I det här sammanhanget (till skillnad mot vår andra diskussion) håller jag med dig. Det är farklig beteende och fyllekörningar som ska straffas, inte nödvändigvis hastighet. Jag ser ofta folk som kör mycket fort och ändå betydligt säkrare än andra som följer skyltningen.Farligt beteende skulle prioriteras mer som något som skall straffas hårt.
För övrig så borde man nog fundera på sitt trafikbeteende om hastighetskameror dyker upp som en stor del i hushållsbudgeten.
ExaktVore det inte smartare att helt enkelt förbjuda folk att förflytta sig? Om man ingen förflyttade sig så skulle man få bukt med de flesta dödsolyckor i trafiken.
Så sant. Men frågan är hur ofta dessa påverkade mc-förarna verkligen är ägare av de hojar som de kör ihjäl sig på.Tyvärr är det varje år några mc-förare som kört för fort, kraschat, omkommit och där det visar sig att dom är berusade av alkohol/droger. Otroligt men sant - faktiskt!
Får du sota för det? Det är väl inte DITT fel om andra gasar. Tala om det för dina "kära" grannar nästa gång dom gnäller. Eller är det alla bilisters fel om en kör som ett svin?På "min gata" ska man inte köra för fort i alla fall för det retar så många av grannarna och då får jag sota för det hela tiden!
Får du sota för det? Det är väl inte DITT fel om andra gasar?
Förbud och skärpta straff gör varken från eller till, man måste få en förändring i trafikrytmen och minimera de potentiellt farliga situationerna. Finns väl inte en enda åtgärd som ensam kan åstadkomma detta tror jag, och många är kostsamma. Utbildning och obligatorisk förnyelsetest av körkort efter X antal år kan vara en årgärd, minskning av antalet långsamtgående fordon i trafiken en annan. Utgallring av den tunga trafiken genom utbyggnad och subventionering av tåg- och flygtransport skulle också direkt minska omkörningsolyckor (och skona miljön). Blir nog svårt att få igenom sådana förändringar dock då de inte kommer att tas emot med jubel. Nåt som man kan göra utan större protester är att bygga bort faran. Detta är oerhört kostsamt men om man menar allvar med nollvisionen så bör man lägga på ett kol med omkörningsfiler och avåkningszoner.
Det jag tycker att man ska börja med är att försöka komma åt är olyckor inom tätorter på 50 sträckor där cyklister och fotgängare skadas och dödas.
Ang. förbud mot omkörningar så är det nog det dummaste jag hört sedan de ville förbjuda alla MC.
Den dag då ALLA fordon går och håller samma hastighet, då kan jag acceptera det.
Att bli liggandes bakom ett gäng customhojar på 90-väg utan att få köra om
Ang. förbud mot omkörningar så är det nog det dummaste jag hört sedan de ville förbjuda alla MC.
Den dag då ALLA fordon går och håller samma hastighet, då kan jag acceptera det.
Att bli liggandes bakom ett gäng customhojar på 90-väg utan att få köra om
"....håller samma hastighet", menar du högsta tillåtna hastighet
Menar du att gänget customhojar kör för långsamt på 90-vägar
//Jojje
En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?
En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?
Anpassad hastighet eller för att dom vill köra så fort.En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?
Du har fattat
Förklaring, i dag har vi fordon med varierande högsta hastighet. Traktorer i 30, släp och tung trafik i 80. Det betyder att vi alla skulle få köra max 30km/h på vanlig väg samt 80km/h på motorväg om denna lag skulle gå igenom.
Ang customhojjar ville jag se om det var någon som reagerade, och det var det ju
Jo jag har hamnat bakom gäng med customhojjar, och de har kört riktigt långsamt (och tråkigt), men då har ju möjligheten funnits att köra om.
En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?
Att glida i 70 på 90-väg av andra orsaker än att trafiksituationen kräver det ökar olycksrisken för övriga trafikanter, så om man vill glida i 70 så får man leta upp 70-vägar som är anpassade för ändamålet tycker jag. =)
Ja vissa får inte köra 90, men det gör väl inte okynneskrypkörning mer legalt. Äpplen och päron.I biltrafiken har vi i princip samma situation. Här figurerar ofta fordon med t.ex. släp som inte får köra mer än 70km/h trots skyltad 90km/h. -de väljer då rakt inte att försöka hitta några 70km/h-vägar att ta sig fram på.
Jag tror (beträffande hojar) på anpassning beträffande situationen - det fungerar så för bilfolket (vilka de flesta av oss hojåkare också är ).
//Jojje