ABS som skäl till premiereducering?

Hampe

Skriver massor!
...och ABS lär vara här för att stanna.
ABS ÄR här för att stanna, det är inte tu tal om det: starka krafter vill att vi skall ha ABS på våra motorcyklar.
Varför? Tillverkarna, med BMW i spetsen ser det som ett sätt att kunna nå nya kundgrupper - folk som tycker det verkar lite läskigt att ha det fulla ansvaret för sin egen framfart.

Trafiksäkerhetsfolket måste ha "system" att förlita sig på, och för att EDIT: "föra fram" dokumentation för hur bra ABS är så beställer man(?) en utredning från ett företag man arbetat tillsammans med tidigare, betalar(!) för utredningen som går ut på att man bläddar i gamla polisrapporter(!!) och därefter slår fast att hälften av alla MC-olyckor kan undvikas med ett sådant "system". Japp - jag blir änna litta aggrussiv på sådant!

Speciellt när den ena inblandade parten påstås vilja förbjuda motorcyklar, men på ett sätt så vi inte märker det - och så sent som förra veckan hävdade i direktsänd radio att antisladdsystem på bilar är så bra att dom ersätter behovet av dubbdäck! :eek:

Till Hampe ,väx upp jag är väl förtrogen med vad ABS är och hur det kan vara besvärligt vid aktiv körning på grusväg,har kört både med och utan i många mil,dessutom i mycket höga farter ,och precis som våran Dakar förare Berglund så håller jag med I VISSA SITUATIONER STÄLLER DEN TILL DET,men då är det bus åka.
Men - om man som SMC och andra skall kunna ställa sig bakom ett "system" och reservationslöst förorda detta, då skall det väl vara skottsäkert också...?

Alltså verkligen skapa nettosäkerhet åt alla, alltid...?
Om man rekommenderar ett sådant system, trots att det som du själv säger "I VISSA SITUATIONER STÄLLER TILL DET" så kommer vi till pudelns kärna:

Skall man offra vissa kategorier hojåkare för att rädda andra som kör så fantasilöst och med så små marginaler att dom faktiskt kan ha nytta av systemet...?

...eller skall man gå ut och stöka till det enkla budskapet att ABS alltid är bra med sanningen att det faktiskt inte är bra för alla, alltid.
Att det med ABS faktiskt ställs ändå större krav på föraren för att kunna dra nytta av fördelarna utan att behöva drabbas av nackdelarna med systemet...?
Lite tungt att kommunicera, åtminstone om man levt i det blå och trott att ett "system" är det som skall kunna bredspacklas över alla hojåkare med 50%-ig olycksreduktion som ögonblickligt resultat.

Tro mig, jag är inte emot ABS-bromsar på motorcyklar!
Det som får mig att gå i spinn är sättet man vill försöka tvinga igenom det på, och den blinda tilltron till att olika sorts "system" skall kunna rädda oss från oss själva.

Tiden kommer sannerligen att ge svar, "990 Adventure", och faktiskt skadeutfall är det enda sanna underlaget.
Tråden handlade om eventuell premiereduktion för ABS-hojar, och jag säger att det finns för många parametrar i ABS-träsket för att det skall vara möjligt att genomföra.

På just din hoj är den (urkopplingsbara) ABSen möjligen en tillgång för den som kör fantasilöst i stadstrafik, men samtidigt en risk för den som kör aktivt på grus. Hur skulle en sådan premiereduktion utformas...?



Hampe
 
Last edited:

990 Adventure

New member
Men då är det busåka !!!

ABS ÄR här för att stanna, det är inte tu tal om det: starka krafter vill att vi skall ha ABS på våra motorcyklar.
Varför? Tillverkarna, med BMW i spetsen ser det som ett sätt att kunna nå nya kundgrupper - folk som tycker det verkar lite läskigt att ha det fulla ansvaret för sin egen framfart.

Trafiksäkerhetsfolket måste ha "system" att förlita sig på, och för att EDIT: "föra fram" dokumentation för hur bra ABS är så beställer man(?) en utredning från ett företag man arbetat tillsammans med tidigare, betalar(!) för utredningen som går ut på att man bläddar i gamla polisrapporter(!!) och därefter slår fast att hälften av alla MC-olyckor kan undvikas med ett sådant "system". Japp - jag blir änna litta aggrussiv på sådant!

Speciellt när den ena inblandade parten påstås vilja förbjuda motorcyklar, men på ett sätt så vi inte märker det - och så sent som förra veckan hävdade i direktsänd radio att antisladdsystem på bilar är så bra att dom ersätter behovet av dubbdäck! :eek:


Men - om man som SMC och andra skall kunna ställa sig bakom ett "system" och reservationslöst förorda detta, då skall det väl vara skottsäkert också...?

Alltså verkligen skapa nettosäkerhet åt alla, alltid...?
Om man rekommenderar ett sådant system, trots att det som du själv säger "I VISSA SITUATIONER STÄLLER TILL DET" så kommer vi till pudelns kärna:

Skall man offra vissa kategorier hojåkare för att rädda andra som kör så fantasilöst och med så små marginaler att dom faktiskt kan ha nytta av systemet...?

...eller skall man gå ut och stöka till det enkla budskapet att ABS alltid är bra med sanningen att det faktiskt inte är bra för alla, alltid.
Att det med ABS faktiskt ställs ändå större krav på föraren för att kunna dra nytta av fördelarna utan att behöva drabbas av nackdelarna med systemet...?
Lite tungt att kommunicera, åtminstone om man levt i det blå och trott att ett "system" är det som skall kunna bredspacklas över alla hojåkare med 50%-ig olycksreduktion som ögonblickligt resultat.

Tro mig, jag är inte emot ABS-bromsar på motorcyklar!
Det som får mig att gå i spinn är sättet man vill försöka tvinga igenom det på, och den blinda tilltron till att olika sorts "system" skall kunna rädda oss från oss själva.

Tiden kommer sannerligen att ge svar, "990 Adventure", och faktiskt skadeutfall är det enda sanna underlaget.
Tråden handlade om eventuell premiereduktion för ABS-hojar, och jag säger att det finns för många parametrar i ABS-träsket för att det skall vara möjligt att genomföra.

På just din hoj är den (urkopplingsbara) ABSen möjligen en tillgång för den som kör fantasilöst i stadstrafik, men samtidigt en risk för den som kör aktivt på grus. Hur skulle en sådan premiereduktion utformas...?



Hampe

Du väljer att citera mej men utelämnar att det gällde en specifik situation som jag själv väljer att köra utan ABS,men säg mej hur tror du dom flesta av oss mc förare reagerar under en vanlig med laglig hastighet mc tur och det plötsligt händer något som gör att vi måste bromsa för allt vad vi är värda....kanske är det just då vi behöver ABS,åtminstånde är det därför jag väljer att betala för ett system som höjer säkerheten i ett läge där jag inte själv har kontroll,när jag kör på grusvägar som är på militärt övningsområde o sladdar o gasar så är det situationer som systemet skulle begränsa ,därav urkopplingsbart på min 990,men på trajan är det i jämt för det är inte en sådan maskin.
Hoppas du fortsatt klarar dej utan ABS och att jag eller någon annan som har det betalat för något vi alldrig egentligen behöver,men trots allt valt för att vi inte helt litar på oss eller andra.
Föresten vad har du för hjälm och varför !!! den behövs ju inte om allt går som det var tänkt.

Med detta är debatten över för min del. ha det gött o njut av mc åkat.
 

mc-ist

New member
Abs ?

Skall bli intressant att följa utvecklingen, när fler och fler får sin utbildning på ABS och sedan ger sig ut på den begagnade marknaden där ABS är ganska ovanligt och kanske priset styr inköpet, kanske lite lite information om när ABS infördes på respektive modell voro på sin plats.:confused:
 

Avarage

New member
ABS ÄR här för att stanna, det är inte tu tal om det: starka krafter vill att vi skall ha ABS på våra motorcyklar.
Varför? Tillverkarna, med BMW i spetsen ser det som ett sätt att kunna nå nya kundgrupper - folk som tycker det verkar lite läskigt att ha det fulla ansvaret för sin egen framfart.

Trafiksäkerhetsfolket måste ha "system" att förlita sig på, och för att EDIT: "föra fram" dokumentation för hur bra ABS är så beställer man(?) en utredning från ett företag man arbetat tillsammans med tidigare, betalar(!) för utredningen som går ut på att man bläddar i gamla polisrapporter(!!) och därefter slår fast att hälften av alla MC-olyckor kan undvikas med ett sådant "system". Japp - jag blir änna litta aggrussiv på sådant!

Speciellt när den ena inblandade parten påstås vilja förbjuda motorcyklar, men på ett sätt så vi inte märker det - och så sent som förra veckan hävdade i direktsänd radio att antisladdsystem på bilar är så bra att dom ersätter behovet av dubbdäck! :eek:


Men - om man som SMC och andra skall kunna ställa sig bakom ett "system" och reservationslöst förorda detta, då skall det väl vara skottsäkert också...?

Alltså verkligen skapa nettosäkerhet åt alla, alltid...?
Om man rekommenderar ett sådant system, trots att det som du själv säger "I VISSA SITUATIONER STÄLLER TILL DET" så kommer vi till pudelns kärna:

Skall man offra vissa kategorier hojåkare för att rädda andra som kör så fantasilöst och med så små marginaler att dom faktiskt kan ha nytta av systemet...?

...eller skall man gå ut och stöka till det enkla budskapet att ABS alltid är bra med sanningen att det faktiskt inte är bra för alla, alltid.
Att det med ABS faktiskt ställs ändå större krav på föraren för att kunna dra nytta av fördelarna utan att behöva drabbas av nackdelarna med systemet...?
Lite tungt att kommunicera, åtminstone om man levt i det blå och trott att ett "system" är det som skall kunna bredspacklas över alla hojåkare med 50%-ig olycksreduktion som ögonblickligt resultat.

Tro mig, jag är inte emot ABS-bromsar på motorcyklar!
Det som får mig att gå i spinn är sättet man vill försöka tvinga igenom det på, och den blinda tilltron till att olika sorts "system" skall kunna rädda oss från oss själva.

Tiden kommer sannerligen att ge svar, "990 Adventure", och faktiskt skadeutfall är det enda sanna underlaget.
Tråden handlade om eventuell premiereduktion för ABS-hojar, och jag säger att det finns för många parametrar i ABS-träsket för att det skall vara möjligt att genomföra.

På just din hoj är den (urkopplingsbara) ABSen möjligen en tillgång för den som kör fantasilöst i stadstrafik, men samtidigt en risk för den som kör aktivt på grus. Hur skulle en sådan premiereduktion utformas...?



Hampe

Finns inga system som är felfria, sorry. Med det resonemanget hade vi inte haft många funktioner på varken dagens hojar eller bilar. Inte ens dagens bromssystem är felfria speciellt inte ett så öppet system som med skivbroms MEN det är tillräckligt bra och gör sitt jobb större delen av tiden så även med ABS.

Allt snack om att företag/myndigheter/organisationer driver frågan med ABS i eget vinstsyfte som enda orsak till att ABS bör införas som standard på alla hojar (så gott som) är inget annat än fantasier. Japp, tillverkarna får ytterligare en pryl att tjäna pengar på men vilka styr köpet av produkten? KUNDEN! Finns ingen tillverkare i världen som kan tvinga dig att köpa deras produkt!

Vad gäller situationer där ABS-funktionen är sämre än utan är det inte svårare än att vi som brukare av fordonen kan stänga av den likt som man i de flesta bilar kan med Anti-Sladd funktionen! Så, då väljer du som kund själv om du vill köra med eller inte!

// Niklas
 

Avarage

New member
På just din hoj är den (urkopplingsbara) ABSen möjligen en tillgång för den som kör fantasilöst i stadstrafik, men samtidigt en risk för den som kör aktivt på grus. Hur skulle en sådan premiereduktion utformas...?



Hampe

Vad är problemet? Att den är urkopplingsbar och försäkringsbolaget inte vet om den var i full funktion vid olycksögonbklicket? Motfråga: Vet försäkringsbolagen att du kör en viss mc-modell vid olyckstillfället? Japp, självklart och för det får du en reduktion på försäkringspremien av enda skälet att hojen är UTRUSTAD med ABS och därmed (kanske) totalt sett inblandad i färre allvarliga olyckor under året! Ung. i stort sett som de flesta typer av försäkringar fungerar!

// Niklas
 

Ghost79

New member
Vad är problemet? Att den är urkopplingsbar och försäkringsbolaget inte vet om den var i full funktion vid olycksögonbklicket? Motfråga: Vet försäkringsbolagen att du kör en viss mc-modell vid olyckstillfället? Japp, självklart och för det får du en reduktion på försäkringspremien av enda skälet att hojen är UTRUSTAD med ABS och därmed (kanske) totalt sett inblandad i färre allvarliga olyckor under året! Ung. i stort sett som de flesta typer av försäkringar fungerar!

// Niklas

Klockrent! Äntligen någon som förstår =)
 

Hampe

Skriver massor!
Känns som vi håller på att avlägsna oss från trådens egentliga ämne, och mer närma oss "ABS minskar olyckor".
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3581
Nå, du får ditt svar här ändå:

Finns inga system som är felfria, sorry. Med det resonemanget hade vi inte haft många funktioner på varken dagens hojar eller bilar. Inte ens dagens bromssystem är felfria speciellt inte ett så öppet system som med skivbroms MEN det är tillräckligt bra och gör sitt jobb större delen av tiden så även med ABS.
På asfalt, skulle du kanske kunnat tillägga...?

För min del är jag inte nöjd med ett bromssystem som är "tillräckligt bra" och "gör sitt jobb större delen av tiden". Bromsar är viktigt för mig i min körning!
Om jag upplevde att mina bromsar gjorde sitt jobb "större delen av tiden" så skulle jag lägga mycket jobb på att komma till rätta med det!


Allt snack om att företag/myndigheter/organisationer driver frågan med ABS i eget vinstsyfte som enda orsak till att ABS bör införas som standard på alla hojar (så gott som) är inget annat än fantasier. Japp, tillverkarna får ytterligare en pryl att tjäna pengar på men vilka styr köpet av produkten? KUNDEN! Finns ingen tillverkare i världen som kan tvinga dig att köpa deras produkt!
Kort efter att den sensationella rapporten offentliggjorts - den enda i sitt slag, finansierad av Vägverket och utförd av företaget Vectura Consulting AB med många uppdrag för just Vägverket, så meddelade Kawasaki Motors Sverige:

Kawasaki Sverige har tagit beslut om att till säsongen 2010 inte längre importera modeller som inte har ABS bromsar. Detta gäller de modeller som finns i två versioner, med eller utan ABS.

”Ett av målen Kawasaki har är att se till att motorcykelåkning blir så säkert som möjligt, med en ständig utveckling av bromsar, chassi och förarmiljö. Därför känns det nu som ett naturligt steg för oss att sluta importera modeller utan ABS där det finns en version med ABS” säger Johan Lyckman på Kawasaki Sverige

De modeller som berörs är ER-6n, ER-6f, Z750, Z1000 och Versys
Plockat från en cachad sida:
http://74.6.239.67/search/cache?ei=...T&icp=1&.intl=se&sig=S4X8IA1IvHdF58WFT7VZZg--
Det låter ju fint, men sanningen är den att det är ekonomiskt vansinne att erbjuda dubbla upplagor av samma modell på en krympande marknad.
Tingvall et consorties kör fram tåget i precis rätt läge, sedan är det bara för importörerna att hoppa på...
Ingen av hojarna är några grushojar, och flera av dem är sådana som gärna köps av folk med liten eller ingen hojerfarenhet, så egentligen är det ett bra drag. Det är skenheligheten som stör mig, och att beslutet tas på ett så tveksamt underlag: en(1) rapport med enligt deras egen pressrelease "sensationellt resultat".
Borde det inte ringa en liten, liten klocka någonstans när man kombinerar "sensationellt resultat" med "litet underlag" och på något sätt vill hävda "vetenskap" i samma mening...?
Med Tingvall på podiet som lök på laxen? :D

Vad gäller situationer där ABS-funktionen är sämre än utan är det inte svårare än att vi som brukare av fordonen kan stänga av den likt som man i de flesta bilar kan med Anti-Sladd funktionen! Så, då väljer du som kund själv om du vill köra med eller inte!
Ah...? Det finns alltså tillfällen när ABS på MC är en risk...?
Hur kommunicerar branschen, Vägverket och SMC detta?

Slutsatsen i Vecturas rapport är:
Slutliga rekommendationer utifrån studien är att tillverkare inför ABS på alla nya modeller inklusive i supersport klassen och att kunder endast köper motorcyklar utrustade med ABS.
Alla motorcyklar! Och, inte en rad om några risker med ABS här inte!

I hearingen kring "Gemensam strategi för ökad MC- och mopedsäkerhet" som avhölls 26 November slås fast att:
Det viktigaste bidraget är att införa ABS på alla motorcyklar och eliminera trim på mopeder.
Alla motorcyklar, och inga risker alls!
Vilken underbar universallösning man har hittat här!
Avarage! Verkar som du har fel i din uppfattning att det skulle finnas "situationer där ABS-funktionen är sämre än utan..."
Förresten - vet du om att det finns bilar där man inte ens kan slå av antisladdsystemet, och att dom blir fler och fler...?
Vilken tur att inget sådant gäller på MC... :D

Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Vad är problemet? Att den är urkopplingsbar och försäkringsbolaget inte vet om den var i full funktion vid olycksögonbklicket? Motfråga: Vet försäkringsbolagen att du kör en viss mc-modell vid olyckstillfället? Japp, självklart och för det får du en reduktion på försäkringspremien av enda skälet att hojen är UTRUSTAD med ABS och därmed (kanske) totalt sett inblandad i färre allvarliga olyckor under året! Ung. i stort sett som de flesta typer av försäkringar fungerar!

// Niklas

Men, en enda undersökning säger att ABS kan fungera skadereducerande i korsningsolyckor.

Ingen undersökning har tittat på vad dom dramatiskt förlängda bromssträckorna på löst underlag innebär för säkerheten hos dom som åker på grus.

Hur skall man utforma en premiereduktion för ABS baserat på dom förutsättningarna?


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Med detta är debatten över för min del. ha det gött o njut av mc åkat.
Aha..? Du bailar ut och smäller igen dörren efter att ha diskuterat mer person än ämne i tråden och ägnat dig åt lite random namedropping? Är inte det lite... ...larvigt?

Du närmar dig faktiskt ett brännande ämne, förmodligen utan att ha en aning om det!

Du väljer att citera mej men utelämnar att det gällde en specifik situation som jag själv väljer att köra utan ABS,men säg mej hur tror du dom flesta av oss mc förare reagerar under en vanlig med laglig hastighet mc tur och det plötsligt händer något som gör att vi måste bromsa för allt vad vi är värda....kanske är det just då vi behöver ABS,åtminstånde är det därför jag väljer att betala för ett system som höjer säkerheten i ett läge där jag inte själv har kontroll,när jag kör på grusvägar som är på militärt övningsområde o sladdar o gasar så är det situationer som systemet skulle begränsa ,därav urkopplingsbart på min 990,men på trajan är det i jämt för det är inte en sådan maskin.
Hoppas du fortsatt klarar dej utan ABS och att jag eller någon annan som har det betalat för något vi alldrig egentligen behöver,men trots allt valt för att vi inte helt litar på oss eller andra.
Föresten vad har du för hjälm och varför !!! den behövs ju inte om allt går som det var tänkt.

Du insinuerar vårdslöshet med ditt "busåka" och blandar in "laglig hastighet" - och då blir det intressant på allvar - för du ställer dom mot varandra, och placerar även ABS-användningen i ett slags därtill kopplat motsatsförhållande.

Det hade varit intressant att veta hur du resonerar när du accepterar ABS under en "vanlig MC-tur" men väljer bort det under vad man mer trevligt uttryckt skulle kunna kalla "aktiv körning", men du har ju avslutat debatten...

Får jag lov att försöka tolka dig? Om motsatsen till "aktiv körning" är:
men säg mej hur tror du dom flesta av oss mc förare reagerar under en vanlig med laglig hastighet mc tur och det plötsligt händer något som gör att vi måste bromsa för allt vad vi är värda....kanske är det just då vi behöver ABS,
att sitta och såsa i ett semikatatoniskt tillstånd precis som dom flesta bilförare man möter och bli "överraskade" av helt naturliga ting i en aktiv MC-förares vardag så väljer jag nog den "aktiva körningen", tack så mycket...
Skall det hända saker "plötsligt" i min körning så skall det vara jag som har initierat dom - jag vägrar att bli "utsatt"!
Men, det är du som skall ha premiereduktionen...?


Nä, vad du - och säkert en massa andra Doorighters är ute efter är PAYD-konceptet överfört till MC:
http://www.payasyoudrive.com.au/default.aspx
Du hookar upp dig till din favvosatellit och låter ditt försäkringsbolag övervaka din färd. Gasar du så kostar det! Kör du på vägar (Bulten?) där andra har vurpat så kostar det ändå mer - även om du inte gasar: det finns ju en skadehistorik att basera tariffen på...
Om du själv vurpar eller inte spelar ingen roll för din premie - här handlar det om du kör på ett sådant vis att du skulle kunna göra det...

Kör man lagligt på "säkra" vägar så kostar försäkringen knappt något alls, och skulle man nicka till så kommer det säkert ett system som tar hand om det med!

Bon voyage!


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Skall bli intressant att följa utvecklingen, när fler och fler får sin utbildning på ABS och sedan ger sig ut på den begagnade marknaden där ABS är ganska ovanligt och kanske priset styr inköpet, kanske lite lite information om när ABS infördes på respektive modell voro på sin plats.:confused:

Där har du sannerligen hittat ett viktig punkt!

Oavsett om ABS är så inihelvete bra i korsningsincidenter som kejsarassistenterna säger just nu, eller så dödsfarligt på grus som jag påstår
så är det stor skillnad på körning och inställning till körningen med och utan ABS.

Är man utbildad på ABS och fått lära sig att dra i spakarna allt vad det går oavsett konsekvens så skall det banne mig synas på körkortet i form av ett förbehåll: "Endast ABS-broms" på samma sätt som en handikappad får "Endast automatväxlat" på sitt körkort när han eller hon inte kan växla manuellt.


Det borde kanske stämma till eftertanke...?



Hampe
 

Ghost79

New member
Där har du sannerligen hittat ett viktig punkt!

Oavsett om ABS är så inihelvete bra i korsningsincidenter som kejsarassistenterna säger just nu, eller så dödsfarligt på grus som jag påstår
så är det stor skillnad på körning och inställning till körningen med och utan ABS.

Är man utbildad på ABS och fått lära sig att dra i spakarna allt vad det går oavsett konsekvens så skall det banne mig synas på körkortet i form av ett förbehåll: "Endast ABS-broms" på samma sätt som en handikappad får "Endast automatväxlat" på sitt körkort när han eller hon inte kan växla manuellt.


Det borde kanske stämma till eftertanke...?



Hampe

Tycker du vi ska göra om körkortsutbildningen på bil också?
Körkort med och utan ABS?
 

Efoo

New member
Tycker du vi ska göra om körkortsutbildningen på bil också?
Körkort med och utan ABS?

Är väl en viss skillnad på att köra hoj med ABS och bil med ABS. Fast kan ju inte annat än att hålla med dig att många skulle behöva göra om körkortsutbildningen på bil... (har isf inget med ABS-körningen att göra)
 

Avarage

New member
På asfalt, skulle du kanske kunnat tillägga...?

Och på grus för alla de som är ovana och allt annat löst underlag också för den delen!

För min del är jag inte nöjd med ett bromssystem som är "tillräckligt bra" och "gör sitt jobb större delen av tiden". Bromsar är viktigt för mig i min körning!
Om jag upplevde att mina bromsar gjorde sitt jobb "större delen av tiden" så skulle jag lägga mycket jobb på att komma till rätta med det!

Vad har du gjort med dina bromsar som gör dem felfria idag?

Ah...? Det finns alltså tillfällen när ABS på MC är en risk...?

Det är ALLTID en risk att köra på löst underlag när man bara har två stödpunkter att förlita sig på. Inget nytt! För övrigt skriver jag inte att det är en risk det var din tolkning!

Det finns situationer, som de flesta av oss med dagens asfalterade vägar mycket sällan hamnar i, där konventionella bromsar utan ABS OCH med en van ICKE STRESSAD förare funkar bättre.

Förresten - vet du om att det finns bilar där man inte ens kan slå av antisladdsystemet, och att dom blir fler och fler...?
Hampe

Yes I know! Ser inga större problem med det! Gör du?

// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Tycker du vi ska göra om körkortsutbildningen på bil också?
Körkort med och utan ABS?

Utbildningen kanske, eftersom de flesta verkar ha missförstått bil-ABS.
Körkortsinskränkning: Nej, av två anledningar:
Alla bilar har en färdbroms som opereras genom ett reglage.
Sedan -70talet är det lag på bromskraftsreglering mellan fram och bakaxel.
Hitta rätt pedal är vad det handlar om, och i nyare bilar behöver du inte ens lägga rätt kraft på pedalen. Bilen "tolkar" situationen åt dig och gör det jobbet med. Nästa steg i utvecklingen är "pre-crash engagement" där bilen även tolkar skeendet utanför bilen och börjar bromsa åt dig. Du som förare kan ägna allt mindre kraft åt körandet och istället roa dig med att bläddra i menyerna på bilens "on-board infotainmentsystem. *kräksmiley*

På motorcykel - som du säkert känner till om du tänker efter, så är det upp till föraren att göra det bästa av två oberoende bromssystemen, och även vad gäller sekvens, ansättning och dosering krävs liite mer än av en bilförare.
Det är just det debatten med ABS på motorcykel handlar om...

Dessutom är vissa motorcyklar är drabbade av ett kombinerat bromssystem, och är det den enda kontakt man fått med motorcyklar så borde det nog tusan vara en begränsning i körkortet där med...

Anledning nummer 2 är att på bil-ABS anses nettonyttan av systemet vara 0, medans en nyligen genomförd betalundersökning säger att man i korsningsrelaterade MC-olyckor kan uppnå 50%-skadereduktion om ALLA motorcyklar har ABS-bromsar.

Denna påstått dramatiska skillnad kräver en konsekvens, och tror man som trafiksäkerhetsmänniska verkligen på resultatet så är det synnerligen oansvarigt att tillåta individer utbildade på ABS-maskiner att gränsla en hoj utan ABS: Enter inskränkningen i körkortet.
Om man nu tror på resultatet, alltså... :D

Du har själv läst in dig på ämnet innan du kommer med sådana här kommentarer...?
Klockrent! Äntligen någon som förstår =)





Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Och på grus för alla de som är ovana och allt annat löst underlag också för den delen!
Då måste jag fråga dig:
Du och andra kommer tillbaka till ovana, nybörjare och återfallare och pekar ut ABS som bra för just dem.
Är ABS ett nybörjarsystem?


Vad har du gjort med dina bromsar som gör dem felfria idag?
Jag har lagt mycket tid på att lära mig deras egenheter. Jag har lärt mig att lyssna på den feedback jag får från systemet. Jag har i första hand anpassat mig själv till bromsarna på just den specifika maskin jag kör för tillfället.
Dom är inte felfria, men genom att veta hur dom fungerar så vågar jag lägga ett visst mått av förtroende på dem.

...och visst - jag byter till belägg som passar min körstil.



Det är ALLTID en risk att köra på löst underlag när man bara har två stödpunkter att förlita sig på. Inget nytt! För övrigt skriver jag inte att det är en risk det var din tolkning!
Sant!
Du skrev "Vad gäller situationer där ABS-funktionen är sämre än utan..."
Jag tolkade det som en risk. Det var dumt av mig...
Edit: Du ser det som en risk att köra på löst underlag, jag ser det som en möjlighet.
Olika perspektiv.

Det finns situationer, som de flesta av oss med dagens asfalterade vägar mycket sällan hamnar i, där konventionella bromsar utan ABS OCH med en van ICKE STRESSAD förare funkar bättre.
Amen! Så går mantrat just nu, och jag kan till viss del hålla med.
Men, varför skall ALLA motorcyklar utrustas med det?
Varför skall man kompromissa med grusåkarnas säkerhet för att dom stressade eventuellt skall åka säkrare...?
Dom undviker kanske en korsningsolycka ena dagen, men sätter sig som ett frimärke på ett annat ställe veckan därpå - för att dom saknar den grundläggande förståelsen för vad dom håller på med!


Yes I know! Ser inga större problem med det! Gör du?

Japp - personligt för att jag avskyr att ha elektroniska strypkoppel på mig, men rent praktiskt för att jag inte längre kan utnyttja första halkan och IKEAS-parkering som jag vill. :D

Det är samma visa varje år - en massa kids med neonljus, också jag.
Jag är den ende över trettio, och den ende med tjänstebil.
Nya kids varje år, och samma förvåning över att en gubbe ger sig in på deras turf och leker av sig lite.

Men, jag ser det inte som att leka! Det är faktiskt min förbannade plikt som bilförare att göra mig klar för dom nya förutsättningarna som gäller för vintern!
Skrubba av placken från sidvärtsglanden i hjärnan, städa upp i nervbanorna och göra plats för nya intryck.
Där kanske vi hittar skillnaden mellan oss två, Avarage - jag är inte beredd att utlämna mig själv till ett "system": jag vill utvecklas och kunna reda ut situationerna jag försätter mig i; då är ett icke-urkopplingsbart stabiliseringssystem faktiskt ett problem!


Hampe
 
Last edited:

Ghost79

New member
Men Hampe..

Utifall ABS förhindrar att du drar omkull i paniksituationer och dessutom förkortar bromssträckan, visst borde det uppmuntras ekonomiskt att välja en hoj me ABS istället för en utan?
Vi räddar liv, belastar inte sjukvården lika hårt, behöver inte belasta försäkringsbolaget i lika stor omfattning som annars och på så sätt menar jag att en premiereducering för val av ABS hojar är på sin plats.

Jag kan inte vara helt fel ute med detta resonemang, eller?
 

Lotek

#82 Superbike
Men Hampe..

Utifall ABS förhindrar att du drar omkull i paniksituationer och dessutom förkortar bromssträckan, visst borde det uppmuntras ekonomiskt att välja en hoj me ABS istället för en utan?
Vi räddar liv, belastar inte sjukvården lika hårt, behöver inte belasta försäkringsbolaget i lika stor omfattning som annars och på så sätt menar jag att en premiereducering för val av ABS hojar är på sin plats.

Jag kan inte vara helt fel ute med detta resonemang, eller?

Men här är ju hela grundfelet. Det är inga stödhjul som fälls ut och du plötsligt blir odödlig...
Det kan hjälpa och underlätta, men förlitar du dig på att det kommer att rädda dig i alla situationer så kommer det att sluta illa.

Jag vill ju inte vara elak, men jag har sett få under avrostningar och liknande som faktiskt vågar dra på fullt med sina ABS-bromsar, så nog krävs det isf som ett minimum utbildning för det...om man inte gör det i en kontrollerad situation, kommer man att göra det om och när det behövs?
Jo, jag har provat både med ABS, utan och med kombibromsar.
Olika situationer ger olika utfall. (Kombibromsarna gjorde mig för övrigt vansinnig, bromsar bak för att jag inte vill ansätta fram..nog bromsar det fram iaf)
Sen är de säkert jättebra om man nöjer sig med att åka..själv kör jag..aktivt.
Jag valde att lägga pengar på bättre skyddsutrustning före ABS.
Mitt val, än så länge.
 

Triumph int

New member
Om du kör 110km/h och en älg hoppar upp och ställer sig
mitt framför dig då tror jag att du drar handtaget i botten.

Att vid en bromsövning prestera en kortare stoppsträcka
på en hoj utan ABS är en annan sak. För det är stoppsträckan
det handlar om, inte att börja bromsa vid en linje.

Även en tränad bromsare kan bli rädd och då försvinner nog
en stor del av träningen.

Jag tänker träna med mitt ABS-system så att jag vet hur
det uppför sig i olika lägen.

Jag är en stor anhängare av övningar för att vi ska bli bättre
och säkrare när vi åker hoj.
 
H

honda cbf 500

Guest
Där sa du ngt Triumph int, precis som du själv beskrev det så kan man säga att den största faran/hindret är förarens egen rädsla inför en krisituation.

Krampar föraren till så spelar det ingen roll hur mkt elektronisk hjälpmedel motorcykel har.

Den rädslan går att bearbeta med hjälp körövningar men hos vissa hjälper det inte.

Det är många faktorer som påverkar hur resultat blir vid paniksituation enligt min åsikt.

För övrigt vill jag bara nämna att när jag övningskörde hade jag en yamaha sr 250 special med trumbroms både fram och bak. Jag jämförde yamahans bromssträcka mot en honda deauville 650 med kombibromsar samt en yamaha tt 600 e. Så länge trumsbromsarna var hyfsade kalla så skiljde det sig inte mer än ett par meter mellan min hoj och deras hojar. Kommer inte ihåg exakt med jag vill minnas att det var mellan 1-4 meter. Det räddar säkert liv, men jag blev förvånad över att det inte var mer.

// Amir


Om du kör 110km/h och en älg hoppar upp och ställer sig
mitt framför dig då tror jag att du drar handtaget i botten.

Att vid en bromsövning prestera en kortare stoppsträcka
på en hoj utan ABS är en annan sak. För det är stoppsträckan
det handlar om, inte att börja bromsa vid en linje.

Även en tränad bromsare kan bli rädd och då försvinner nog
en stor del av träningen.

Jag tänker träna med mitt ABS-system så att jag vet hur
det uppför sig i olika lägen.

Jag är en stor anhängare av övningar för att vi ska bli bättre
och säkrare när vi åker hoj.
 
Last edited:

LCF

New member
Till Amir säger jag att jag helt respekterar din personliga åsikt och hoppas du hittar din drömhoj.


Hej,

Tack för ditt svar. Det är som du säger, det är viktigt att man respekterar varandras åsikter men man behöver ju inte hålla med. Jag har ärligt talat aldrig lyckats aktivera abs:n på min hoj. Inte ens under avrostningsdagens bromsövningar lyckades jag få igång den. Måste säga att min hondas bromsar är väldigt effektiva eniligt min åsikt. En vän till mig har lyckats att aktivera den men han kör extremt.

ABS på bil har ställt till det för mig en gång. När jag bodde hemma för många år sedan ägde min mor en honda accord årsmodell med abs och sen bytte hon till en saab 9000 cd årsmodell 90.

Jag antog att eftersom hondan hade abs och så har säkerligen saab också abs. Men icke sa nicke. Det fanns inte abs på den. En gång så fick jag bromsa in hårt inför en rondell och lyckades få ner hastigheten till 50 km/h innan jag var nere vid rondell. Sista meterna innan rondell fanns det lösgrus. Eftersom jag trodde att bilen hade abs bromsade jag för hårt och låste däcken och höll på kana in i rondell. Men det ordnade sig som tur var.

Rent allmänt sett det enda moderna ting som jag gillar är mobiler och datorer. För övrigt är jag ganska anti moderniteter.

Jag har för övrigt haft både bilar med trumbroms runt om och motorcyklar med trumbroms både fram och bak. Det funkar det också om man är lite försiktig.

Ha en bra fortsättning på julen!

Hälsningar,

Amir

Om du byter ut bilarna mot motorcyklar så får du plötsligt en situation som ABS kan vara till nytta på hojen. Det var ju inte ABS:n som ställde till det, utan bristen på ABS. :rolleyes:

Ps. Jag har inte ABS på min hoj men är inte främmande för det på framtida hojar.
 
Top