Är det dags att förbjuda omkörningar?

Olsson

New member
Myndigheterna har just nu en enorm chans att mycket kraftigt minska antal döda i trafiken. Experterna vid försäkringsbolaget IF har kommit fram till att mellan 2000 och 2006 omkom 86 personer där olycksorsaken var omkörningar. "545 personer skadades av samma skäl".

Länk

Bör myndigheterna därför totalförbjuda en sådan manöver och betrakta den som grov vårdslöshet i trafik? Jag är kluven. Och ena sidan det oerhört starka sambandet mellan olyckor och handling -- men samtidigt måste jag erkänna att jag själv någon gång har provat manövern omkörning.

Kanske ett mellanting kunde vara att trafikskolorna tar sitt ansvar och inte lär ut dessa manövrar under körkortsutbildningen. Vi har inte råd att förlora liv på grund av 'lekstugan' på våra vägar. Omkörning bör istället betraktas som en aktivitet som endast hör hemma på tävlingsbana eller inhägnat område.

Edit: Tog bort bokstaven 's' och lade till ett 'e'.
 
Last edited:

Avarage

New member
... Omkörning bör istället betraktas som en aktivitet som endast hör hemma på tävlingsbana eller inhägnat område.

Tja det var ju en tämligen konkret och okonventionellt förslag...att förbjuda omkörning ute i en trafikmiljö där vi har en hel hög med inte bara olika fordon utan också förare som kör/beter sig minst sagt olika. Att då försöka "stöpa alla i samma form" och tro att frustrationen som förmodligen i vissa fall finns idag skall försvinna bara för att det blir förbjudet är kanske lite naivt!

Vi HAR redan en massa förbud som trafikanter relativt ofta bryter mot och lik förbannat sker olyckor. Jag tror inte att ytterligare ett förbud gör till eller från enär farbror blå sällan har tid/resurser att övervaka ytterligare ett förbud!

Scenario:

Traktor med släp kör på väg utan vägren. Bakom traktor ligger 24m långtradare som i sin tur efterföljs av x antal bilister som inte får/vågar/kan köra om.

Ökar eller minskar risken för felaktig bedömning pga. att Kalle med 180hk på bakhjulet försöker köra om ALLIHOP (som vid det här laget är kanske 10 bilar inkl. traktor och lastbil m. släp) jämfört med om omkörning är tillåten då "svansen" kanske hade varit avsevärt mycket kortare!?

Återinför trafikutbildning på låg/mellanstadiet, locka motorintresserad ungdom till div. kurser (moped mm.), ställ högre krav på mc-utbildningen med en stark koppling till vårat inre och hur vi fungerar/reagerar för att medvetengöra våra dåliga sidor som trafikant = lättare att förstå VARFÖR jag/vi reagerar som vi gör.

Ovanstående är bara ett motförslag mot förbud som vi redan har! För inte är det väl tillåtet idag att köra om om det inte kan ske utom fara för dig eller någon annan!? En vårdslös omkörning ÄR redan att betrakta som just vårdslös och därmed straffbar! För en omkörning som resulterar i krasch innebär ju att NÅGON av de inblandade har rågat begå ett misstag som KANSKE skulle kunna betecknas som vårdslöst!

Mvh!
// Niklas
 

Tina

New member
Återinför trafikutbildning på låg/mellanstadiet, locka motorintresserad ungdom till div. kurser (moped mm.), ställ högre krav på mc-utbildningen med en stark koppling till vårat inre och hur vi fungerar/reagerar för att medvetengöra våra dåliga sidor som trafikant = lättare att förstå VARFÖR jag/vi reagerar som vi gör.

Ja!

Mycket bra förslag. Jag är impad. Nu gäller det bara att mata rätt politiker med dessa visdomsord!
 

Olsson

New member
För inte är det väl tillåtet idag att köra om om det inte kan ske utom fara för dig eller någon annan!?

Exakt. Jag bara ironiserar över IF;s lustiga uttalande som säger att "olycksorsaken var omkörningar."

(Omkörning kan ju inte vara en olycksorsak eftersom de utförs regelbundet, framgångsrikt och med hög säkerhet.)
 
Last edited:

asterix

New member
Lär folk att titta i backspeglarna, speciellt i vänsterspegeln. Självklart ska dom va rätt inställda!! Fick lära det på 70-talet av Hans Edvinsson (känd racerförare från Göingebygden), när vi for genom Tyskland med 145:a+bilsläp med tävlingsbil." Vänsterspeglen är vår billagaste livförsäkring!!" sa alltid den gode "Edvin"
 

Avarage

New member
Lär folk att titta i backspeglarna, speciellt i vänsterspegeln. Självklart ska dom va rätt inställda!! Fick lära det på 70-talet av Hans Edvinsson (känd racerförare från Göingebygden), när vi for genom Tyskland med 145:a+bilsläp med tävlingsbil." Vänsterspeglen är vår billagaste livförsäkring!!" sa alltid den gode "Edvin"

Uppmärksamhet helt enkelt! Tyvärr räcker inte det alltid för hur uppmärksam jag/du än är så har vi dåliga dagar ibland. Kommer då racerputte farandes i mycket hög hastighet så hinner vi helt enkelt inte med! Förbjud dåliga dagar helt enkelt! :D

Mvh!
// Niklas
 

Tyrannosaurus

New member
Bättre förslag.

Förbjud gummidäck och inför att alla bilar, hojar mm. har järnvägshjul istället. Och istället för vägar lägger vi ut spår, vilket dessutom blir billigare än att bygga vägar, och då går det inte att köra utom på de ställen där det är dubbelspår.

Sen tillsätter man en ny myndighet "spårverket" som styr vad, när, hur och i vilka riktningar man får köra.

Ett kanonförlag eller hur? :eek: :rolleyes:

Skitbra ska Bill, brakskit ska Bull.
 
P

Pingo

Guest
Fartkameror

Det jag tycker att man ska börja med är att försöka komma åt är olyckor inom tätorter på 50 sträckor där cyklister och fotgängare skadas och dödas. Utvecklingen är oroande och många bilister kör både 70 och 80 på sådana vägar utan att reflektera.

Allt tal om fartkameror hit och dit och regskyltar fram på motorcyklar ger ju inget för fartkamerorna sitter ju bara på vägar som underhålls av vägverket. De kommunala vägnätet däremot som i huvudsak består av 50 vägar där pratar man inte om fartkameror. Skulle kommunerna få tummen ur och sätta upp fartkameror efter strategiska vägar så skulle trafikrytmen lugnas ner och gissningsvis även dödstalen för alla kategorier oskyddade trafikanter.

Jag tror faktiskt att just fartkameror i tätorterna är vad som behövs för att få ordning på den dåliga statistiken.
 

Tyrannosaurus

New member
Jag tror faktiskt att just fartkameror i tätorterna är vad som behövs för att få ordning på den dåliga statistiken.
Förvisso kanske sant, men dels tror jag överhuvudtaget inte på idén med fartkameror och s.k. "ekonomiska styrmedel" d.v.s. på rent svenska slå sönder folks ekonomi utan snarare på bättre information och bättre uppträdande i trafiken då det i första hand inte är farten som är farlig utan de hastiga stoppen, och dels ska det väl inte stickas under stol med att det finns lösningar på allt :D
protection-left.jpg


Har ni föresten läst NTF:s "bullshit"-svar på SMC:s brev/remissvar vilket bl.a. innehåller följade textrad?

Jag tycker det är positivt att så många motorcyklister har reagerat på våra pressmeddelanden under året. Vi hade dock hoppats att reaktionerna skulle vara att man blev upprörd över hur många motorcyklister som dödas på våra vägar, inte att man blir upprörd över att vi pekar på problemen.

Klart att man blir upprörd över varje hojåkare som dör i trafiken, än mer upprörd över de flesta orsakerna som är bilister, fylla, grus, hala beläggningar, borttagen asfalt utan varningsskyltar, "pommes frites"-räcken, betonggrisar osv. Men mest upprörd blir jag över NTF:s jävla lögnkäft.
När antalet hojåkare ökar och antalet olyckor är densamma så är summan färre olyckor per vägmil, per 1000 personer och per motorcykel, inte fler.

Så det är nog dag att lämna NTF. Någon som har hört/vet hur det gick i omröstningen om saken i Sundsvall föresten?

Man kan fråga sig varför dom inte gör något konkret istället för att skjuta mygg med kanon. Åtgärda alla jävla sovande bilister istället.
Men det är väl samma sak som med hur polisens prioriteringar (det är alltså politikerna (såna som NTF) som bestämmer det, inte grabbarna och tjejerna i blått).

Låt polisen jaga hederligt folk som kör 140 på en tom motorväg istället för bankrånare och våldverkare. Då får man ju bättre statistik med fler uppklarade "brott" som man kan visa upp "titta så duktiga vi är, rösta på oss".

Någon som har hört uttrycket "det är resultaten som räknas"? Det går inte att beskriva bättre. Ett stort spanningsuppdrag som kanske tar 1-2 år och som t.ex. resulterar i att man spränger en stor knarkkartell är ändå bara ett brott. Men tar man under samma tid 1000 fortkörare så har man ju löst 1000 brott. Vilket ser bäst ut i politikernas statistik? Så vilket ska man satsa på för att lura väljarna så effektivt som möjligt?

[edit]Tänk om Vägverket och NTF hade samma insikt som UK Department for Transport THINK! Road Safety" http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcycles.htm[/edit]
 
Last edited:

KJECOP

New member
.......
Men det är väl samma sak som med hur polisens prioriteringar (det är alltså politikerna (såna som NTF) som bestämmer det, inte grabbarna och tjejerna i blått).

Låt polisen jaga hederligt folk som kör 140 på en tom motorväg istället för bankrånare och våldverkare. Då får man ju bättre statistik med fler uppklarade "brott" som man kan visa upp "titta så duktiga vi är, rösta på oss".

Någon som har hört uttrycket "det är resultaten som räknas"? Det går inte att beskriva bättre. Ett stort spanningsuppdrag som kanske tar 1-2 år och som t.ex. resulterar i att man spränger en stor knarkkartell är ändå bara ett brott. Men tar man under samma tid 1000 fortkörare så har man ju löst 1000 brott. Vilket ser bäst ut i politikernas statistik? Så vilket ska man satsa på för att lura väljarna så effektivt som möjligt?
Jag har skrivit lite omkring detta som du tar upp här i min blogg...

Jag skriver bl.a. lite

- om det här med att man inom polisen numera pratar om jakten på antal fortkörare och inte om vad man kan göra för att minska olyckorna.

- om varför jag anser att vi är Marionettpoliser...

Adressen är: http://kjelle.wordpress.com/

eller via min hemsida: http://www.kjelle.com

Och läs från inlägget den 19/10 2007...

Jag tycker nämligen inte att jag är polis längre, jag är bara ett skrivbiträde som ska skriva ut ett visst antal böter per år så att vissa chefer ska kunna slå sig för bröstet och visa hur duktiga de är.

// Kjelle
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Tjena Kjelle.
Om det är dig jag tänker på så har vi träffats ett antal gånger (inte säker men namnet stämmer iaf). Men om det är du så visste jag inte att du var polis (eller också har jag förträngt det :D

Jag tycker nämligen inte att jag är polis längre, jag är bara ett skrivbiträde som ska skriva ut ett visst antal böter per år så att vissa chefer ska kunna slå sig för bröstet och visa hur duktiga de är.
Jag gillar din inställning och har väl själv varit lite inne på spåret att fråga en polis som är snabb med blocket om han har blivit degraderad till skattmas.
Men det kanske är bäst att låta bli för då lär man väl få så mycket böter som man aldrig har fått förr ;)

I ärlighetens namn så var det nästan oförskämt länge sen jag fick böter senast. Det är så jag börjar tro att jag börjar bli gammal och kör sakta och... eh... förståndigt och att det börjar växa mossa på däcken.
Måste nog skärpa mig och gasa lite mer :D :p

Jag ska läsa din sida och blogg lite mer grundligt, den ser intressant ut. Det blir nog en länk på min mc-hemsida också om det är ok.
 

KJECOP

New member
Tjena Kjelle.
Om det är dig jag tänker på så har vi träffats ett antal gånger (inte säker men namnet stämmer iaf). Men om det är du så visste jag inte att du var polis (eller också har jag förträngt det :D

Jag gillar din inställning och har väl själv varit lite inne på spåret att fråga en polis som är snabb med blocket om han har blivit degraderad till skattmas.
Men det kanske är bäst att låta bli för då lär man väl få så mycket böter som man aldrig har fått förr ;)

I ärlighetens namn så var det nästan oförskämt länge sen jag fick böter senast. Det är så jag börjar tro att jag börjar bli gammal och kör sakta och... eh... förståndigt och att det börjar växa mossa på däcken.
Måste nog skärpa mig och gasa lite mer :D :p

Jag ska läsa din sida och blogg lite mer grundligt, den ser intressant ut. Det blir nog en länk på min mc-hemsida också om det är ok.
Jaha säger du det... Ja om du tror att det är jag som är jag så är det nog så :D Men jag blir lite nyfiken på om det är jag som är jag och att vi har träffats så undrar jag ju vem du är och var vi har träffats. Jag brukar inte basunera ut att jag är polis men andra brukar gärna vilja göra det...

Ja det kanske är bäst att låta bli att fråga polisen om det :p Men vet ju inte om han/hon har humor eller inte.

Vad säger du? Är det så länge sedan du fick böter? Men om du bara skickar över ditt personnummer och ett mobilnummer så kan jag skriva ut en bot och skicka till dig. Då behöver du ju inte ut gasa men kan ändå visa upp böteslappen... Muhahahaha

Ja absolut är det okay att länka till min sida. Vad har din sida för adress?
 

Tyrannosaurus

New member
Jaha säger du det... Ja om du tror att det är jag som är jag så är det nog så :D Men jag blir lite nyfiken på om det är jag som är jag och att vi har träffats så undrar jag ju vem du är och var vi har träffats. Jag brukar inte basunera ut att jag är polis men andra brukar gärna vilja göra det...
Börjar bli tveksam. Funderade på Kjelle som jag har träffat ett antal gånger på Rapido. Utseendet är likt, men senast jag såg honom på hoj var det en Honda VTR1000, men det kan ju ha varit tillfälligt (någon annans).

Vad säger du? Är det så länge sedan du fick böter? Men om du bara skickar över ditt personnummer och ett mobilnummer så kan jag skriva ut en bot och skicka till dig. Då behöver du ju inte ut gasa men kan ändå visa upp böteslappen... Muhahahaha
Tror jag avstår :p

Ja absolut är det okay att länka till min sida. Vad har din sida för adress?
Den är med i min signatur. Men här är det ändå http://www.improvelife.info/v65 Låt säga så här, har du sett en sån hoj som jag har så har du sett min och då har vi setts :rolleyes: :D
Länken kommer att hamna på en underlänksida för klubbar, personer, turer, tips mm. Länka gärna tillbaka om du vill.
 

KJECOP

New member
Börjar bli tveksam. Funderade på Kjelle som jag har träffat ett antal gånger på Rapido. Utseendet är likt, men senast jag såg honom på hoj var det en Honda VTR1000, men det kan ju ha varit tillfälligt (någon annans).

Den är med i min signatur. Men här är det ändå
Nej då kan jag säga att det inte är jag som är jag... :confused: Eller det är inte jag som är han... Har aldrig haft en VTR1000 och inte kört någon sådan heller.

Ja jag kollade länkarna i din signatur men blev inte säker på vilken som var din sida, det var ett par som jag tvekade mellan. Men nu så vet jag :) Ja länka på du så länkar jag tillbaka.
 
P

Pingo

Guest
Förvisso kanske sant, men dels tror jag överhuvudtaget inte på idén med fartkameror och s.k. "ekonomiska styrmedel" d.v.s. på rent svenska slå sönder folks ekonomi utan snarare på bättre information och bättre uppträdande i trafiken då det i första hand inte är farten som är farlig utan de hastiga stoppen, och dels ska det väl inte stickas under stol med att det finns lösningar på allt :D

Hör du inte ska du behöva bli sur på mig för mina åsikter om bilförarna. Självklart blir det ju inte så njutbart att använda en chiptrimmade bil med 170 hk om det till och med blir fartkameror på 50 sträckorna inom det kommunala vägnätet.

Oljepriset börjar nu närma sig 100 dollar per fat så inte behövs nägra artificiella styrmedel för att få ner bensinkonsumtionen.

Själv så har jag helt slutat att köra bil så fartkamerorna stör ju inte mig. Jag har ju ingen glädje av att slippa bli bötfälld pga att jag inte har någon regskylt fram utan beroende på att jag inte kör för fort eller vårdslöst.

Inga trafikböter sedan jag tog körkortet 1972 då jag tog körkortet. Inte ens lite rattfylla ;-)

//Gunnar
 

Tyrannosaurus

New member
Hör du inte ska du behöva bli sur på mig för mina åsikter om bilförarna. Självklart blir det ju inte så njutbart att använda en chiptrimmade bil med 170 hk om det till och med blir fartkameror på 50 sträckorna inom det kommunala vägnätet.
Det ska nog mer till än så för att jag ska surna till ;)
Och jag använder inga 170 hk inom tätort, kanske högst 10% av det.

Oljepriset börjar nu närma sig 100 dollar per fat så inte behövs nägra artificiella styrmedel för att få ner bensinkonsumtionen.
Nej precis, och då är det extra styrmedlet med 300% på priset (skatt) ganska onödigt.
Men det klart, när en krogfylla kostar skattebetalarna drygt 2 miljoner, vad ska då inte allt annat kosta?

Jag har ju ingen glädje av att slippa bli bötfälld pga att jag inte har någon regskylt fram utan beroende på att jag inte kör för fort eller vårdslöst.

Inga trafikböter sedan jag tog körkortet 1972 då jag tog körkortet. Inte ens lite rattfylla ;-)
Jag kör heller aldrig för fort, men det händer att jag kör fortare än det står på skyltarna ;) Eller vad säger vår vän, Kjelle? Det sitter ju ofta två skyltar, är det då inte meningen att man ska lägga ihop dom? (1+1) :D

Men Gunnar... Nu får du väl ändå skämmas ;) Aldrig fått en böter sen -72?! :D
 

morsan

New member
Jag har inte fått någon bot för fortkörning jag heller. Tog kortet 1963 och kör för fort för det mesta (enligt skyltarna iaf).
Förr visste man var de stod med traffipaxen, alltid samma civila bilar, alltid samma ställen!
Men visst fanns det dumhuvuden som inte saktade ner fast de måste sett Duetten stående på en parkeringsficka med motorn igång (med avgasslang på!)
Dovhjortsbrun bil - bruna civila skjortor, ljusblå bil - mörkblå civila skjortor :)
Dagens kameror har jag memorerat på de vägar vi kör ofta, på okända vägar kör vi inte för fort!

Kjelle, går inte det beteendet som du beskriver i cykler hos polisledningen? Jag har för mig att jag hört det förr nämligen...
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Förbud alla omkörningar
Förbud är naturligtvis att ta i, det skulle inte fungera.
Men jag tycker personligen att det skulle vara mycket hårda straff för osäkra och "chansande" omkörningar.
Frågar ni mig kan jag nog tycka att det är 3mån indragning av kortet på osäkra omkörningar. Problemet är väl att lägga bevisbördan inför domstol. Men med fler kameror på vägarna och i polisbilar så borde det funka.

Farligt beteende skulle prioriteras mer som något som skall straffas hårt.

För övrig så borde man nog fundera på sitt trafikbeteende om hastighetskameror dyker upp som en stor del i hushållsbudgeten.
 
Top