Bakslag för Stunt- och Street

lime

Skriver inte
Så sent som häromdagen skrev en av "motståndarna" till SMCs medverkan i Samverkansgruppens Stunt- och Streetkvällar på Barkarby i väldigt positiva ordalag om sin upplevelse från det senaste tillfället.

Tyvärr har Vägverket och Trafikpolisen idag gått ut med följande:

Onsdagen 4 juni genomförde vi i Samverkansgruppen den tredje stunt- och streetträffen för året. Kvällen var mycket lyckad med mycket folk, bra stämning och vi kunde genomföra både stunt, street och bromsövningar i underbart sommarväder.

Vi var många från Samverkansgruppen och våra ideéllt arbetande funktionärer som åkte hem den kvällen och tyckte vi hade lyckats i vår strävan att öka trafiksäkerheten för motorcyklisterna.

Tyvärr visade det sig senare på kvällen att ett antal motorcyklister som varit på Barkarby denna kväll inte tagit sitt personliga ansvar på resan från Barkarby in mot Stockholm och senare på kvällen på vägen mot Tyresö. Det har rört sig om mycket höga hastigheter och bakhjulskörning på allmän väg. Det hela har observerats av polisen och flera av motorcyklarna finns videofilmade och känns igen från Barkarby. Jag blev informerad om det hela torsdagen 5 juni.

Vi hade också en förare som denna kväll vid två tillfällen gjorde vad han kunde för att lägga banan i däcksrök. Det är också mot vad vi talat om och innebär risk för att grannar har synpunkter på vår verksamhet.

Detta trafikuppträdande strider mot allt vad vi talat om vid träffarna och skrivit om på sporthoj.com.

Med anledning av detta ställer vi nu in de tre nästkommande kvällarna på Barkarby. Orsaken är att så många inte tar sitt personliga ansvar och bryter mot de mest elementära trafikregler.

Förhoppningsvis kan vi återuppta träffarna igen onsdagen den 6 augusti under förutsättning att vi är eniga inom Samverkansgruppen.

Beslut i denna fråga har tagits av undertecknad och Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen i Stockholms län.

Anders Wedberg

Vägverket Region Stockholm

Detta är mycket tråkigt och jag uppmanar verkligen alla att under juni och juli dämpa farten i Stockholmstrafiken och inte busa runt. På så sätt kan vi snabbt få tillbaka våra underbara Stunt- och Streetkvällar.
 

GuzziKungen

New member
Förbaskat tråkigt att man låter några spån sabba hela idén
med stuntkvällar.
Jag är rädd att det blir motsatt effekt , för vi som sköter oss i trafiken
är ju redan föredömmen.
Det är dom som ligger på gränsen som lätt lägger sig på en lägre nivå då
en sån här chans försvinner.
Sedan undrar jag personligen varför polisen går in med kontroller på utfarten i stället för att visa sig inne på stuntkvällarna för att få ut sitt budskap på
ett avslappnat och mer förstående sätt :confused:
Det känns som om man alltid jobbar i motvind för sin hobby :mad:
 

Guzzi-Leif

New member
Förbaskat tråkigt att man låter några spån sabba hela idén
med stuntkvällar.
Jag är rädd att det blir motsatt effekt , för vi som sköter oss i trafiken
är ju redan föredömmen.
Det är dom som ligger på gränsen som lätt lägger sig på en lägre nivå då
en sån här chans försvinner.
Sedan undrar jag personligen varför polisen går in med kontroller på utfarten i stället för att visa sig inne på stuntkvällarna för att få ut sitt budskap på
ett avslappnat och mer förstående sätt :confused:
Det känns som om man alltid jobbar i motvind för sin hobby :mad:

Förstår absolut din point och inser att det kan ligga en del resultatorienterat tänk bakom.

Ändå kan jag inte låta bli att tycka tvärtom: Inte tusan ska väl frivilligkrafter med visst stöd av myndigheter hela tiden ge medan buset skiter i att "betala tillbaka"? Nog sjutton ska väl polisen kunna sköta sitt jobb till 100% enligt lagboken på vilken plats som helst utan att vi (=motorcyklister) surar? Den som har rätt skylt, blinkers, fart, ljuddämpare.... blir ju korrekt behandlad och resten får stå för vad de gör/kör...

Tror polisen vill se ett omedelbart resultat av att den goda aktiviteten anordnades.
 

Tyrannosaurus

New member
Jag undrar vad dom tror att dom ska uppnå genom att ställa in det? Mindre buskörning i trafiken? "In their dreams".

Men så är det, myndigheter är ju inte direkt kända för sitt logiska tänkande :rolleyes: Men det är deras problem, jag bryr mig inte.
 

lime

Skriver inte
Jag undrar vad dom tror att dom ska uppnå genom att ställa in det? Mindre buskörning i trafiken? "In their dreams".

Men så är det, myndigheter är ju inte direkt kända för sitt logiska tänkande :rolleyes: Men det är deras problem, jag bryr mig inte.

Nu är det iofs inte bara myndigheter inblandade i det här beslutet. Samverkansgruppen består av
· Folksam
· Ignite MC
· Länsförsäkringar
· Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund
· NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande
· Polisen
· SMC - Sveriges Motorcyklister
· Stockholms Trafikskolors Förening
· Svensk Bilprovning
· Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund
· Trygg Hansa
· Vägverket förarenheten
· Vägverket Region Stockholm

Edit 20080619: Det var VV och Polisen som tog och står för beslutet att stänga under sommaren. Beslutet grundar sig dock på diskussioner som Samverkansgruppen fört under åren.
 
Last edited:

KJECOP

New member
Det är så oerhört tråkigt att det alltid finns några som förstör för så många :mad: Sådant beteende sabbar även för kommande kvällar och/eller utvecklande av det hela. Det kan ju sluta med att alltihop måste läggas ned och av det kommer inget gott. Dessutom så finns risken för att nya röster höjs för att förbjuda motorcyklar eller vissa typer av motorcyklar eller vad en del nu kan komma på för olika förbud.

Men frågan är om dessa personer ska få förstöra ett sådant bra arrangemang som bara blir bättre hela tiden. Kan det bli bättre än att Vägverket, NTF, McRF, försäkringsbolag, polisen och alla andra står bakom detta?

Många hojåkare vet vilka det är som busar och förstör och jag tror att vi hojåkare får sätta press på varandra för att få slut på sådant här.

Visst kan det ses som provokativt och onödigt att polisen står och har kontroller i samband med dessa kvällar, det kan jag hålla med om. Men nu har detta anordnats under drygt 1,5 års tid och alla vet vad som gäller. Hur man än vrider och vänder på det så finns det regler och bestämmelser om hur en hoj ska vara utrustad och vad som är godkänt och inte godkänt. Vad är det som gör hojåkningen så mycket roligare när man gjort den olaglig? Är det inte roligare att köra en laglig hoj så att man slipper sätta hjärtat i halsgropen varje gång man ser en polis? Polisens uppgift är ju faktiskt att se till att de lagar och regler som finns efterföljs. Någon har skrivit och bestämt att reglerna ska vara på ett visst sätt, och det är inte polisen som gjort det.

Jag håller med i att polisen borde finnas med inne på Barkarby och prata med hojåkarna. Det skulle bryta en del is, många skulle kunna få svar på en del frågor, man lär känna varandra och kan öka förståelsen för varandra samt en hel del bra och vettiga åsikter kan nå polisen. Man kan helt enkelt få igång en dialog. Men jag kan tyvärr inte svara på varför polisen inte vill vara med där. Jag försökte finnas med men blev utslängd ur samverkansgruppen av vissa chefer inom polisen. Så numera är jag inte på något sätt inblandad i samverkansgruppen men tycker att det som de gör är bra.

Lime, kan du svara på eller ställa frågan till samverkansgruppen varför polisen inte vill finnas bland hojåkarna dessa kvällar?

// Kjelle
 

SGM

Moderator
Kjell, du missar en sak - att folk modifierar sina ögonstenar har bara att göra med att man vill sätta sin egen touch på den.

Det är precis samma sak som med stylade och modifierade bilar, för de flesta entusiaster är det mer än bara ett fordon, för att ta en sliten klyscha - det är en livsstil.

Visst kan jag hålla med om att vissa saker, t.ex trenden att sätta regskyltar i hjulhusen är att gå väl långt, den blir ju tämligen svåravläst (men jag kan förstå det i ett rent estetiskt perspektiv, den här julgranen som alla moderna hojar utrustas med för att något ålbete bestämt sig att skylten skall sitta i en viss höjd, pga att många sporthojar har en rätt hög rumpa - se alla nya sporthojar - ser ju bara för jäkla eländigt ut).
Min 300:a kom även den med enorm plastkonstruktion hängandes från bakskärmen, där blinkers, skyltbelysning, reflex och skylt hängde - det är en landsvägsreggad raceenduro (som jag tävlar med, men även har inreggad pga att man måste färdas på allmän väg ibland med den, även under tävlingar) - den plastkonstruktionen skulle överleva i sisådär 15 sekunder i skogen. :D

Blinkers och skylt är numera förpassat till bakskärmen, där det garanterat är både fel vinkel och höjd på regplåten om någon petimeter skulle få för sig att ta fram måttbanden... :rolleyes:

Att stå utanför ett sådant här evenemang, där man förväntar sig att värstingarna busar av sig, och plocka in slantar till fikakassan är ju inte direkt att samla pluspoäng - det är ju direkt hål i huvudet, klart som korvspad att det bygger på fientligheten bland de som redan från början inte har mycket till övers för våra vänner i blått.

Som redan sagt, varför inte agera som vanliga människor och skapa relationer inne på området?


Sedan lär det ju inte vara någon nyhet att det alltid kommer finnas lättpåverkade människor - det är ju inget under att det alltid råkar vara lite fartkontroller runt rallycross, stcc, bilsports elmiamässa, etc - det är ju som att fiska i akvariet hemma. :D

Även om det är fel, så kommer det hända i alla fall - och de här lirarna som busat på allmän väg, hade nog busat i alla fall, street&stunt eller inte, och de tänker nog inte hela vägen heller, så reaktionen blir nog inte direkt vad samverkansgruppen förväntar sig (att de med djup ånger förstår vad de ställt till med och kör som korgossar resten av sina dagar i sadeln).

/J
 
Last edited:

Guzzi-Leif

New member
Kjell, du missar en sak - att folk modifierar sina ögonstenar har bara att göra med att man vill sätta sin egen touch på den.

Det är precis samma sak som med stylade och modifierade bilar, för de flesta entusiaster är det mer än bara ett fordon, för att ta en sliten klyscha - det är en livsstil.

*SNIPP*

tionen blir nog inte direkt vad samverkansgruppen förväntar sig (att de med djup ånger förstår vad de ställt till med och kör som korgossar resten av sina dagar i sadeln).

/J

Det är inga problem att förstå önskemålet att sätta personlig prägel på sina prylar men du kan väl inte på allvar mena att man ska få göra det utanför regelboken? Bara liiiite olagligt? Hur tusan ska polisman eller besiktningsgubbe dra sina gränser då?
Keep it simple; den som inte har sin mc i lagligt skick måste förvänta sig att stå för det om det så handlar om en ynka centimeters marginal på blinkerserna!
När det gäller blinkers är det väldigt lätt - de ska ge omgivningen information och det är betydligt viktigare än utseendet. Avseende regplåt är det lika enkelt - den ska göra fordonet lätt identifierbart på stora avstånd; möjligen ett problem för bankrånare och get-aways...
 

SGM

Moderator
Det är inga problem att förstå önskemålet att sätta personlig prägel på sina prylar men du kan väl inte på allvar mena att man ska få göra det utanför regelboken? Bara liiiite olagligt? Hur tusan ska polisman eller besiktningsgubbe dra sina gränser då?
Keep it simple; den som inte har sin mc i lagligt skick måste förvänta sig att stå för det om det så handlar om en ynka centimeters marginal på blinkerserna!
När det gäller blinkers är det väldigt lätt - de ska ge omgivningen information och det är betydligt viktigare än utseendet. Avseende regplåt är det lika enkelt - den ska göra fordonet lätt identifierbart på stora avstånd; möjligen ett problem för bankrånare och get-aways...

Absolut, men jag har ändå förståelse för varför man pillar. :)
Det är inte bara ett fordon för väldigt många.

Något som jag är säker på att trafikgruppen vet, men det är verkligen att fiska i akvariet att stå utanför Barkarby, något som bara skapar friktion..

För att ta ett direkt exempel på något harmlöst, men säkerligen något som skulle leda till böter när måttbandet kommer fram.

CBR1000RR_w475.jpg


2008-YZF-R1-static-05_prv_tcm36-207634.jpg


Den nämnda konstruktionen som håller regplåten är ju något som verkligen saboterar linjespelet på dessa skapelser - och de skulle raskt förpassas om jag hade ägarbeviset på någon av dem, naturligtvis skulle jag se till att regplåten sitter där bak, och är lättläst, att blinkers sitter där etc...men allt skulle förmodligen hamna en decimeter eller två högre upp, och ställa till det.. :rolleyes:

/J
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Den nämnda konstruktionen som håller regplåten är ju något som verkligen saboterar linjespelet på dessa skapelser - och de skulle raskt förpassas om jag hade ägarbeviset på någon av dem, naturligtvis skulle jag se till att regplåten sitter där bak, och är lättläst, att blinkers sitter där etc...men allt skulle förmodligen hamna en decimeter eller två högre upp, och ställa till det.. :rolleyes:

/J

Så länge du uppfyller följande två krav så kan du göra vad som helst med skyllten:
1. Det skall finnas skyltbelysning som gör att den är läsbar även i mörker
2. Den skall vara läsbar rakt bakifrån från ett visst antal meter (ska ta reda på hur många).
 

SGM

Moderator
Så länge du uppfyller följande två krav så kan du göra vad som helst med skyllten:
1. Det skall finnas skyltbelysning som gör att den är läsbar även i mörker
2. Den skall vara läsbar rakt bakifrån från ett visst antal meter (ska ta reda på hur många).

Nja, jag är inte helt säker på det, jag vill minnas att den skall sitta på en viss höjd på cyklarna, därav den plastiga julgranen...
Jag vet att jag läst detta någonstans, men kan inte hitta tillbaka.

Men det spårade ur här...inte mitt syfte med att kasta mig in i diskussionen, sorry. :)

Vad jag är nyfiken på är om man är såpass naiv att man tror att de som buskör:

* Inte kör som svin alla andra dagar.

* Bryr sig öht att man fått köra av sig på Barkarby innan.

* Har ångerkänslor nu för att verksamheten är stoppad tillsvidare.

Denna kollektiva bestraffning tror jag bara kommer förvärra det hela, men så är jag cyniskt lagd, med väldigt litet hopp om mina medmänniskors intelligens i största allmänhet med. :)

/J
 
Last edited:

GuzziKungen

New member
Kjecop , kul att se att du försökt ,mindre kul att polisledningen
inte vill lyssna till sitt eget folk.
Något som verkar mer regel än undantag hos polisen :mad:
Jag kan bara tänka tillbaka till tiden då jag höll på med en del rejs för bilar :cool:
Då det ALLTID dök upp blinkande vänner , ända gången som det blev samförstånd var när en volvo och saabdroska ställde upp bredvid varandra
för att sedan köra ett rejs :)
Det är bättre att förebygga än att försöka hinna ikapp med att rensa bland rötägg , på så sätt påverkas även yngre kommande motorcyklister.
Det här känns lite som när man drog in på ungdomsgårdarna för att sedan klaga på att kriminaliteten ökar.
Dom knarkande ,brottsliga och övriga ungdomarna som redan stod utanför samhället fick ingen förändring , medans en hel del av dom som skötte sig innan började missköta sig.
Så fundera än en gång GuzziLeif (ett vackert nick då jag heter Leif :) )
Ha dé
 

KJECOP

New member
Kjell, du missar en sak - att folk modifierar sina ögonstenar har bara att göra med att man vill sätta sin egen touch på den.

Det är precis samma sak som med stylade och modifierade bilar, för de flesta entusiaster är det mer än bara ett fordon, för att ta en sliten klyscha - det är en livsstil.

Visst kan jag hålla med om att vissa saker, t.ex trenden att sätta regskyltar i hjulhusen är att gå väl långt, den blir ju tämligen svåravläst (men jag kan förstå det i ett rent estetiskt perspektiv, den här julgranen som alla moderna hojar utrustas med för att något ålbete bestämt sig att skylten skall sitta i en viss höjd, pga att många sporthojar har en rätt hög rumpa - se alla nya sporthojar - ser ju bara för jäkla eländigt ut).
Min 300:a kom även den med enorm plastkonstruktion hängandes från bakskärmen, där blinkers, skyltbelysning, reflex och skylt hängde - det är en landsvägsreggad raceenduro (som jag tävlar med, men även har inreggad pga att man måste färdas på allmän väg ibland med den, även under tävlingar) - den plastkonstruktionen skulle överleva i sisådär 15 sekunder i skogen. :D

Blinkers och skylt är numera förpassat till bakskärmen, där det garanterat är både fel vinkel och höjd på regplåten om någon petimeter skulle få för sig att ta fram måttbanden... :rolleyes:

Att stå utanför ett sådant här evenemang, där man förväntar sig att värstingarna busar av sig, och plocka in slantar till fikakassan är ju inte direkt att samla pluspoäng - det är ju direkt hål i huvudet, klart som korvspad att det bygger på fientligheten bland de som redan från början inte har mycket till övers för våra vänner i blått.

Som redan sagt, varför inte agera som vanliga människor och skapa relationer inne på området?


Sedan lär det ju inte vara någon nyhet att det alltid kommer finnas lättpåverkade människor - det är ju inget under att det alltid råkar vara lite fartkontroller runt rallycross, stcc, bilsports elmiamässa, etc - det är ju som att fiska i akvariet hemma. :D

Även om det är fel, så kommer det hända i alla fall - och de här lirarna som busat på allmän väg, hade nog busat i alla fall, street&stunt eller inte, och de tänker nog inte hela vägen heller, så reaktionen blir nog inte direkt vad samverkansgruppen förväntar sig (att de med djup ånger förstår vad de ställt till med och kör som korgossar resten av sina dagar i sadeln).

Nej jag tror inte att man samlar några pluspoäng genom att stå och ha kontroller utanför sådana här evenemang. Jag tror mera på att finnas inne på området och prata med folk och prata med de om deras hojar och vad som är fel osv. Man borde ta tillfället i akt att föra en dialog tycker jag. Och ändå så gör polisen som står utanför bara sitt jobb genom att kontrollera att fordonen uppfyller uppsatta krav och det kan man inte skälla på dem för. De flesta som har ett jobb sköter det och man måste göra det som chefen bestämmer. Men sedan så har jag fått höra att poliserna som varit där är mindre trevliga och det försvarar jag inte på något sätt.

/J
Ja det har du rätt i, men det finns ju då en risk med att göra ändringar på hojen. Och så har vi det där med helfordonsgodkända fordon som gäller fordon som registrerats efter den 17 juni 1999 där man inte får byta ut en skruv ens (lite överdrivet men så gott som är det så). Problemet är nog att många bygger om och ändrar för mycket. Men jag förstår hur du menar och kan jag hålla med dig om att allt som monteras på en hoj inte är snyggt.

Men det finns ju även regler, och ganska stränga sådana, för de som tävlar på bana och i olika sammanhang. Uppfyller man inte de satta reglerna och kraven så får man inte köra. Och det accepteras och man följer detta. Men så fort man hamnar på allmän väg och privata fordon så vill man inte att det ska vara så utan då ska det vara mera fritt att göra hur man vill.

Du har helt rätt i att det alltid kommer att finnas lättpåverkade människor. Och människor som aldrig kommer att följa några regler och busa på som vanligt och kanske värre och även inte kommer till ställen som Barkarby. Alla som kommer dit är väl inte alltid helt seriösa heller. Men det är lite synd att de som sköter sig och uppskattar detta evenemang straffas. Det blir lite som att fotbollssupportrar missköter sig inne i stan efter en match ute på Råsunda i Solna och då får supportrarnas lag inte spela tre matcher (ja okay det kanske är en konstig och inte helt korrekt liknelse men du förstår hur jag menar).



Så länge du uppfyller följande två krav så kan du göra vad som helst med skyllten:
1. Det skall finnas skyltbelysning som gör att den är läsbar även i mörker
2. Den skall vara läsbar rakt bakifrån från ett visst antal meter (ska ta reda på hur många).
Riktigt så enkelt är det inte... Och reglerna om placering gäller inom EU och inte bara i Sverige.

1. Reg skylten ska vara utlämnad av Vägverket för att räknas som en reg skylt
2. Den ska sitta bak
3. Det ska finnas en skyltlykta som belyser skylten under mörker
4. Registreringsskylten ska vara väl synlig och hållas i sådant skick att den lätt kan avläsas.
5. Under färd får last eller annat inte placeras så att skylten inte går att avläsa.
6. På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen (t.ex. så man får egentligen klistra fast en reflex på reg skylten)
7. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.
8. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.
9. Registreringsplåten får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt.
10. Registreringsplåten ska sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.
 

Tyrannosaurus

New member
Jag håller med i att polisen borde finnas med inne på Barkarby och prata med hojåkarna. Det skulle bryta en del is, många skulle kunna få svar på en del frågor, man lär känna varandra och kan öka förståelsen för varandra samt en hel del bra och vettiga åsikter kan nå polisen. Man kan helt enkelt få igång en dialog. Men jag kan tyvärr inte svara på varför polisen inte vill vara med där. Jag försökte finnas med men blev utslängd ur samverkansgruppen av vissa chefer inom polisen. Så numera är jag inte på något sätt inblandad i samverkansgruppen men tycker att det som de gör är bra.
På 70-80-talet fanns det två Bumsepoliser. Den ene kallades för "Löken" och var ÖK vad jag förstog, vad hans polare som han alltid jobbade ihop med hette kommer jag inte ihåg.
Men dom var respekterade fullt ut och kom ofta och fikade och snackade skit på McD och Kornhamntorg och åkte även tillsammans med oss på tjänstehojarna ibland. Att dom dessutom var roliga och inte brydde sig om petitesser gjorde inte saken sämre. Men om folk höll på att busköra för mycket kunde dom bli lite gramse, men det skulle rätt mycket till för att blocket skulle komma fram.

En historia var när "Löken" hade stoppat en hoj där nästan inte en skruv var laglig, inga blinkers, ingen bakskärm, böjd skylt, lät satan osv. Han suckade mest och sa "jag måste iaf skriva en ombesiktning på ljudet".

Men som sagt, grabbarna respekterade dom och tog det rätt lungt när dom var i närheten, poliserna var ju chysta och då skulle man vara chyst baka tyckte dom.
Men såna skulle det nog behövas fler av.

Att stå utanför ett sådant här evenemang, där man förväntar sig att värstingarna busar av sig, och plocka in slantar till fikakassan är ju inte direkt att samla pluspoäng - det är ju direkt hål i huvudet, klart som korvspad att det bygger på fientligheten bland de som redan från början inte har mycket till övers för våra vänner i blått.
Det där är ju en känd grej, har man fått böter för en skitgrej så vill man ju "straffa" sen så man åtminstone "får valuta för pengarna".

Sen vad det gäller skyltplacering så finns det en rätt intressant sak. Den ska vara väl synlig, ren, belyst osv. Men det finns ingen regel om att den måste sitta längst bak på fordonet. Följaktligen bör det i princip vara ok att som vissa montera den under bakskärmen så länge den i övrigt uppfyller kriterierna.
En liten skyltlampa när nog lätt att sätta dit och är skärmen bara tillräcklig hög så syns den väl. Har man dessutom en innerskärm (hugger) så blir den inte heller speciellt skitig i regn.

Vad skulle du säga om det, Kjelle?
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Egentligen handlar det väl inte om att bestraffa eller ej. Polisen/vv vill inte vara inblandade i verksamheter som kan ge dessa dåligt rykte.

Oavsett vad tankarna var före beslutet så förstår jag om dom drar sig ur då deltagare buskör dit och tillbaka. Det stod i pressmeddelandet som jag förstod det att det var samma hojar som deltog.
 

Bo Westermark

New member
Så sent som häromdagen skrev en av "motståndarna" till SMCs medverkan i Samverkansgruppens Stunt- och Streetkvällar på Barkarby i väldigt positiva ordalag om sin upplevelse från det senaste tillfället.

Lime,
Det är väl jag som VAR motståndare?
Jag läser alla inlägg, för att försöka förstå beslutet att ställa in!
För och emot. Min egen upplevelse av EN dag på Barkarby.

Min egen slutsats, känsla, jag kalla det vad Du vill:
Detta känns som en KOLLEKTIV BESTRAFFNING!!!!
 

Guzzi-Leif

New member
Många motorcyklister tycker tydligen det är OK att själva bestämma vilka regler de ska följa. Bara bryta mot lagen liiiite...

I så fall måste man väl också respektera folk som vill stjäla liiiite, fuska bort liiiite skatt, slå sin fru liiiiiite granna och så vidare.

Eller är det bara motorcyklister som själva har rätt att besluta vilka regler som är vettiga och behöver följas?

Personligen tycker jag att helfordonsgrejen är suverän (om den tillämpas). Sätter press på mc-tillverkarna att göra rätt redan i fabriken eftersom det praktiskt taget är kört sedan.

Köp alltså inte halvfabrikat och visa dessutom lite stake som demokrater - den som inte gillar lagen får försöka ändra den och till dess det är fixat gäller den gamla.
 

OH-

Member
..................
Personligen tycker jag att helfordonsgrejen är suverän (om den tillämpas). Sätter press på mc-tillverkarna att göra rätt redan i fabriken eftersom det praktiskt taget är kört sedan.

Köp alltså inte halvfabrikat ..................

Jo, skitbra. En enduro för anorektiker, en nakenhoj för dvärgar, en tourer för rika som semestrar med kontokort och tandborste osv osv. Och sen får man inte byta fjädrar, styre, vindruta, packutrustning. Bara att lämna tillbaka hojen och hoppas att nån annan fabrikant gör en som passar mig lite bättre.

Jag är väldigt tacksam att inte bara jag själv utan även SBP besiktamän bryter liiite mot bestämmelserna angående helfordonsgodkända motorcyklar.
 

P-O Noren

New member
Jo, skitbra. En enduro för anorektiker, en nakenhoj för dvärgar, en tourer för rika som semestrar med kontokort och tandborste osv osv. Och sen får man inte byta fjädrar, styre, vindruta, packutrustning. Bara att lämna tillbaka hojen och hoppas att nån annan fabrikant gör en som passar mig lite bättre.

Jag är väldigt tacksam att inte bara jag själv utan även SBP besiktamän bryter liiite mot bestämmelserna angående helfordonsgodkända motorcyklar.

Nu tror jag snarare att det är miniblinkers som ingen kan se eller miniregskyltar monterade inuti hjulhuset i 75 graders vinkel som polisen intresserar sig mest för. Även blankslitna däck där kordan ligger blottad kan jag förstå om det blir en lapp på. Om jag vore polis och jag visste att hojen jag står och tittar på har kört ifrån polisen förut så skulle jag kolla väldigt noga om den följde alla regler.
 

Guzzi-Leif

New member
Jo, skitbra. En enduro för anorektiker, en nakenhoj för dvärgar, en tourer för rika som semestrar med kontokort och tandborste osv osv. Och sen får man inte byta fjädrar, styre, vindruta, packutrustning. Bara att lämna tillbaka hojen och hoppas att nån annan fabrikant gör en som passar mig lite bättre.

Jag är väldigt tacksam att inte bara jag själv utan även SBP besiktamän bryter liiite mot bestämmelserna angående helfordonsgodkända motorcyklar.

Håller med dig om saker som gäller körställning samt eftermontering av packutrustning; där finns utvecklingsmöjligheter. Svårigheter finns också om man är hänvisad till originalprylar som fjädringskomponenter.
Fast det goda överväger! Om vi mc-åkare slutar betala för halvfabrikat...

Ber trådskaparen om ursäkt att jag hamnade utanför ämnet en smula.
 
Top