Måhända hädiskt men med tanke på att mc normalt sett inte lånas ut, skulle jag tycka att ägaransvar vore helt OK. Fast det kan väl knappast funka ihop med brott (som vårdslöshet i trafik)...
Ägaransvar är ju lika knasigt som den beramat idiotiska FRA-lagen. Skall vi verkligen fortsätta att skänka bort vår integritet precis hur som helst? Önskemål om "säkerhet" i dagens redan hysteriskt säkerhetsnarkomaniska samhälle är inget som helst skäl till inskränkningar i den personliga integriteten. En 90%ig reduktion av säkerhetsnivån i dagens Sverige vore fullt befogad!
Där håller jag med Marie. Inte för att jag brukar låna ut min hoj mer än att man kanske har bytlånat med en polare som man litar på. Men att ägaransvar är lika korkat som den idiotiska FRA-lagen (Al-Qaida).
Men iofs, varför inte? Debatten om det var redan igång när vi snackade nummerskylt fram på hojar. Redan då funderade jag över om man när ändå "intelligensian" jobbade så det blev blårök om dom inte samtidigt skulle förbjuda heltäckande hjälmar, snushalsdukar, hjälmhuvor, buffar, facemaskar osv. För att inte tala om mörka visir och solglasögon...
Sen kom samma "intelligensia" på att
"hoppsan, det går visst inte att identifiera en mc-förare med hjälm på i normalfall" (tänka-tänka-tänka-knaaaaaaaak-mer blårök) åså kom någon smarting på
"JA! Vi inför ägaransvar". Skitbra, sa Bill, brakskit, sa Bull, för det är sääääääkert enklare att montera nummerskylt fram på en hoj, för att inte tala om hur mycket billigare det blir än att vända på kameraskåpen
Man vafan, det är ju bara skattebetalarnas pengar så vi har råd
Tänk vad lätt det är att vara generös när man inte själv behöver öppna plånboken
Men sen blir det skräp i maskineriet igen när någon informerade om att man inte kan ta körtkortet om det är ägaransvar. Men det kan vi fixa med nästa sovjetiska 1984-lag om angiveri, så om du inte berättar vem som körde ditt fordon så är det du som blir av med körkortet i alla fall - jippi
Man kan fortsätta spåna hur länge som helst, men faktum är att det som var Norgehistorier för 20 år sen är svensk bister 1984-verklighet idag. Så vi bör nog hålla igen med Norgehistorierna med tanke på vilka historier dom kan köra om oss. Problemet är att dom sistnämnda är sanna...