Bakslag för Stunt- och Street

Marie

Banned
Måhända hädiskt men med tanke på att mc normalt sett inte lånas ut, skulle jag tycka att ägaransvar vore helt OK.

Vaddå "Normalt inte lånas ut"???????
Mina Yama lånas ut friskt...
Hur f-n vill du öka kretsen aktiva hojåkare om du inte är generös med utlåning? Det är ju bästa sättet att få andra tända på att köra hoj!

Ägaransvar är ju lika knasigt som den beramat idiotiska FRA-lagen. Skall vi verkligen fortsätta att skänka bort vår integritet precis hur som helst? Önskemål om "säkerhet" i dagens redan hysteriskt säkerhetsnarkomaniska samhälle är inget som helst skäl till inskränkningar i den personliga integriteten. En 90%ig reduktion av säkerhetsnivån i dagens Sverige vore fullt befogad!
 
Last edited:

GuzziKungen

New member
Jag håller med dig Marie.
Vi har två hojar på tre personer och visst lånar vi dessutom ut hojen emellan åt.
Med en sådan fånig lag skulle man också tvinga folk att endast kunna köra den hoj som dom står som ägare på :confused:
Ha dé
 

Tyrannosaurus

New member
Måhända hädiskt men med tanke på att mc normalt sett inte lånas ut, skulle jag tycka att ägaransvar vore helt OK. Fast det kan väl knappast funka ihop med brott (som vårdslöshet i trafik)...
Ägaransvar är ju lika knasigt som den beramat idiotiska FRA-lagen. Skall vi verkligen fortsätta att skänka bort vår integritet precis hur som helst? Önskemål om "säkerhet" i dagens redan hysteriskt säkerhetsnarkomaniska samhälle är inget som helst skäl till inskränkningar i den personliga integriteten. En 90%ig reduktion av säkerhetsnivån i dagens Sverige vore fullt befogad!
Där håller jag med Marie. Inte för att jag brukar låna ut min hoj mer än att man kanske har bytlånat med en polare som man litar på. Men att ägaransvar är lika korkat som den idiotiska FRA-lagen (Al-Qaida).

Men iofs, varför inte? Debatten om det var redan igång när vi snackade nummerskylt fram på hojar. Redan då funderade jag över om man när ändå "intelligensian" jobbade så det blev blårök om dom inte samtidigt skulle förbjuda heltäckande hjälmar, snushalsdukar, hjälmhuvor, buffar, facemaskar osv. För att inte tala om mörka visir och solglasögon... :rolleyes:

Sen kom samma "intelligensia" på att "hoppsan, det går visst inte att identifiera en mc-förare med hjälm på i normalfall" (tänka-tänka-tänka-knaaaaaaaak-mer blårök) åså kom någon smarting på "JA! Vi inför ägaransvar". Skitbra, sa Bill, brakskit, sa Bull, för det är sääääääkert enklare att montera nummerskylt fram på en hoj, för att inte tala om hur mycket billigare det blir än att vända på kameraskåpen :D Man vafan, det är ju bara skattebetalarnas pengar så vi har råd :rolleyes: Tänk vad lätt det är att vara generös när man inte själv behöver öppna plånboken :rolleyes:

Men sen blir det skräp i maskineriet igen när någon informerade om att man inte kan ta körtkortet om det är ägaransvar. Men det kan vi fixa med nästa sovjetiska 1984-lag om angiveri, så om du inte berättar vem som körde ditt fordon så är det du som blir av med körkortet i alla fall - jippi :eek:

Man kan fortsätta spåna hur länge som helst, men faktum är att det som var Norgehistorier för 20 år sen är svensk bister 1984-verklighet idag. Så vi bör nog hålla igen med Norgehistorierna med tanke på vilka historier dom kan köra om oss. Problemet är att dom sistnämnda är sanna... :rolleyes:
 

lime

Skriver inte
Lägg ner, håll er till ämnet eller starta en ny tråd.

Den här tråden är avslutad.
 

Gubbrejsarn

New member
Den gick OT...men huruvida avslutad bestämmer inte enskilda forumdeltagare.
Moderatorn låser tråden eller tar bort den.
 

JanneH

New member
Håller med Gubbrejsarn i det mesta. Finns ingen anledning längre för polisen att se mellan fingrarna. Var i början av sommaren ute och åkte på södertörn. Det var mycket trevligt men när vi kom i närheten av "slingerbulten" så kom det en del mc som tagit av registreringsskylten och därefter körde som svin.

Själv tycker jag om att ha roligt med min mc men inte på bekostnad av andra trafikanters trafiksäkerhet vilket jag tycker ovanstående mcförare gjorde.
Tycker också att det blivit vanligare att mcförare inte bryr sig om andra mcförare i trafiken bara de kan ta sig fram.
 

JanneH

New member
När det gäller stunt och street kvällarna tycker jag polisen ska inrikta sig på Tyresörakan och bogårdsvägen istället för barkarby då det oftast inte är de som är på barkarby som är på de tidigare nämnda ställena.
 

swischmc

New member
När det gäller stunt och street kvällarna tycker jag polisen ska inrikta sig på Tyresörakan och bogårdsvägen istället för barkarby då det oftast inte är de som är på barkarby som är på de tidigare nämnda ställena.

Eller varför inte Bogesundsvägen? Håller man 70 där blir man både omkörd och "utkörd" från vägen... Kanske kunde sista dödsolyckan undvikts om folk visste att polisen är där ibland. Själv har jag aldrig sett en polis där som jobbat med trafikövervakning. Däremot undrar jag om de övningskör där - man möter plötsligt 3-4 polisbilar i hög fart utan sirener/blåljus påslagna. :confused:

Med fler poliser synliga blir farten lägre. Synd bara att det måste drabba oss andra som kör lagligt, med fortkörningsböter för +5km/h. :mad:
 

Spiff

New member
Med fler poliser synliga blir farten lägre. Synd bara att det måste drabba oss andra som kör lagligt, med fortkörningsböter för +5km/h. :mad:

Hur menar du nu? Vi andra som kör lagligt för fort?

Men jag håller med om att det vore bra om man kunde få folk att tagga ner lite på Bogensundsvägen och Bulten. Det är inge kul när det kommer en Rossi-wannabee på fel sida ut ur kurvan.

/spiff
 

Gubbrejsarn

New member
I alla kollektiv finns det "klicken" som inte fattat den sociala koden inom gruppen, utan kör sitt eget race(bokstavligen).

Street & Stuntkvällarna fyller funktionen att folk kan göra de saker som är förbjudna och trafikfarliga att göra ute på allmänna vägar.

Till att börja med kommer de präktiga pålitliga...men till slut kommer de "farliga" och nosar. Det är så vi människor funkar...där det bildas en grupp människor, kommer fler nyfikna för att se om de har nytta av gruppen.

Givetvis pinkar den senare kategorin i poolen först, genom att inte veta vilka koder som gäller.

Men gillar de gruppen, så anammar de snabbt de regler gruppen har.

Jag tror vi började nå de som vi verkligen har nytta med att nå...men förmätet smällde igen dörren i ansiktet på genom att stoppa stuntkvällarna när de inte uppförde sej perfekt i vår perfekta värld.

En anekdot från barndomen:
Jag växte upp i "bibelbältet". Du räknades som lite sekunda om du inte var en from medlem av Svenska Kyrkan, Pingstvännerna, Metodisterna, Jehovas Vittnen, m fl.

Alla församlingar hade ungdomsaktiviteter för att frälsa nya medlemmar. Det blev barnen till de redan frälsta som deltog...

En dag tog pingstkyrkan ett nytt grepp. För att nå ut till den profana ungdomen inköptes huset tvärsöver gatan vid pingstkyrkan och renoverades till ungdomsgård!
Ungdomarna strömmade till, de hade ingen annanstans att vara förutom korvkiosken och centrumsofforna och det var utomhus och inget vidare vid otjänlig väderlek.

Såklart fanns unga medlemmar i pingstförsamlingen där för att sprida budskapet och locka de otrogna ungdomarna över gatan in till pingstvännernas helgedom.
Men de icke-frälsta ungdomarna var bara glada för att dom hade fått någonstans där de kunde tjuvröka, smygdricka mellanöl och hångla.
De profana ungdomarnas burdusa språk och syndiga gärningar skrämde de fromma troende ungdomarna ut från ungdomsgården.

Allt detta djävulens påfund och att inte ungdomarna genast vallfärdade till kyrkan för frälsning gjorde att pingstkyrkans råd betraktade satsningen som ett misslyckande. Efter några månader stängdes huset för aktiviteter och revs.
Det var samma pingstförsamling som köpte bion och rev den för att de visade syndiga filmer.

Låt oss inte göra samma misstag som pingstvännerna. Se till att kunna fånga upp den "vilda ungdomen" istället för att agera som moraliska fundamentalister.
 

janric

New member
Logik

Jag undrar vad dom tror att dom ska uppnå genom att ställa in det? Mindre buskörning i trafiken? "In their dreams".

Men så är det, myndigheter är ju inte direkt kända för sitt logiska tänkande :rolleyes: Men det är deras problem, jag bryr mig inte.

Tråkigt att evenemanget måste ställas in. Även om jag känner mig väldigt lite berörd i övrigt beroende på det geografiska avståndet och ointresse för aktiviteten.

Jag håller inte med om att det var ologiskt. Det logiska i att inblandade myndigheter och organisationer ställer in beror självklart på att de inte utan vidare diskussion vill medverka till något kan alstra idiotaktioner utanför stängslet.
Det är självklart för mig att jag avbryter det jag pysslar med om det får dåliga konsekvenser för någon annan.

Och, buskörningen kommer inte bero på dessa arrangemang om de inte finns - solklar logik.

Ha en trevlig sommar. Det skall jag försöka ha.
 

Gubbrejsarn

New member
Tillkomsten av street och stuntkvällarna var tvärtom...pga att det bedrevs en massa tokkörning på allmänna vägar. Genom att bereda förare med stuntintresse möjligheten att köra av sej på vissa onsdagskvällar är förhoppningen att visa att en särskild plats för sådana aktiviteter fyller funktionen att folk hellre åker dit än drar wheelies i trafiken.

Självklart försvinner inte all busåkning från trafiken. Det finns alltid de som har ett behov av att showa för sin omgivning.

Vilket som ger upphov till det ena eller det andra kan man tvista om.

Min högst personliga åsikt är att det är de "stuntåkare" som är nybörjare, insiktslösa och osäkra som är farliga för sej själva och andra.

Så om de då ges tillfälle att under säkra former öva upp sin förmåga kan de självklart bedriva sina stunt i trafiken sedan.

Alternativet är att de övar upp sej I trafiken och gör sina tabbar med medrafikanter som ofrivilliga åskådare och/eller offer.

Jag körde efter en R1:a som körde på bakhjulet från Globen till Jordbro...en sträcka på ett par mil. Även om det var idiotiskt och fel, så kunde jag inte undgå att inse att föraren var synnerligen skicklig och hade god koll på det han gjorde. Han var betydligt ofarligare än de jag sett komma i 100+ och ivrigt ryckande och studsande till slut lyckats få upp framhjulet, för att sedan vingla omkring utan kontroll en kortare sträcka, under vilken endast försynen räddat dom från filbytare eller möten.

Det är lite som att välja mellan pest eller kolera...men min mening är att man ska välja det som kräver minst antibiotika och har högst överlevnadskofficient.
 
Top