Årets närmaste rakning hittills

adrian_vg

New member
Ett lite annat spår ang bildrullar. Startade en tråd på VFR-Forum.se i början av året. På snart sex månader har den tråden, till min besvikelse, vuxit långt över förväntan. Det är ganska uppenbart att många motorcyklister är frustrerade och smått irriterade på bilisterna.

PS. Ursäkta reklamen för ett annat forum. :rolleyes: DS.

Ove 60+

Active member
:mad: 2 incidenter på en kvart!!:eek:

Nr1: Kör genom Lyrestad för att tanka hojen. Röd Volvo svänger ut framför mig utan att titta överhuvud taget. Bara intresserad av passageraren. Nypa till på bromsen så var det räddat, men jag kunde varit närmare.

Nr 2: Kanalbro ej möte. Lite skymd sikt men ingen bil i sikte så jag kör upp på bron. När jag är mer än halvvägs över kommer en grå Audi och kör in på bron och siktar rakt emot mig utan att göra min av att stanna! Fick svänga skarpt till höger och lyckades missa bilen med ca 1,5 dm och räcket med lika mycket:mad:
Undrar hur galningen tänkte? Finns ingen möjlighet att han inte skulle sett mig:mad:

Ove 60+

Active member
:mad: Jodå! Han var medveten om mig och kände sig väl provocerad av att "moppen" inte höll sig på gång och cykelbanan utan kör mitt i "hans"fil:mad:

adrian_vg

New member
Då tycker jag du ska byta till Xenonljus. Man syns otroligt bra och det har inte hänt mig att jag kännt det som om jag blivit förväxlad med moped, eller inte synts. Kolla på min hoj nästa gång vi träffas, 35w på halvljuset och 50w på helljuset. det klart bästa stylingen på min hoj.

Xenonkit beställt. Monterar det efter besiktningen nästa år. Får ägna vintern åt att fundera på var ballasten ska monteras.

Tack för tipset!

esso

New member
Monterat och klart! Tog ca en timme, varav femtio minuter gick åt att hitta plats för ballast och dra kablarna någotsånär snygg. Monteringsguide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2707.

Viss skillnad, tycker ni inte? :D

Jo det blir ju en synbar förändring åt det bättre hållet:)
Men det är ju synd på hojar som har dubbla strålkastare att inte båda lyser på halvljus. Jag kör en Varadero och det är ett grymt lyse på den även på halvljuset då båda strålkastarna är tända. Vet inte, men har för mig att inte MC fick ha två tända halvljus, men det kanske var tidigare årsmodeller?

/S-O

adrian_vg

New member
Vet inte, men har för mig att inte MC fick ha två tända halvljus, men det kanske var tidigare årsmodeller?

Jo, stämmer. Vet inte när man släppte på det förbudet. Bilprovningen sägs iaf inte ha nåt att anmärka om man på motorcyklar av min årsmodell har halvljus på båda sidorna.

Funderade på att fixa det tidigare, men iom bixenonen som jag har nu tvivlar jag på att det behövs längre. :)

Ja blir du inte nöjd, får du skälla på mig.;)

Jag är redan nöjd, trots att jag bågen bara stått still vid xenontesterna. :D

adrian_vg

New member
I trafiksäkerhetens tecken, köpte jag mig en ny hjälm igår. Det blev en vit Schuberth C3. En oväntad bonus var att jag nu med min vita hjälm och reflexväst närmast ser ut som en civil mc-polis. Märker att bilisterna tittar till åt mitt håll både en, två och tre gånger och verkar faktiskt registrera att jag finns!

-ah

New member
I trafiksäkerhetens tecken, köpte jag mig en ny hjälm igår. Det blev en vit Schuberth C3. En oväntad bonus var att jag nu med min vita hjälm och reflexväst närmast ser ut som en civil mc-polis. Märker att bilisterna tittar till åt mitt håll både en, två och tre gånger och verkar faktiskt registrera att jag finns!

Kul att fler märker att den utrustningen fungerar. :)

P-O Noren

New member

Det är väl den överlevnadsstrategien som kallas för mimicry

;)

adrian_vg

New member
Det är väl den överlevnadsstrategien som kallas för mimicry

;)

Intressant jämförelse! Huvudet på spiken om man så säger.:D

Edit:
Och så var smekmånaden med varselväst, xenonljus och vit (polis)hjälm samt den lilla respekten man fick där över...

Morgonens första incidenten involverade inte mig direkt, men återger den ändå:

Ska köra förbi ett obevakat övergångsställe på en trettioväg alldeles invid en förskola och ser att en kvinna och ett barn, antagligen på väg till skolan, precis ska till att gå över så jag saktar ner och rullar fram de sista tio metrarna eller så. Har en skåpbil bakom som också sett fotgängarna och saktar in. När kvinnan och barnet är halvvägs över vägen kommer en liten bil med man och barn i och kör om mig i långt över trettio! :eek:

Omkörning på obevakat övergångsställe är väl enl lag förbjudet? Att göra det i hög fart på en trettioväg, dessutom alldeles invid en förskola är helt korkat och föga genomtänkt...

Andra incidenten involverar mig direkt och en STOR lastbil med släp. Hade tankat alldeles innan och skulle iväg till jobbet. Kommer i rondellen precis utanför macken, har väl hunnit genom halva rondellen då nämnda lastbil också kör in; rakt framför mig! Båda tvärbromsar. Jag ser chaffisen i ögonen och han ser mig i ögonen. Jag börjar köra igen, och då gör han det också! Gaaah! Tvärbroms igen och han fortsätter... Fann för gott att stanna mitt i rondellen och vänta ut puckot... :mad:

Hur i helskotta resonerar man när man gör så? Störst går först? I Sverige? Är mest van att sånt händer neråt Balkan och östeuropa på vägarna där...

Last edited:

ezzo

New member
Är du ett hot?

Du kommer fram med din mc till en korsning, en rondell eller liknande. Du ser att bilisten vid anslutningsvägen ser dig. Men ändå kör han/hon ut... VARFÖR???

Hade du kört en stridsvagn med en stor kanon på hade detta inte hänt... VARFÖR???

Jag pratade med en vän som är trafikpolis och kör mc både i tjänsten och privat.
Han har berättat att när han kör tjänstehojen, dvs den vita med blå lampor, så är det sällan bilister kör ut framför honom. Däremot händer det lika när han kör sin privata hoj...
VARFÖR???

En polis utgör ett hot. Därför kör man inte ut framför en polis... Man ser den!
Likväl skulle en stridsvagn kännas hotfull..

Hjärnan fungerar som en radar. Den radarn söker och prioriterar saker.
1. Hot
2. Sex
3. Mat
En mc är inget hot. Den går inte att ha sex med, normalt iaf, Den går inte att äta.

Därför sållas en annalkande mc bort ur hjärnan av bilisten och han kör ut trots att det kommer en annan trafikant.

Således vad gör då reflexvästen för nytta???

adrian_vg

New member
Således vad gör då reflexvästen för nytta???

Man syns bättre i mörker (stora breda reflexränder). Det enda jag kommer på nu. I dagsljus? Tja, måste säga att det är lite av att man vaggas in i en falsk säkerhet.

Personligen har jag mest västen på pga reflexerna - den mörka årstiden är ju här redan.