Det är väl den överlevnadsstrategien som kallas för
mimicry
Intressant jämförelse! Huvudet på spiken om man så säger.
Edit:
Och så var smekmånaden med varselväst, xenonljus och vit (polis)hjälm samt den lilla respekten man fick där över...
Morgonens första incidenten involverade inte mig direkt, men återger den ändå:
Ska köra förbi ett obevakat övergångsställe på en trettioväg alldeles invid en förskola och ser att en kvinna och ett barn, antagligen på väg till skolan, precis ska till att gå över så jag saktar ner och rullar fram de sista tio metrarna eller så. Har en skåpbil bakom som också sett fotgängarna och saktar in. När kvinnan och barnet är halvvägs över vägen kommer en liten bil med man och barn i och kör om mig i långt över trettio!
Omkörning på obevakat övergångsställe är väl enl lag förbjudet? Att göra det i hög fart på en trettioväg, dessutom alldeles invid en förskola är helt korkat och föga genomtänkt...
Andra incidenten involverar mig direkt och en STOR lastbil med släp. Hade tankat alldeles innan och skulle iväg till jobbet. Kommer i rondellen precis utanför macken, har väl hunnit genom halva rondellen då nämnda lastbil också kör in; rakt framför mig! Båda tvärbromsar. Jag ser chaffisen i ögonen och han ser mig i ögonen. Jag börjar köra igen, och då gör han det också! Gaaah! Tvärbroms igen och han fortsätter... Fann för gott att stanna mitt i rondellen och vänta ut puckot...
Hur i helskotta resonerar man när man gör så? Störst går först? I Sverige? Är mest van att sånt händer neråt Balkan och östeuropa på vägarna där...