Årets närmaste rakning hittills

-ah

New member
Således vad gör då reflexvästen för nytta???

Därför att den faktiskt utgör ett hot, på samma vis som en geting utgör ett hot. Det är liksom meningen med varselfärg. ;)

Fast nog är det löjligt med varselväst. Varför inte kläder i varselfärg istället? :confused:
 

ezzo

New member
Därför att den faktiskt utgör ett hot, på samma vis som en geting utgör ett hot. Det är liksom meningen med varselfärg. ;)

Fast nog är det löjligt med varselväst. Varför inte kläder i varselfärg istället? :confused:

Varselväst utgör ett hot?
Det handlar nog mer om vilka referenser du har med dig...
Titta bara hur många bilister skiter i blinkljus, varselvästar mm och kör genom ett vägarbete i 110 knutar trots att det står folk och arbetar efter vägen.

Om vi istället utrusta motorcykeln med ett stort maskingevär. Börja skjuta sönder alla som kör ut framför oss så kommer de se oss sen..
Varför.. Jo då är vi ett HOT!!!

Ju vanligare västen blir desto mer naturlig är den och faller in i den normala bilden av vad hjärnan ser.. Och den får ännu mindre effekt som för att bilisterna ska se oss.
Tyvärr så är det så hjärnan funkar....
 

-ah

New member
Och jag påstår att du har fel.
det handlar inte om antal eller hur ofta, utan om färgen i sig.

Hur många reagerar inför nånting så vanligt som ett trottoarskyltställ i limegrönt....:D

Att många sedan skiter i vad som rör sig utanför fordonet när det inte utgör ett direkt fysiskt hot är ett annat problem. Men säg inte att det handlar om att inte notera att "det" finns. Jag begriper vad du vill säga, men att synas och noteras underlättas garanterat inte av dova-, svarta- och kamoflagefärger.
 

ezzo

New member
Och jag påstår att du har fel.
det handlar inte om antal eller hur ofta, utan om färgen i sig.

Hur många reagerar inför nånting så vanligt som ett trottoarskyltställ i limegrönt....:D

Att många sedan skiter i vad som rör sig utanför fordonet när det inte utgör ett direkt fysiskt hot är ett annat problem. Men säg inte att det handlar om att inte notera att "det" finns. Jag begriper vad du vill säga, men att synas och noteras underlättas garanterat inte av dova-, svarta- och kamoflagefärger.

Problemet kvarstår ändå med bilisterna som ser oss men kör ut iaf.. Väst eller inte...
 

Efoo

New member
Visst är det bra med väst, men jag tycker att den syns dåligt framifrån. Oftast så döljs den bakom rutan eller syns dåligt pga körställningen. Väst syns bäst bakifrån.
 

jan-olovj

Active member
Jag monterade en blå diodlampa som parkeringsljus, få se om det gör någon skilnad, på närmare håll syns den tydligt kanske det räcker.
 

-ah

New member
Visst är det bra med väst, men jag tycker att den syns dåligt framifrån. Oftast så döljs den bakom rutan eller syns dåligt pga körställningen. Väst syns bäst bakifrån.

Om du nu ska envisas med svart ställ och ett överdrag därtill istället för nå't färggrant, gå till Biltema o inhandla en varnings-T-tröja att användas istället för väst. Den täcker även axlar och en bit av armarna, och syns även framifrån!
(Förutsatt att du inte hukar bakom en kåpa eller ruta. Fast att ta fartvinden med sån't är ju inte särskilt manligt. :p )
 

Efoo

New member
Om du nu ska envisas med svart ställ och ett överdrag därtill istället för nå't färggrant, gå till Biltema o inhandla en varnings-T-tröja att användas istället för väst. Den täcker även axlar och en bit av armarna, och syns även framifrån!
(Förutsatt att du inte hukar bakom en kåpa eller ruta. Fast att ta fartvinden med sån't är ju inte särskilt manligt. :p )

Alla sitter inte och håller i en tv medans dom kör...
De flesta har armarna rätt tätt intill kroppen.
 

adrian_vg

New member
Fredagar tycks locka fram det värsta ur bilisterna i Uppsala...

Situation: På väg hem från jobbet och nästan hemma. Taxi står still vid sidan av vägen och blockerar effektivt motgående körbana. Jag viner sakta mot taxin i strax under 50km/h eftersom folk på den vägen kör lite som de vill... Ingen bakom mig, ser bara en röd Astra komma mot mig en bit bort bakom taxin. Lugnt tänker jag, fordonet med hindret på sin sida är skyldigt att lämna företräde för trafiken som kommer mot dem, dvs i det här fallet jag.

När jag är mitt för taxin kör kärringen i Astran (förlåt alla damer på forumet...!) ut i min körbana! Eeeek!! Älgundanmanövern räddade mig igen. Tursamt nog fanns det gott plats att väja till höger om mig, eftersom jag vanligen kör lite till vänster om mitten på min körbana.

Och skulle det ha dödat tanten om hon väntat i en halv sekund tills jag var förbi? Det var som sagt ingen bakom mig och ingen efter henne som tryckte på; hon bara skulle förbi, NU!. Jisses...
 

Ballhead

New member
Men hejsan hoppsan Adrian. detta händer ju nästa varje dag. Hur länge har du kört hoj?
Det är ju därför vi nöter på Rörken.
 

adrian_vg

New member
Men hejsan hoppsan Adrian. detta händer ju nästa varje dag. Hur länge har du kört hoj?
Det är ju därför vi nöter på Rörken.

Jag vet... Såg fram emot att komma hem efter en tung arbetsvecka och vila ut. Lät vaksamheten, paranoian och tänkandet åt bilisterna slappa för en sekund och då tog tanten sin chans att skaffa sig ett nytt huvornament... :p ;)
 

elperra

New member
Jag har kört med vit hjälm den gångna säsongen o det har funkat klockrent. inga utkörningar precis framför o de ser mig t o m i backspeglarna o går snällt ut mot kanten så att man kan köra om, de tror väl att polisen är ute o gasar!!
Ska skaffa en vit crosshjälm framöver få se om det blir samma grej där, för nu har jag varit sjukskriven 2mån med benbrott pga att en bilist inte såg mig, vit, hög endurohoj i 30km/h
 

adrian_vg

New member
Jag har kört med vit hjälm den gångna säsongen o det har funkat klockrent. inga utkörningar precis framför o de ser mig t o m i backspeglarna o går snällt ut mot kanten så att man kan köra om, de tror väl att polisen är ute o gasar!!
Ska skaffa en vit crosshjälm framöver få se om det blir samma grej där, för nu har jag varit sjukskriven 2mån med benbrott pga att en bilist inte såg mig, vit, hög endurohoj i 30km/h

Har bytt till vintercykeln nu. Den låter milt sagt mer än sommarcykeln, och det verkar som om de flesta stannar som de ska för att de hör tjoffandet och brölandet mer än vifferns vinande. Åtminstone har jag märkt det med de gående, de uppmärksammar mig mer.

Om bilisterna reagerar likadant får jag återkomma när jag har sett lite mer. Morgonens lilla övning i futilitet är inte helt signifikant tycker jag, det är ju trots allt måndag... :rolleyes:
 

adrian_vg

New member
SMC gör det igen!

Skulle byta spår inför en kurva nu på morgonen på väg till jobbet, och lyckades av misstag få det att ske just vid en busshållplats där bussarna skopat upp en mittsträng med lös snö ungefär mitt på vägen. Körde över mittsträngen, först utan att märka det knappt. Sen fick jag jättestyrkastet Allan, mindre vobbel och en mindre viftning bak och helt plötsligt körde jag i vänsterspåret på vägen precis som jag planerat. Jag stod fortfarande på hjulen!

När hjärtat kommit ner i normal arbetstakt, insåg jag varför jag var kvar på hjulen; fick en uppmaning från en SMC-instruktör nångång i somras 2009, att "när det släpper fram eller bak, slå för i helvete inte av på gasen, för då kan det sluta illa!"

I efterhand insåg jag att det hade jag inte gjort heller, det var en ren reflex, och nog sjutton gick det bra! Förutom jättestyrkastet som sagt och en lätt viftning bak, så gick bågen hur stadigt som helst, och jag var kvar på hjulen. I 70km/h hade det kunnat bli en grej jag inte hade kunnat skriva om nu, med tanke på bilistrusningen åt andra hållet på vägen....

Kändes iaf bra efteråt. Speciellt när jag insett varför jag fortfarande var på hjulen. :)

Tack än en gång SMC!
 

Chopperbyggarn

New member
Har bytt till vintercykeln nu. Den låter milt sagt mer än sommarcykeln, och det verkar som om de flesta stannar som de ska för att de hör tjoffandet och brölandet mer än vifferns vinande. Åtminstone har jag märkt det med de gående, de uppmärksammar mig mer.

Om bilisterna reagerar likadant får jag återkomma när jag har sett lite mer. Morgonens lilla övning i futilitet är inte helt signifikant tycker jag, det är ju trots allt måndag... :rolleyes:

Hörseln är även det ett viktigt sinne och det är ingen som helst tvekan om att en mc som låter mer även råkar ut för färre tillbud.
I ett polisdistrikt i USA (minns inte vilket) blev en mc-polis ihjälkörd av en bilist och efter utredning kom man fram till att olyckan inträffade pga att bilisten inte hörde motorcykeln. Efter denna händelse så bytte man ljuddämpare till ljudligare sådana på alla polis-mc i detta polisdistrikt (källa MCM).
På min spotster 883 i Mexico City kör jag helt utan insatster och detta har räddat mig från att bli trängd i döda vinkeln flera gånger när bilar har påbörjat filbyte i den täta trafiken på dom stora avenyerna..ett litet vickande på gashandtaget och bilarna har snabbare än en oljad blixt avbrutit sina filbyten.

Vad man än tycker om motorcyklar som hörs tydligt så går det inte att komma ifrån att det aktiverar ytterligaste ett viktigt sinne hos andra trafikanter som avvärjer olyckor.

Anders.J
 

DearHunter

New member
Hörseln är även det ett viktigt sinne och det är ingen som helst tvekan om att en mc som låter mer även råkar ut för färre tillbud.
I ett polisdistrikt i USA (minns inte vilket) blev en mc-polis ihjälkörd av en bilist och efter utredning kom man fram till att olyckan inträffade pga att bilisten inte hörde motorcykeln. Efter denna händelse så bytte man ljuddämpare till ljudligare sådana på alla polis-mc i detta polisdistrikt (källa MCM).
På min spotster 883 i Mexico City kör jag helt utan insatster och detta har räddat mig från att bli trängd i döda vinkeln flera gånger när bilar har påbörjat filbyte i den täta trafiken på dom stora avenyerna..ett litet vickande på gashandtaget och bilarna har snabbare än en oljad blixt avbrutit sina filbyten.

Vad man än tycker om motorcyklar som hörs tydligt så går det inte att komma ifrån att det aktiverar ytterligaste ett viktigt sinne hos andra trafikanter som avvärjer olyckor.

Anders.J

Präsis.... det är framförallt när man cruisar mellan bilarna i sakta mak som man har mycket stor nytta av att ljudet får sömntutan i bilen att slänga ett sömnigt getöga i backspegeln. Även gångtrafikanter, speciellt barn, kan lyfta på blicken när de går över det där vita rektangulära mönstret som någon har målat dit på asfalten.

Sedan så går ju en jäkla massa småbarnsfarsor och spanar efter hojjar. Så gjorde jag i varjefall. Så fort man hörde en hoj så kollade man vad det var för någon och planerade inköpet i smyg så inte tanten skulle gripas av panik. :D

Bland det farligaste som finns, förutom politiker och fästingar :), så är det cyklister och tåg. De hörs knappt när de kommer körandes bakifrån... ;)
När jag bytte från cykel till mc så känner jag mig mycket säkrare i Sthlms trafiken. :cool:
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Hörseln är även det ett viktigt sinne och det är ingen som helst tvekan om att en mc som låter mer även råkar ut för färre tillbud.
I ett polisdistrikt i USA (minns inte vilket) blev en mc-polis ihjälkörd av en bilist och efter utredning kom man fram till att olyckan inträffade pga att bilisten inte hörde motorcykeln. Efter denna händelse så bytte man ljuddämpare till ljudligare sådana på alla polis-mc i detta polisdistrikt (källa MCM).
På min spotster 883 i Mexico City kör jag helt utan insatster och detta har räddat mig från att bli trängd i döda vinkeln flera gånger när bilar har påbörjat filbyte i den täta trafiken på dom stora avenyerna..ett litet vickande på gashandtaget och bilarna har snabbare än en oljad blixt avbrutit sina filbyten.

Vad man än tycker om motorcyklar som hörs tydligt så går det inte att komma ifrån att det aktiverar ytterligaste ett viktigt sinne hos andra trafikanter som avvärjer olyckor.

Anders.J

:) På mina hojar har jag en liten knapp och när jag trycker på den så tutar det. På det viset slipper jag ha en hoj som irriterar en massa folk efter vägen till ingen nytta. Eftersom du har avgasljudet som en varningssignal pekar väl piporna framåt annars kommer effekten först när du passerat. :rolleyes:

Ursäkta att jag är torr och tråkig men jag är nog född sån. ;)
 

Marie

Banned
:) På mina hojar har jag en liten knapp och när jag trycker på den så tutar det. På det viset slipper jag ha en hoj som irriterar en massa folk efter vägen till ingen nytta. Eftersom du har avgasljudet som en varningssignal pekar väl piporna framåt annars kommer effekten först när du passerat. :rolleyes:

Ursäkta att jag är torr och tråkig men jag är nog född sån. ;)

Just precis!

Och den där lilla knappen har jag på båda mina hojar kopplat till rejäla italienska kompressorhorn, så de får de flesta sömtutor:rolleyes: att studsa högt...
 

Chopperbyggarn

New member
:) På mina hojar har jag en liten knapp och när jag trycker på den så tutar det. På det viset slipper jag ha en hoj som irriterar en massa folk efter vägen till ingen nytta. Eftersom du har avgasljudet som en varningssignal pekar väl piporna framåt annars kommer effekten först när du passerat. :rolleyes:

Ursäkta att jag är torr och tråkig men jag är nog född sån. ;)

Jo tack visst har jag en sådan knapp och jag har även varit i flera större städer i världen där man använder dessa mycket flitigt för att påkalla uppmärksamhet ,till och med där man tutar innan varje gathörn för att meddela att man kommer....och jag vågar lova att om man ogillar avgasljud från 4 takts motorcykelmotorer så lär man inte bli gladare av att höra ständigt tutande överallt....
Eftersom andra trafikanter uppfattar mig så är det ju självklart att jag har avgasrören pekande framåt.....:D:D

Anders.J
 
Top