" ABS minskar olyckor"

SailorChief

New member
Vilken nyhet,trodde jag aldrig. Vem köper en bil ny idag utan ABS? Och varför ska man då köpa en MC,som är än mer beroende av att inte låsa framhjulet, utan ABS?

Snålheten att inte köpa en hoj med ABS är skrämmande,varför ska man inte ha det på sin MC om man har det på bilen?
 

wigge

New member
"ABS *kan* minska olyckorna"

Vilken nyhet,trodde jag aldrig. Vem köper en bil ny idag utan ABS? Och varför ska man då köpa en MC,som är än mer beroende av att inte låsa framhjulet, utan ABS?

Snålheten att inte köpa en hoj med ABS är skrämmande,varför ska man inte ha det på sin MC om man har det på bilen?

Det är inte snålhet som skulle få mig att välja bort ABS på en ny hoj... Det är på vilket sätt jag skulle använda den.
Missförstå mig rätt nu; På asfalt är ABS helt underbar att ha (skulle inte vilja vara utan på min R1200ST), men när jag kör på grusvägar så väljer jag nog bort ABSen helt.

Min egen erfarenhet med ABS på grus är att den oftast förlänger bromssträckan och jag har tom varit med om när den orsakat en avåkning pga att hojen helt plötsligt beter sig väldigt annorluda och överaskat föraren. Jag är väldigt noga med vart jag bromsar på grus så att jag antingen har bra underlag att bromsa på eller har väl tilltagen bromssträcka när jag kör STn på grus. När jag kör Teneren.. Tja, det kasar lite men det blir inga överaskningar och det går bra att förutsäga vad som kommer att hända..

Nu är det väl så att majoriteten av olyckorna just sker på asfalt, så jag är väl inte så förvånad av slutsatserna som dras. Det är ju lätt att glömma bort en minoritet i statistiken.
 

kaihp

New member
ABS er godt, men god bremseteknik er bedre

Min egen erfarenhet med ABS på grus är att den oftast förlänger bromssträckan och jag har tom varit med om när den orsakat en avåkning pga att hojen helt plötsligt beter sig väldigt annorluda och överaskat föraren.

DMC's Bronzekurser (hvor der primært trænes bremse og undvigeteknikker) ser vi gang på gang at ABS forlænger standselængden, selv på tør asfalt. Derfor bør ABS kun anses som en hjælp som redder dig fra en vurp om du bremser og styrer samtidig.

Senest i Maj måned havde vi en kursist på en Triumph som blev meget overrasket over at han fik kortere standselængde ved at bremse så hårdt at han lige præcis ikke aktiverede ABS'en, i forhold til hvis han aktiverede ABS'en. Og dette på trods af at Triumph's Owner's Manual skriver udtrykkeligt at man bør aktivere ABS'en...
 

Zopilote

New member
Givetvis går det att få kortare bromssträcka med utan ABS, då med en erfaren förare som kan bromsa "på gränsen" och under perfekta förhållanden.
Tyvärr är det många där ute som inte är så pass bra på att bromsa och det är också sällan förhållandena är perfekta när det väl gäller, och då är ett bra fungerande ABS-system ovärderligt.
Jag hade själv gärna haft ett när en halvblind pensionär tyckte det var en bra idé att backa ut från en skymd skogsväg ut på den 70-vägen där jag körde...
Nu lyckades jag med en rätt stor portion tur undvika en kollision genom att utnyttja andra körbanan (med låst bakhjul...).
 

wigge

New member
Senest i Maj måned havde vi en kursist på en Triumph som blev meget overrasket over at han fik kortere standselængde ved at bremse så hårdt at han lige præcis ikke aktiverede ABS'en, i forhold til hvis han aktiverede ABS'en. Og dette på trods af at Triumph's Owner's Manual skriver udtrykkeligt at man bør aktivere ABS'en...
Visst. Omtaget som man måste göra när hjulet låser sig finns ju kvar, om än oerhört mycket kortare. Så kan man ligga precis på gränsen är det ju troligen bättre. Sedan är det ju skillnad på olika tillverkare och generationer av ABSerna. På min gamla K100RS-91 så var det inte så kul när den gick in.. På min nuvarande ST så är det betydligt behagligare.

Man får nog se detta i ljuset av att det är bättre att bromsa ordentligt så att ABS:en får göra sitt jobb än att bara bromsa till hälften (för att man inte övat in rätt teknik och tränat bort alla felaktiga mänskiga reaktioner). Iaf så är det betydligt enklare att skriva då alternativet i princip kräver en kurs...
 

Syster-Tysk

New member
Skräp på vägen..

Givetvis går det att få kortare bromssträcka med utan ABS, då med en erfaren förare som kan bromsa "på gränsen" och under perfekta förhållanden.

Håller med! ABS är inte utformat för att stanna snabbare, utan för att inte låsa hjulet(n).

Men det ena kan ge det andra, dvs genom att inte låsa hjulet så kan man ofta i trafik, med skiftande underlag bromsa snabbare. Detta på grund av att vattenpölen, gruset, löven eller vad det nu kan vara, blir mindre avgörande i det ögonblick man bromsar.

Det finns MÅNGA som bromsar till stillastående snabbare utan ABS än vad de skulle göra med ABS.

MEN detta är inte poängen. Poängen är att det inte är svårt att göra det om man har förberett sig på en hård inbromsning. Man har rätt sittposition, har framhjulet riktat raktfram, och allt annat som man ska för att kunna bromsa så effektivt som möjligt.

Problemet är att man inte alltid kan förbereda sig på den hårda inbromsningen och att det kan vara skräp på vägen i just detta ögonblick.

Med ABS har man möjligheten att bromsa hårt på underlag som skiftar i karaktär under inbromsningen. Detta är en stor fördel eftersom man annars då man utan ABS blir överaskad och måste bromsa på torr asfalt som övergår till vatten, grus eller annat underlag riskerar att köra omkull.

När man däremot kör på bana där förhållandena är relativt statiska är det en annan sak, ABS kan med fördel kopplas bort vid dessa tillfällen.

Men nu sker de flesta om inte ALLA dödsolyckor på våra vägar där så mycket spelar in förutom vår förmåga att bromsa effektivt. SMC's förslag om obligatorisk ABS på alla nya motorcyklar är därför ett bra förslag som kommer att rädda liv.

/Jonas ABS-förare
 

jan-olovj

Active member
Jag valde min Varadero till stor del för att den var utrustad med ABS och kombibromsar. Jag kör snällt och har aldrig märkt någon nackdel.
 

Hampe

Skriver massor!
OBSERVERA:
Allt i detta inlägg avser ABS på bilar. Där har jag grundlig erfarenhet.
Somligt av dessa erfarenheter torde kunna översättas rakt av till MC, annat inte. Jag bär ingen större lust att lära känna ABS till MC.

ABS är det för vardagsbilisten mest kända hjälpsystemet, som kunde specialbeställas i Mercedes S-klass från slutet av sjuttiotalet för grova pengar, och som gjordes känt för den breda massan genom standardmontering i Ford Scorpio 1986 och Sierra något senare.
Volvo och SAAB låg långt på efterkälken.

Det är ett i sanning missförstått system. Tech-specen från Mercedes och Bosch som utvecklade systemet accepterade den oundvikligt förlängda bromssträckan för att möjliggöra undanmanöver även under bromsning.

Där är ABS-systemets grundtanke - att i alla lägen kunna undvika eller lindra sammanstötning genom bibehållen manöverförmåga.

Men, priset man oundvikligen betalar är förlängd bromssträcka - i extremfallet djupt lösgrus och medelhöga hastigheter upp till 400 % :eek: längre bromssträcka.
Grundregeln är att ju lägre friktion vägbanan håller desto mer förlängs bromssträckan jämfört med icke reglerad inbromsning. Den absolut bästa betongen ger den minsta bromssträckeförlängningen.

Så länge användaren har systemets brister klart för sig och förstår hur det arbetar finns också möjligheten att dra nytta av huvudfördelen - att kunna styra sig ur en knipa.
Gör man inte det så är man såld - man rammar sin medtrafikant med en högre hastighet och med kraftigare krockvåld än utan ABS...

Speciellt mot oskyddade trafikanter är ABS ett ytterst egoistiskt system - i stadstrafik rammar man barnvagnen med 12 km/h på övergångsstället - i motsats till att stanna 2 meter innan.

Om man inte behåller kylan och styr undan.
Hur många förmår göra det...?
Faktum är att många vardagsbilister får panik när högtryckspumpen börjar arbeta och bråka med pedalen; det finns åtskilliga berättelser om folk som lyft av foten från pedalen för dom trott att dom råkat ut för ett haveri.

ABS är ett utmärkt system, om man accepterar längre bromssträcka mot att kunna styra under bromsning - men då vill det fanimig till att veta vad man håller på med!
Det gör inte medelbilisten - fråga 10 personer vad ABS är till för och det är inte omöjligt att alla tio hävdar att "det förstärker bromsarna", "det hjälper mig bromsa bättre" och liknande vanföreställningar.

I detta läget återstår bara 2 fördelar med systemet:
ABS förmår otvetydigt hantera inbromsning på split-friction underlag bättre än de flesta förare, vilket ökar chansen att bilen kolliderar head-on med mötande trafik, och tar därigenom upp krockvåldet där bilen är designad att vara starkast.
Dock på bekostnad av dem man krockar med, eftersom impact troligen kommer att ske med högre hastighet än man annars hade haft.

ABS på MC? Vassego den som vill, men var medveten om nackdelarna!




Hampe
 
Last edited:

Smedis

New member
Nåja, ingen källa, men jag vill inte kalla alla lögnare som påstår sig bromsa snabbare utan ABS än med ABS. Sen kan man ju även diskutera hur många "många" är... vill du göra det också?

/J

Inte alls, bara det att det förekommer ganska mycket tyckande och egna känslomässiga åsikter som inte är grundade på fakta.
Undrade bara om du hade länk eller något?

Jag vet att det finns tester som visat kortare bromssträcka utan ABS.
Dessa utförda på TORR asfalt.
De flesta genomförda tester/studier med/utan ABS sker just på torr asfalt för att det skulle vara "farligt" utan abs.
Bara det är väl ett erkännande egentligen...

Men själva vinsten sker nog vid en paniksituation där VÄLDIGT få klarar att bromsa bättre utan ABS.

Har själv ABS på min hoj men tror den bara kommer användas vid just paniksituation.
Har inte kommit till användning än i alla fall.
 
M

magne

Guest
OBSERVERA:
... bla bla ...

ABS på MC? Vassego den som vill, men var medveten om nackdelarna!

Hampe

Vågar du utmana mig i bromssträcka? Jag har inte bara ABS fram jag har det även på bakhjulet. Har jag längre bromssträcka än dig på torr asfalt är jag övertygad om att den är obetydligt längre än din.

På blöt asfalt - I'm the winner :)
 

Syster-Tysk

New member
Inte alls, bara det att det förekommer ganska mycket tyckande och egna känslomässiga åsikter som inte är grundade på fakta.
Undrade bara om du hade länk eller något?

Sant, och jag håller med dig! Jag brukar också vilja ha en källa till mycket som skrivs.

Men i det här fallet tror jag inte att jag är ensam om att fått höra andra motorcyklister som uttrycker sin åsikt att de minsann kan bromsa bättre utan ABS, eller att proffsförare kan.

Jag upplever andelen som tycker eller uttrycker denna åsikt som många! Detta är en hel del OT och man förstår nog min ståndpunkt då man läser mitt inlägg, vare sig det är många eller inte.

Mvh Jonas
 

Smedis

New member
Sant, och jag håller med dig! Jag brukar också vilja ha en källa till mycket som skrivs.

Men i det här fallet tror jag inte att jag är ensam om att fått höra andra motorcyklister som uttrycker sin åsikt att de minsann kan bromsa bättre utan ABS, eller att proffsförare kan.

Jag upplever andelen som tycker eller uttrycker denna åsikt som många! Detta är en hel del OT och man förstår nog min ståndpunkt då man läser mitt inlägg, vare sig det är många eller inte.

Mvh Jonas

Men bara för att det är många som säger en sak så innebär det inte att det automatiskt blir en sanning...;)

Se gärna abstraktet jag länkar till på motsatt sida.
Där kollas även korrelation mellan bromsförmåga och uppfattning av egen skicklighet.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vågar du utmana mig i bromssträcka? Jag har inte bara ABS fram jag har det även på bakhjulet. Har jag längre bromssträcka än dig på torr asfalt är jag övertygad om att den är obetydligt längre än din.

På blöt asfalt - I'm the winner :)

Kunde vara kul!
I praktiken är det 50 mil mellan oss och de gånger jag passerar Sthlm så brukar det vara mitt i natten och "runnin' on a schedule" för min del.

Psst: jag passade på att ladda upp en avatar innan jag svarade; Are we still on...?

www.yearroundriders.com
 

cage

New member
Jag har deltagit på ett par st sporthojkurser på Gelleråsen och där ingår även bromsning. OCH varenda gång hittils har jag stannat snabbare än de som kört bredvid mig. Både i vått och torrt.
Visst är detta ett litet statiskt underlag men nånting visar det dock......:rolleyes:

Det som man ofta hör är att många är oroliga för låsning av framhjul, den orosmomentet kan jag så gott som helt koppla bort.

Jag tror att utvecklingen av försäljning av ABS försedda hojar kommer öka. Dels därför att Honda introducerar ABS på sporthojar men också för att, som nån sa, idag köper ingen en bil utan ABS.

Sen kommer Antispinn som Ducati(?) har på sina hojar. :eek::eek:

//cage, på en Yamaha FZ1-S med ABS
 

Syster-Tysk

New member
Kontrollera mera!

Men bara för att det är många som säger en sak så innebär det inte att det automatiskt blir en sanning...;)

Nej, men jag kan ju inte kontrollera alla som påstår sig kunna bromsa bättre utan ABS att de verkligen kan det.

Jag tror vi förstår varandra och egentligen inte tycker olika, så jag föreslår att vi lämnar detta OT och går tillbaka till ordinarie tema.
 
Top