick låna körbanan (halkbana med släde) vid bromma flygplats på Onsdagar.
Det stoppades p.g.a att golfare som håller till brevid stördes av bullret.
Och detta fast det ligger bara 50m från start och landningsbanan, patetiskt.
Om du läser detta och VILL tänka efter så tror jag och hoppas att du förstår vad jag menar.
Ha dé
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Varifrån kommer idén att dessa superba kvällar är något de frivilliga + myndigheterna är skyldiga att tillhandahålla?
Kan ni tänka er att de orkar hålla på om de inte får full payback?

Prylen är en bonus och skall förtjänas!

Samverknadsgruppen i Stockholm, är en del aktörer som alla har intresse i hoj åkning och trafiksäkerhet; VV, Polis, NTF, SMC, Försäkringsbolag, Bilprovningen, MC importörerna, lite klubbar, mf..

Gruppen, har jobbat med en del olika projekt för att minska olyckorna - som även i Stockholm har haft ett markant prägel av sporthojer med lite yngre förare!

Efter en period vart vi har varit runt på "stan" och lyssnad av vad "riskgruppen" själva har haft för åtgårdsförslag - kom bl. a stuntkvällerna till.
En del av "dealen" var att man sku få en "lugnare" miljö på stan om man fick till dessa "legala" stunt kväller!

Och jag personligen tycker det var en jättebra deal för alla - stor respekt for att dom klassiska trafiksäkerhets aktörer har haft mod att ställe upp på detta.

Om nu några i kollektivet, totalt respektlöst struntar i dealen - bör det naturligt komme en konsekvens. Som "observatör" i gruppen, kan jag endast jkonstara att man håller sig till den linje som var utstakad från början! Dock, ger man kollektivet en möjlighet själva att justera - och möjligheten finns för en fortsättning. Därför bör man komme på det möte som arrangeras för att diskutera fortsättningen - så enkelt är det!

Man kan sammanlikna detta med det aktuella och vassa förslag om reg-skylt fram! Kan vi som kollektiv, dvs en stor del av motorcyklisterna komme överens om att vi inte vill ha bilder av MC i fart kamarorna - då kan vi glömma allt om regskylten fram - väldigt enkelt! (enligt min åsikt!)
 

Guzzi-Leif

New member
Guzzi-Kungen med flera:

Klart att jag tycker det är en otroligt bra pryl med dessa kvällar (precis som med så mycket annat i utbildnings- och påverkansväg)!
Klart jag hajar att avsikten är positiv; att få med fler i kretsen av sunda, tänkande motorcyklister!
Klart jag delar uppfattningen att det är för jävligt att "de goda" (de flesta) får lida för vad "de onda" ställer till med.

Men ordet "kollektiv bestraffning" kan jag inte förstå eftersom nolläget = inga Stunt- och Streetkvällar. NÄR såna ordnas är det i första hand ett verk av er frivilliga entusiaster med god medverkan från myndigheter och att anse som en PLUS-grej. Det är inget straff att det ställs in - det är i stället en förmån när kvällarna genomförs.

Men: Det är min mening - det finns andra(s) som är lika mycket värda.

Och: Jag lutar framåt som fasen på min mc. Sådär så jag får ont i underarmarna som en riktig sportmotorcyklist ska ha....

Och du: Ha det gott på vägar och banor!
 
Last edited:

GuzziKungen

New member
Guzzi-Kungen med flera:

Klart att jag tycker det är en otroligt bra pryl med dessa kvällar (precis som med så mycket annat i utbildnings- och påverkansväg)!
Klart jag hajar att avsikten är positiv; att få med fler i kretsen av sunda, tänkande motorcyklister!
Klart jag delar uppfattningen att det är för jävligt att "de goda" (de flesta) får lida för vad "de onda" ställer till med.

Men ordet "kollektiv bestraffning" kan jag inte förstå eftersom nolläget = inga Stunt- och Streetkvällar. NÄR såna ordnas är det i första hand ett verk av er frivilliga entusiaster med god medverkan från myndigheter och att anse som en PLUS-grej. Det är inget straff att det ställs in - det är i stället en förmån när kvällarna genomförs.

Men: Det är min mening - det finns andra(s) som är lika mycket värda.

Och: Jag lutar framåt som fasen på min mc. Sådär så jag får ont i underarmarna som en riktig sportmotorcyklist ska ha....

Och du: Ha det gott på vägar och banor!

Skönt att höra :)
I det här fallet så har polisen t.o.m bilder på dom som misskött sig , då borde det också vara enkelt för organisationen att plocka bort dom ur "gruppen" skötsamma.
Och den kollektiva bestraffningen berör oss alla då media får nys om detta ,för att sen fläska på om nya rubriker hur mc-förare missköter sig, för där drar man inte sig för att dra alla över en kam.
Kör snyggt :)
 

Jannica

New member
Hoppas att så många som möjligt dyker upp ikväll och kan diskutera kring Stunt & Streetkvällarna!

// Jannica - representant Ignite MC - en del av Samverkansgruppen
 

Gubbrejsarn

New member
Jag har med beklagande sett beslutet och bakgrunden för det.

Dock är det några saker jag vill påminna om och som förtjänar belysning för att ge HELA bilden. I mina ögon finns det en dold agenda i det här...

När den första "lek-kvällen" anordnades i Bromma slog LTG(Länstrafikgruppen) till med full kraft. Detta orsakade irritation och besvikelse.

I den efterföljande förklaringen slog Ann Lindberg-Jörnstedt, (chef för Länstrafikgruppen i Stockholm) fast att hon tyckte att ge motorcyklister plats och tid för att leka med motorcyklarna var som att ge klottrare sprayflaskor! Ja, hon jämförde faktiskt oss motorcyklister med vandaliserande klottrare!!
Denna hennes uppfattning delas såklart av hennes underlydande om dom vet sitt eget och karriärens bästa.

Hon såg INGEN somhelst nytta eller något värde med dessa arrangemang.
För formens skull sade hon sej välkommna intiativ från mc-kollektivet på säkerhetshöjande aktiviteter...att samverkansgruppen och street o stuntkvällarna är just sådana intiativ begrep hon tydligen inte. Eller så räknar hon inte det som "rätt" intiativ.

En sällsynt dedikerad och kompetent polisman som på eget intiativ gjort sej känd och respekterad i "busiga" mc-kretsar och gjorde ett bra fältarbete, blev bestraffad med att frånskiljas från samverkansgruppen, då han protesterade mot arbetsmetoderna. Honom till straff, andra till varning.

Detta hände för två år sedan.
Sedan dess har ett stort antal kvällar anordnats. Utbildningsmoment har lagts in. Det har varit en stor succé.
LTG har närvarit perifert, surmulet gömda i sina bilar och varit ovilliga att kommunicera med omvärlden, såvida det inte varit tjänsterelaterat.
Såklart...eftersom chefen skulle betrakta varje kontakt med mc-kollektivet som ett förräderi mot hennes ståndpunkt.

Så kom det då...tillfället man tålmodigt väntat på. Några mc-förare bröt mot olika trafiklagar på väg från Barkaby.

Med kännedom om hur en korrekt rapportering ska se ut så tycker jag LTG's utsaga är ganska diffus.
"Ett stort antal..." Det finns inget 1,2, många. HUR många var det? Många i förhållande till vad?
Om t ex fem av 300 besökare begår trafikbrott...är det verkligen många?
Jag skulle kräva LTG på exakt siffra.

Man har kunnat identifiera och fotodokumentera busarna. Bra, då har man väl såpass dokumentation att man kan lagföra kulpuraterna! Så vad är problemet?

Det var för fasen inte JAG som buskörde! Jag är tvärtom noga med att köra som folk och att ha hojen i ordning...men medans stollarna på Tyresörakan och Skogskyrkogården kan fortsätta sina galenskaper, så har ni berövat mej MIN möjlighet att få ha lite lagligt kul!!!

Visst, vägverket mfl är med på beslutet. Men jag undrar inte ett ögonblick över vilka som varit drivande för beslutet.

LTG mfl "samhällsbärare" inom polisen anser att det är rent för djävligt som det daltas med motorcyklisterna...dom vet minsann hur "buset" egentligen borde tacklas. Tillstånd för spikmattor mot mc och fri beskjutning av undflyende är väl det enda som egentligen behövs...

Jag ber er övriga...Låt inte Ann Lindberg-Jörnstedt och hennes handgångna få som dom vill.

För då sänker sej skymningen...
 

lime

Skriver inte
En kompletterande information till ovanstående inlägg: Länstrafikgruppen (LTG) ingår inte i Samverkansgruppen, utan det är Trafikpolisen i Stockholm som är ordningsmaktens representant i de här sammanhanget. Samverkansgruppen för kontinuerligt en dialog med LTG.

Vad jag vet har inte LTG varit inblandade i detta beslut.
 

Maciej

New member
En kompletterande information till ovanstående inlägg: Länstrafikgruppen (LTG) ingår inte i Samverkansgruppen, utan det är Trafikpolisen i Stockholm som är ordningsmaktens representant i de här sammanhanget. Samverkansgruppen för kontinuerligt en dialog med LTG.

Vad jag vet har inte LTG varit inblandade i detta beslut.
Nä det är väl sant men man skulle ju vilja veta vilka "kollegor" det var som filmade motorcyklar både vid Barkarby och senare på kvällen. Som jag förstog det var det "kollegor" till polisen som var med ikväll som hade sett/filmat "busåkarna" och sedan rapporterat detta vilket medförde att man fick kritik uppifrån.

Vilken avdelning dessa kollegor tillhörde vet jag ej.
 

lime

Skriver inte
Nä det är väl sant men man skulle ju vilja veta vilka "kollegor" det var som filmade motorcyklar både vid Barkarby och senare på kvällen. Som jag förstog det var det "kollegor" till polisen som var med ikväll som hade sett/filmat "busåkarna" och sedan rapporterat detta vilket medförde att man fick kritik uppifrån.

Vilken avdelning dessa kollegor tillhörde vet jag ej.

Vi som var med på Barkarby ikväll har av Karl-Magnus fått veta att det var hans folk som var med inne på Barkarby och kollade och att det var samma folk som sedan filmade på Nynäsvägen och Bollmora. Det rör sig heller inte om ett fåtal utan om ett stort antal personer som varit ute och busat. Denna händelse lägger iaf jag nu till handlingarna och tittar frammåt istället.

Nyss hemkommen från Barkarby kan man sammanfatta det såhär:

- bra diskussion
- bra åsikter
- bra förslag på lösningar
- lite för lite folk närvarande

och framför allt kan vi säga följande:

Den 2 juli arrangerar SMC Stockholm en Stunt- & Streetkväll på Barkarby.
Den 23 juli arrangerar Ignite MC/BikerBitch en Stunt- & Streetkväll på Barkarby.

Mer info kommer.
 

Maciej

New member
Vi som var med på Barkarby ikväll har av Karl-Magnus fått veta att det var hans folk som var med inne på Barkarby och kollade och att det var samma folk som sedan filmade på Nynäsvägen och Bollmora. Det rör sig heller inte om ett fåtal utan om ett stort antal personer som varit ute och busat. Denna händelse lägger iaf jag nu till handlingarna och tittar frammåt istället.
jo jag vet jag var där också. Jag hörde bara att han sa att hans kollegor hade filmat folk vid Barkarby och ute på olika ställen runt stan senare på kvällen.

Jag fick aldrig uppfattningen om att han specificerade att det var just "hans folk" som hade gjort det.

Vad är ett fåtal och vad är ett stort antal?

Jag tittar också framåt men jag känner ändå inte riktigt att man fick helt klara och ärliga svar på allt.

Hoppas dock att detta leder till att folk försöker sköta sig ännu bättre och att polisen försöker ta kontakt med hojåkarna vid träffarna och på andra ställen istället för att hålla sig för sig själva.
 
Last edited:

Gubbrejsarn

New member
Så bra att trafikbrotten är väldokumenterade och det inte råder några tvivel om att det är samma motorcyklister vid de olika tillfällena...då är det alltså en identifierad klick för trafikpolisen/LTG att arbeta med, istället för att försvåra samverkansgruppens arbete fortsättningsvis.

OM konstaplarna skulle drista sej till att mingla runt bland mc-folket på t ex Barkaby, Sveavägen, Skogis, skulle de få förutom ökad förståelse och möjlighet att föra ut SITT budskap, även tillgång till den värdefulla intell som det innerbär att se och höra individer och fordon på nära håll. Det ger möjlighet att notera särskilda kännetecken.

Då ser du direkt om det är Kalle som kommer på bakhjulet på Tyresörakan...och Kalle vet att han är rökt om du ser honom, för han vet att du vet vem han är.

Kan man inte gömma sej i en grupp eller bakom mörka visir längre, blir det inte lika coolt att vara vild rebell.

Förvisso blir inte heller konstapeln bara en oidentifierbar anonym uniform längre, utan riskerar att ses som människa och individ...men tro mej, det inte negativt.

Det är "samhällsbärarna" som är problemet...
 

lime

Skriver inte
OM konstaplarna skulle drista sej till att mingla runt bland mc-folket på t ex Barkaby, Sveavägen, Skogis, skulle de få förutom ökad förståelse och möjlighet att föra ut SITT budskap, även tillgång till den värdefulla intell som det innerbär att se och höra individer och fordon på nära håll. Det ger möjlighet att notera särskilda kännetecken.

Då ser du direkt om det är Kalle som kommer på bakhjulet på Tyresörakan...och Kalle vet att han är rökt om du ser honom, för han vet att du vet vem han är.

Skulle konstaplarna på motorcykel göra så så skulle de riskera att få sparken p.g.a. underlåtelse att rapportera och lite andra tjänstefel. Har jag hört...
 

Gubbrejsarn

New member
Nu skrev jag tydligen oklart...

Finessen med att komma inpå folk så man kan lägga märke till detaljer är den att man sedan istället för att hjälplöst stå och skära tänder då någon okänd buse åker förbi på bakhjulet, kan hugga Kalle för dumheterna, eftersom han är identifierad.
Behovet att jaga försvinner, risken att åka fast blir gigantisk...

Varför kopplas hela tiden närvaro och kommunikation ihop med oförmåga att lösa uppgiften???

För 30 år sedan placerades jag och en kamrat i en söderförort där det var oroligt. Vi började prata med varenda busunge, alkis, knarkare och kriminell som fanns. När vi hållit på några veckor visste vi vad varenda kotte hette och var dom bodde, som vi hade nytta av att veta namnet på.
Det blev jävligt svårt för buset att agera, eftersom det räckte med att vi såg vem som gjorde vad, för att dom skulle åka fast. Vi behövde inte gripa dom för identifiering, eftersom dom redan var kända. På folks beskrivning visste vi direkt vem vi skulle göra hembesök hos.

Vi lånade ut en tia ibland, köpte någon en varm korv, bjöd på en cig. Men vi blundade aldrig eller behandlade något småsint.

Tack vare den "lokalkännedomen" kunde det göras ett rejält knark- och vapentillslag som gick så bra att vi blev belönade för vår insats.

På street o stuntkvällarna behöver inte poliserna oroa sej för att bli illa sedda om de vågar närma sej. Har någon en trafikfarlig hoj är det dennes fel om han/hon åker dit, inte polisens.

Vi vill ju faktiskt ha polisens hjälp att göra mc-kulturen sund och säker...
 
Last edited:

KJECOP

New member
Skulle konstaplarna på motorcykel göra så så skulle de riskera att få sparken p.g.a. underlåtelse att rapportera och lite andra tjänstefel. Har jag hört...
Om det vore på det sättet så undrar jag varför jag då har jobbet kvar och inte ens tagits in för samtal hos chefen...?? :confused:

Det är många som jag inte rapporterat för olika saker. Jag anser att det är viktigare att nå ett resultat i praktiken än att presentera en massa rapporter som inte ger något resultat ute på gatan. Visst rapporterar jag också felbeteenden och brister på fordon, men det finns ju en möjlighet att lämna rapporteftergift, dvs att inte rapportera, som polisen kan använda sig av.
 

Guzzi-Leif

New member
Men nog tusan ställer vi polisen i en svår situation när vi dels vill att buset ska "plockas av banan" för deras egen och vår skull men samtidigt kräver att poliserna ska titta bort för det som vi (var och en med olika definition) bedömer som bagateller?!
Tror vi måste acceptera att den som avviker från fastställda regler/normer får vara beredd att stå för det...

Jag tycker generellt att poliser med trafikuppgifter gör ett bra jobb - skulle bara önska att de kunde plocka fler av de rena busarna. Kanske vore viss metodutveckling möjlig så poliserna slipper riskera livet på buset (och ibland sig själva + tredje man) i våldsamma jakter.

Måhända hädiskt men med tanke på att mc normalt sett inte lånas ut, skulle jag tycka att ägaransvar vore helt OK. Fast det kan väl knappast funka ihop med brott (som vårdslöshet i trafik)...

Till sist: Hög grad av närvaro och även en hel del samvaro från polisens sida är förstås en riktig hit. Bland annat skulle nog en hel del av "blåsa-snuten-folket" få ett och annat klart för sig efter ett sådant umgänge. Bara "vi" då är med på att också få våra mc granskade - gärna med ett första pekfinger i stället för böteslapp om detta är möjligt.
 
Top