Om antalet allvarliga trafikolyckor med dödlig och svårt skadade kan halveras med ABS på hojar så borde väl det vara grund för en halvering i premie hos försäkringsbolagen?
P.s God Jul d.s
Diversion skrev:Om antalet allvarliga trafikolyckor med dödlig och svårt skadade kan halveras med ABS på hojar så borde väl det vara grund för en halvering i premie hos försäkringsbolagen?
P.s God Jul d.s
I jämförelse med vadå? Ok om det ställs mot samma modell utan ABS, men straffa inte folk som inte kan köpa en ny hoj.
Skulle väl snarare premiera de som har råd och vilja att köpa nyare hoj med ABS... Det i sin tur gör att merparten av beggade hojar om några år skulle ha ABS.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mmm vi som har köpt hoj med ABS har ju faktiskt betalat mer än de utan.
Ska bli intressant att följa olycksstatistiken de närmaste åren.
trots allt är det väl bara i yttersta nödfall som ABS griper in....kör själv med ABS utom när det är på grus o bus men inte åker jag omkring och tvärnitar,nej ABS är en trygghet motsvarande en försäkring,inget man vill utnyttja men bra att ha,och vi får väl hoppas att ABS försedda mc också servas o kontroleras i samband med besiktning.Det lovprisas mycket över alla moderna tekniska lösningar som ska öka säkerheten, ABS, Antispinn mm...men vad händer den dagen då fel uppstår i dessa system och föraren har vant sig vid att bromsa så hårt man orkar och sedan sköter ABSen om resten? Fel uppstår med tiden i alla system inte minst elektriska o eletroniska sådana som utsätts för väder,vind o vibrationer under lång tid.
Anders.J
Lotek skrev:Mmm vi som har köpt hoj med ABS har ju faktiskt betalat mer än de utan.
Ska bli intressant att följa olycksstatistiken de närmaste åren.
Kul att du har råd..grattis. Min försäkringspremie är så hög (nej, jag är inte 20 år, utan väsentligt mer) att jag inte kunde köpa en ny hoj med ABS.
PM:a så kan du få mitt bankkontonr..inget bidrag är för stort eller för litet
En övertro på tekniska hjälpmedel orsakar sannolikt mer olyckor än bristen på dem. De är säkert jättebra, men jag har inte ABS och kör därefter. I vissa lägen är ABS jättebra, i andra hjälper ingen broms i världen utan undanmanöver är enda sättet. För att kunna göra den undanmanövern finns inget hjälpmedel utom rutin och utbildning. Får jag lägre premie om jag har det? (Jag vet, till viss liten del ja, men inte så det stör direkt)
Förhoppningsvis blir man inte av med styret när man köper ABS
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det lovprisas mycket över alla moderna tekniska lösningar som ska öka säkerheten, ABS, Antispinn mm...men vad händer den dagen då fel uppstår i dessa system och föraren har vant sig vid att bromsa så hårt man orkar och sedan sköter ABSen om resten? Fel uppstår med tiden i alla system inte minst elektriska o eletroniska sådana som utsätts för väder,vind o vibrationer under lång tid.
Anders.J
märkligt amir,var sätter du gränsen för elektronik,trots att du har förgasare på din hoj så styrs den enligt tillverkaren av följande ``Computer-controlled digital transistorised with electronic advance´´ men det kanske inte spelar någon roll då det gäller bränsle kontra luft vid på och avslag samt tomgång.
men märkligt är det att några förståsigpåare kan mer än en hel bransch .
för det är väl inte avundsjuka.
märkligt amir,var sätter du gränsen för elektronik,trots att du har förgasare på din hoj så styrs den enligt tillverkaren av följande ``Computer-controlled digital transistorised with electronic advance´´ men det kanske inte spelar någon roll då det gäller bränsle kontra luft vid på och avslag samt tomgång.
men märkligt är det att några förståsigpåare kan mer än en hel bransch .
för det är väl inte avundsjuka.
honda cbf 500:
ABS är säkert jättebra men inget för mig!
Har Du kört en MC med ABS?
Jag har haft ABS sedan 10 år tillbaka och det fungerar utmärkt.
Jag kör/åker hoj aktivt och enda gången ABS:n arbetar är när jag provocerar min MC.
Det är ganska skönt att veta att jag kan "panikbromsa" oavsett underlag även som "amatör."
Sänkt försäkringspremie vill jag inte spekulera om. Parametrarna är för många.
Egentligen borde jag inte svara efter att läst mycket av dina tidigare inlägg,du är fruktansvärt aggresiv o tillför väldigt lite fakta ,däremot mycket egna uppfattningar,men av kejsarens nya kläder bidde det inget och ABS lär vara här för att stanna,tiden får visa vem av oss som har rätt.Jag är en klockren förståsigpåare! Shoot me!
Hur i helvete skulle en reducering av försäkringspremien på ABS-hojar se ut...?
Om någon som står på öronen efter att ha klickat bort ABSen - skall han ha en förhöjd självrisk då eller...?
Eller skall försäkringsbolaget rent av utnyttja sin regressrätt och kräva tillbaka varenda krona som betalats ut?
...och, om olyckan sker på grus, och föraren inte klickat bort ABSen - är det samma sak då? Skall han bedömas vara mer vållande till olyckan än om han gjort ett medvetet val och höjt säkerheten genom att stänga av ABSen...?
Ahhh! Premiereduceringen kanske bara skall avse landsvägshojar med ABS och inte omfatta några maskiner med gruskapacitet?
Hur gör vi då med en skillad hojåkare som tar ut sin landsvägshoj - där ABSen inte kan stängas av, på en grusväg...?
Skall han betala en tilläggspremie?
...eller skall han rent av ha ett risktillägg utbetalt...?
och i så fall: Av vem då...?
Fatta att ABS på hojar är Kejsarens nya kläder anno tjugoförsta århundradet.
ABS kan bidra till någon slags säkerhet i vissa lägen, men är absolut svinfarligt i andra. Vem klarar av att skapa en modell för premiereducering på
ABS-bromsar rent generellt...?
Enda chansen är efter några år titta modellspecifikt på skadeutfallet på modellkoder med och utan ABS.
Lycka till! *ler mitt elakaste leende*
Hampe