80-tals hojar

Lejonell

New member
min första motorcykel är väldigt speciell för mig då jag har epilepsi sedan jag var 2år och trodde fram till när jag var 30 att jag var dömd till ett liv på vanlig cykel.!!! dock tyckte min nya läkare att vi skulle testa en annan medicin och sean den dagen har allt varit som det skall och efter 2 år fick jag mitt lämp och köpte en Honda VF 750 Custom från 1982.
Drömde dock om att få sätta dit en Vtwin för lite trevligare ljud och döm om min förvåning när jag hittar på blocket en honda VT1100 från 86 som är i modell mitt chassi med en Vtwin!!
men till nästa år blir det troligen en suzuki VS1400 dom är snygga och lite större än min lilla "Drakunge"

Chopperbyggarn

New member
Motorn i våra hojar har traktorvrid! ;)
381602218_DdWgA-L.jpg

Läste nånstans att denna motor har används industriellt utan större modifikationer..

Den här gillar jag! Sådant här är stört kul!!:)

Om jag inte är ute o cyklar så är det väl bara CX500 samt Wildstar av japanska mc som har använt sig av stötstänger istället för överliggande kam i sina motorer sedan Kawasaki 650 twin från 60-talet??

Anders.J

Marie

Banned
80-talshojar är modellen!

De kan klassikerförsäkras för en spottstyver samtidigt som de är såpass moderna och tillförlitliga att man knappast behöver något nyare...
Båda de jag har är förseddam med elektonisk tändning, och den ena har dessutom elektronisk bränsleinsprutning i.st.f. förgasare.

Triumph int

New member
En tidig 80-talare är väldigt mycke en omlackad 70-talare.

En sen 80-talare då fanns det modeller med fjädring och bromsar.

Att det finns köpare till motorcycklar med fjädring som har anor
från 70-talet det tycker jag är förvånande. :confused:

UglyJazz

New member
Stötstänger på mc-motorer har ju BMW haft sedan strax efter Mose gick på vattnet, ja strax efter Gustav Vasas tid i alla fall då...

Ove 60+

Active member
:cool: Säga vad man vill, men -80 talshojarnna var snyggare än dagens.

Ser ibland att man liknar nyheterna vid galopperande häst eller tjur, men den bild jag får, med tunn och uppstickande bakdel och nervinklade kåpor ifram ser nog mest ut som pickande höns... :D:rolleyes:

Men OK! Det har hänt lite sen dess, b.l.a. bättre bromsar. :)

DearHunter

New member
:cool: Säga vad man vill, men -80 talshojarnna var snyggare än dagens.

Ser ibland att man liknar nyheterna vid galopperande häst eller tjur, men den bild jag får, med tunn och uppstickande bakdel och nervinklade kåpor ifram ser nog mest ut som pickande höns... :D:rolleyes:

Men OK! Det har hänt lite sen dess, b.l.a. bättre bromsar. :)

Jodå, utvecklingen går framåt och priset på nya hojar är ju därefter. Men om man håller sig inom ramen för lagstadgad hastighet så har man ju nästan samma körglädje. Och framförallt så behöver man änsålänge inte bli rädd för att hojen blir snodd och helförsäkringen är runt 2 tusen per år.

Sedan vad gäller stylingen och modet så kan man ju fundera om det är det mest optimala ur teknisk synpunkt. Inte alls säkert att en ny modell är bättre än föregångaren. Nya problem uppstår och yttrar sig som barnsjukdomar. Som vanligt är den sista uppgraderingen av samma modell den som man ska ha.. Men smaken är som baken - delad.
Och tur det. För annars så skulle alla ha Mao hjälm (kina keps), likadana hojar och likadana skinnställ! Markandsekonomin har sina fördelar

Lösningen på problemet heter : fler än en hoj i garaget. En brukshoj och en sprojlans ny leksak att impfa med

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
80-tal = pensionsförsäkring?

Kollade Blocket på 80-tals hojar...helt otroligt hur många frächa hojar det är till salu för en spottstyver!! Flera av dessa var dyra att försäkra då men kvalar nu in för klassikerförsäkring. Dom lär tids nog stiga i värde om dom vårdas väl, dessutom går det att köpa flera av dessa hojar till samma peng som en ny hoj!
Rena Rama Pensionsförsäkringen för samlare!!!
Anders.J

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Generellt sett så tycker jag att hojar från 70 talet fram till mitten av 80 talet är de årtionde där de vackraste hojar tillverkades. Roadking är undantaget från den här uppfattningen.:p

För mig som kör nästan 1500 mil om året så är det ju ekonomiskt mer fördelaktig och lönsamt att åka 80 tals hojar. Billig försäkring, kan serva hojen själv eftersom det inte finns ngn garanti kvar på hojen.

Fast många 80 tals hojar är sönderkörda och söndermekade tycker jag, dock dyker det då och då upp fina exemplar men jag kanske är för petig av mig:D

Det vore roligt om tillverkarna tog fram gamla hoj modeller och gjorde modernare varianter. Bättre bromsar , fjädering osv men utan att fördyra konstruktionen i helhet.

// Amir

Chopperbyggarn

New member
Generellt sett så tycker jag att hojar från 70 talet fram till mitten av 80 talet är de årtionde där de vackraste hojar tillverkades. Roadking är undantaget från den här uppfattningen.:p

För mig som kör nästan 1500 mil om året så är det ju ekonomiskt mer fördelaktig och lönsamt att åka 80 tals hojar. Billig försäkring, kan serva hojen själv eftersom det inte finns ngn garanti kvar på hojen.

Fast många 80 tals hojar är sönderkörda och söndermekade tycker jag, dock dyker det då och då upp fina exemplar men jag kanske är för petig av mig:D

Det vore roligt om tillverkarna tog fram gamla hoj modeller och gjorde modernare varianter. Bättre bromsar , fjädering osv men utan att fördyra konstruktionen i helhet.

// Amir

Man får nog inte vara allt för petig när det handlar om motorcyklar som är 20-30 år gamla. Om dom är låg milare så behöver man nog inte vara orolig för dyra motorrenoveringar i övrigt så är det inte så svårt att fräscha upp resten.
Nya hojar sjunker i värde under mångaaaa år framöver...hojar från första halvan av sjuttitalet och tidigare stiger i värde (generellt sett)..80-talshojarna ligger i en tidsperiod då ganska få är riktigt intresserade av dessa...perioden då värdet är som lägst..under denna period kan man fynda! Tids nog blir även återstående fina exemplar av dessa ,orörda eller renoverade..veteranhojar på riktigt och då stiger värdet igen. Vem trodde att Kawasakis 3 cylindriga tvåtaktare som de flesta knappt ville ta i med tång under en period skulle bli åtåvärda veteranmotorcyklar??

Anders.J

wildstaren

New member
Abs

// Amir
Titta nu på dagens utbud,där börjar fabrikanterna att förstå de vi länge har efterlyst,nämligen ABS-bromsar blir mer och mer vanligt.