ABS som skäl till premiereducering?

Avarage

New member
Då måste jag fråga dig:
Du och andra kommer tillbaka till ovana, nybörjare och återfallare och pekar ut ABS som bra för just dem.
Är ABS ett nybörjarsystem?

Och skall jag förtydliga mig menar jag alla som INTE är specialister på löst underlag, det är ganska många!

Jag har lagt mycket tid på att lära mig deras egenheter. Jag har lärt mig att lyssna på den feedback jag får från systemet. Jag har i första hand anpassat mig själv till bromsarna på just den specifika maskin jag kör för tillfället.
Dom är inte felfria, men genom att veta hur dom fungerar så vågar jag lägga ett visst mått av förtroende på dem.

...och visst - jag byter till belägg som passar min körstil.

Gott, då är vi överens! Inget system är felfritt så icke bromssystem utan ABS varför kravet är aningen orealistiskt!

För övrigt beskriver ju du att det är du som anpassat dig. Då går det att anpassa sig efter ett nytt system exempelvis med ABS också, eller hur! ;)

Edit: Du ser det som en risk att köra på löst underlag, jag ser det som en möjlighet.
Olika perspektiv.

Löst underlag på asfalt = farligt om föraren inte ser/upptäcker det i tid!

Men, varför skall ALLA motorcyklar utrustas med det?

Du kan vara lugn det kommer inte bli så! Det kommer tex. alltid finnas gamla reliker kvar utan! :D

Varför skall man kompromissa med grusåkarnas säkerhet för att dom stressade eventuellt skall åka säkrare...?

När vi blir rädda upplever vi stress. Denna osäkerhet triggar i många fall reflexer. Reflexer är något vi inte styr över oavsett hur mycket vi tränar så vid en oförutsedd händelse där du/jag/andra måste bromsa (nåja, där vi väljer att bromsa oavsett om det var det smartaste eller ej) och vi för tillfället åker på löst underlag exemplevis på asfalt med grus/lera/dieselspill så får vi asistans att bromsa så vi inte vurpar pga. felaktig bromsteknik triggad av våra överlevnadsreflexer!

Jag ser inga hinder för en grusåkare som vill åka aktivt för tillfället stänger av ABS-funktionen sedan är det bara att bromsa på! Då har du/jag både kvar kakan och kan äta den. Slår på den på asfalt, mycket trafik som stöd vid oförutsedda händelser och vi kan stänga av den när vi kör på grusväg!

Dom undviker kanske en korsningsolycka ena dagen, men sätter sig som ett frimärke på ett annat ställe veckan därpå - för att dom saknar den grundläggande förståelsen för vad dom håller på med!

Så behöver det absolut inte vara även om det är så ibland...att förare saknar förståelse för hur de skall/bör utföra en teknik när de kör mc. Som jag skrev ovan vid oförutsedda händelser kan våra överlevnadsreflexer triggas och då blir ofta våran bromsteknik lidande oavsett hur mycket vi tränat innan (tyvärr)!

Där kanske vi hittar skillnaden mellan oss två, Avarage - jag är inte beredd att utlämna mig själv till ett "system": jag vill utvecklas och kunna reda ut situationerna jag försätter mig i;...

Jasså, har vi! Hittat en skillnad mellan dig och mig? Du vet tydligen mer om mig än min gamla mor!???

Jag argumenterar FÖR ABS eftersom det är ett hjälpsystem när vi människor falerar. Jag har tyvärr uppnått erfarenheten att vi människor inte är felfria och att vi ibland kan behöva hjälp! Det är INTE samma sak som att jag inte vill kunna koppla bort dessa hjälpsystem. Jag inser mina begränsningar som människa bara! Något jag önskar alla kunde göra!

// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Först och främst, Avarage - tack för att du inte högg på mina spydigheter tidigare: dom var onödiga och kunde fått tråden att kantra. Sorry! Jag svarar dig senare i veckan.

Jag är ärligt engagerad i ämnet - inte bara ute efter att skaffa ovänner, okay...? ;)

Men Hampe..

Utifall ABS förhindrar att du drar omkull i paniksituationer och dessutom förkortar bromssträckan, visst borde det uppmuntras ekonomiskt att välja en hoj me ABS istället för en utan?
Vi räddar liv, belastar inte sjukvården lika hårt, behöver inte belasta försäkringsbolaget i lika stor omfattning som annars och på så sätt menar jag att en premiereducering för val av ABS hojar är på sin plats.

Jag kan inte vara helt fel ute med detta resonemang, eller?

Nä, inte om du - som så många andra tillsammans med dig svalt mediarapporteringen kring sommarens "sensationella rapport" som hävdar att "ABS-bromsar halverar risken att dö i motorcykelolycka."
http://www.vv.se/Aktuellt/Nyheter-o...-halverar-risken-att-do-i-motorcykelolycka--/
När Vecturas representant dessutom uttalar att: "Det är skrivet i sten" så är väl saken klappad och klar...?

Dessutom finns det en äldre studie som Highway Loss Data Institute gjort redan 2006 på ett mycket större underlag som pekar på liknande siffor.
(Tack för tipset, Jocke!)
Nå då så...?

Nix - det är nämligen inte skrivet i sten, det är på sin höjd karvat i en bit Schweizerost!

Bägge undersökningarna är behäftade med samma tankevurpa - dom ställer olyckstal med ABS-hojar mot olyckor med hojar utan ABS, utan att intressera sig för vad för slags människor som kör dom olika MC-typerna.
Enkelt och simpelt att dra statistik från, men fel väg att gå om man vill sia om framtiden.

För - vilka hojar hade ABS som original- eller extrautrustning för 5-10 eller rent av 15 år sedan?
Så gammalt är nämligen materialet som olycksoffren färdades på!

Tänk tillbaka i tiden - vilka sorts hojar fanns att tillgå med ABS på den tiden...?
En hel massa BMW, Guldvinge, PanEuropean och Deauville kommer jag på utan att lägga pannan i alltför djupa veck.
Det finns säkert enstaka sportigare exemplar, och även några nyare hojar - men den tunga delen av det undersökta materialet är just denna typ av långfärdshojar som köps av - just det, huvudsakligen äldre och erfarna hojåkare.

Och vilka sorts vägar trafikerar dessa maskiner i huvudsak...?
Ja, ni ser varthän det lutar om man börjar bena i saker och ting:
Äpplen ställs mot päron, i dubbel bemärkelse:

Häng med och kolla om ni ser samma luckor som jag i Vecturas egna resultat:

Slutsatserna i studien är att:

* ABS beräknades ha en olycksreducerande effekt av 38% på alla olyckor med personskador i Sverige och 48% på svåra och dödliga olyckor. Den lägsta effekten med 95% konfidensintervall beräknades vara 11% respektive 17%.
* Olycksreducerande effekten av ABS i alla korsningsrelaterade olyckor beräknades vara minst 42%.
* ABS på motorcyklar skulle inte ha varit avgörande, eller endast marginellt, i mötesolyckor med dödlig utgång under 2005-2008.
* Skadegraden i trafikolyckor med motorcyklar utrustade med ABS var markant lindrigare än i olyckor med motorcyklar utan ABS.

Detta är den första vetenskapliga studie som gjorts om ABS-bromsar på motorcyklar och deras effekt att minska olyckorna. Resultatet av studien är i högsta grad sensationellt. Studien kommer att publiceras i en vetenskaplig tidskrift och är finansierad via Vägverkets Skyltfond.
http://www.vectura.se/sv/Om-Vectura...klar-och-effekten-av-att-anvanda-ABS-bromsar/

* Olycksreducerande effekten av ABS i alla korsningsrelaterade olyckor beräknades vara minst 42%.
Säkert. Om man drar alla hojåkare över en kam och förutsätter att dåtidens ABS-klientel lika bredvilligt som resten av hojåkarna försätter sig i situationer dom inte kan hantera.
Min erfarenhet av touringrävar säger något annat...

Dessutom - "korsningsrelaterade olyckor" implicerar bebyggelse/tätort.
Där finns i vart fall en högre andel korsningar än ute på vischan, även om det smäller där med tyvärr.
Är det ett alldeles för vilt antagande att misstänka att det finns ett antal olika kategorier motorcyklar som hellre snurrar runt på stan och utsätter sig för risken med korsningsrelaterat krockvåld än ger sig ut på landsvägen och äter mil...?
Och - när det väl smäller i korsningen:
vem har bäst förmått tolka tecknen och förbereda sig inför impact?
Touringräv med år och mil i ryggen på hyfsat dyr hoj med ABS, eller random knutte på "övrigt maskinmaterial"...?

* ABS på motorcyklar skulle inte ha varit avgörande, eller endast marginellt, i mötesolyckor med dödlig utgång under 2005-2008.
För att man inte hunnit ansätta bromsarna, eller kanske, kanske, kanske rent av bromsat när man borde styrt istället. Solklart.


* Skadegraden i trafikolyckor med motorcyklar utrustade med ABS var markant lindrigare än i olyckor med motorcyklar utan ABS.
Det här är intressant: hur kan det bli så?
Undrar hur mycket "markant" är egentligen?
Har touringrävarnas erfarenhet gjort att dom kunnat förvalta tiden mellan V1/PNR och impact på bästa sätt?
Har ABS-funktionen gjort det möjligt att ta ner farten, och samtidigt styra in i ett mindre olämpligt objekt?

..eller, har de mer erfarna touringrävarna helt enkelt haft en lägre ingångshastighet när det hela började skita sig?

Inte lätt att veta - varken för mig, eller för dom som varit inblandade i undersökningen.

För -
den står på två jädrigt skakiga ben:

A: Polisrapporter
Ledsen, men polisrapporter suger - som redan dom gamla grekerna sade: hästballe! I vart fall om man i efterhand vill veta något kring vad som hände - och framförallt om man vill ha ett enhetligt underlag att forska på.
Det finns ingen genomgående standard, ingen haverikommission som lägger en gemensam matris över den information som faktiskt går att inhämta om man explicit har just det uppdraget, tiden och resurserna.
Men, Svedala är det upp till den enskilde polismannens engagemang, färdighet och TID hur bra just denna polisrapporten blir - eller inte...
Väder och vind just den aktuella kvällen när det skall mätas, beskrivas och fotograferas spelar också en avgörande roll, samt givetvis hur väl polismannen kände snubben han just sopat upp...
Detta VET vi - allihopa som har några år på nacken inom MC-riet!
Pissiga polisrapporter har varit uppe flera gånger i MC-folket - nr 7/2005 råkar ligga inom synhåll just nu - ring a bell...?
Ändå sväljer vi polisrapporter som ett underlag till att göra vetenskapliga antaganden... Tro mig - det går ungefär lika bra med kaffesump!

B: Djupintervjuer.
Tjänare! Ett av det undermedvetnas starkaste flyktinstinkter är att hitta något att skylla sina egna tillkortakommanden på! Att inte svara för dom tabbar vi gjort: det är precis så vi lyckas orka ta oss vidare genom livet, ofta utan att lära ett skvatt av det vi gjort fel - eller i bästa fall bara mörka det utåt...
"Everybody lies!" Även om du inte är medveten om det själv.
Självklart greppar den som fuckat upp efter det sista halmstråt som fritar honom från ansvar för sina egna misstag.
"Om jag bara hade haft ABS..."

Ni tror jag skojar? Läs då den sedelärande historien ur DN Motor om motorjournalisten som kraschade bigtime i sitt eget bostadsområde när han fick syn på en tokbackande bil (sic!)
http://www.alltommotor.se/2.152/2.154/1.13136
 

Hampe

Skriver massor!
Äsch - det finns risk att denna hysteriskt roliga flykt från eget ansvar plockas ner hos DN när dom fattar vad dom skrivit; jag smaffar in den här:

Med ABS hade det aldrig hänt
Med låsningsfria bromsar på min motorcykel en majkväll 2003 hade det som hände då aldrig hänt.
Det visste jag redan då, men nu är jag säker efter den undersökning som gjorts om låsningsfria bromsars effekt för trafiksäkerheten.


Hälften av de svåra olyckorna och dödsfallen i samband med motorcykelkörning skulle förhindras. De låsningsfria bromsarna medför också väsentligt lindrigare skador när olyckan är framme genom kraftigt minskad hastighet i kollisionsögonblicket.
Men vissa olyckor skulle aldrig blivit av utan endast slutat i statistiken som onödiga incidenter. Det svåraste momentet när det gäller motorcykelkörning är att bromsa rätt, särskild vid oväntade överraskande händelser.


Jag tillhör dem som alltid sätter säkerheten främst när jag kör hoj. Full säkerhetsutrustning; skinnställ, hjälm, handskar och stövlar; om det så är 43 plusgrader i skuggan.
Jag har också erfarenhet av hur det känns när det händer som inte får hända och olyckan är framme. Och det gör jävligt ont...
Men det sätter också gynnsamma spår. Det är mer än fem år sedan olyckan ett kvarter hemifrån. En tokbackande bil kom emot mig i Skärholmskvällen. En manöver jag inte räknat med och missbedömde. Det gällde att få ned hastigheten och få stopp på motorcykeln samt undvika att kollidera med den idiotbackande bilen.


”Det här går åt helvete om jag inte får stopp på hojen och styra undan”, hann jag tänka. Jag bromsade så hårt jag förmådde och styrde åt sidan för att undvika att hamna i bakluckan på bilen. Jag vaknade upp sittande på hojen, men vi låg på asfalten mot trottoarkanten utan att ha träffat bilen som var försvunnen. Folk strömmade till. Ambulans kom och hämtade. Skelettfrakturerna på armar och händer är nu läkta. Men det tog två år innan jag började köra hoj igen.

Jag har blivit än mer försiktig när jag kör motorcykel. Det enda jag önskar nu är låsningsfria bromsar på nästa hoj. Jag ska också kolla om det går att eftermontera på nuvarande motorcykel.
Eftersom detta är text skriven av en journalist (som borde tagit sig tid att granska undersökningen och dess underlag kritiskt istället för att chikanera sig själv med en snyfthistoria över sitt egna dåliga omdöme) så skall det sägas att materialet tillhör Dagens Nyheter och författare till detta drama är en Conny Pettersson. Alla nöjda o glada, upphovsrättsmässigt...?(fniss fniss)
Nä, jag kan inte släppa det här - lika generande roligt som när G-Ps 'MC-reporter' Göran Norlén gick på och i en artikel bekymrat återberättade tidningen Bikes Aprilskämt om att fyrkantsprofiler i MC-ramar inte flexar på rätt sätt och kan leda till farliga egensvängningar, även känt som wobbel. Tidigt -80 tal, vill jag minnas..?


Ursäkta utvikningen ovan i ett så här viktigt ämne.


Jag hävdar att utredningen överhuvudtaget inte gjort någon värdering av hur våldsamt förlängda bromssträckor med ABS på löst underlag påverkar säkerheten för grusåkare.
Man har helt enkelt utelämnat en stor kategori motorcyklister från undersökningen, men kommer med rekommendationer som inte bara omfattar dessa utan faktiskt påverkar dessa negativt och möjligen kan öka riskerna påtagligt för dom.
Detta är något jag kan belägga, och jag skall resonera vidare kring detta senare i veckan, men inte i natt, okay...?

Vidare kan jag komma med några påståenden som Vectura gärna får smula sönder i bitar - annars är det sannerligen en ren skam det som skett!

Jag påstår i korthet att Vecturas betalutredning man gjort åt Vägverket skevar för att man inte tagit hänsyn till vem som kört hojarna, och hur maskinerna används.

Jag påstår vidare att underlagen i form av polisrapporter och djupintervjuer är för skakiga för att man skall kunna dra dom slutsatser man har gjort.

Slutligen - det omätbara:
hur stor del av materialet består av predestinerade klantskallar som kör ihjäl sig gång på gång, tills dom slutligen lyckas? Alltså dom som hade kört ihjäl sig i vilket fall som helst, given time and opportunity...?
Svaret har ingen av oss, men 35 års hojerfarenhet och en jädra massa skålar för absent friends pekar på att dom är tillräckligt många för att rucka vilket resultat som helst, tyvärr - ABS eller inte ABS...



Jodå - jag veet - "Forskning utgår från dom underlag man har och man gör de bästa antaganden som går på grundval av yada yada yada..."
men det håller inte när man leker med LIV!

Vägverkets sensationslystnad i hur man presenterat materialet har tydligt lett fram till att alldeles för många fått för sig att det 50% säkrare att åka hoj med ABS - både hojåkare och sådana som inte borde bli det.
Det är det inte!
Det är precis lika djävla livsfarligt som någonsin förr - för den som inte vet vad han håller på med!



Stay tuned - det kommer mera i veckan, med bilder som kanske lättar upp textmassan...:D

Edit:
Ämnet! Måste ha med ämnet!
Jag tycker det är för stor osäkerhet kring undersökningens underlag och dess slutsatser för att man skall kunna basera en generell premiereduktion på den. Phu!

Hampe
 
Last edited:

Triumph int

New member
Jag tänker på hur jag skulle reagera
om ett hinder dyker upp snabbt.

En backande bil är ett bra exempel
för när man väl upptäcker att en bil
backar snabbt kanske det är försent.

Jag vet att jag då kommer att dra i bromsen,
om jag inte har tid att svänga.

Och i ett sådant läge så kommer adrenalinet
göra alla mina bromsövningar helt värdelösa.

Därför tror jag på ABS.
 

bubbas

New member
Var och en blir salig på sin tro.
De som tror att de kan träna autonoma nervsystemet får väl fortsätta att tro det.:)
 

Chopperbyggarn

New member
Vad ingen talar om är hur tillförlitlig en ABS är på MC/BIL när fordonet är 10-20-30-40-50 år gammalt?? Det finns många här som föredrar äldre fordon alternativt inte har råd med nytt, kan dessa grupper lita på ABSen när den blir gammal?? I synnerhet motorcyklar är ingen förbrukningsvara som går till återvinning efter 15år.

Anders.J
 

bubbas

New member
Vad ingen talar om är hur tillförlitlig en ABS är på MC/BIL när fordonet är 10-20-30-40-50 år gammalt?? Det finns många här som föredrar äldre fordon alternativt inte har råd med nytt, kan dessa grupper lita på ABSen när den blir gammal?? I synnerhet motorcyklar är ingen förbrukningsvara som går till återvinning efter 15år.

Anders.J

Uppenbarligen så lite vissa på gamla trumbromsar som är wireopererade. Om det är något som hänt är väl att nipplar farit av och då är det bekymmer.

Om det gäller tillförlitligheten i bemärkelse att det skulle vara förenat med livsfara om ABS lägger av så ser jag ingen risk. Full bromsverkan finns kvar.
Att det är dyrt att reparera- visst kan det bli så men efter ett antal år så finns det rimligtvis beggade delar att tillgå.
Om man är orolig för sitt bromssystem i funktionshänseende så bör man kanske byta ut sina OEM-gummislangar till stålomspunna som både ökar bromsverkan och tål slitage bättre.
 

jan-olovj

Active member
Det här med ABS eller inte, på mig tycks det att duskutionen har hamnar om specialfallen. En som kör ca. 500 till 800mil om året i huvudsak på asfaltsvägar korta utflykter och kanske en semester resa, för oss som inte är så vassa varken på grusvägar eller bana där ser jag att ABS är ett utmärkt sätt att öka säkerheten. Den kategorin som jag tillhör tror jag är den största gruppen hojåkare. På min Varadero är det både kombibromsar och ABS och jag har svårt att tänka mig att vara utan, det ökar inte mina gräser men ger mig ökad trygghet. Drifsäkerheten bekymrar mig inte, data boxen bevakar det hela.
 

Avarage

New member
Vad ingen talar om är hur tillförlitlig en ABS är på MC/BIL när fordonet är 10-20-30-40-50 år gammalt?? Det finns många här som föredrar äldre fordon alternativt inte har råd med nytt, kan dessa grupper lita på ABSen när den blir gammal?? I synnerhet motorcyklar är ingen förbrukningsvara som går till återvinning efter 15år.

Anders.J

Jag har endast ringa erfarenhet av krånglande ABS-system från bilar men än så länga har jag bara stött på system som tillfälligt eller permanent laggt av helt vilket, om det blir/är samma på mc, skulle innebära att man i de flesta fall torde vara medveten om att man "bara" har konventionellt fungerande bromsar dvs. ingen skillnad jämfört med att stänga av eller ha en hoj utan, ung som de flesta kör mc idag!

Mvh!
// Niklas
 

V Saarela

New member
Utbildning med ABSbromsar....

Trafikskolorna måste ha levt i lyckorus när ABS kom på hojarna. Tänk er själv, slutet av säsongen och alla bara måste fixa det här med bromsningen för att sen vara godkänd för vidare färd till uppkörning. Massor av påbromsningar och det kostar pengar för trafikskolan...skadorna ingår ju i avgiften.

ABS;en kom och därmed också framhjulslåsningarna.
Själv gick jag i flera år i tron att....hur f-n ska hojåkarna lära sig att bromsa på rätt sätt med fuskmedel som ABS!?
Träffade på en trafiklärare och undrade om detta. Han förklarade att jag missförstått totalt det hela. -"När våra elever har bromsat fel....det är då ABS-bromsen går in och talar om att du gjort bort dig"

Liten hjärna som jag har, så hade jag ju inte tänkt så långt :)
Jag köpte och köper än idag det argumentet.

På tal om reducerad självrisk. Minns när jag köpte min första hoj med startspärr och frågade mitt försäkringsbolag om jag fick också reducerad självrisk vid ev stöld. Jag fick till svar -"ehh?!?"

Förresten, inte ens bilisterna har väl några förmåner hos f-bolagen om dom har ABS....eller?
 

Hampe

Skriver massor!
Var och en blir salig på sin tro.
De som tror att de kan träna autonoma nervsystemet får väl fortsätta att tro det.:)
Eh...? Utveckla!


Det här med ABS eller inte, på mig tycks det att duskutionen har hamnar om specialfallen. En som kör ca. 500 till 800mil om året i huvudsak på asfaltsvägar korta utflykter och kanske en semester resa, för oss som inte är så vassa varken på grusvägar eller bana där ser jag att ABS är ett utmärkt sätt att öka säkerheten. Den kategorin som jag tillhör tror jag är den största gruppen hojåkare.

Specialfallen?
Om vi roar oss med att titta på lite på statistiken från 3 olika forum, som givetvis inte är en absolut spegling av respektive hojåkargrupp så ser vi Sporthoj som störst:

www.sporthoj.com
Reggade: 46.265
Varav aktiva: Ingen uppgift
Flest uppkopplade samtidigt: 1.400

www.soe.se
Reggade: 8.730
Varav aktiva: 1.353
Flest uppkopplade samtidigt: 737

och SMC som minst:

Reggade: 8.407
Varav aktiva: 716
Flest uppkopplade samtidigt: 246

Specialfallen, Jan-olovj? Eller snäv horisont från din sida...?
Jag gör mig inte till talesman för SOE och dess medlemmar - eller påstår att alla där inne identifierat ABS som en risk, men grusåka är otroligt mycket större än vad du och många med dig tyx tro, och har dessutom en större tillväxt än de flesta andra segment inom MC-eriet.

...och då blir frågan; skall "den största gruppen hojåkare" få ställa till det för en mindre?
Jag kan gå med på att ABS kan minska risken för vissa motorcyklister, i vissa lägen.
Kan du gå med på att ABS kan öka risken för vissa andra...?

Nästa ställningstagande är hur man ställer grupperna mot varandra:
Skall vissa gynnas på bekostnad av andra?
Hur gör man bedömningen? Är personkilometer ett bra underlag för att avgöra vem som skall räddas och vem som skall sättas på andra sidan av riskgungbrädan...?

Att på så klena underlag som man använder hävda att olycksrisken reduceras med 50% utan att ta någon hänsyn till gruskollektivet, och dessutom utifrån ett landsvägsperspektiv hävda att ALLA motorcyklar skall ha ABS är oanständigt!


På min Varadero är det både kombibromsar och ABS och jag har svårt att tänka mig att vara utan, det ökar inte mina gräser men ger mig ökad trygghet.

Trygghet, Jan-olovj...? Eller en känsla av trygghet...?
Nej, jag sitter inte och roar mig med hårklyverier - ditt språkbruk avslöjar mycket om dig och skillnader i förhållningssätt mellan dig och mig.

Det är ett dygn sedan jag såg din post, och jag har försökt sedan dess att bygga meningar på varianter av orden "Trygghet" och "Motorcykel" som jag känner att jag kan stå för...
Vet du vad jag kom fram till?
"Jag har parkerat min motorcykel på ett tryggt ställe"

och, på ett mer existentiellt plan:
"För mig är det en trygghet att äga en motorcykel."


Åka motorcykel är något av det mest otrygga man kan ägna sig åt!
Det spelar ingen roll hur många elektroniska gizmos du tillsätter - det är fortfarande FARLIGT!
För mig finns ingen möjlighet i världen att associera en motorcykel i rörelse med "trygghet", och jag vill absolut inte göra det heller.
Jag tror faktiskt att det är en risk att ens tänka i sådan banor!

Drifsäkerheten bekymrar mig inte, data boxen bevakar det hela.
Då skall jag berätta för dig vad det var som gjorde att jag fick upp ögonen för hur ABS-bromsar i bilar förändrar vår körstil:

Jag började åka ABS-bilar hyfsat tidigt, för mer än 20 år sedan, och jag älskade det! Självklart körde jag andra bilar utan ABS parallellt, och älskade min ABS ändå mer.
Men, plötsligt en dag för 10 år sedan började ABSen i bilen jag hade då, en Astra att krångla. Som fan!
Inte att den lade av, utan att den lade av ibland...
När jag hade lagt foten på bromsen!
*Ping* så tändes den gula lampan; "Your on your own now, son" mitt under själva inbromsningen!

Ibland tre gånger på raken, med omstart i mellan - och ibland gick det tre veckor utan att det var några problem eller felindikeringar.
I början var det naturligtvis vansinnigt irriterande, men jag märkte ju hur jag började anpassa min körning till dom nya förutsättningarna - som egentligen inte var några "förutsättningar" alls. :D
Jag lämnade större marginaler i min körning, var beredd på det mesta - och började köra mer "aktivt" igen: aktivt i form av att jag som förr i tiden återigen började söka upp det lilla fäste som brukar finnas längst ute i kanten på en polerad vinterväg, lade upp blicken längre fram i kön - helt enkelt blev en bättre bilförare! ABS, självklart i kombination med slentrian hade tyvärr trubbat av mina sinnen. "Aldrig mer!" lovade jag mig själv då, men jag måste tyvärr erkänna att ESP har haft en liknande effekt på mig:
jag märker att jag kör hårdare, elakare och med mindre framförhållning med ESP: det märks direkt när jag roar mig med att koppla ur den: då tvingas jag flytta fram sätet ett hack eller två, samt resa upp stolsryggen för att "vara med" i körningen på ett annat sätt.

Vassego om du vill sätta tilltro till en "databox" i din körning, Jan-olovj - jag kämpar dagligen med att inte göra det...


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Okay, Niklas - here we go:


Och skall jag förtydliga mig menar jag alla som INTE är specialister på löst underlag, det är ganska många!
Jag är med dig, men haken är att det är ganska många som är bra på att köra grus, och dom blir snabbt fler och fler.
Kolla bara på SOE: 8.700 reggade - och dom är experter allihopa! :D
Vägverkets rekommendation, som SMC ställt sig bakom: att ALLA motorcyklar skall utrustas med ABS, grundar sig på en undersökning som tar upp olyckor som händer i bebyggelse, på asfalt, i miljö där det går att larma ut räddningstjänst etc mm osv.
Grusåkare kör av i parti och minut, men tar hand om sig själva och varandra i mycket högre utsträckning dom gånger det blir allvar av en vurpa. Det går finfint att ta sig till sjukhus på egen hand när man är utanför mobiltäckning, eller SOS-operatören inte fattar vad som menas med "koordinater" - och vissa har tyvärr ett skäl att mörka ursprunget till den skada dom drabbats av...
Därför saknas det en stor andel grusåkarolyckor i underlaget som använts, och utan grusperspektivet i undersökningen är det anstötligt att utfärda rekommendationer som omfattar oss som föredrar grus framför asfalt!

För övrigt beskriver ju du att det är du som anpassat dig. Då går det att anpassa sig efter ett nytt system exempelvis med ABS också, eller hur! ;)
Ja! Jag är rädd för just det...
Inom grusåkarvärlden bryr man sig inte så mycket om det här med ABS, det diskuteras knappast - och då mest i termer att det är skit i skogen, men kanske kan vara bra någon gång på landsväg. För någon annan...

De flesta kan dock berätta horrorstories om tillfällen man "glömt den på" där den borde varit av. Jag har ärligt talat inte hört någon som anser sig råkat riktigt illa ut på allvar ännu - det hela går mest ut på att man när man insett sitt misstag så har man gett fan i att bromsa vidare och istället satsat på en lucka i granridån och fått hjälp av andra att lokalisera hojen efteråt. No biggie, helt enkelt: man rycker på axlarna åt ABS - "en landsvägsåkargrej".

Men, jag har hittat en (1) kille som är positiv till ABS på grus.
En skillad kille, alltså:
Han har ägnat 3 år åt att hitta nyckeln till att åka fortare på grus med ABS inkopplat, och han anser sig ha nått resultat.
"Det går att åka fort som fan med ABS om man bara kopplar bort allt man lärt tidigare, och en bit av hjärnan dessutom"
Jag måste nog ge honom rätt där...:D

Det går fort som satan på gruset, och hans spårval blir klart annorlunda.
Där jag bromsar ner inför en böj med medvetet instabil bakända i inbromsningarna och viftar på svansen rejält håller han ett mycket "snyggare" spår och lägger ner med minimalt ställ. Den närmaste liknelse jag kan presentera är hur det ser ut när en bra carvingåkare sätter några snygga skär och skjuter genom svängen utan att tappa fart - ser ni bilden...?

Men, hur fort går det?
Tja, inte snabbare än att jag, gamle gubbe kan ligga bakom på ett 20 år gammalt härke och studera hans åkstil...:D
Nä, det går fort - riktigt fort. En av dom snabbaste jag åkt med denna sommar, faktiskt. Han hävdar att han blivit ändå snabbare med ABS än utan, men när jag lite oroat frågar honom hur han skall klara av att byta spår mitt i böjen om han skulle bli tvungen svarar han:
"Just det har jag inte kommit på ännu" med ett brett flin...
Nå, fort går det - och det är ju det viktigaste... :eek:

Jag är inte avundsjuk på att han är lika snabb som jag, mer oroad över hur han är det:
Charmen med grusåka är ju faktiskt att det inte går så fort egentligen - det handlar om cheap thrills långt under 100, och dom allra flesta incidenter stannar vid skrubbsår, skelettsskador och krokiga grejer. Sladd, hopp, lek och stoj - good fun for everyone.
Kommer ABS att öka säkerheten på grus, eller på sikt ta upp hastigheterna...? Jag har redan svaret klart för mig, och jag gillar det INTE!
Det är handlar visserligen inte om tävlingar. Egentligen...

Låt mig säga så här - ingen vill vara den dom andra får stå och vänta på, därför finns det alltid en risk att någon kör över sin förmåga.
ABS kan vara det som kommer att lyfta hastigheterna där skrubbsåren blir benbrott, och benbrotten blir något ändå värre...

Jag ser inga hinder för en grusåkare som vill åka aktivt för tillfället stänger av ABS-funktionen sedan är det bara att bromsa på! Då har du/jag både kvar kakan och kan äta den. Slår på den på asfalt, mycket trafik som stöd vid oförutsedda händelser och vi kan stänga av den när vi kör på grusväg!
Just det är asfaltsåkares tyngsta argument; "det är ju bara att stänga av"

Men, så länge man inte är i ren obygd så är gruset interfolierat med asfalt, eller tvärt om:



En liten blick in i roadbookkörningarnas värld berättar att varje korsning som är illustrerad kan innebära byte av underlag - du har klickat av och på ABSen 100 gånger innan lunch, jag lovar!
Alltså struntar man i skiten och låter den vara av.

Men!

Vid varje omstart, varje bromsstopp, varje bärgning av friskt satsande kompis och varje kontakt med kvarvarande urbefolkning så hoppar den jävla ABSen igång igen!
Alla med ABS som håller lite rulle kan berätta om nära-ögat-upplevelser när man kört som om den vore avstängd, men blivit "assisterad" av vägen när den varit inkopplad lika förbannat.

Och, dom som inte kan berätta...?
Har vi redan haft det första ABS-genererade dödsfallet i Sverige...?
Ingen vet - inte Vectura heller!

Somliga löser problemet genom att koppla ur ABSen permanent, men skall man behöva våldföra sig på helfordonsgodkännandet för att någon kanslist tror att han eller hon höjt min säkerhet genom att kräva ABS på min hoj utan att ha den blekaste aning kring hur jag använder den?
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
När vi blir rädda upplever vi stress. Denna osäkerhet triggar i många fall reflexer. Reflexer är något vi inte styr över oavsett hur mycket vi tränar så vid en oförutsedd händelse där du/jag/andra måste bromsa (nåja, där vi väljer att bromsa oavsett om det var det smartaste eller ej) och vi för tillfället åker på löst underlag exemplevis på asfalt med grus/lera/dieselspill så får vi asistans att bromsa så vi inte vurpar pga. felaktig bromsteknik triggad av våra överlevnadsreflexer!

Ja, det där är sannerligen något det gått mode i just nu - vår rädsla, vår stress, vår ofullkomlighet yada yada yada...
Jag blir så trött på det där - jag har varenda en av min allvarligare vurpor och krascher i huvudet och kan plocka fram dom frame-by-frame när det passar mig!
Första smällen var faktiskt en "korsningolycka" och jag var 16 år och jag var under ett halvårs tid jävligt sur på den vållande bilen som körde ut mitt framför mig...
Sedan - hjälpt av en del andra incidenter i min väg :rolleyes: började det gå uppför mig att det kvittade vem som kom från vilket håll och vem försäkringsbolaget senare krävde in självrisken av: ville jag hålla mig vid liv så var det mitt ansvar, ingen annans!

Första smällen åkte jag på en lånad 125a landsvägshoj, körde på tok för fort för miljön jag färdades i och hade för lite fantasi. Klart att det smäller, klart att bilen fick betala - klart att det var MITT fel!!!

Men, mina missgrepp gjordes bara inför smällen!
När det stod klart för mig att jag skulle smälla gjorde jag allt rätt, och har fortsatt göra det i varje jävla situation jag satt mig i sedan dess!

Sturskt? Jag har ohyggligt mycket empirisk forskning i bagaget inom just detta området... :D

Ni gör er själva dumma med det här paniksnacket!
Det finns ingen anledning till att just du skall ha huvudet under armen när du behöver det som mest!
Du är inte predestinerad till att flumma bort dom mest avgörande nanosekunderna i ditt liv! Gör något!! Styr in i det sista!

Hela den debatten om det vegetativa tillstånd alla anser att man tydligen skall hamna i när det blir allvar är i bästa fall trams, och i värsta fall en självuppfyllande profetia!

Jag häpnar över hur många hojåkare som aldrig kraschat, vurpat, lagt sig - vad du vill! För mig är det ofattbart att dom vågar köra i allmän trafik utan att veta hur skrovlig den släta asfalten verkligen är, hur rock-steady en "eftergivlig" belysningsstolpe är för en mjuk kropp och utan att förstå den livsavgörande skillnaden mellan buske och träd.
Och - ofattbart att dom törs köra i allmän trafik utan att veta hur dom verkligen reagerar i en skarp situation!

Det finnsfolk som beter sig som åsnor när det gäller - är det inte allas förbannade plikt att ta reda på vad man är för en individ...?

Och - dom som faktiskt har insett att dom har lätt att göra det där sista, viktiga handgreppet fel - men ändå fortsätter att åka hoj: hur tänker dom?

Åk kommunalt - det är säkrare för er själva, och roligare för oss andra!

På radion i veckan intervjuades chefen för något som jag uppfattade som "Stockholms Halkkörningsbanor" apropå ishalkan i landet.
Han hyllade förstås ESP, hade en del vettigt att säga om att det faktiskt krävs lite grundfriktion för att systemet skall fungera, men på en direkt fråga på vad man skall göra i en krissituation svarar han:
(citatet är inte ordgrant återgivet)
"Bromsa så mycket det går, låt ABS ta ner farten så mycket som möjligt innan smällen" och sedan, lakoniskt - i en bisats: "och sedan kan man försöka styra undan också"...

Gaaah!!!!

Ut och vurpa med er allihopa! Lär er hur ni fungerar och inse att det inte är så farlig, om man gör det på rätt sätt!

I den ursprungliga tråden om ABS på motorcykel vill jag minnas att vi var tre stycken som oberoende av varandra hävdade att det här med hjullåsning på MC inte är så himla farligt om man vet hur man skall hantera det!
Har ni varit ute och övar efter det? Hand upp, någon...? :D
Nähä, men sitta här och böla över hur paralyserad man blir, det går bra!?
 

Hampe

Skriver massor!
Eller, häng med ut på en av mina marksyningar i somras, så slipper ni riskera något själva:


Roadbook-körning i grupp på både grus och asfalt, fint väder, bra vägar.

Hittar jag ingen jag känner sedan tidigare(läs: litar på) så kör jag hellre själv - dels för att inte lockas in i någon annans tempo, dels för att inte driva andra ur deras tempo men även för att man navigerar bättre själv - det är så patetiskt när 5 stycken kör fel i klunga...

Längs en vansinnigt rolig transportstäcka på asfalt, (ABS på, alla ni Doorighters) smalt och kurvigt så händer det:

I en skymd karusellkurva med ovanligt rund och jämn radie, mer än 90 grader i knäck och smal som attan möter jag en Touareg.
Bred. Danskreggad. Precis m i t t i vägen. Han kör rolig og varlig, det gör sannerligen inte jag...
Själv har jag ett snyggt spår där mina hjul ligger ligger bara en decimeter från den gröna mossan som försöker äta sig in på asfalten så egentligen kunde det inte bli bättre.
Men, jag har ett nedlägg utav gods nåde!
När vi smäller så handlar det inte om att sätta ansiktet i hans A-stolpe, det är mer "fejset i fronten" om ni kan se bilden framför er?

Alltså - bättre att inte smälla i det läget...

Jag vinklar upp, vilket ger mig ett nytt, mer offroadorienterat spårval i denna asfaltsböj - jag kör av helt enkelt.
Men, inte rätt ut i bushen, utan jag lyckas balansera på skärningen ner mot diket just där kurvan rätar ut sig.
Dock kommer jag inte vidare - jag vill inte ner i den blöta bottendelen av diket där vad som helst kan dölja sig i vegetationen och
det tar mer tvärstopp än vad som är nyttigt.

Men, jag kommer inte upp på vägen heller!
Blött gräs, lutning som tilltar - no way att jag får upp cykeln på vägen igen, hel och hållen.

Tittar ni på bilden så ser ni ett räcke vid bron. Bron går över en liten bäck, men genomföringen är stensatt, kallmurad med skarpa kanter.
Ingen chans i världen att jag kan rulla på längs diket alltså och ta mig över helskinnad.


klickbar

Jag minns att jag gör ett eller rent av två "sistaförsök" att nå vägen igen - något jag borde låtit bli eftersom räddningssträckan krymper snabbt.

Så, det tunga beslutet: att lägga ner - att bromsa omkull i diket med hjälp av bakbromsen. Jag drog mig lite för länge denna gång eftersom jag har en massa skör plast på hojen som är svår att få tag på till en så gammal maskin. Bakdäcket låser och kasar ner mot botten av diket, och som en reaktion så söker sig framdäcket upp mot asfalten igen.
Jag gör mig klar att lämna hojen, men håller kvar foten på bromsen lite till för att "sätta" cykeln ordentligt.

Eftersom framdäcket sökt sig upp mot platten så börjar ramrören under motorn att ta tag i marken, och när dom börjar hyvla upp grässvålen och fösa materialet framför sig så bromsar det upp så bra att jag får rycka åt mig vänsterbenet och låta den levande kraften i mig dra mig vidare längs dikeskanten. Några kullerbyttor vart det för min egen del innan jag stod still, men det var också allt. Några repor i lacken på kåpan kanske fanns där innan, eller inte - men ingen trasig plast. Och det är ju huvudsaken... :D



Hastighet när jag såg bilen: knappast 100, men mer än 80. 90?

Tid från första ögonkontakt med bilen till att jag själv stod stilla och vände mig om för att kolla hojen: 3 sekunder. MAX!
Kanske bara 2 sekunder, men det verkar orimligt.
Det tog verkligen tvärstopp i gräset - kolla mängden material som stoppat färden!
Avstånd från första hjullåsning på bakhjulet till det att hojen stannar: 12 meter.

Strax efter - när jag lyckats jaga iväg dansken som backade tillbaka och nu blockerade HELA vägen så kom några av dom andra åkarna.
När dom fått bilden klar för sig så undrade dom varför jag var så glad?

Ja, det kan man fråga sig...
Kört åt helvete för fort, igen - och tagit för stor risk, visst; men det har jag ju alltid gjort...
Nä, det är en märklig, krispigt fräsch känsla att gå igenom något sådant här: varje enskild tiondel av skeendet sitter etsat i minnet, och ännu en gång har man klarat av att göra rätt grejer i slutändan trots att det är en serie med felbeslut som lett fram till situationen i sig.
Det var länge sedan sist, men det funkade denna gången med.
Däremot sätter jag inte ett ruttet lingon på att det går vägen nästa gång, varje krasch är unik och bör undvikas så länge det bara går.
Men, man bör ha den erfarenheten i ryggsäcken, anser jag.
En bra vurpa gör dig till en bättre hojåkare, och kanske även till en bättre människa som ser färgerna klarare ett tag efteråt.
Mer ödmjuk, liksom. Ja, andra alltså - sådan skit biter inte på mig. :D

Grejen är att detta är en asfaltsolycka som "inte blev av" på grund av två anledningar:
A: jag fick inte panik
B: jag hade inte ABS

Hade jag fått panik hade inte ABS kunnat rädda mig, hade jag haft ABS hade det gått åt helvete ändå!

Vectura har undersökt olyckor där ABS kanske hjälper och lämnat dom där ABS stjälper därhän - och baserar sitt resultat på detta. Hilariuos!

Jag kan trötta ut er med ett antal andra vurpor bara i år där ABS inte hade hjälp ett smack - eller till och med bidragit till en värre utgång.

Jag kan tänka mig en hiskelig massa tillfällen - som inte ens var några "situationer" som hade kunna bli riktigt otrevliga med fördubblad bromssträcka på grus tack vare ABS.

Men, jag har inte ens varit i närheten av en situation där ABS skulle kunna ha hjälpt mig med något som jag inte gör bättre själv!
För att det skall krävas måste jag konsekvent och medvetet börja köra med snävare marginaler och mindre fantasi i trafikmiljöer där det finns zombies i bilar som kör på tvärs med mig.
Ändå vill Vägverket och SMC att det skall sitta ABS på min cykel!





Jag argumenterar FÖR ABS eftersom det är ett hjälpsystem när vi människor falerar. Jag har tyvärr uppnått erfarenheten att vi människor inte är felfria och att vi ibland kan behöva hjälp! Det är INTE samma sak som att jag inte vill kunna koppla bort dessa hjälpsystem. Jag inser mina begränsningar som människa bara! Något jag önskar alla kunde göra!

// Niklas

Och jag argumenterar mot fördumningen av MC-förare som pågår just nu!
Jag vill se fler alerta, skärpta och medvetna hojåkare ute på vägarna, inte fler bilister bakom ett styre.

Om det innebär att det defacto blir färre motorcyklar i trafik så må det vara hänt!
Alla passar inte på motorcykel, så enkelt är det - och att på falska grunder lansera ABS-bromsar på ALLA motorcyklar kommer inte att ge någon halvering av olyckorna. Det är en blindtarm som kommer att kosta tid, kraft och liv. Säkrare trafik genereras nämligen inifrån skallen, inte från en svart låda under sadeln!

Även jag har insett att människor inte är felfria.
Jag ser också att vissa kämpar med detta faktum och försöker att nå en slags högre grad av medvetande, samtidigt som andra lallar runt och inte bryr sig nämnvärt om sammanhangen.
Den senare gruppen behöver inte heller ABS på sin motorcykel - dom behöver en bil!


Hampe
 
Last edited:

Avarage

New member
Till Hampe!

Ca. 240 000st. inregistrerade hojar 2009. Räknar vi högt att alla hojåkare har 2st. inreggade hojar blir det ca. 120 000st. så drygt 8000st. på SoS (heter det så?) är fortfarande inte fler än 6,6% (högt räknat). De som kör mest gata är fortfarande fler, sorry that´s life!

Du misstolkar mig med flit när du skriver att det är humbo jumbo att människor blir rädda/stressade ibland när de kör mc och råkar ut för oförutsedda händelser! ELLER så hör du till en oerhört liten grupp människor som helt saknar förmågan att reagera reflexmässigt vilket borde försatt dig i smått jobbiga situationer ibland. Som exemep, du borde vid ett flertal tillfällen i ditt långa liv fått skit i ögonen där vi andra hade hunnit blunda (reflexmässigt) för att för att förhindra det! ELLER så har du smått intill övermänskliga reaktioner för att hinna med!

Att uppleva rädsla/stress är INTE svart/vitt och innebär inte antingen helt avslappnad/kontrollerad ELLER helt paralyserad utan det är en gråzon mellan lätt stress/rädsla och ren skär dödsångest/råpanik (kalla det vad du vill).

Under dessa situationer, beroende på hur stressade vi blir, klarar vi inte av att bromsa perfekt hur mycket vi än skulle vilja. Fungerande ABS hjälper då till att förhindra vurpa PÅ GRUND AV felaktig bromsteknik! Kraschar vi ändå in i träd/räcken hjälper ju knappast varken ABS eller icke ABS.

Japp, det finns alltid en risk att folk förlitar sig på teknik som gör allt säkrare. Hur stor andel? Ingen aning, vet du?

Parallellt med dessa finns de som lär sig den nya tekniken och hur den på ett positivt sätt kan hjälpa till vid svåra situationer. OCH det finns dem som formligen hatar ABS och som kör ihjäl sig med dem så fort de ens hör bokstavskombinationen, eller???

Mycket svart & vitt här Hampe, eller hur? Svart-vita världen stämmer dock sällan med verkligheten och om du läser vad jag skriver lite nogrannare så märker du att jag inte saliggör ABS ELLER vill ha ABS som inte går att stänga av. Om du anser enda möjliga tekniksa lösningen för ett ABS-system på mc som startar ideligen trotts att man som förare stänga av det må stå för digt och din tekniska fantasi. I min värld kan man välja olika sätt för ett elektroniskt styrt system att fungera på!

Jag har inget mer att tillföra i debatten kring ABS och jag är övertygad om att majoriteten av läsarna av denna tråden förstår hur jag menar vare sig de sympatiserar med min ståndpunkt gällande ABS (som är hösgt personlig) eller ej!

Gott Nytt År!
// Niklas
P.S Tagga ner lite Hampe!!!
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, jösses - den posten hade sannerligen tjänat på att vila över natten och läsas en gång till innan den gick upp!

Jag skyller på tidsbrist!
Låter kanske lite knäppt för så mycket text, men nyårsgästerna var på ingång (yes, jag har ett liv) och jag ville få undan svaret och ägna mig åt annat.


'


Nej, fan - jag skyller inte på något!
Jag har irriterat mig på den här frågan sedan i somras när debatten dog och alla bara liknöjt accepterade Vägverkets köpeutredning - eller rent av tyckte att kejsarens nya kläder var riktigt snygga...
Trösta er med att det kommer från hjärtat - kanske inte så överlagd post, men detta är något som upprör mig.

ABS? Nja, mer sättet man baxar igenom det på!

Strålkastaren är riktad mot podiet där presentatören kör sin PPS med dom "sensationella resultaten", och alla står tysta med gapande munnar.

Men, det som pågår i spotlighten är det minst läskiga just nu!
Mer intressant är att titta vad det står på packlårarna som roddarna håller på att bära fram till scenen inför nästa show...

Ser ni inte att det är ett paradigmskifte som regisseras?
En helt ny doktrin där vi inte längre skall tillåtas att göra det bästa av en situation, där "felbeteenden" som att leta luckor och styra undan skall arbetas bort och där ingen längre tillåts bromsa omkull kontrollerat - eftersom somliga inte törs, och andra inte ens vet hur man gör.

Nej, vi skall lära oss att bromsa ner hastigheten, sitta kvar på hojen och "ta smällen". Tvi vale!

När tillräckligt många ser detta som "naturligt" kan man börja blåsa på med ytterligare "system"; Airbag finns redan i liten skala, men kan nog få sitt genombrott när en ny undersökning säger att man kan reducera skadeutfallet med ytterligare 50% för dom som är:

A: Vårdslösa nog att köra så det smäller
B: Dumma nog att acceptera smällen som oundviklig.

...och därpå är det självklart att airbagen kommer att få bättre verkan om föraren sitter bältad - sådana försök görs för övrigt redan.

Nu saknas bara dom små söta stödhjulen som fälls ut när föraren börjar vingla, så är trafiksäkerhetsfolket nöjda: nu har dom skapat något dom förstår sig på, och dom känner sig trygga när dom har lyckats tvinga in oss hojåkare mellan dom mentala vajerräckena.


Och - spelar det egentligen mig någon roll?
Nä, egentligen inte:
Om tre decennier är jag 80 år. Nog tusan skall man kunna köpa den sista analogt bromsade Adventure R som tillverkas några år från nu och få den att hålla 20 år? Trots att det är en KTM...? :p

Fint avslut i så fall - första hojen 1975 var också en KTM!
Då kan jag sitta på ålderdomshemmet och gagga om att jag "redan på 00-talet sade att" bla bla bla... och understryka mina argument med ett "brapp-braapp" från Akrapovicarna!

Men, jag tycker synd om dom efterkommande som avskiljs från den sunda direktkoppling mellan aktion <-> reaktion som en riktig hoj erbjuder.

Jag kan liksom bara peka ut vilket håll tåget kommer från - alldeles för många av er verkar vilja stå kvar på rälsen...



God fortsättning på det nya året, allihopa!
Nu skall jag ut i det underbara vintervädret och testa lite nya kläder.
Odubbat! Med isfläckar!! Utan ABS!!! :D


Hampe


@ Avarage
Ursäkta mig - jag quotar dig och fäktas järnet mot allt dumt jag hört i det senaste halvåret. Tyvärr får du klä skott för sådant som du inte förtjänar när jag svingar besinningslöst.
Självklart har jag inget emot dig personligen - du är en av de vettigaste här inne!

@ VS
Nä, bilar med ABS får sannerligen ingen premiereduktion - eftersom det inte bidrar till säkrare trafik! :D
Ämnet, i sista stund - Häpp!
 

UglyJazz

New member
Det är inte så ofta jag reagerar, men jag känner ju rent instinktivt att jag måste buga mig å det allra ödmjukaste inför HAMPE och hans övergudomliga förmåga att framföra en mc, och hoppas att åtminstone en liten bråkdels fraktion av en gnutta av hans nästintill Gudomliga körskicklighet och även annan tillgänglig, överbliven skicklighet ska regna ned på lilla mig.

Då skulle ju jag som bara kör mellan 10-12 000 mil, varav en tredjedel på mc, om året kunna känna att jag kunde utvecklas dramatiskt som fordonsförare.

Nej, allvarligt, Hampe, tänk lite grann på hur du söker attackera dina medmänniskor. Du skulle kunna vinna en hel del med lite ödmjukhet och smidighet.
Du kan inte styra det autonoma nervsystemet, men jag har förstått att du vill tro att det är möjligt, men ta och lugna ner dig lite...

Det finns andra människor, sådana som inte åker mc, som gärna använder din egen retorik mot dig.
Så: Växla ned och sakta in och njut av det nya året... Du också...

Om jag åker offroad? JA, jag åker touring, enduro och sidvagn också...
 

Efoo

New member
Borde finnas en offroadtråd om ABS:ens vara eller inte vara. De flest som är emot ABS är de som åker offroad, har all förståelse för det. Men jag tror att många skulle vara hjälpt av ABS. Min förhoppning är ju att ingen ska behöva använda den om det finns på er mc. Men finns den och sklle vara till hjälp en gång så vill man säkert inte vara utan ABS senare. Är nog en omöjlighet att alla ska tycka lika om en sak, hur många skulle vilja ha automat på sin mc? Många skulle nog också tycka att det var livsfarligt beroende på hur man kör och vart man kör.

God fortsättning på er alla!
 

Ghost79

New member
Ja du Hampe.

Man får tycka som man vill. En motorcykel som INTE låser hjulen när man bromsar på grus, vått underlag eller helt enkelt bromsar för hårt så att hjulet låser sig, är en motrcykel jag vill ha iaf.
Det ger mig en utökad säkerhet när jag åker hoj och gör att jag kan slappna av mera och njuta av färden.

Jag åker en sporthoj med C-ABS ( kombi bromsar och ABS system ) och kör till 99% på landsväg och motorväg.


Gott nytt år !
 
Top