80-tals hojar

H

honda cbf 500

Guest
Mkt möjligt. Men de har fan i mig inte lyssnat på mig:D flera nya retrohojar. Bilindustrin har fattat men hoj tillverkarna har ännu inte fattat det:p:rolleyes:

Det är dags att de fattar det. Tbx till ursprunget samt till ursprunget till varför hojar var en gång i tiden attraktiva som pendlingsfordon, dvs billig i drift och definitivt billigare än att ha en bil.

// Amir

Titta nu på dagens utbud,där börjar fabrikanterna att förstå de vi länge har efterlyst,nämligen ABS-bromsar blir mer och mer vanligt.

Pledians

New member
De 80-tals hojar som generellt är mer "sönderkörda" är främst sporthojar men även offroad:are. Standard/touring/cruiser hojar ser jag dock många välbevarade exemplar av! Helt perfekt för den ekomoniskt lagda mc föraren med en känsla för stil och som ej har behov av det senaste inom något område.

Det jag gillar med hur marknaden såg ut på 80-talet var det stora utbudet i olika segment. Idag finns det finns knappt något mellan en encylindrig 125:a och 600 kubikars radfyra.

Marie

Banned
De 80-tals hojar som generellt är mer "sönderkörda" är främst sporthojar men även offroad:are. Standard/touring/cruiser hojar ser jag dock många välbevarade exemplar av! Helt perfekt för den ekomoniskt lagda mc föraren med en känsla för stil och som ej har behov av det senaste inom något område.

Det jag gillar med hur marknaden såg ut på 80-talet var det stora utbudet i olika segment. Idag finns det finns knappt något mellan en encylindrig 125:a och 600 kubikars radfyra.

Det finns väl inte mycket behov av någonting mellan 125 och 900 cc?
Det mesta i det intervallet är för klent i bottenvrid för att vara njutbart. Upp till 125 cc är ju en helt annan kategori av hoj, som inkörsport med A1-kort.

Att köpa en pygméhoj på 600 cc var det dummaste jag gjort, och korkad som jag var tittade jag faktiskt även på ned till 400cc. Gudskelov var jag inte SÅ korkad att jag köpte en så liten. 600:an hade jag tröttnat på från oktober till januari. Bara ett djävla växlande....

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Det stämmer att offroadare är oftast slitna men tack vare att det är oftst enstånkor så är det oftast billiga att renovera.

Det jag personligen brukar akta mig för av flera anledningar är fyrcylindriga. De har oftast gått långt utan att renoveras och de är de som brukar oftast bli dyrast att renovera.

Min uppfattning är att lackmässigt brukar honda hojar vara bäst bevarade. Kamaxlar verkar vara en svagpunkt på 80 tals hond hojar.

Det segment som du påtalar är också ett segment som jag saknar.

// Amir

Ove 60+

Active member

Det finns en 150 kubikare som heter Sukida. Den tittade jag länge på för några år sen. Härligt stuk och stor pakethållare, en riktig laståsna. Om jag sett den ett par år tidigare hade jag köpt, men sen var det inte läge. Kostar idag drygt 13.000. Är det nån som har en sån och vill berätta hur den är ? :)

H

honda cbf 500

Guest
Jag känner också till modellen och jag är också nyfiken på kvalite'n. Det som jag undrar över när det gäller kinesiska hoojar är varför de oftast har så låg effekt. Jag misstänker att det är restriktioner som den kinesiska regeringen har infört men är ej säker. Någon som vet?

// Amir

Det finns en 150 kubikare som heter Sukida. Den tittade jag länge på för några år sen. Härligt stuk och stor pakethållare, en riktig laståsna. Om jag sett den ett par år tidigare hade jag köpt, men sen var det inte läge. Kostar idag drygt 13.000. Är det nån som har en sån och vill berätta hur den är ? :)

Marie

Banned
Jag känner också till modellen och jag är också nyfiken på kvalite'n. Det som jag undrar över när det gäller kinesiska hoojar är varför de oftast har så låg effekt. Jag misstänker att det är restriktioner som den kinesiska regeringen har infört men är ej säker. Någon som vet?

// Amir

Kinesisk "kvalitet" håller inte för mer, och knappt ens för så mycket...:rolleyes:

Pledians

New member
Jag förstår mig inte på folk som klagar på att man måste "växla hela tiden". Tillhör inte detta konsten, skickligheten och nöjet i att köra en motorcykel? Det finns ju annars automatväxlade scooter-aktiga hojar. Då slipper man växla överhuvudtaget. Och använda kopplingen för den delen.

Och rolighetsfaktorn mäts i varken kilowatt eller newtonmeter, iaf inte för mig.

H

honda cbf 500

Guest
Jag är en av dem där personerna som gärna vill slippa växla hela tiden:p av flera orsaker. Dels är jag lugn som person och nervösa motorer passar mig inte helt enkelt. Därför är jag mest intresserad av lågvarviga motorer med max fyra växlar.

En annan orsak är att jag generellt sett är klen i axlar, hand och fingrar.
Efter en heldags körning med en 6 växlad låda så vill helt enkelt fingrar och händerna helst slippa växla.

Så jag eftersträvar i fortsättning att ha en fyrväxlad låda eller hondas nya automatlåda.
Växla vill jag göra men inte så ofta.

// Amir

Jag förstår mig inte på folk som klagar på att man måste "växla hela tiden". Tillhör inte detta konsten, skickligheten och nöjet i att köra en motorcykel? Det finns ju annars automatväxlade scooter-aktiga hojar. Då slipper man växla överhuvudtaget. Och använda kopplingen för den delen.

Och rolighetsfaktorn mäts i varken kilowatt eller newtonmeter, iaf inte för mig.

Last edited:

Marie

Banned
Nu efter fem år med motorcykel har jag kravspecifikationen tämligen klar för mig.

* God lastkapacitet så att man kan leva ett civiliserat liv någon månad i alphyddan.
* Max fem växlar
* Hyggliga ABS-fria bromsar
* Såpass vrid att man sällan behöver växla
* Kardandrift för att slippa klydda med kedjesmörjning och slippa få vänster packväska nedsmetad.
* Effekt så man klarar att hålla marschfart på 170-200 timme efter timme på Autobahn, och detta utan plågsamt höga varvtal.
* Minst fyra cylindrar för god gångkultur (fy fan för stånkor och tvåcylindrigt)
* Komfort så att man klarar minst 150 mils dagsetapper utan att bli trött eller känna av det i kroppen efteråt
* Minst 20 år gammal för god försäkringsekonomi
* Användbar för allt från upptäcktsfärder på stigar högt uppe i Alperna till endags sträckkörning på Autobahn Sverige-Österrike eller omvänt.
* God aerodynamik så att det går tyst och turbulelsfritt i ovan nämnd hastighet
* Hyfsat upprätt sittställning

Jag har hittat BMW K100RS/RT/LT och möjligen Yamaha XJ-900F som fyller kraven hyfsat, kanske det finns några till....

Pledians

New member
High-five för kardandrift! Antar att mina övriga krav kommer att öka i takt med att jag blir äldre, fast man vet aldrig. Borde inte de flesta större touringlok uppfylla alla dina krav?

Edit: Får du inte mycket låga försäkringspremier även på relativt nya hojar som 50+ kvinna?

Last edited:

Marie

Banned
Edit: Får du inte mycket låga försäkringspremier även på relativt nya hojar som 50+ kvinna?

Jodå, men jag vill inte ha försäkringar med begränsningar på förarens kön eller ålder, för då kan jag inte låna ut till barnen när andan faller på...

Vajtan

New member
På -80talet var det RD500/RG500 som man dreglade efter,i mitt tycke det häftigaste som fanns,såg ut som de rymt från senaste GPt.

RDn hade 1:a platsen mest för det var en yamma men även för specarna,gick 15km långsammare men var snabbare till hundra och vem behöver köra fortare än 225? ;) ,jälar vad ung man var!
Men råd att äga en fick jag aldrig så det blev en RD350 istället,var livsfarligt kul med 58 pållar i en mopperam. :)

Idag har jag en RD med jollys,behöver ny plast men jag har inte tänkt dö än så det är ingen stress men förr eller senare ska det bli ordning på den med.
Är i trafik och jag kör några 100mil om året med den,kul som fan men det vore ännu roligare om han såg snygg ut med.

Henrik

Jag hade en! RD500 alltså....fy f*n va rolig den va! Och lika livsfarlig om man inte tänkte till....
Fick fast jobb på SKF den 22 augusti 1983, samma eftermiddag stegade jag in på Zätamotor på "Bike-Street", gick fram till disken och börja bläddra i broschyren som låg där. Jag visste vad jag letade efter: RD500LC! När jag hittade sidan sa jag bara: "Jag ska ha en sån" och pekade på RD:n....:) Den kostade exakt 40.100 :- vid leverans....
Fick vänta till slutet maj -84 har jag för mig innan jag fick den men vilken känsla det var...:D
Tack vare den tidiga beställningen så fick jag en av dom 6 första i Sverige, så man vart ju kung utanför McDonalds på kvällarna i ett par veckor innan den började bli mer vanlig...:D

Visst längtar man tebax te 80-talet emellanåt!;)

H

honda cbf 500

Guest
Jag såg en sån där rd 500 i Linköping. Han som ägde den hade ägt den sen den var ny. Jag förväntade mig att höra en nervös och en högljudlig tvåtaktsmotor men när han drog i gång tyckte jag att den gick väldigt tyst och inte så nervös som jag hade förväntat mig. Sen när han körde iväg så varvade han inte så mkt så jag kunde se om motorljudet fick en annan karaktär när man varvade mkt med den.

Var absolut besviken på ljudet men det kanske beror på att han hade orginaldämparna på eller?

// Amir

Jag hade en! RD500 alltså....fy f*n va rolig den va! Och lika livsfarlig om man inte tänkte till....
Fick fast jobb på SKF den 22 augusti 1983, samma eftermiddag stegade jag in på Zätamotor på "Bike-Street", gick fram till disken och börja bläddra i broschyren som låg där. Jag visste vad jag letade efter: RD500LC! När jag hittade sidan sa jag bara: "Jag ska ha en sån" och pekade på RD:n....:) Den kostade exakt 40.100 :- vid leverans....
Fick vänta till slutet maj -84 har jag för mig innan jag fick den men vilken känsla det var...:D
Tack vare den tidiga beställningen så fick jag en av dom 6 första i Sverige, så man vart ju kung utanför McDonalds på kvällarna i ett par veckor innan den började bli mer vanlig...:D

Visst längtar man tebax te 80-talet emellanåt!;)

suzuki-micke

New member
jag har en suzuki ts 125 -82
en yamaha xt 400 -82
en suzuki gsx 750 es -84
en hayabusa -99
en kinafyrhjuling........

bytte till mej xt:n mot en suzuki gt 250-77
sålde en gsx 750 es förra året(hadde 2 st....)

det bästa med äldre hojar är: FÖRSÄKRINGEN!!

är meddlem i classic suzuki clubb och försäkrar hojarna genom dom i mhrf..
kostar runt 500:-(FEMHUNDRA KRONOR!!) helförsäkring helår !!!!!!!
dvs. jag kan ha 4 olika hojar för runt 2000:- i försäkringskostnad/år !!
gränsen går vid en 20 år gammal modell..(1990 årsmodell i år....)
en gsxr 750-1100 -90 för 500:-hel/hel skulle man kunna leva med.....

dessutom kan man serva hojarna själv(det mesta kräver inga specialverktyg)
reservelar till populära modeller,finns det i drivor av.....
hojarna är billiga i inköp (för 15-20 000:- får man ett toppex.)

eller bäst,om man byter mot annan gammal hoj....

ingen som har en suzuki dr 750/800 BIG och kan tänka sej att byta mot en
gsx 750 es?? eller rentav en xt 400??

skulle va kul o pröva en sån ett tag.....