Årets närmaste rakning hittills

adrian_vg

New member
Xenon är ganska lättmonterat men ballasten kan va lite knepig att gömma då den trots allt tar lite plats. DOCK vill jag poängtera att xenon funkar bäst på klarglasstrålkastare har du "ränder" i glaset minskar effekten markant "är min erfarenehet" det blir som en ljusblå punkt i strålkastaren som förvisso syns rätt bra men ljusbilden blir sämre.

Ränder i glaset är precis vad jag har. Får fundera på detta och hur man ev löser det.

Hansi

Skrivit för mycket
Jag har prövat under sommarsäsongen med och utan reflexväst. Ingen skillnad. Bilisterna ser mig, men registrerar inte och kör ut framför mig ändå. Det är inte första gången detta händer, men detta var den i särklass "närmaste" händelsen hittills i år.

På vinterkörningen har jag alltid reflexväst på oavsett, man syns mycket bättre i mörker med breda reflexränder om överkroppen.

Sa jag att jag tutade strax efter inbromsningen i säkert tio sekunder vid hans bakdörr? Snubben märkte inte det heller... :cool:

Tror det har mycket med hur hjärnan fungerar, den klarar bara av att hantera en bråkdel av all information som den bombarderas med och sorterar därför automatiskt bort sådant som verkar oviktigt/ofarligt.

Den gör även "generaliseringar", t.ex. har den väl förstått hur en DÖRR fungerar så kan man sedan lika enkelt öppna alla dörrar trots att dom har olika färg eller form.

Ute i trafiken finns det därför många fyrhjuliga fordon som styrs av hjärnor som generaliserat tvåhjuliga fordon som små, ofarliga och inte ivägen eftersom dom håller sig till högerkanten. POOF - bortsorterat och du som MC förare är OSYNLIG.

adrian_vg

New member
Tror det har mycket med hur hjärnan fungerar, den klarar bara av att hantera en bråkdel av all information som den bombarderas med och sorterar därför automatiskt bort sådant som verkar oviktigt/ofarligt.

Den gör även "generaliseringar", t.ex. har den väl förstått hur en DÖRR fungerar så kan man sedan lika enkelt öppna alla dörrar trots att dom har olika färg eller form.

Ute i trafiken finns det därför många fyrhjuliga fordon som styrs av hjärnor som generaliserat tvåhjuliga fordon som små, ofarliga och inte ivägen eftersom dom håller sig till högerkanten. POOF - bortsorterat och du som MC förare är OSYNLIG.

Låter rimligt. Köra med fantasi är tydligen inte längre tillämpligt för bilister. :(

Jag var inne på Uppsala Maskin & Verktyg idag på morgonen för att ersätta öronpropparna jag tappade i toan på en Statoilmack under Mälaren runt... Såg en av en slump att de hade varselvästar med dragkedja, och köpte en.

Dessutom, för runt 400kr (västen är EN471-klassad för yrkesbruk) vore det väl fanken om bilisterna inte skulle se en nu! Reflexerna på den är förresten enorma, kommer att funka bra under vintern. Man kommer att se ut som en vägarbetare, men jag är villig att försöka iaf. :)

Smedis

New member
Låter rimligt. Köra med fantasi är tydligen inte längre tillämpligt för bilister. :(

Jag var inne på Uppsala Maskin & Verktyg idag på morgonen för att ersätta öronpropparna jag tappade i toan på en Statoilmack under Mälaren runt... Såg en av en slump att de hade varselvästar med dragkedja, och köpte en.

Dessutom, för runt 400kr (västen är EN471-klassad för yrkesbruk) vore det väl fanken om bilisterna inte skulle se en nu! Reflexerna på den är förresten enorma, kommer att funka bra under vintern. Man kommer att se ut som en vägarbetare, men jag är villig att försöka iaf. :)

:) Klok kille.
Finns reflexvästar som funkar riktigt bra till mc.
Baskrav är dragkedja.
Kardborre eller såna man drar över huvudet är så otympliga att man drar sig för att använda dom.

adrian_vg

New member
:) Klok kille.
Finns reflexvästar som funkar riktigt bra till mc.
Baskrav är dragkedja.
Kardborre eller såna man drar över huvudet är så otympliga att man drar sig för att använda dom.

Tack! :D

Slog till direkt när jag såg att den hade dragkedja. Modellen jag köpte är dock inte helt idealisk då den inte har nån dragsko i nederkant som tex BKK-instruktörsvästarna har (var köps de in från?). Den har iaf en ställbar resårbit i midjan. Får duga så länge.

Estetiken är underordnad för tillfället, få människor är snygga i lysande gul reflexväst... :rolleyes:

Jakten går vidare på den ultimata reflexvästen!

Last edited:

Marie

Banned
Swedol har billiga reflexvästar med dragkedja.

Vid vinterkörning i saltslask ser snart reflexvästen ut som f*n ochhamnar ofta i tvättmaskinen. Många tvättar är inte bra för reflexerna och dessutom är det svårt att få västen riktigt ren med tiden. Därför satsar jag på dessa billiga västar och kasserar dem efter ungefär 10 tvättar. Då ser jag oftast hyfsad ut och har alltid en väl synlig reflexväst.

Smedis

New member

Det är riktigt dålig kvalitet på den västen.
Efter nån tvätt är reflexbandet krackelerat och fult. Tappat mycket av sin "lyster".
Finns andra västar som tål att tvättas många, många gånger utan att förstöras.
Men använder man dem i salt kan det kanske vara bra med slit och släng-metoden.
Tror de gick på 40 spänn eller nåt iaf...

adrian_vg

New member

Vid vinterkörning i saltslask ser snart reflexvästen ut som f*n ochhamnar ofta i tvättmaskinen. Många tvättar är inte bra för reflexerna och dessutom är det svårt att få västen riktigt ren med tiden. Därför satsar jag på dessa billiga västar och kasserar dem efter ungefär 10 tvättar. Då ser jag oftast hyfsad ut och har alltid en väl synlig reflexväst.

De billiga reflexvästarna med dragkedja har utgått på Swedol. Åtminstone enl deras webbshop.

adrian_vg

New member
Med min nyinköpta lysande gulfärgade sprillans nya reflexväst åker jag hem från jobbet idag. Kör in i en rondell. Väl inne i rondellen kör en kvinna med barn i bilen ut två meter rakt framför mig. Ställer mig på bromsen och får stopp en halvmeter från hennes dörr. Tutar argt. Ser henne rakt i ögonen, hennes tomma blick säger allt...

Vad mer är rimligt att göra? Vägverket anser att svaret på frågan är att utbilda motorcyklisterna mer.

Känner ni min frustration?

Edit: Synligt nog? Västen jag har på bilden är en standard SMC-instruktörsväst. Min nuvarande väst som jag köpte imorse är betydligt starkare i färgen... Fotografi av Johan Beijer på www.evenmangsfoto.com.
_MG_3941.jpg

Last edited:

-ah

New member
Vid sådana händelser ska bilisten ha en omgång stryk eller om man inte får tag i honom så sparkar man in dörren eller sliter bort en spegel.
Det sprider sig snart att man råkar illa ut om man inte ser en Mc och vi får en betydligt säkrare miljö.

Kanske inte så tokigt ändå....

Ett Stebel Nautilus horn brukar också kunna väcka de döda.
Att hoppas på en VV-kampanj är väl inte att tro, och att bilskollärare skulle ägna tid att lära ut att det finns oskyddade trafikanter runtom ett annat önsketänkande.

En liten nödhammare i ett snöre på styret, att slå in bilfönster med, kanske, när man är nära nog? En korg med ruttna ägg?

Jo, jag känner igen Adrians frustration!

adrian_vg

New member
Kanske inte så tokigt ändå....

Ett Stebel Nautilus horn brukar också kunna väcka de döda.
Att hoppas på en VV-kampanj är väl inte att tro, och att bilskollärare skulle ägna tid att lära ut att det finns oskyddade trafikanter runtom ett annat önsketänkande.

Har faktiskt funderat på nåt mer kraftfullt. Fruns numera skrotade Saab 99 hade ett bra signalhorn som både lät bra och väldigt högt. Dessvärre glömde jag montera av den innan skrotningen... :mad:

En liten nödhammare i ett snöre på styret, att slå in bilfönster med, kanske, när man är nära nog? En korg med ruttna ägg?

Jo, jag känner igen Adrians frustration!

Min andra säsong efter återfallet våren 2008 går mot sitt slut. Ju mer jag tänker på det, desto mer undrar jag om jag kommer att klara av resten av livet som motorcyklist med bildrullar som de jag råkat ut för bara i år...

Vi kanske ska avsluta denna tråd innan självömkan blir för djup och deprimerande. :eek:

Marie

Banned
Nödhammaren låter som en lysande idé!
Har för mig att jag såg sådana på Lidl häromdan.....

Italienska kompressorhorn (Alpex) har jag på båda de "aktiva" hojarna.

Marie

Banned
Min andra säsong efter återfallet våren 2008 går mot sitt slut. Ju mer jag tänker på det, desto mer undrar jag om jag kommer att klara av resten av livet som motorcyklist med bildrullar som de jag råkat ut för bara i år...

Råkar du bara ut för en rejäl bildrulle så är sannolikheten att du kommer att vara motorcyklist resten av livet ganska stor...

Fast då blir inte "resten av livet" så värst länge.... :rolleyes:

Monica

New member
undrar sa flundran om gäddan e en fisk

Jag har haft starka funderingar på att måla om hojen i blått och vitt och ha oranga reflexer på backspeglarna.... det har nog viss effekt

Ett annat kanske lite enklare man kan göra är från en film jag tittade på där de förklarade hur liten en mc är på avstånd, men att man kan öka blickfånget om man "s-kör" på vägen fram till korsningen. Någon annan kanske har sett filmen och minns vart den fanns?
I alla fall så menade man att den mc´n betedde sig inte "normalt" så det gjorde att man la märke till den mer, samt att mc´n upplevdes "större" än om man bara körde rakt...

adrian_vg

New member
Ett annat kanske lite enklare man kan göra är från en film jag tittade på där de förklarade hur liten en mc är på avstånd, men att man kan öka blickfånget om man "s-kör" på vägen fram till korsningen. Någon annan kanske har sett filmen och minns vart den fanns?
I alla fall så menade man att den mc´n betedde sig inte "normalt" så det gjorde att man la märke till den mer, samt att mc´n upplevdes "större" än om man bara körde rakt...

Idéen är mycket bra! Själv kör jag aldrig helt rakt i min fil, utan vinglar nån halvmeter eller så från sida till sida. Sen jag började med det, har bilar aldrig kört om mig till höger om det är enkelfiligt.

Vem gjorde filmen, om du minns?

Monica

New member
Vem gjorde filmen, om du minns?

Jag har sökt och sökt och kan icke finna :confused: Det var en engelsk film och jag har gått igenom alla länkarna som finns på SMC´s sida och glott i de flesta trådar.....men icke

Kanske någon annan som kan dra sig till minnes vem som gjorde filmen? Kommer mycket väl ihåg hur de visade på skillnaderna när mc´n kom rakt, som när den sicksacka....

Jaja, jag skyller inte på åldern...e ju bara barnet :rolleyes: