Årets närmaste rakning hittills

Ove 60+

Active member
Eftersom andra trafikanter uppfattar mig så är det ju självklart att jag har avgasrören pekande framåt.....:D:D
Anders.J

:) Det var bra det för jag har otaliga gånger under min långa bilistkarriär blivit omåkt av motorcyklar med rören bakåt och dom hör man faktiskt inte mycke av förrän dom redan är förbi men då är det ett helvetiskt larm ibland. Dålig varningseffekt om dom nu inbillar sig det, för jag har sett dom innan jag hört dom. :p ;)

Chopperbyggarn

New member
:) Det var bra det för jag har otaliga gånger under min långa bilistkarriär blivit omåkt av motorcyklar med rören bakåt och dom hör man faktiskt inte mycke av förrän dom redan är förbi men då är det ett helvetiskt larm ibland. Dålig varningseffekt om dom nu inbillar sig det, för jag har sett dom innan jag hört dom. :p ;)

Det finns väldigt många olika trafiksituationer och "varningseffekten" fungerar inte i alla situationer men i andra fungerar den mycket bra.
I USA håller man på att införa lagar om att elbilar måste ha högtalare med motorljud för att dessa inte ska "klippa" gång/cykeltrafikanter samt synskadade.
Sedan har jag mina egna erfarenheter från Mexico City och dom erfarenheterna är verkligen inte någon inbillning det kan jag lova.;)

Anders.J

Marie

Banned
I USA håller man på att införa lagar om att elbilar måste ha högtalare med motorljud för att dessa inte ska "klippa" gång/cykeltrafikanter samt synskadade.

Undrar om det skall gälla även vissa extrmtysta bilar med förbränningsmotor? En stor ny Lexus hör man nästan bara däcksljudet från...

wesnin

New member
Helljus skadar inte heller...

Vid såna där situtationer där man ser att en bil kan tänkas köra ut framför en, så kan man blinka till med helljuset några gånger för att väcka slöfocken bakom ratten. Skadar inte att försöka. Min förra hoj hade en bekväm återfjädrande "pistolavtryckare" vid vänster pekfinger för sånt här. På min nuvarande får man slå på och av med vänster tumme, så numer brukar jag flippa på helljuset i såna här situationer och lämna det där tills jag anser att faran är över. Eller kommer hem, vilket som inträffar först... :)

Jag brukar dessutom ha halvljuset ställt väldigt högt, så att det nästan bländar folk eller åtminstone är lite sådär halvstickande starkt, så syns man lite bättre redan där. Provar ut det genom att höja det stegvis, tills en del mötande börjar blinka med helljuset åt en, då syns man tydligen i alla fall.

adrian_vg

New member
Vid såna där situtationer där man ser att en bil kan tänkas köra ut framför en, så kan man blinka till med helljuset några gånger för att väcka slöfocken bakom ratten. Skadar inte att försöka. Min förra hoj hade en bekväm återfjädrande "pistolavtryckare" vid vänster pekfinger för sånt här. På min nuvarande får man slå på och av med vänster tumme, så numer brukar jag flippa på helljuset i såna här situationer och lämna det där tills jag anser att faran är över. Eller kommer hem, vilket som inträffar först... :)

Den återfjädrande knappen kallas oftast för "Passing". Min viffer har en sån. Bekvämt är det. ;)

Chopperbyggarn

New member
Britter... De ska då jämt skilja sig från mängden. Sk!tsamma att "standarden" är att allt med lampor ska vara på vänster handtag. :rolleyes: ;)

Är växelpedalen till höger också? :D

Sorry, kunde inte motstå...

Detta kanske förklarar bakomliggande orsak...och helt själva är dom inte heller om den bakomliggande orsaken.:)

Anders.J

Triumph int

New member
:D Gashandtaget sitter på höger sida :D

Läste att Finland bytte till högertrafik 1858
Dom visste tidigt vad som vad på gång

Last edited:

Lejonell

New member
Reflexväst med kardborre

:) Klok kille.
Finns reflexvästar som funkar riktigt bra till mc.
Baskrav är dragkedja.
Kardborre eller såna man drar över huvudet är så otympliga att man drar sig för att använda dom.

När jag övningskörde Köpte jag en reflexväst med kardborre eftersom jag inte hittade någon med dragkedja och satte dit "Tryck knappar" efter att ha måttat så västen satt lite tajtare och inte skulle fladdra.

Funkade jättebra som alternativ till dragkedjeväst.

Lejonell

New member
loud pipes save lives

Har bytt till vintercykeln nu. Den låter milt sagt mer än sommarcykeln, och det verkar som om de flesta stannar som de ska för att de hör tjoffandet och brölandet mer än vifferns vinande. Åtminstone har jag märkt det med de gående, de uppmärksammar mig mer. :rolleyes:

Loud pipes save lives! Har sett detta uttryck i mc kretsar och insett att
Det finns vissa bikers som bilar definitivt inte kör ut framför.

1. Se hemsk ut med fullt av patchar på en skinnväst.
2. kör en custom
3. bullerrör som låter mer än vad som är lagligt.
4. är det fler än en biker är det ännu bättre.
Kombinerar man dess punkter är man ganska säker.
kommer då tillbaka till tidigare uttalande av "ezzo"
Var ett hot så syns du! *S*

Chopperbyggarn

New member
Loud pipes save lives! Har sett detta uttryck i mc kretsar och insett att
Det finns vissa bikers som bilar definitivt inte kör ut framför.

1. Se hemsk ut med fullt av patchar på en skinnväst.
2. kör en custom
3. bullerrör som låter mer än vad som är lagligt.
4. är det fler än en biker är det ännu bättre.
Kombinerar man dess punkter är man ganska säker.
kommer då tillbaka till tidigare uttalande av "ezzo"
Var ett hot så syns du! *S*

Stämmer nog precis som du skriver skulle jag tro.

Jag är en "ensamryttare" oftast, dessutom helt utan patchar ändå har jag inte hamnat i vad jag kan minnas någon "close call" situation här i sverige sedan 1998 och den situationen hade jag kunnat undvika om jag inte påbörjat en omkörning av en A traktor mitt för en infart till ett hus..A traktorn gjorde vänstersväng in till huset utan förvarning precis när jag påbörjade omkörningen.
Då jag kör i öppen hjälm med svarta solglasögon, stor mustach och händerna i axelhöjd (aphängar styre) så kanske bilisterna blir så förvånade att dom ser mig..en chimpans med solglasögon:confused: Kanske är det för att jag kör i "moppe hjälm" då det knappt finns några mopedister som kör med "moppehjälm" nuförtiden:confused: Eller kan det vara mustachen...en del verkar tro att mustach män är farliga.:D
Nåväl detta blir min trettionde säsong på allmän väg och väldigt många farliga situationer har avvärjts långt innan dom har blivit kritiska genom att köra lugnt och vara förberedd på det mesta.

Anders.J

Lejonell

New member
Då jag kör i öppen hjälm med svarta solglasögon, stor mustach och händerna i axelhöjd (aphängar styre) så kanske bilisterna blir så förvånade att dom ser mig..en chimpans med solglasögon:confused:
Anders.J
Det vet du väl att mustaschprydda chimpanser som kör chopper är ett hot!
*S*
När jag övningskörde med min VF750 från 82 med "Gulväst"
kom på en raka och stannade vid ett rödljus, (lärt mig att komma iväg och upp i fart för att smidigt följa trafiken.) så när det slår om till grönt så gasar jag på för att snabbt komm upp i 50km/h. Då får bilisten brevidmig spatt.
En övningskörare med en gammal mc kan ju inte få köra ifrån min nya BMW!
Så han gasar på och han blir nog mer irriterad att hans BMW inte hänger medi accelerationen. *S* när han väl kommer ikapp så kastar han sig in framför mig och saktar ner.....
Här handlar det visserligen inte om att han inte såg mig, men redan då bevisades fördomen om att bilister inte ser oss på MC.
Undrar även varför bilar ofta skall använda spolarvätskan när man ligger bakom? Sedan finns det självklart dom mc-åkare som verkar ha lämnat hjärnan hemma och det är väl sådana som dom som ger sådana som mig dåligt rykte?

Så mitt råd: Se upp för allmänheten.:D:D

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Det vet du väl att mustaschprydda chimpanser som kör chopper är ett hot!
*S*
När jag övningskörde med min VF750 från 82 med "Gulväst"
kom på en raka och stannade vid ett rödljus, (lärt mig att komma iväg och upp i fart för att smidigt följa trafiken.) så när det slår om till grönt så gasar jag på för att snabbt komm upp i 50km/h. Då får bilisten brevidmig spatt.
En övningskörare med en gammal mc kan ju inte få köra ifrån min nya BMW!
Så han gasar på och han blir nog mer irriterad att hans BMW inte hänger medi accelerationen. *S* när han väl kommer ikapp så kastar han sig in framför mig och saktar ner.....
Här handlar det visserligen inte om att han inte såg mig, men redan då bevisades fördomen om att bilister inte ser oss på MC.
Undrar även varför bilar ofta skall använda spolarvätskan när man ligger bakom? Sedan finns det självklart dom mc-åkare som verkar ha lämnat hjärnan hemma och det är väl sådana som dom som ger sådana som mig dåligt rykte?

Så mitt råd: Se upp för allmänheten.:D:D

Jo det är klart att även chimpanser kan bli aggresiva om dom bli tillräckligt provocerade.:D

Dom här som kör om för att sedan lägga sig framför i extra låg hastighet och blockera vägen...dessa mäniskor har jag överhuvutaget aldrig förstått mig på...övergår mitt förstånd.

Anders.J

Lejonell

New member
idioti i trafiken

Jo det är klart att även chimpanser kan bli aggresiva om dom bli tillräckligt provocerade.:D

Dom här som kör om för att sedan lägga sig framför i extra låg hastighet och blockera vägen...dessa mäniskor har jag överhuvutaget aldrig förstått mig på...övergår mitt förstånd.

Anders.J

Även väldigt vanligt med bilar (övningskör för B-kort nu när A e avklarat)
lite kul att köra om några bilar på motorvägen och dom inte sett att hastigheten höjts från 90-110 (dom sorterar väl bort det eftersom det inte är ett hot :D) och när då en övningskörnings skylt lyser dom i ögat måste dom ju dra förbi och lägga sig framför. man kan ju inte som "erfaren" förare ligga bakom en som övningskör, DET är ju ett hot!:eek:

SuperRetard

New member

Anders.J

Det är därför svart visir och hårda stövlar är bra även när man inte kör omkull!

Folk är så hårda i bilarna, men när man stannar och börjar knata mot dem så verkar de flesta hitta backen snabbare än James Bond beskjuten av ryska maffiosos!

Som värst arg blev jag nog faktikst i somras när en idiot tränger sig förbi vid ett övergångsställe och närapå tacklar sambon (som dessutom övningskörde med reflexväst och allt en av sina första gånger). Hon blev spak och stannade, jag blev vansinnig och körde efter. Plockade idioten på en parkering inte långt därifrån och attityden var helt klart att han sket i oss/henne eftersom det "bara" vara motorcyklar. Attityden mjuknade dock efter lite övertalning!

Last edited:

Lejonell

New member
Hur har det gått för sambon?

Som värst arg blev jag nog faktikst i somras när en idiot tränger sig förbi vid ett övergångsställe och närapå tacklar sambon (som dessutom övningskörde med reflexväst och allt en av sina första gånger). Hon blev spak och stannade, jag blev vansinnig och körde efter. Plockade idioten på en parkering inte långt därifrån och attityden var helt klart att han sket i oss/henne eftersom det "bara" vara motorcyklar. Attityden mjuknade dock efter lite övertalning!

Hur har det gått för sambon?
har hon lyckats ta lappen?
annars önska henne lycka till från mig.