Precis!
Dom inte bara kan, utan till och med SKALL göra det - basera premie på risk, och skadeutfall.
Försäkringsbolag är duktiga på sådant - det är typ det dom lever på!
Så varför sker det ingen halvering av premien?
Det kanske inte räcker att Tingvall säger att det är så...?
En undersökning kanske inte är nog för att revidera premiesystemet?
Man kanske rent av vill se det hända innan man börjar ge bort pengar gratis...?
Men först skall vi reda ut en annan sak - nu när Bubbas fortsätter att ducka:
Om ni tar det här som en intäkt på att jag tror man kan träna det autonoma nervsystemet:
så kan jag avslöja en hemlis bara för er: det var ett skämt!
Jag gör så ibland när jag till och med själv tröttnar på all min text; spränger in ett litet skämt för att hålla er och mig själv vaken.
Jag skall sluta med det, jag ser att det finns andra som är så mycket roligare än jag själv...
Jag tror inte på allvar att man kan "städa upp i nervbanorna", och om tror att
det är en efterkonstruktion så kan ni börja leta efter "sidvärtsglanden". Jag skulle börja i trakten av binjuren - leta efter en bi-binjure så får vi se vad ni hittar...
Däremot tror jag på att övning ger färdighet! Jag tror att människan kan bli bättre på i stort sätt allt det han eller hon sätter sig i sinnet att lära sig.
Om det är tillräckligt viktigt för en - som typ att överleva eller så...
No shit, Sherlock?
Jag vet att jag retar gallfeber på folk just nu, och jag måste tyvärr fortsätta med det för att tränga genom dimmorna i era skallar.
Problemet med er som just nu diskuterar trafiksäkerhet i denna tråden är att alltför många av er vet för lite kring vad ni pratar om!
Har jag er uppmärksamhet nu...?
Så bra för dig!
Undersökning efter undersökning, från olika hörn av världen visar att nettonyttan av ABS-bromsar på bil är nere på noll!
NTF gissar 10%
http://www.ntf.se/konsument/bilar/skyddssystem/default.asp?RecID=25926 utan att berätta vad dom baserar det på,
men refererar på annan plats till svenska, tyska och amerikanska undersökningar som säger att trafiksäkerhetsvärdet av ABS på bil är lika med 0.
http://www.ntf.se/konsument/fraga1134.asp?katid=8
NTFs nättidning hjälper dessutom omedvetet till att sänka ABS ytterligare:
http://www.ntf.se/Tidning/default.asp?display=print&RecID=22324 NTF Nättidning
"Hjälper oss att bromsa på ett säkrare sätt" Ha!
Om man "glömmer av" att ursprunget till systemet var att ge föraren en möjlighet att styra sig ur situationer under bibehållen bromsning så är det inte så underligt att det går åt helvete med ABS...
På whiplashinfo.se
http://www.whiplashinfo.se/news-old/News_item.asp?NewsID=41
går Vägverket nästan i spinn när dom skall hissa ESP som nu skall bli det som ABS aldrig blev:
Att ABS på bil
inte bidrar till ökad trafiksäkerhet är en snart 10 år gammal sanning. Ändå kommuniceras den inte!
Ändå tror ni - som borde veta bättre, och dom flesta andra med er att ABS i bilar är en säkerhetsfaktor! Dream on!
Det enda vi har åstadkommit under 25 års ABS-användande är att vi minskat förståelsen för sammanhang och vilka krafter vi sätter i rörelse.
Tänk er att vi skulle plocka bort ABS-funktionen på alla bilar over-night: kan ni se resultatet framför er? Kan ni se tidningsrubrikerna?
Folk skulle dö som flugor - inte för att ABS är ett säkerhetshöjande system, utan för att vi vant oss vid att inte längre ta exekutivt ansvar för vår framfärd.
Det skulle ta lååång tid att komma tillbaka till den sunda körskicklighet vi hade 1985, med respekt för naturlagarna, medtrafikanter och oss själva.
ABS gör oss till - om inte sämre bilförare så åtminstone till bilförare med sämre förståelse för vår roll i trafiken.
Detta delvis tack vare obefintlig eller rent av felaktig information kring hjälpsystemen som byggs upp kring oss.
Om ni ivrar efter ABS på era motorcyklar under vanföreställningen att ABS på bilar minskar olyckor så är det hög tid att tänka om!
Men, säger Tingvall - "ABS på motorcyklar skall inte jämföras med ABS på bilar" (För att det inte hjälper...?)
"ABS på motorcyklar skall jämföras med ESP på bilar!" (För att där kan man fortfarande spåra en kvardröjande nettoeffekt...?)
Få se nu - hur ser det logiska resonemanget ut där...?
Well well - med lite ytterligare sensorer och vinkelindikatorer
kommer ABS på MC att närma sig ESP på bil - försök pågår redan inom MotoGP: för att sänka varvtider ytterligare...
Är det snabbare hojar vi saknar på Bulten för att säkerheten skall kunna höjas?
Skall vi fortsätta diskutera trafiksäkerhet och hjälpsystem så är det bra om ni åtminstone har baskunskaper.
Läs VTIs rapport 647 som är utgiven 2009
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415 VTI 647_tekniska stödsystem.pdf
eller läs åtminstone referatet så får vi se om ni lika blint som tidigare är beredda att hänga upp ryggskyddet på ABS-spiken... (OBS: Metafor - skall ej tolkas bokstavligt)
Notera gärna att 35% av dem som saknar ESP på sina bilar
tror att dom har det, och är beredda att skära i sina marginaler tack vare ett "hjälpsystem" dom inte förfogar över...
Kanske är det detta försäkringsbolagen har på känn när dom inte ger er en 50%ig kick-back på er premie, folks...?
Hampe