Således vad gör då reflexvästen för nytta???
Därför att den faktiskt utgör ett hot, på samma vis som en geting utgör ett hot. Det är liksom meningen med varselfärg.
Fast nog är det löjligt med varselväst. Varför inte kläder i varselfärg istället?
Således vad gör då reflexvästen för nytta???
Därför att den faktiskt utgör ett hot, på samma vis som en geting utgör ett hot. Det är liksom meningen med varselfärg.
Fast nog är det löjligt med varselväst. Varför inte kläder i varselfärg istället?
Och jag påstår att du har fel.
det handlar inte om antal eller hur ofta, utan om färgen i sig.
Hur många reagerar inför nånting så vanligt som ett trottoarskyltställ i limegrönt....
Att många sedan skiter i vad som rör sig utanför fordonet när det inte utgör ett direkt fysiskt hot är ett annat problem. Men säg inte att det handlar om att inte notera att "det" finns. Jag begriper vad du vill säga, men att synas och noteras underlättas garanterat inte av dova-, svarta- och kamoflagefärger.
Visst är det bra med väst, men jag tycker att den syns dåligt framifrån. Oftast så döljs den bakom rutan eller syns dåligt pga körställningen. Väst syns bäst bakifrån.
Om du nu ska envisas med svart ställ och ett överdrag därtill istället för nå't färggrant, gå till Biltema o inhandla en varnings-T-tröja att användas istället för väst. Den täcker även axlar och en bit av armarna, och syns även framifrån!
(Förutsatt att du inte hukar bakom en kåpa eller ruta. Fast att ta fartvinden med sån't är ju inte särskilt manligt. )
Alla sitter inte och håller i en tv medans dom kör...
De flesta har armarna rätt tätt intill kroppen.
Men hejsan hoppsan Adrian. detta händer ju nästa varje dag. Hur länge har du kört hoj?
Det är ju därför vi nöter på Rörken.
Jag har kört med vit hjälm den gångna säsongen o det har funkat klockrent. inga utkörningar precis framför o de ser mig t o m i backspeglarna o går snällt ut mot kanten så att man kan köra om, de tror väl att polisen är ute o gasar!!
Ska skaffa en vit crosshjälm framöver få se om det blir samma grej där, för nu har jag varit sjukskriven 2mån med benbrott pga att en bilist inte såg mig, vit, hög endurohoj i 30km/h
Har bytt till vintercykeln nu. Den låter milt sagt mer än sommarcykeln, och det verkar som om de flesta stannar som de ska för att de hör tjoffandet och brölandet mer än vifferns vinande. Åtminstone har jag märkt det med de gående, de uppmärksammar mig mer.
Om bilisterna reagerar likadant får jag återkomma när jag har sett lite mer. Morgonens lilla övning i futilitet är inte helt signifikant tycker jag, det är ju trots allt måndag...
Hörseln är även det ett viktigt sinne och det är ingen som helst tvekan om att en mc som låter mer även råkar ut för färre tillbud.
I ett polisdistrikt i USA (minns inte vilket) blev en mc-polis ihjälkörd av en bilist och efter utredning kom man fram till att olyckan inträffade pga att bilisten inte hörde motorcykeln. Efter denna händelse så bytte man ljuddämpare till ljudligare sådana på alla polis-mc i detta polisdistrikt (källa MCM).
På min spotster 883 i Mexico City kör jag helt utan insatster och detta har räddat mig från att bli trängd i döda vinkeln flera gånger när bilar har påbörjat filbyte i den täta trafiken på dom stora avenyerna..ett litet vickande på gashandtaget och bilarna har snabbare än en oljad blixt avbrutit sina filbyten.
Vad man än tycker om motorcyklar som hörs tydligt så går det inte att komma ifrån att det aktiverar ytterligaste ett viktigt sinne hos andra trafikanter som avvärjer olyckor.
Anders.J
Hörseln är även det ett viktigt sinne och det är ingen som helst tvekan om att en mc som låter mer även råkar ut för färre tillbud.
I ett polisdistrikt i USA (minns inte vilket) blev en mc-polis ihjälkörd av en bilist och efter utredning kom man fram till att olyckan inträffade pga att bilisten inte hörde motorcykeln. Efter denna händelse så bytte man ljuddämpare till ljudligare sådana på alla polis-mc i detta polisdistrikt (källa MCM).
På min spotster 883 i Mexico City kör jag helt utan insatster och detta har räddat mig från att bli trängd i döda vinkeln flera gånger när bilar har påbörjat filbyte i den täta trafiken på dom stora avenyerna..ett litet vickande på gashandtaget och bilarna har snabbare än en oljad blixt avbrutit sina filbyten.
Vad man än tycker om motorcyklar som hörs tydligt så går det inte att komma ifrån att det aktiverar ytterligaste ett viktigt sinne hos andra trafikanter som avvärjer olyckor.
Anders.J
På mina hojar har jag en liten knapp och när jag trycker på den så tutar det. På det viset slipper jag ha en hoj som irriterar en massa folk efter vägen till ingen nytta. Eftersom du har avgasljudet som en varningssignal pekar väl piporna framåt annars kommer effekten först när du passerat.
Ursäkta att jag är torr och tråkig men jag är nog född sån.
På mina hojar har jag en liten knapp och när jag trycker på den så tutar det. På det viset slipper jag ha en hoj som irriterar en massa folk efter vägen till ingen nytta. Eftersom du har avgasljudet som en varningssignal pekar väl piporna framåt annars kommer effekten först när du passerat.
Ursäkta att jag är torr och tråkig men jag är nog född sån.