Hampe
Skriver massor!
ABS ÄR här för att stanna, det är inte tu tal om det: starka krafter vill att vi skall ha ABS på våra motorcyklar....och ABS lär vara här för att stanna.
Varför? Tillverkarna, med BMW i spetsen ser det som ett sätt att kunna nå nya kundgrupper - folk som tycker det verkar lite läskigt att ha det fulla ansvaret för sin egen framfart.
Trafiksäkerhetsfolket måste ha "system" att förlita sig på, och för att EDIT: "föra fram" dokumentation för hur bra ABS är så beställer man(?) en utredning från ett företag man arbetat tillsammans med tidigare, betalar(!) för utredningen som går ut på att man bläddar i gamla polisrapporter(!!) och därefter slår fast att hälften av alla MC-olyckor kan undvikas med ett sådant "system". Japp - jag blir änna litta aggrussiv på sådant!
Speciellt när den ena inblandade parten påstås vilja förbjuda motorcyklar, men på ett sätt så vi inte märker det - och så sent som förra veckan hävdade i direktsänd radio att antisladdsystem på bilar är så bra att dom ersätter behovet av dubbdäck!
Men - om man som SMC och andra skall kunna ställa sig bakom ett "system" och reservationslöst förorda detta, då skall det väl vara skottsäkert också...?Till Hampe ,väx upp jag är väl förtrogen med vad ABS är och hur det kan vara besvärligt vid aktiv körning på grusväg,har kört både med och utan i många mil,dessutom i mycket höga farter ,och precis som våran Dakar förare Berglund så håller jag med I VISSA SITUATIONER STÄLLER DEN TILL DET,men då är det bus åka.
Alltså verkligen skapa nettosäkerhet åt alla, alltid...?
Om man rekommenderar ett sådant system, trots att det som du själv säger "I VISSA SITUATIONER STÄLLER TILL DET" så kommer vi till pudelns kärna:
Skall man offra vissa kategorier hojåkare för att rädda andra som kör så fantasilöst och med så små marginaler att dom faktiskt kan ha nytta av systemet...?
...eller skall man gå ut och stöka till det enkla budskapet att ABS alltid är bra med sanningen att det faktiskt inte är bra för alla, alltid.
Att det med ABS faktiskt ställs ändå större krav på föraren för att kunna dra nytta av fördelarna utan att behöva drabbas av nackdelarna med systemet...?
Lite tungt att kommunicera, åtminstone om man levt i det blå och trott att ett "system" är det som skall kunna bredspacklas över alla hojåkare med 50%-ig olycksreduktion som ögonblickligt resultat.
Tro mig, jag är inte emot ABS-bromsar på motorcyklar!
Det som får mig att gå i spinn är sättet man vill försöka tvinga igenom det på, och den blinda tilltron till att olika sorts "system" skall kunna rädda oss från oss själva.
Tiden kommer sannerligen att ge svar, "990 Adventure", och faktiskt skadeutfall är det enda sanna underlaget.
Tråden handlade om eventuell premiereduktion för ABS-hojar, och jag säger att det finns för många parametrar i ABS-träsket för att det skall vara möjligt att genomföra.
På just din hoj är den (urkopplingsbara) ABSen möjligen en tillgång för den som kör fantasilöst i stadstrafik, men samtidigt en risk för den som kör aktivt på grus. Hur skulle en sådan premiereduktion utformas...?
Hampe
Last edited: