ABS som skäl till premiereducering?

Ghost79

New member
Om antalet allvarliga trafikolyckor med dödlig och svårt skadade kan halveras med ABS på hojar så borde väl det vara grund för en halvering i premie hos försäkringsbolagen?

P.s God Jul :D d.s
 

Diversion

New member
Om antalet allvarliga trafikolyckor med dödlig och svårt skadade kan halveras med ABS på hojar så borde väl det vara grund för en halvering i premie hos försäkringsbolagen?

P.s God Jul :D d.s

I jämförelse med vadå? Ok om det ställs mot samma modell utan ABS, men straffa inte folk som inte kan köpa en ny hoj.
 

Carnivore

New member
Diversion skrev:
Om antalet allvarliga trafikolyckor med dödlig och svårt skadade kan halveras med ABS på hojar så borde väl det vara grund för en halvering i premie hos försäkringsbolagen?

P.s God Jul :D d.s

I jämförelse med vadå? Ok om det ställs mot samma modell utan ABS, men straffa inte folk som inte kan köpa en ny hoj.

Skulle väl snarare premiera de som har råd och vilja att köpa nyare hoj med ABS... Det i sin tur gör att merparten av beggade hojar om några år skulle ha ABS.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Chopperbyggarn

New member
Skulle väl snarare premiera de som har råd och vilja att köpa nyare hoj med ABS... Det i sin tur gör att merparten av beggade hojar om några år skulle ha ABS.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det lovprisas mycket över alla moderna tekniska lösningar som ska öka säkerheten, ABS, Antispinn mm...men vad händer den dagen då fel uppstår i dessa system och föraren har vant sig vid att bromsa så hårt man orkar och sedan sköter ABSen om resten? Fel uppstår med tiden i alla system inte minst elektriska o eletroniska sådana som utsätts för väder,vind o vibrationer under lång tid.

Anders.J
 

Ghost79

New member
Mmm vi som har köpt hoj med ABS har ju faktiskt betalat mer än de utan.
Ska bli intressant att följa olycksstatistiken de närmaste åren.
 

Lotek

#82 Superbike
Mmm vi som har köpt hoj med ABS har ju faktiskt betalat mer än de utan.
Ska bli intressant att följa olycksstatistiken de närmaste åren.

Kul att du har råd..grattis. Min försäkringspremie är så hög (nej, jag är inte 20 år, utan väsentligt mer) att jag inte kunde köpa en ny hoj med ABS.
PM:a så kan du få mitt bankkontonr..inget bidrag är för stort eller för litet:rolleyes:

En övertro på tekniska hjälpmedel orsakar sannolikt mer olyckor än bristen på dem. De är säkert jättebra, men jag har inte ABS och kör därefter. I vissa lägen är ABS jättebra, i andra hjälper ingen broms i världen utan undanmanöver är enda sättet. För att kunna göra den undanmanövern finns inget hjälpmedel utom rutin och utbildning. Får jag lägre premie om jag har det? (Jag vet, till viss liten del ja, men inte så det stör direkt)
 

990 Adventure

New member
ABS kan krångla

Det lovprisas mycket över alla moderna tekniska lösningar som ska öka säkerheten, ABS, Antispinn mm...men vad händer den dagen då fel uppstår i dessa system och föraren har vant sig vid att bromsa så hårt man orkar och sedan sköter ABSen om resten? Fel uppstår med tiden i alla system inte minst elektriska o eletroniska sådana som utsätts för väder,vind o vibrationer under lång tid.

Anders.J
trots allt är det väl bara i yttersta nödfall som ABS griper in....kör själv med ABS utom när det är på grus o bus men inte åker jag omkring och tvärnitar,nej ABS är en trygghet motsvarande en försäkring,inget man vill utnyttja men bra att ha,och vi får väl hoppas att ABS försedda mc också servas o kontroleras i samband med besiktning.:confused:
Dessutom har vi redan idag olika premier på olika modeller,om vi är olika gamla eller unga eller har gått kurs samt är medlem i ex SMC eller Fmck.

själv kör jag med ABS både på bil o mc ,men det är mitt val.
och lite lustigt är det för ABS var ifrågasatt när det innfördes på bilar ,idag är det självklart.
ha det gött
 

Carnivore

New member
Lotek skrev:
Mmm vi som har köpt hoj med ABS har ju faktiskt betalat mer än de utan.
Ska bli intressant att följa olycksstatistiken de närmaste åren.

Kul att du har råd..grattis. Min försäkringspremie är så hög (nej, jag är inte 20 år, utan väsentligt mer) att jag inte kunde köpa en ny hoj med ABS.
PM:a så kan du få mitt bankkontonr..inget bidrag är för stort eller för litet:rolleyes:

En övertro på tekniska hjälpmedel orsakar sannolikt mer olyckor än bristen på dem. De är säkert jättebra, men jag har inte ABS och kör därefter. I vissa lägen är ABS jättebra, i andra hjälper ingen broms i världen utan undanmanöver är enda sättet. För att kunna göra den undanmanövern finns inget hjälpmedel utom rutin och utbildning. Får jag lägre premie om jag har det? (Jag vet, till viss liten del ja, men inte så det stör direkt)

Förhoppningsvis blir man inte av med styret när man köper ABS ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag resonerar precis som du,hade jag kunnat välja hade jag köpt cbf 500 utan abs. För mig en onödig detalj som kan bli kostsam att reparera om skiten lägger av....Aldrig haft nytta av abs:en hittills och kommer nog inte ha det heller...Ingen elektronik ska få lägga sig i min körning :D

// Amir

Det lovprisas mycket över alla moderna tekniska lösningar som ska öka säkerheten, ABS, Antispinn mm...men vad händer den dagen då fel uppstår i dessa system och föraren har vant sig vid att bromsa så hårt man orkar och sedan sköter ABSen om resten? Fel uppstår med tiden i alla system inte minst elektriska o eletroniska sådana som utsätts för väder,vind o vibrationer under lång tid.

Anders.J
 

990 Adventure

New member
jag kan själv jag o ingen elektronik ska.....

märkligt amir,var sätter du gränsen för elektronik,trots att du har förgasare på din hoj så styrs den enligt tillverkaren av följande ``Computer-controlled digital transistorised with electronic advance´´ men det kanske inte spelar någon roll då det gäller bränsle kontra luft vid på och avslag samt tomgång.
men märkligt är det att några förståsigpåare kan mer än en hel bransch .
för det är väl inte avundsjuka.
:eek:
 

Hampe

Skriver massor!
märkligt amir,var sätter du gränsen för elektronik,trots att du har förgasare på din hoj så styrs den enligt tillverkaren av följande ``Computer-controlled digital transistorised with electronic advance´´ men det kanske inte spelar någon roll då det gäller bränsle kontra luft vid på och avslag samt tomgång.
men märkligt är det att några förståsigpåare kan mer än en hel bransch .
för det är väl inte avundsjuka.
:eek:

Jag är en klockren förståsigpåare! Shoot me!

Hur i helvete skulle en reducering av försäkringspremien på ABS-hojar se ut...?

Om någon som står på öronen efter att ha klickat bort ABSen - skall han ha en förhöjd självrisk då eller...?
Eller skall försäkringsbolaget rent av utnyttja sin regressrätt och kräva tillbaka varenda krona som betalats ut?

...och, om olyckan sker på grus, och föraren inte klickat bort ABSen - är det samma sak då? Skall han bedömas vara mer vållande till olyckan än om han gjort ett medvetet val och höjt säkerheten genom att stänga av ABSen...?

Ahhh! Premiereduceringen kanske bara skall avse landsvägshojar med ABS och inte omfatta några maskiner med gruskapacitet?

Hur gör vi då med en skillad hojåkare som tar ut sin landsvägshoj - där ABSen inte kan stängas av, på en grusväg...?

Skall han betala en tilläggspremie?
...eller skall han rent av ha ett risktillägg utbetalt...?
och i så fall: Av vem då...?


Fatta att ABS på hojar är Kejsarens nya kläder anno tjugoförsta århundradet.

ABS kan bidra till någon slags säkerhet i vissa lägen, men är absolut svinfarligt i andra. Vem klarar av att skapa en modell för premiereducering på
ABS-bromsar rent generellt...?

Enda chansen är efter några år titta modellspecifikt på skadeutfallet på modellkoder med och utan ABS.

Lycka till! *ler mitt elakaste leende*




Hampe
 
H

honda cbf 500

Guest
generellt sett är jag intresserad av veteranfordon, en av många orsakerna är att de är enkla och funktionella.

De gånger jag har själv ägt en bil så har det varit veteranbilar. En vw 1500 från 1967 och en vw 1200 från 1964 som användes som året runt bil av mig. De gånger ngn ser mig köra omkring i en modern bil så är det inte min egen.

När jag köpte min cbf 500 var jag egentligen ute efter en äldre cykel bla honda cb 500 four 70 talet men på grund av nogrannhet/petighet hittade jag inte ngt exemplar som jag blev nöjd med samt att våren hade kommit så tänkte att jag får skjuta mina planer på en veteranhoj ett tag.

Anledningen till att valet föll på cbf 500, är att den har rund lykta, analoga mätare och inga kåpor och ser fortfarande ut som en motorcykel.

En av anledningarna till att den åker ut ur garaget i sommar är att jag har insett att moderna fordon är inget för mig.:D Jag vill tbx till mitt ursprungskoncept. Ekrade hjul, kick och luftkylning.

Så vad jag kommer att göra efter att ha åkt utomlands med den i sommar är att sälja den och köpa ett liten hoj tills jag funderar ut vilken väg jag vill gå.

Just nu är hjärtat och hjärnan konflikt och det har det varit de senaste åren:D

ABS är säkert jättebra men inget för mig!;)

Detta är förstås min högst personliga åsikt;)


// Amir




märkligt amir,var sätter du gränsen för elektronik,trots att du har förgasare på din hoj så styrs den enligt tillverkaren av följande ``Computer-controlled digital transistorised with electronic advance´´ men det kanske inte spelar någon roll då det gäller bränsle kontra luft vid på och avslag samt tomgång.
men märkligt är det att några förståsigpåare kan mer än en hel bransch .
för det är väl inte avundsjuka.
:eek:
 
Last edited:

Efoo

New member
Svårt att avgöra hur man ska få till detta vettigt. Tveksam att det kommer att bli så. Jag tror att ABS är en bra sak att ha, varför skulle annars tillverkarna montera det? Tror dom har bra mycket bättre koll på vad som är bra och inte bra på mc än de flesta förstsigpåare. Säger inte att jag vet vad som är bra eller dåligt, men som sagt så tror jag tillverkarna har koll på det. Får se om en 5-årsperiod om det är ABS som standard då, vem vet. Kanske finns en smart lösning på försäkringspremien då också...
 

Bo Westermark

New member
honda cbf 500:
ABS är säkert jättebra men inget för mig!;)


Har Du kört en MC med ABS?
Jag har haft ABS sedan 10 år tillbaka och det fungerar utmärkt.
Jag kör/åker hoj aktivt och enda gången ABS:n arbetar är när jag provocerar min MC.
Det är ganska skönt att veta att jag kan "panikbromsa" oavsett underlag även som "amatör."

Sänkt försäkringspremie vill jag inte spekulera om. Parametrarna är för många.
 
H

honda cbf 500

Guest
Om du läser en av mina tidigare inlägg i denna tråd så ser du att jag äger en hoj som har ABS och har ägt den sedan 2008 och är snart inne på min tredje sommar med denna hoj.

// Amir


honda cbf 500:
ABS är säkert jättebra men inget för mig!;)


Har Du kört en MC med ABS?
Jag har haft ABS sedan 10 år tillbaka och det fungerar utmärkt.
Jag kör/åker hoj aktivt och enda gången ABS:n arbetar är när jag provocerar min MC.
Det är ganska skönt att veta att jag kan "panikbromsa" oavsett underlag även som "amatör."

Sänkt försäkringspremie vill jag inte spekulera om. Parametrarna är för många.
 

Avarage

New member
Majoriteten av alla hojåkare kör på asfalterade vägar! Flest incidenter där föraren väljer att bromsa torde då rent logiskt ske på samma typ av väg!

Sker en sk. panikinbromsning (reflex) bromsar föraren för lite eller för mycket. Vid en av dessa hjälper ABS:en och skulle i många fall bidra till ökad säkerhet. I viss mån kan också beteendet att bromsa tränas upp till att i större utsträckning än idag innebära användning av ABS-funktionen vilket ökar säkerheten rent generellt!

Att skapa en försäkring anpassad för hojar med ABS behöver inte vara mer krångligt än att kravet helt enkelt gäller mc utrutstade med ABS från fabrik alt. originalmonterad ABS.

Kravet försäkringsbolagen ställer på alla sina försäkringar är att de går med vinst vilket naturligtvis också skulle gälla en liknande försäkring!

Just my 5 cents.
// Niklas
 

990 Adventure

New member
Kejsarens nya kläder.

Jag är en klockren förståsigpåare! Shoot me!

Hur i helvete skulle en reducering av försäkringspremien på ABS-hojar se ut...?

Om någon som står på öronen efter att ha klickat bort ABSen - skall han ha en förhöjd självrisk då eller...?
Eller skall försäkringsbolaget rent av utnyttja sin regressrätt och kräva tillbaka varenda krona som betalats ut?

...och, om olyckan sker på grus, och föraren inte klickat bort ABSen - är det samma sak då? Skall han bedömas vara mer vållande till olyckan än om han gjort ett medvetet val och höjt säkerheten genom att stänga av ABSen...?

Ahhh! Premiereduceringen kanske bara skall avse landsvägshojar med ABS och inte omfatta några maskiner med gruskapacitet?

Hur gör vi då med en skillad hojåkare som tar ut sin landsvägshoj - där ABSen inte kan stängas av, på en grusväg...?

Skall han betala en tilläggspremie?
...eller skall han rent av ha ett risktillägg utbetalt...?
och i så fall: Av vem då...?


Fatta att ABS på hojar är Kejsarens nya kläder anno tjugoförsta århundradet.

ABS kan bidra till någon slags säkerhet i vissa lägen, men är absolut svinfarligt i andra. Vem klarar av att skapa en modell för premiereducering på
ABS-bromsar rent generellt...?

Enda chansen är efter några år titta modellspecifikt på skadeutfallet på modellkoder med och utan ABS.

Lycka till! *ler mitt elakaste leende*




Hampe
Egentligen borde jag inte svara efter att läst mycket av dina tidigare inlägg,du är fruktansvärt aggresiv o tillför väldigt lite fakta ,däremot mycket egna uppfattningar,men av kejsarens nya kläder bidde det inget och ABS lär vara här för att stanna,tiden får visa vem av oss som har rätt.
Till Amir säger jag att jag helt respekterar din personliga åsikt och hoppas du hittar din drömhoj.
Till Hampe ,väx upp jag är väl förtrogen med vad ABS är och hur det kan vara besvärligt vid aktiv körning på grusväg,har kört både med och utan i många mil,dessutom i mycket höga farter ,och precis som våran Dakar förare Berglund så håller jag med I VISSA SITUATIONER STÄLLER DEN TILL DET,men då är det bus åka.
 
H

honda cbf 500

Guest
Till Amir säger jag att jag helt respekterar din personliga åsikt och hoppas du hittar din drömhoj.


Hej,

Tack för ditt svar. Det är som du säger, det är viktigt att man respekterar varandras åsikter men man behöver ju inte hålla med. Jag har ärligt talat aldrig lyckats aktivera abs:n på min hoj. Inte ens under avrostningsdagens bromsövningar lyckades jag få igång den. Måste säga att min hondas bromsar är väldigt effektiva eniligt min åsikt. En vän till mig har lyckats att aktivera den men han kör extremt.

ABS på bil har ställt till det för mig en gång. När jag bodde hemma för många år sedan ägde min mor en honda accord årsmodell med abs och sen bytte hon till en saab 9000 cd årsmodell 90.

Jag antog att eftersom hondan hade abs och så har säkerligen saab också abs. Men icke sa nicke. Det fanns inte abs på den. En gång så fick jag bromsa in hårt inför en rondell och lyckades få ner hastigheten till 50 km/h innan jag var nere vid rondell. Sista meterna innan rondell fanns det lösgrus. Eftersom jag trodde att bilen hade abs bromsade jag för hårt och låste däcken och höll på kana in i rondell. Men det ordnade sig som tur var.

Rent allmänt sett det enda moderna ting som jag gillar är mobiler och datorer. För övrigt är jag ganska anti moderniteter.

Jag har för övrigt haft både bilar med trumbroms runt om och motorcyklar med trumbroms både fram och bak. Det funkar det också om man är lite försiktig.

Ha en bra fortsättning på julen!

Hälsningar,

Amir
 

Hasse

New member
fördel ABS

Skulle vilja lägga till i tråden att vid panikbromsning låser de flesta fram eller bakhjul (och släpper INTE) beroende på hojtyp.
Det får till följd att hojen till sist får sladd och har föraren tur så kanar han ned i diket och kanske finns där inga stenar eller träd just där.
Vid otur så kanar man ut i mötande trafik.

Det fina med ABS är att hjulen låser sig inte utan pumpar och släpper
omvartannat och chansen att hålla sig på hjulen är avsevärt större.

Ju mer ovan föraren är, ju större är nyttan med ABS är min åsikt
som haft ABS i 10 år på väg och olika typer av banor.
Rekommenderas mycket starkt till återfallare och nybörjare.
 
Top