ABS som skäl till premiereducering?

BMW R90s

New member
Bäste Hampe,
Så du menar att man skulle köra med mindre marinaler föra att man har
ABS mm?
Jag har det både på bil och mc och har inte förändrat mitt sätt att
framföra fordon på vägen.
ABS är bra när reptilhjärnan tar över. ang din krasch så är
den väl ett utfall av bondtur:p
 

Marie

Banned
Bäste Hampe,
Så du menar att man skulle köra med mindre marinaler föra att man har
ABS mm?
Jag har det både på bil och mc och har inte förändrat mitt sätt att
framföra fordon på vägen.
ABS är bra när reptilhjärnan tar över. ang din krasch så är
den väl ett utfall av bondtur:p

Och jag hävdar liksom Hampe att det där reptilhjärneresonemanget är rena nyset. Jag har kraschat med mc två gånger, och med bil fyra gånger. Vid alla tillfällena fortsatte jag att aktivt köra fordonet tills antingen fordonet stod stilla eller jag och fordonet skildes år...
Jag är inte heller någon vän av vare sig ABS eller av att inhägna vägarna med räcken. Jag har i det senare fallet räddat situationen genom att avsiktligt köra ut i spenaten i stället för att i ett fall fronta, ett annat fall klippa en älg. Den möjligheten verkar man vilja ta ifrån mig.

Och vad gäller ABS så var jag på Volvos halkbana i Olofström en gång på 90-talet med bilkåren. Där körde jag en S90 med urkopplingsbar ABS, de flesta körde V70. Jag körde undanmanöverprovet (bromsa/väja) med högre ingångshastighet än någon annan med inkopplad ABS. MEN jag körde samma prov också utan ABS med ytterligare tre km/h högre ingångshastighet.
Alla påstod att det var helt omöjligt och rena lyckträffen. Jag fick lyckligtvis göra om det. Ytterligare två körningar med samma ingångshastighet gick lika bra. Sen var det väldigt tyst. I synnerhet från Volvofolkets sida.

Frånsett på grus gör ABS ingen större skada enligt min uppfattning, MEN jag vill vara den som kör mitt fordon, och inte ha en dator som leker storebror mellan mig och de faktiska bromsarna. En grundförutsättning när man kör et fordon är tilliten. Tilliten att fordonet gör exakt det jag beordrar med reglagen, och inte på eget bevåg sätter sig över mina bedömningar. Skall jag ha ansvaret, vilket jag i alla lägen har i trafiken, så måste jag också veta att mina order inte kontramanderas av "världens snabbaste idiot" vilket är min benämning på en dator.
Går det "åt Lurås" så skall det bero på mig och mina manövrer och inte på att fordonet hittade på egna hyss och trodde sig veta bättre.

Nåja, jag är liksom Hampe såpass gammal att jag rimligen kan hålla liv i en ABS-lös hoj så länge som jag behöver. Vad gäller bil så har jag förlikat mig med att trots allt ha fanskapet för där är ändå skadeverkan mycket mindre. Men där skall jag försöka hålla mig ESP-fri så länge jag kör, för där går definitivt gränsen. Jag vet inte hur många gånger jag räddat situationer med hjälp av att avsiktligt driva ut bakvagnen och åka på sladd. Vilket också kräver bakhjulsdrift, en framdrivningsform som i detta fördumningens tidevarv är direkt utrotningshotad.
:mad:
 
Last edited:

Efoo

New member
Och jag hävdar liksom Hampe att det där reptilhjärneresonemanget är rena nyset. Jag har kraschat med mc två gånger, och med bil fyra gånger. Vid alla tillfällena fortsatte jag att aktivt köra fordonet tills antingen fordonet stod stilla eller jag och fordonet skildes år...
Jag är inte heller någon vän av vare sig ABS eller av att inhägna vägarna med räcken. Jag har i det senare fallet räddat situationen genom att avsiktligt köra ut i spenaten i stället för att i ett fall fronta, ett annat fall klippa en älg. Den möjligheten verkar man vilja ta ifrån mig.

Och vad gäller ABS så var jag på Volvos halkbana i Olofström en gång på 90-talet med bilkåren. Där körde jag en S90 med urkopplingsbar ABS, de flesta körde V70. Jag körde undanmanöverprovet (bromsa/väja) med högre ingångshastighet än någon annan med inkopplad ABS. MEN jag körde samma prov också utan ABS med ytterligare tre km/h högre ingångshastighet.
Alla påstod att det var helt omöjligt och rena lyckträffen. Jag fick lyckligtvis göra om det. Ytterligare två körningar med samma ingångshastighet gick lika bra. Sen var det väldigt tyst. I synnerhet från Volvofolkets sida.

Frånsett på grus gör ABS ingen större skada enligt min uppfattning, MEN jag vill vara den som kör mitt fordon, och inte ha en dator som leker storebror mellan mig och de faktiska bromsarna. En grundförutsättning när man kör et fordon är tilliten. Tilliten att fordonet gör exakt det jag beordrar med reglagen, och inte på eget bevåg sätter sig över mina bedömningar. Skall jag ha ansvaret, vilket jag i alla lägen har i trafiken, så måste jag också veta att mina order inte kontramanderas av "världens snabbaste idiot" vilket är min benämning på en dator.
Går det "åt Lurås" så skall det bero på mig och mina manövrer och inte på att fordonet hittade på egna hyss och trodde sig veta bättre.

Nåja, jag är liksom Hampe såpass gammal att jag rimligen kan hålla liv i en ABS-lös hoj så länge som jag behöver. Vad gäller bil så har jag förlikat mig med att trots allt ha fanskapet för där är ändå skadeverkan mycket mindre. Men där skall jag försöka hålla mig ESP-fri så länge jag kör, för där går definitivt gränsen. Jag vet inte hur många gånger jag räddat situationer med hjälp av att avsiktligt driva ut bakvagnen och åka på sladd. Vilket också kräver bakhjulsdrift, en framdrivningsform som i detta fördumningens tidevarv är direkt utrotningshotad.
:mad:

Det har ju hänt en del med utvecklingen sedan 90-talet...
Man kan ju inte bygga utan ABS bara för att 1 på 1000 lyckas med den körningen som du gjorde. Det är ju de andra som tydligen inte är lika bra på att köra bil/mc som dig man måste ha i åtanke när man bygger. ABS är ju till för att rädda liv, glöm inte det!
 

Ghost79

New member
Det har ju hänt en del med utvecklingen sedan 90-talet...
Man kan ju inte bygga utan ABS bara för att 1 på 1000 lyckas med den körningen som du gjorde. Det är ju de andra som tydligen inte är lika bra på att köra bil/mc som dig man måste ha i åtanke när man bygger. ABS är ju till för att rädda liv, glöm inte det!

Här tycker jag en viktig detalj kommer fram.
Det är ju faktiskt en superminoritet som är experter på att hantera hojen i ALLA lägen. ABS är till för mängden, helt klart.
 

Chopperbyggarn

New member
Här tycker jag en viktig detalj kommer fram.
Det är ju faktiskt en superminoritet som är experter på att hantera hojen i ALLA lägen. ABS är till för mängden, helt klart.

Sant att det är en superminoritetet som är experter på att hantera hojen i ALLA lägen..ÄVEN MED ABS...så det tveklöst säkraste är att vi slutar att köra hoj helt o hållet....

Anders.J
 

Efoo

New member
Vi lever i 2000-talet, kanske dax för lite utveckling på mc sidan också. Vi som tar körkort nu får lära oss med ABS. Tror med all sannolikhet att det var samma motstånd mot ABS på bil när det kom. Jag har bara possitiva upplevelser av ABS:en, Har tyvärr blivit tvungen att använda den några gånger (sommar och vinter). Men åter till ämnet ska det vara en reducerad självrisk eller inte?
 

Chopperbyggarn

New member
Vi lever i 2000-talet, kanske dax för lite utveckling på mc sidan också. Vi som tar körkort nu får lära oss med ABS. Tror med all sannolikhet att det var samma motstånd mot ABS på bil när det kom. Jag har bara possitiva upplevelser av ABS:en, Har tyvärr blivit tvungen att använda den några gånger (sommar och vinter). Men åter till ämnet ska det vara en reducerad självrisk eller inte?

ABS eller inte..jag bryr mig inte så länge ingen lag tvingar mig att ha det på mina motorcyklar!

Angående försäkringar så är det väl försäkringsbolagens sak att bedömma om ABS hojar/förare är lönsammare kunder än ej ABS hojar/förare.
Sedan är det SMC´s o andra intresseorganisationers /Individers sak att kritiskt granska försäkringsbolagen.

Anders.J
 

bubbas

New member
ABS eller inte..jag bryr mig inte så länge ingen lag tvingar mig att ha det på mina motorcyklar!

Angående försäkringar så är det väl försäkringsbolagens sak att bedömma om ABS hojar/förare är lönsammare kunder än ej ABS hojar/förare.
Sedan är det SMC´s o andra intresseorganisationers /Individers sak att kritiskt granska försäkringsbolagen.

Anders.J

Du behöver inte oroa dig för att du ska bli tvungen att eftermontera ABS. I stället blir det väl så att i takt med att flottan föryngras så kommer ABS bli vanligare. BMW har ABS som standard på i princip samtliga modeller. Kawasaki importerar enbart ABS-modeller. Det dröjer inte länge förrän samtliga fabrikat har ABS som standard, just som det blev med bilarna.

Efter detta kommer antispinn-system att bli standard, precis som att slirkoppling blivit standard på supersporthojarna.
 

Chopperbyggarn

New member
Du behöver inte oroa dig för att du ska bli tvungen att eftermontera ABS. I stället blir det väl så att i takt med att flottan föryngras så kommer ABS bli vanligare. BMW har ABS som standard på i princip samtliga modeller. Kawasaki importerar enbart ABS-modeller. Det dröjer inte länge förrän samtliga fabrikat har ABS som standard, just som det blev med bilarna.

Efter detta kommer antispinn-system att bli standard, precis som att slirkoppling blivit standard på supersporthojarna.

Krav på eftermontering lär väl knappast bli aktuell. Många av oss som bygger/bygger om (Amatörbyggt/Ombyggt) gillar den gamla enkla nakna tekniken och bygger därefter och det tror jag att många med mig vill kunna göra även i framtiden...den sista "Old School" hojen är inte byggd än!

Anders.j
 

bubbas

New member
Krav på eftermontering lär väl knappast bli aktuell. Många av oss som bygger/bygger om (Amatörbyggt/Ombyggt) gillar den gamla enkla nakna tekniken och bygger därefter och det tror jag att många med mig vill kunna göra även i framtiden...den sista "Old School" hojen är inte byggd än!

Anders.j

Hej Anders,

När det gäller amatörbyggen och ombyggnationer varken tror eller vill jag att det blir krav på ABS. Men att marknaden succesivt kommer att bli alltmer ABS-homogen. Tendensen är klar och jag vill nog även drista mig till att de idag värsta ABS-motståndarna kommar att ta till sig tekniken och och uppleva fördelen med tekniska hjälpmedel som inte lägger sig i och stör mc-upplevelsen i sig.


Vi ska inte glömma att i mången olycka, inte endast inom trafikområdet, så är den mänskliga faktorn icke obetydlig.
 

990 Adventure

New member
abs och reducerad premie

Med risk för att hampe skriver en hel bok som svar på detta så återkommer jag i ämnet trots att jag sagt att det är slut disskuterat för min del,men är det inte så att det redan idag är skillnader i premie beroende på modeller,ex så har ju BMW en del riktigt kvicka maskiner som spöar det mesta i antal hästar som ändå inte kostar skjortan att försäkra pga dom inte är innblandade i så mycket olyckor,säg nu inte att det beror på att dom inte är så representerade för då skulle en MV Agusta inte kosta massor (eller duccarna) och om då ABS kan minska olyckorna så kommer det väl alla till gagn då inte premierna rusar i höjden till nivåer som är orimliga.
Ex är ju faktiskt allroad o offroad hojarna som inte kostar massor pga att dom inte är inblandade i så mycket allvarliga olyckor,för inte kan väl alla hantera en mc på det viset som har beskrivets tidigare så något beror det väl på.
;)
 

bubbas

New member
Det skulle varit kul att se ABS-hatarna bromsa järnet med en 1098, ffa på underlag med varierande friktion. Jag kan av egen erfarenhet säga att det är effekt i de bromsarna. I o f så är de radialmonterade och även en sådan sak är väl för nytt för härskarna över trumbroms och autonoma nervsystemet.

God fortsättning!
 

Triumph int

New member
Vilka historier man får läsa här och de kommer
alltid fram då det gäller körskicklighet.

Jag minns min tonårstid med historier om mopeder
som nästan kunde flyga och som hade kört skjortan
av mc-polisen.
 

Hampe

Skriver massor!
Tebax igen, go o glad!

Men, hörrni - var har ni fått det här ifrån?


Var och en blir salig på sin tro.
De som tror att de kan träna autonoma nervsystemet får väl fortsätta att tro det.:)


Du kan inte styra det autonoma nervsystemet, men jag har förstått att du vill tro att det är möjligt


...och även en sådan sak är väl för nytt för härskarna över trumbroms och autonoma nervsystemet.


Bubbas har jag redan frågat en gång tidigare - det blir lite larvigt när ni pinnar påståenden på mig som jag aldrig har sagt.

Förklara, utveckla - eller ta tillbaka, tack så mycket.
 
Last edited:

LC4ever

New member
ABS eller inte..jag bryr mig inte så länge ingen lag tvingar mig att ha det på mina motorcyklar!

Angående försäkringar så är det väl försäkringsbolagens sak att bedömma om ABS hojar/förare är lönsammare kunder än ej ABS hojar/förare.
Sedan är det SMC´s o andra intresseorganisationers /Individers sak att kritiskt granska försäkringsbolagen.

Anders.J

Precis vad denna tråd handlar om!!!!
Ingen skall tvingas till det ena eller det andra, utan att reglera försäkringspremien utefter hojjen, dvs om den är utrustad med ABS eller inte.

Vill man inte ha ABS, upp till dig, men då betalar man för det i form av högre premie.

Tycker man att ABS tillför en högre säkerhet (vilket jag personligen anser) så blir man premierad med lägre försäkringspremie.

Jag tycker mycket väl att försäkringsbolagen kan göra dessa regleringar.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag tycker inte att man ska bli straffad för att man har en annan åsikt än andra människor.

// Amir



Precis vad denna tråd handlar om!!!!
Ingen skall tvingas till det ena eller det andra, utan att reglera försäkringspremien utefter hojjen, dvs om den är utrustad med ABS eller inte.

Vill man inte ha ABS, upp till dig, men då betalar man för det i form av högre premie.

Tycker man att ABS tillför en högre säkerhet (vilket jag personligen anser) så blir man premierad med lägre försäkringspremie.

Jag tycker mycket väl att försäkringsbolagen kan göra dessa regleringar.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det är upp till var och en att köpa den cykel som man vill ha men man ska inte behöva bli tvingad till att köpa en hoj med en viss teknik tycker jag iaf.

// Amir

Och man betalar samma premie för en R1/GSXR som en Guldvinge eller HD?
 

bubbas

New member
Det är upp till var och en att köpa den cykel som man vill ha men man ska inte behöva bli tvingad till att köpa en hoj med en viss teknik tycker jag iaf.

// Amir

Än så länge är det ju möjligt, förutsatt att vi pratar nya cyklar. Så småningom kommer i princip samtliga nya cyklar att standardutrustas med ABS. Att som BMW, vilka har haft ABS i std-utrustningen länge, kommer även Kawasaki att enbart importera ABS-versioner. Visst kan man privatimportera mc utan ABS men då kommar man inte i åtnjutande av märkesförsäkring etc.
Eftersom F-bolagen inte har individuella försäkringsvillkor, så får man då acceptera läget.
Om det sen kan kallas premiereducering eller ej blir ju semantik. Man kan ju se det omvänt med.
 

Hampe

Skriver massor!
Precis vad denna tråd handlar om!!!!
Ingen skall tvingas till det ena eller det andra, utan att reglera försäkringspremien utefter hojjen, dvs om den är utrustad med ABS eller inte.

Vill man inte ha ABS, upp till dig, men då betalar man för det i form av högre premie.

Tycker man att ABS tillför en högre säkerhet (vilket jag personligen anser) så blir man premierad med lägre försäkringspremie.

Jag tycker mycket väl att försäkringsbolagen kan göra dessa regleringar.

Precis!
Dom inte bara kan, utan till och med SKALL göra det - basera premie på risk, och skadeutfall.

Försäkringsbolag är duktiga på sådant - det är typ det dom lever på!
Så varför sker det ingen halvering av premien?
Det kanske inte räcker att Tingvall säger att det är så...?
En undersökning kanske inte är nog för att revidera premiesystemet?
Man kanske rent av vill se det hända innan man börjar ge bort pengar gratis...?

Men först skall vi reda ut en annan sak - nu när Bubbas fortsätter att ducka:

Tebax igen, go o glad!

Men, hörrni - var har ni fått det här ifrån?


Var och en blir salig på sin tro.
De som tror att de kan träna autonoma nervsystemet får väl fortsätta att tro det.:)


Du kan inte styra det autonoma nervsystemet, men jag har förstått att du vill tro att det är möjligt


...och även en sådan sak är väl för nytt för härskarna över trumbroms och autonoma nervsystemet.

Om ni tar det här som en intäkt på att jag tror man kan träna det autonoma nervsystemet:
Det är samma visa varje år - en massa kids med neonljus, också jag.
Jag är den ende över trettio, och den ende med tjänstebil.
Nya kids varje år, och samma förvåning över att en gubbe ger sig in på deras turf och leker av sig lite.

Men, jag ser det inte som att leka! Det är faktiskt min förbannade plikt som bilförare att göra mig klar för dom nya förutsättningarna som gäller för vintern!
Skrubba av placken från sidvärtsglanden i hjärnan, städa upp i nervbanorna och göra plats för nya intryck.
så kan jag avslöja en hemlis bara för er: det var ett skämt!
Jag gör så ibland när jag till och med själv tröttnar på all min text; spränger in ett litet skämt för att hålla er och mig själv vaken.
Jag skall sluta med det, jag ser att det finns andra som är så mycket roligare än jag själv...
Jag tror inte på allvar att man kan "städa upp i nervbanorna", och om tror att det är en efterkonstruktion så kan ni börja leta efter "sidvärtsglanden". Jag skulle börja i trakten av binjuren - leta efter en bi-binjure så får vi se vad ni hittar...:p

Däremot tror jag på att övning ger färdighet! Jag tror att människan kan bli bättre på i stort sätt allt det han eller hon sätter sig i sinnet att lära sig.
Om det är tillräckligt viktigt för en - som typ att överleva eller så...


Nej, allvarligt, Hampe, tänk lite grann på hur du söker attackera dina medmänniskor. Du skulle kunna vinna en hel del med lite ödmjukhet och smidighet.

No shit, Sherlock?
Jag vet att jag retar gallfeber på folk just nu, och jag måste tyvärr fortsätta med det för att tränga genom dimmorna i era skallar.
Problemet med er som just nu diskuterar trafiksäkerhet i denna tråden är att alltför många av er vet för lite kring vad ni pratar om!
Har jag er uppmärksamhet nu...?

Bäste Hampe,
Så du menar att man skulle köra med mindre marinaler föra att man har
ABS mm?
Jag har det både på bil och mc och har inte förändrat mitt sätt att
framföra fordon på vägen.

Så bra för dig!
Undersökning efter undersökning, från olika hörn av världen visar att nettonyttan av ABS-bromsar på bil är nere på noll!

NTF gissar 10%
http://www.ntf.se/konsument/bilar/skyddssystem/default.asp?RecID=25926 utan att berätta vad dom baserar det på,

men refererar på annan plats till svenska, tyska och amerikanska undersökningar som säger att trafiksäkerhetsvärdet av ABS på bil är lika med 0.
http://www.ntf.se/konsument/fraga1134.asp?katid=8


NTFs nättidning hjälper dessutom omedvetet till att sänka ABS ytterligare:

http://www.ntf.se/Tidning/default.asp?display=print&RecID=22324 NTF Nättidning

Ny teknik och nya förkortningar
Som konsument har vi precis lärt oss att ABS hjälper oss bromsa på ett säkrare sätt men det finns redan studier som höjer ett varningens finger. Trots att bromsträckan blir kortare med ABS-bromsar så kompenserar förare inte farten tillräckligt när de sätts i en bil med sämre bromsförmåga. Risken finns att dessa system skapar en övertro på det egna fordonet möjligheter att undvika en olycka
"Hjälper oss att bromsa på ett säkrare sätt" Ha!
Om man "glömmer av" att ursprunget till systemet var att ge föraren en möjlighet att styra sig ur situationer under bibehållen bromsning så är det inte så underligt att det går åt helvete med ABS...

På whiplashinfo.se

http://www.whiplashinfo.se/news-old/News_item.asp?NewsID=41

går Vägverket nästan i spinn när dom skall hissa ESP som nu skall bli det som ABS aldrig blev:
- Vi är förvånade och glada över den stora effekten av antisladdsystem. Antilåssystem för bromsar, ABS, har aldrig visat sig ha någon avgörande nytta, och därför hade vi låga förväntningar även på ESP. Därför är vi synnerligen glada att få lägga till ännu ett verksamt tekniskt system till några tidigare effektiva system vilka främst gällt krocksäkerhet, säger Anders Lie, fordonssäkerhetsansvarig på Vägverkets huvudkontor

Att ABS på bil inte bidrar till ökad trafiksäkerhet är en snart 10 år gammal sanning. Ändå kommuniceras den inte!
Ändå tror ni - som borde veta bättre, och dom flesta andra med er att ABS i bilar är en säkerhetsfaktor! Dream on!
Det enda vi har åstadkommit under 25 års ABS-användande är att vi minskat förståelsen för sammanhang och vilka krafter vi sätter i rörelse.
Tänk er att vi skulle plocka bort ABS-funktionen på alla bilar over-night: kan ni se resultatet framför er? Kan ni se tidningsrubrikerna?
Folk skulle dö som flugor - inte för att ABS är ett säkerhetshöjande system, utan för att vi vant oss vid att inte längre ta exekutivt ansvar för vår framfärd.
Det skulle ta lååång tid att komma tillbaka till den sunda körskicklighet vi hade 1985, med respekt för naturlagarna, medtrafikanter och oss själva.
ABS gör oss till - om inte sämre bilförare så åtminstone till bilförare med sämre förståelse för vår roll i trafiken.
Detta delvis tack vare obefintlig eller rent av felaktig information kring hjälpsystemen som byggs upp kring oss.

Om ni ivrar efter ABS på era motorcyklar under vanföreställningen att ABS på bilar minskar olyckor så är det hög tid att tänka om!

Men, säger Tingvall - "ABS på motorcyklar skall inte jämföras med ABS på bilar" (För att det inte hjälper...?)
"ABS på motorcyklar skall jämföras med ESP på bilar!" (För att där kan man fortfarande spåra en kvardröjande nettoeffekt...?)

Få se nu - hur ser det logiska resonemanget ut där...?
"ESP gör att SUVar inte välter så lätt, och med ABS på en motorcykel så välter inte den heller lika lätt - alltså är ABS på en motorcykel nästan som ESP...?"

Well well - med lite ytterligare sensorer och vinkelindikatorer kommer ABS på MC att närma sig ESP på bil - försök pågår redan inom MotoGP: för att sänka varvtider ytterligare...
Är det snabbare hojar vi saknar på Bulten för att säkerheten skall kunna höjas?

Skall vi fortsätta diskutera trafiksäkerhet och hjälpsystem så är det bra om ni åtminstone har baskunskaper.
Läs VTIs rapport 647 som är utgiven 2009

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415 VTI 647_tekniska stödsystem.pdf

eller läs åtminstone referatet så får vi se om ni lika blint som tidigare är beredda att hänga upp ryggskyddet på ABS-spiken... (OBS: Metafor - skall ej tolkas bokstavligt)

Notera gärna att 35% av dem som saknar ESP på sina bilar tror att dom har det, och är beredda att skära i sina marginaler tack vare ett "hjälpsystem" dom inte förfogar över...

Kanske är det detta försäkringsbolagen har på känn när dom inte ger er en 50%ig kick-back på er premie, folks...?



Hampe
 
Last edited:
Top