80-tals hojar

H

honda cbf 500

Guest
Ni som äger cx500, jag provkörde en cx 500c innan jag köpte min cbf 500, jag upplevde att stötdämparna var en svaglänk hos hojen. Är det ngt som Ni också har märkt på Era hojar? Kan det ha varit hisseffekten som det talas om på kardanhojar som gett mig fel uppfattning om dämparna eller?

Det var andra skäl som gjorde att jag inte köpte cx:n. Hade den varit i bättre skick hade jag köpt den. Jag upplevde motorn som väldigt pigg motor.

// Amir

Din modell har tyvärr inte automatisk sträckare, utan den måste man justera manuellt. Låter som allvarligt om du haft otur, men behöver inte vara det.

Här kan Du beställa massa reservdelar (och ny kamkedja ;)):

http://www.wemoto.com/bikes/Honda/CX_500_CC_Custom/82/

http://www.cmsnl.com/honda-cx500_model232/

Last edited:

DearHunter

New member
Ni som äger cx500, jag provkörde en cx 500c innan jag köpte min cbf 500, jag upplevde att stötdämparna var en svaglänk hos hojen. Är det ngt som Ni också har märkt på Era hojar? Kan det ha varit hisseffekten som det talas om på kardanhojar som gett mig fel uppfattning om dämparna eller?

Det var andra skäl som gjorde att jag inte köpte cx:n. Hade den varit i bättre skick hade jag köpt den. Jag upplevde motorn som väldigt pigg motor.

// Amir

Jag har eurosporten. Den har annan fjädring än de övriga, monoshock bak och enkelsving. Man kan ställa trycket såväl fram som bak. Jag har hört att en del rekommenderar en gaffelolja med högre viskositet, tex 20w . Nya progressiva fjädrar, etc.

Jag är nöjd med inställningsmöjligheterna, men det gäller att vara noggrann.
Och nej, den är inte till salu....sorry ladies and gentelmen... :)

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Har ni några favorithojar från 80-talet?
Jag gick omkring och drömde om honda cbx 1000
kawa z1300 z900 honda 1100 superboldor men det blev en
suzuki gp 125 81a när ja var 16 år 1983 o honda cb750k 79:cool:
jag är fortfarande förälskad i dessa gammla klassiker:D
blir knäsvag när ja ser en fin gammal hoj
mvh/Roger

Min dröm hoj var Z1000-A1 från 1977, som i princip är Z900...
Trodde aldrig i livet jag sku få råd med en sådan när jag åkte min RD350..

Har nu varit min sen förra milleniet :)

wildstaren

New member
80-tal

:cool:Ja den här tråden verka vara intresant för dom flesta.Såg i veckan på "discovery" ett program om just honda 1000rr yamaha,kawasaki och mångafler,mycke intressant kanske de kommer nån repris så håll ögona öppna

He rik

New member
På -80talet var det RD500/RG500 som man dreglade efter,i mitt tycke det häftigaste som fanns,såg ut som de rymt från senaste GPt.

RDn hade 1:a platsen mest för det var en yamma men även för specarna,gick 15km långsammare men var snabbare till hundra och vem behöver köra fortare än 225? ;) ,jälar vad ung man var!
Men råd att äga en fick jag aldrig så det blev en RD350 istället,var livsfarligt kul med 58 pållar i en mopperam. :)

Idag har jag en RD med jollys,behöver ny plast men jag har inte tänkt dö än så det är ingen stress men förr eller senare ska det bli ordning på den med.
Är i trafik och jag kör några 100mil om året med den,kul som fan men det vore ännu roligare om han såg snygg ut med.

Henrik

britt-mari

New member
Din modell har tyvärr inte automatisk sträckare, utan den måste man justera manuellt. Låter som allvarligt om du haft otur, men behöver inte vara det.

Här kan Du beställa massa reservdelar (och ny kamkedja ;)):

http://www.wemoto.com/bikes/Honda/CX_500_CC_Custom/82/

http://www.cmsnl.com/honda-cx500_model232/

Hej och tack för länkarna!
Vi får väl se hur det blir till sommaren; det mesta är av - det är "bara" en del av avgasröret på ena sidan som ska bort också! Se´n hoppas jag att vi får av motorn! Det ska bli intressant att se hur den ser ut inuti!

JanneP53

New member
80-talarna

De MC som jag och frugan använder oss av för nuvarande är bara 80-talare.
Min fru kör Yamaha SR500-81, och jag kör Suzuki Cavalcade och GS1000E samt en XT600 ibland.
Den nyaste vi har är en 86:a.

LC4ever

New member
Min drömhoj var en Honda CBX1000. Vilken värsting det var.
Jag fick dock nöja mig med en CB900F1.
I dag skulle den nog räknas till streetfighter, då var det värsta sporthojjen.
Clipon-styre, 4-1 system och bakflyttade fotpinnar :D

Jag tror att man skulle bli ganska besviken i dag om man skulle få köra den igen, men då var man i himmelen.

Pledians

New member
Har själv en CX500 1982. Passerade 5000-mil sträcket strax innan snön kom.

Alternativen jag valde mellan var CB400n samt CB500s. Hade gärna ägt den sistnämnda men de som fanns ute för försäljning var antingen överprissatta eller defekta =( Tog några rundor med CB400n och tänkte att det nog är en helt OK hoj, även om jag inte blev sådär jätteimponerad av den.

Men så, av rent tillfälle provkörde jag en CX! Att lyssna på ljudet från v-twin motorn, att dra igång mjukt för att sedan känna på det starka och härliga vridet som kom så fort motorn passerade låga 3000rpm gjorde mig helt såld! Köpte hojen utan att tveka. Att den är en erkänd slitvarg visste jag sen innan, och kardandriften spar både kladd, meckande och drivpaketsbyteskostnader.

Tänkte dra iväg på en 500mil MC-semester ute på kontinenten i sommar. Förutom vanlig service (byta olja, filter & tändstift) ska jag undersöka kamkedjan så att den verkligen är spänd. Det är det enda jag kan komma på som man bör kolla lite dådå på just en CX, speciellt den allra första generationens modeller.

Finns en klubb för oss som gillar denna hoj, http://www.cxclub.se/

Last edited:

Kyssen

New member
Min dröm var en CBX 1000, kunde ligga och fundera länge hur den kunde låta med 6-2 system eller 6-1. Den skulle vara helt naken och ingen kåpa eller väskor fick finnas på den.
Det fanns även en något mindre maskin, CB 750 som jag körde lite men tyvärr blev det aldrig av med hoj just då :( men en gammal fd. hade en grön Gold Wing med King & Queen sadel och hela kittet och det var trevligt att sitta bak på men jag körde den aldrig.

Marie

Banned

För vilken gång i ordningen?;)

Bara 5000 mil på 28 år verkar ju helt osannolikt!

Min Yana från -89 ligger på drygt 21000 mil och min BMW från -85 på styvt 18000....

Förvisso rullar motorcyklar vanligtvis lite mindre än bilar, men ändå! Min Mercedes -86 hade rullat över 72000 redan för tio år sedan....

DearHunter

New member

Alternativen jag valde mellan var CB400n samt CB500s. Hade gärna ägt den sistnämnda men de som fanns ute för försäljning var antingen överprissatta eller defekta =( Tog några rundor med CB400n och tänkte att det nog är en helt OK hoj, även om jag inte blev sådär jätteimponerad av den.

Men så, av rent tillfälle provkörde jag en CX! Att lyssna på ljudet från v-twin motorn, att dra igång mjukt för att sedan känna på det starka och härliga vridet som kom så fort motorn passerade låga 3000rpm gjorde mig helt såld! Köpte hojen utan att tveka. Att den är en erkänd slitvarg visste jag sen innan, och kardandriften spar både kladd, meckande och drivpaketsbyteskostnader.

Tänkte dra iväg på en 500mil MC-semester ute på kontinenten i sommar. Förutom vanlig service (byta olja, filter & tändstift) ska jag undersöka kamkedjan så att den verkligen är spänd. Det är det enda jag kan komma på som man bör kolla lite dådå på just en CX, speciellt den allra första generationens modeller.

Finns en klubb för oss som gillar denna hoj, http://www.cxclub.se/

Jamensedär.....en CX broder !
Min hade endast gått 2100 mil när jag kom över den. Den hade stått och samlat damm hos den förra ägaren under ca 18 år (han hade en annan hoj). Det enda som behövdes var en ordentlig rengöring av förknasarna. Kopplingen hade han hunnit byta precis innan jag slog till. Nu byter jag ut en del packningar successivt och småfixar... Går som en klocka! :)

Får jag tag på en CX 650 turbo så blir lyckan fullständig... ;)

DearHunter

New member
För vilken gång i ordningen?;)

Min Yana från -89 ligger på drygt 21000 mil och min BMW från -85 på styvt 18000....

Förvisso rullar motorcyklar vanligtvis lite mindre än bilar, men ändå! Min Mercedes -86 hade rullat över 72000 redan för tio år sedan....

Ha! min 82:a har bara rullat 3500 mil :cool:

Ove 60+

Active member

:confused: Ja du Marie: Jag har också funderat. Det är inte många hojar som slits ut, dom flesta dör nog torkdöden i ett varmgarage. Packningar och gummidetaljer torrspricker och det blir läckage = hojen är skrot. Men samtidigt kan såna som du och jag vara lite glada för vi kan köpa nästan obegagnade hojar väldigt billigt när dom stått och blivit risiga trots att dom dammas av någon gång /år.

Varför ha en MC som inte används mer än någon gång ibland? Varför har man tavlor? Kanske sak samma, något att titta på och kanske yvas lite över? Vad vet jag. :rolleyes:

Marie

Banned
Nej, enligt min (sällan så) ödmjuka uppfattning är det i princip omöjligt som privatperson att slita ut en modern bil eller motorcykel. För att lyckas med det konststycket krävs oftast direkt misshandel som att helt strunta i oljebyten och liknande underhåll...

Visst behövs ändå reparationer emellanåt, men det är nog oftare korrosion och att saker blir hopplöst omoderna som blir dödsstöten.

Jag har förresten filosoferat lite kring att min näst yngste son själv krockade den bil i vilken han åkte hem från BB 19 år tidigare. Det är kanske inte många svenska familjer där man så envist håller fast vid sina gamla fordon....
Jag har kvar den Ford V8 farfar köpte ny i juni 1939, och jag har idag ägt den längre än han, för jag övertog den 1965......

Pledians

New member
Jag har kvar den Ford V8 farfar köpte ny i juni 1939, och jag har idag ägt den längre än han, för jag övertog den 1965......
Starkt jobbat!
goodwork.gif

När det gäller just motorcyklar finns det nog en hel del solskensknuttar, eller folk som bara är temporärt intresserade av att köra hojen (tex för att träna upp sin körning). Dessutom är mc sesongen kort på våra breddgrader jämfört med sydligare länder, där hojarna används betydligt flitigare.

DearHunter: Lyxigt att hitta en så pass fräsh CX! I London har de länge varit populära som budhojar just för deras pålitlighet och minimala underhållskrav. Är det stor skillnad mellan Eurosport-chassit jämfört med den klassiska varianten? Tänkter främst på styvhet och stabilitet.

PS: Jag lyckades slita ut en motor när jag körde Indien på en Bajaj Pulsar 150cc. Men den har levt ett hårt liv och det hela hade kunnat undvikas om hojen hade skötts ordentligt.

Last edited:

DearHunter

New member
Starkt jobbat!
goodwork.gif

När det gäller just motorcyklar finns det nog en hel del solskensknuttar, eller folk som bara är temporärt intresserade av att köra hojen (tex för att träna upp sin körning). Dessutom är mc sesongen kort på våra breddgrader jämfört med sydligare länder, där hojarna används betydligt flitigare.

DearHunter: Lyxigt att hitta en så pass fräsh CX! I London har de länge varit populära som budhojar just för deras pålitlighet och minimala underhållskrav. Är det stor skillnad mellan Eurosport-chassit jämfört med den klassiska varianten? Tänkter främst på styvhet och stabilitet.

PS: Jag lyckades slita ut en motor när jag körde Indien på en Bajaj Pulsar 150cc. Men den har levt ett hårt liv och det hela hade kunnat undvikas om hojen hade skötts ordentligt.

Eurosporten har ställbart tryck både bak och fram. Har inte kört den klassiska varianten men vad jag har hört så kan man byta ut framgaffeloljan mot en som har högre viskositet, tex 15-20W. Kolla även så att fjädrarna är lika långa på båda sidorna. Det finns progressiva man kan byta till, om Du inte redan har det. Glöm ej kolla eventuella glapp (bak och fram) och att Du har rätt däckstryck! Min har dessutom 19 l tank som gör den lite mer topptung. Går lätt in i kurvorna.
Däremot så får man se upp med hojsjukan på CX, vilket kan bli både tråkigt och kostsamt.

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Honda cg 125 är förutom harley med fotkoppling och handväxel min absoluta favorit.

http://www.bikepics.com/pictures/1844576/

Det var en sån här som jag blev skjutsad av min far när vi bodde i Iran och som lade grunden för mitt motorcykelinitresse. Inte för att min far skulle få för sig att äga en 125:a, den hade köpt åt sin lillebror.

// cbf 500