Anpassad stegutbildning för Customförare?

powerglide

New member
Varför kör inte så många Customförare storbana/knix?
För att bli seriös en sekund så förstår jag inte varför det är så. Det finns en herrans massa fler slädar där ute än sporthojar,
Man kör bara en gång. Sedan inser man hur värdelös ens kromhoj är på att svänga också går man hem och gråter en skvätt och glömmer hela skiten med kurvteknik.

Nej men seriöst.
Lite besviken blev jag allt när jag körde med min Drag Star på en Knix. Och då går den ändå att luta en hel del jämfört med andra slädar.

Nu har jag lagt den på försäljning men det är mest för att jag inte har råd att ha två hojar.

Som motorcykel är många Custom ett helt hopplöst koncept:
o Pinnar, plattor och system går i tidigt
o Svårt att klämma runt tanken för att undvika påverka styrning
o Svaga frambromsar som ofta bara har en bromsskiva
o För lätt framdel vilket gör att framdäck släpper lättare vid inbromsning och kurvor
o Skålad sadel vilket förhindrar kroppsförflyttning i sidled
o Bakåtlutad sittställning med sträckta armar vilket försvårar ren motstyrning
o Brett styre som förhindrar hur långt man kan luta utåt med överkroppen
o Låg tyngdpunkt som minskar effekten av tyngdförflyttning av kroppen

Vill vi locka dem till utbildning måste det till ett annat upplägg som de kan utvecklas inom.

All teori fungerar men tekniken för sväng måste anpassas.
Själv har jag, förutom överkroppslut, börjat med "motstamp" för att kunna hålla min Custom mer upprätt genom en kurva.
Det pratar man bara väldigt lite om under delen "Position på hojen" men kan göra underverk för en sväng med Custom.

Då undrar jag ju vad mer för tekniker som måste komma tidigare/lyftas fram i en stegutbildning för att ge bra behållning åt customförare?

Kanske ska man lära sig att köra med snedställd sladd ala Rossi ;)
 
Last edited:

powerglide

New member
Är det inte just därför så oändligt mkt viktigare att man kan hantera det man har? Blick osv är ju same same oavsett om man åker D16RR eller kick-bike!

Men visst.. Ett upplägg anpassat för custom hade varit kul, problemet är väl att väldigt få intresserade instruktörsmaterial, och duktiga förare själva åker custom, med följden att ingen riktigt vet vad som är "bäst" (minst sämst) på en sån.
Hmm, någonstans måste man ju börja.
Kanske det vore läge att leta efter ngn som kan Custom asbra och börja skissa på ett anpassat upplägg?
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Första året jag kom med min R1:a på knixarna blev jag duktigt stekt av en customförare. Kommer inte ihåg om det var senare samma säsong eller först säsongen efter jag fick upp tempot och kunde hänga med/passera den farbrorn...

Vill nog säga att det där med spårval, gaskontroll, blick och sittställning fungerar riktigt bra och ger märkbart resultat fortare på en custom än på en sporthoj där man kan köra jävligt illa men ändå rätt fort innan fotpinnarna börjar skrapa i.
 

powerglide

New member
Då kanske jag är överjävlig på min Custom som skrapar i varje kurva :tungan ;)

Vad jag menar är kanske just samma som du säger.
Att man peakar mycket tidigare i utvecklingen med en Custom.
Man känner inget behov av att komma tillbaka?

Jag började inte köra stegutbildningen på en Custom så jag har ingen erfarenhet av att gå från nivå noll på en sådan.

Däremot vet jag att jag svor duktigt första gången jag drog ut med den på Knix efter att ha gått Steg 4 några ggr med min Sporttouring.

Ingen tank att klämma om med knäna, styre som är för brett för att kunna luta ut kroppen hela vägen etc.

Jag gillar att köra min Custom. Men jag gillar inte att den begränsar mig.
Det som normalt ska ge min körning extra udd fungerar inte så bra som jag är van vid.
Vad är de sista trixen på en Custom?
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Vad jag menar är kanske just samma som du säger.
Att man peakar mycket tidigare i utvecklingen med en Custom.
Man känner inget behov av att komma tillbaka?

...

Den här meningen förstår jag inte riktigt. Vad är skillnaden med att träna blick, gaskontroll, sittställning och broms om du sitter på en sporthoj eller en custom? Sitter blicken så sitter den oavsett om det är en custom, motard, standard eller en sporthoj.

Det jag tror du menar är att du når hojens högsta kurvhastighet tidigare med en custom än med en sporthoj, vilket är naturligt eftersom de är byggda för två olika typer av körning. Själva momenten i körningen är däremot desamma.

Jag ser det som en större utmaning att hitta det där lilla extra på en customhoj än på en sporthoj. En av de bidragande orsakerna är att det, tyvärr, inte finns så många instruktörer som kör just custom. Det gör i sin tur att det inte finns lika mycket kunskap i att köra custom inom instruktörskåren... och så har vi ett Moment 22.

Det du lyfter fram är en väldigt viktig fråga. Vi "ignorerar" en stor del av hojåkarna just för att vi saknar kunskap i hur de kör och hur vi ska göra. Det måste vi göra något åt.
 

Peter1980

New member
Om jag, som icke-customförare, drar till med en gissning så är det att man som customförare kanske inte kör lika "aktivt", och farten inte är lika viktig som för andra hojåkare.. och pg a detta så känner man sig nöjd med den "teknik" eller iaf körvana som man fått genom ett par års åkning.. Dv s, man ser ingen vits med att slänga ut 1600:- för att snurra runt på en racingbana.

Jag skulle tro att det är lättare att nå dessa om man arrangerar någon sorts "aktivitet". Med lite mer inriktning på det sociala än andra kurser.

T ex en "custom-dag".. man kör ett par pass på någon gokartbana med instruktörer. Sen rullar man gemensamt iväg på nån/några timmars skön touring.. för att till sist landa någonstans där man kanske grillar och snackar skit..

Jag kanske är fördomsfull.. men ja, det är känslan jag får av de jag känner som kör glidare..
 

powerglide

New member
Den här meningen förstår jag inte riktigt. Vad är skillnaden med att träna blick, gaskontroll, sittställning och broms om du sitter på en sporthoj eller en custom?
Peakar tekniskt.
Principerna är givetvis samma.

Men du kan inte lära ut till en customförare att hans underarm ska ligga på tanken när han hänger ut.
1. Man når inte tanken när man håller i styret (det gör man inte med många andra hojar heller)
2. Det går inte att glida i sadeln för den är ofta skålformad

En hel del teknik som lärs ut för sporthojar gällande sittställning går inte att applicera på en Custom.
Men det kanske finns finlir som sällan tas upp som kan göra en enorm skillnad på en Custom istället?
 
Last edited:

powerglide

New member
Jag skulle tro att det är lättare att nå dessa om man arrangerar någon sorts "aktivitet". Med lite mer inriktning på det sociala än andra kurser.

T ex en "custom-dag".. man kör ett par pass på någon gokartbana med instruktörer. Sen rullar man gemensamt iväg på nån/några timmars skön touring.. för att till sist landa någonstans där man kanske grillar och snackar skit..
Me like :)
Det är ju tokmånga Customs ute på alla dessa Rallyn.

Vore smart att samarbeta med ngt av dessa och först lägga en 2-3 timmar utbildning och sedan lite mysig praktik med tipsrunda som alla gamlingar verkar gilla (sarkasm om tipsrundor, jag vet).

Vid målgång och sista fika kanske man kunde få någon tillverkare att ordna provkörningar av ngn ny häftig customhoj.

Enda problemet är att det är så förbenat många på ett Rally så bara några få per Rally skulle få möjlighet till bankörningen.
Fast exklusivitet skapar ju begär :)
 

Peter1980

New member
Vore smart att samarbeta med ngt av dessa och först lägga en 2-3 timmar utbildning och sedan lite mysig praktik med tipsrunda som alla gamlingar verkar gilla (sarkasm om tipsrundor, jag vet).

Ja exakt.. tänkte lite på att förena nytta med nöje..
Tror man måste se att alla kör hoj av olika anledningar.

Jag personligen skulle kunna sticka iväg på en bandag helt själv enbart för körningens skull (även om man givetvis alltid träffar massor med bra folk där), men iaf med körningen som det primära.

Men samtidigt så inser jag att andra kanske känner att det där med att "träffa folk" och fika är den stora grejen med hojturen. Och då kanske inte en hel dags kurs är något som lockar.

Så en lite mindre kursdel, tillsammans med någon social aktivitet, så får deltagarna förmodligen med sig nånting från kursdelen också tror jag kan funka.
 

powerglide

New member
samtidigt så inser jag att andra kanske känner att det där med att "träffa folk" och fika är den stora grejen med hojturen. Och då kanske inte en hel dags kurs är något som lockar.
Helt ofattbart, jag vet. ;)

Ska kolla om jag kan väcka ngt intresse i SMC Skåne nästa gång jag springer på ngn boss här :)
 

Hansi

Skrivit för mycket
Peakar tekniskt.
Principerna är givetvis samma.

Men du kan inte lära ut till en customförare att hans underarm ska ligga på tanken när han hänger ut.
1. Man når inte tanken när man håller i styret (det gör man inte med många andra hojar heller)
2. Det går inte att glida i sadeln för den är ofta skålformad

En hel del teknik som lärs ut för sporthojar gällande sittställning går inte att applicera på en Custom.
Men det kanske finns finlir som sällan tas upp som kan göra en enorm skillnad på en Custom istället?

1: Man kan lära ut att man kommer långt med att bara flytta ut överkroppen så mycket som det fungerar på den hojen för den föraren. Vips så slutar fotpinnarna skrapa trots att man till och med kunnat öka hastigheten lite.

2: Finns ingen anledning att göra något som inte fungerar...

Så du har rätt, man skall inte lära sig köra sporthoj på en custom.

Men fysikens lagar gäller fortfarande.

Och då en custom börjar skrapa vid relativt moderata nerlägg är det så tacksamt när man fått en deltagare att förstå att man får bättre markfrigång när man accellererar.

Att man kan luta överkroppen åt rätt håll för att inte luta hojen onödigt mycket. Att man kan välja ett spår som rätar ut kurvan.

Så för en intresserad customförare finns det mycket att hämta på en kurs.

Men är man mer intresserad av att käka glass och dåna med öppna rör på raksträckor än att lära sig hantera hojen så är man kanske nöjd ändå.

Omedveten inkompetens kallas det för i någon bok jag läst.

Man vet inte att man inte vet och är därför oberörd.

Efter en dag på bana kanske man blivit medvetet inkompetent istället.

Då brukar man vara frustrerad.

Man vet att man inte vet och vill därför lära sig mer.

En mycket bra sinnesstämning tycker jag.

Sedan nöter man på, man lär sig sitta, titta och gasa genom kurvorna, och tänker mycket på vad man sysslar med. Medvetet kompetent.

Sedan en vacker dag så rullar man bara på utan att behöva tänka på något utan bara njuter. Omedvetet kompetent.

Sedan kommer man på något nytt man inte kan som man inte visste att man inte kunde innan...så börjar allt om igen...
 

lime

Skriver inte
Peakar tekniskt.
Principerna är givetvis samma.

Men du kan inte lära ut till en customförare att hans underarm ska ligga på tanken när han hänger ut.
1. Man når inte tanken när man håller i styret (det gör man inte med många andra hojar heller)
2. Det går inte att glida i sadeln för den är ofta skålformad

En hel del teknik som lärs ut för sporthojar gällande sittställning går inte att applicera på en Custom.
Men det kanske finns finlir som sällan tas upp som kan göra en enorm skillnad på en Custom istället?

Det är exakt det jag menar. Vi instruktörer, undertecknad inräknad, är rent generellt för dåliga på att köra olika hojtyper. Själv har jag bytt hoj idag och mycket av det jag kan måste jag lära om.

Men det grundläggande, Sitta-Titt-Gasa är fortfarande samma moment. Det gäller bara att hitta rätt sätt att lära ut det till customåkare. Frågan är bara hur.
 

lime

Skriver inte
Jag hade en fundering på "Låna en instruktör en timme". Ställ ett gäng instruktörer i ett SMC-tält på t.ex. Rosenhill eller någon annanstans där många hojåkare samlas. Sedan får den som vill låna en instruktör i upp till en timme och så åker man iväg ut på bra småvägar och pratar om hur man kör och får små tips.

Kan det funka på Customåkare?
 

Mirre

New member
Jag hade en fundering på "Låna en instruktör en timme". Ställ ett gäng instruktörer i ett SMC-tält på t.ex. Rosenhill eller någon annanstans där många hojåkare samlas. Sedan får den som vill låna en instruktör i upp till en timme och så åker man iväg ut på bra småvägar och pratar om hur man kör och får små tips.

Kan det funka på Customåkare?

"Rent-a-rider" ;)
Vilken kul idé, oavsett hojtyp! Körning i verkligheten skiljer sig ju (för de allra flesta med sunt förnuft...) en hel del från allt det idealiska på bana. Jag skulle gladeligen betala för coachning på nån av favvo-vägarna (vilket faktiskt inte inkluderar Bulten).
 

powerglide

New member
Mycket intressanta tankar som dyker upp här :tummenupp

Angående utbildning i det fria så är det dock lite praktiska problem som medtrafikanter och hastighetsbegränsningar som måste beaktas. Men med rätt vägsträckning och tips på rätt nivå så kan det fungera utan att det behöver gå för fort eller bli konstigt.

Det lär kräva väldigt hårda förhållningar för instruktörerna kan jag gissa.
 

lime

Skriver inte
Mycket intressanta tankar som dyker upp här :tummenupp

Angående utbildning i det fria så är det dock lite praktiska problem som medtrafikanter och hastighetsbegränsningar som måste beaktas. Men med rätt vägsträckning och tips på rätt nivå så kan det fungera utan att det behöver gå för fort eller bli konstigt.

Det lär kräva väldigt hårda förhållningar för instruktörerna kan jag gissa.

Jag tror inte att det skulle vara några större problem. Det är ju ändå där över 99% av all mc-tid förläggs.

Det vi pratar om är INTE att kunna köra så fort som det går. Det är avsevärt mer basala saker som att sitta rätt, titta rätt, gasa rätt när vi pratar om den grupp av hojåkare som det här skulle rikta sig till.
 

Carnivore

New member
Rent-a-rider verkar ju skitskoj. :)
Och det första man gör innan man åker iväg är att prata lite kring det man kommer kolla på, dvs sitta-titta-gasa. Dessa saker kan man se och instruera på vilken väg som helst som svänger lite utan att det för den skulle behöver gå över hastighetsbegränsningen.

Själv brukar jag roa mig med att kolla just sånt på den/de framför mig när jag hamnar med andra hojåkare... däremot säger jag inget om körningen såklart men kan ibland smyga in lite reklam för våra kurser. :)
 

Carnivore

New member
Och nu kanske vi börjar närma oss en diskussion som kanske bäst tas i instruktörsdelen av forumet. ;)
 
Top