Är det dags att förbjuda omkörningar?

Maciej

New member
Vore det inte smartare att helt enkelt förbjuda folk att förflytta sig? Om man ingen förflyttade sig så skulle man få bukt med de flesta dödsolyckor i trafiken.
 

Tyrannosaurus

New member
Farligt beteende skulle prioriteras mer som något som skall straffas hårt.

För övrig så borde man nog fundera på sitt trafikbeteende om hastighetskameror dyker upp som en stor del i hushållsbudgeten.
I det här sammanhanget (till skillnad mot vår andra diskussion) håller jag med dig. Det är farklig beteende och fyllekörningar som ska straffas, inte nödvändigvis hastighet. Jag ser ofta folk som kör mycket fort och ändå betydligt säkrare än andra som följer skyltningen.

Vad det gäller hastighetskameror så är det inget problem när man åker hoj. Dels har vi ingen skylt fram och även om puckopolitikerna skulle få för sig att det ska vara det så lär dom få svårt att identifiera en förare bakom ett mörkt visir.
Då skulle det vara lättare att vända på kamerorna och införa ägaransvar, men då får dom istället problemet eftersom dom inte kan ta kortet för fortkörare.

Men det här är gammalt och har varit uppe i SMC centralt tidigare.

Vore det inte smartare att helt enkelt förbjuda folk att förflytta sig? Om man ingen förflyttade sig så skulle man få bukt med de flesta dödsolyckor i trafiken.
Exakt ;) :rolleyes:
 

Leif H..oj

New member
Jag var på NTF-möte i veckan och fick se olycksstatistik för olika fordonsslag.

Tyvärr är det varje år några mc-förare som kört för fort, kraschat, omkommit och där det visar sig att dom är berusade av alkohol/droger. Otroligt men sant - faktiskt!

Alltså finns det kanske anledning att försöka hålla koll på dom som kör för fort så att dom inte är ute och kör i fyllan, kör ihjäl sig själva, eller - hemska tanke - kör på min egen dotter när hon är ute i trafiken. Det är ju sånt som kan hända.

Folk runt om i världen manifesterar ju alltid gott tillsammans i kampen mot rattfylleriet och de svåra följder det får för en del. Med alkohol i kroppen och när man är på två hjul så blir man kanske övermodig? Jag vet inte för jag har inte provat.

På "min gata" ska man inte köra för fort i alla fall för det retar så många av grannarna och då får jag sota för det hela tiden! Låt inte trafiksäkerhetskamerorna fota extremåkning i hög fart förbi dem, för det är beviset för polis/vägverk att det är ett problem. Alltså - det ingen ser är det ingen som vet om och därför kan ingen må dåligt.
 

Tyrannosaurus

New member
Tyvärr är det varje år några mc-förare som kört för fort, kraschat, omkommit och där det visar sig att dom är berusade av alkohol/droger. Otroligt men sant - faktiskt!
Så sant. Men frågan är hur ofta dessa påverkade mc-förarna verkligen är ägare av de hojar som de kör ihjäl sig på.
Om det är som jag misstänker så är det inte ens någon förlust när dom kör ihjäl sig förutom att det är synd på motorcykeln. Men det borde egentligen inte ens synas i statistiken, eller rättare sagt borde statistiken delas upp mellan ägaren, snodd, fylletratt, andra vållande, vägfel osv. Då skulle det inte bli så många regelrätta mc-olyckor kvar.

På "min gata" ska man inte köra för fort i alla fall för det retar så många av grannarna och då får jag sota för det hela tiden!
Får du sota för det? :confused: Det är väl inte DITT fel om andra gasar. Tala om det för dina "kära" grannar nästa gång dom gnäller. Eller är det alla bilisters fel om en kör som ett svin?
 

Leif H..oj

New member
Får du sota för det? :confused: Det är väl inte DITT fel om andra gasar?

Ja du vet "grannarna" drar ju ofta alla på hoj över en kam. Jag gör mycket i dialogen för att få respekt för hela mc-kollektivet och visa att många av oss försöker följa regelverket så gott det går. ...vroooomm... så kom en i 130 blås på vår breda fina 50-sträcka igen, när jag står ute vid staketet och snackar.
Det blev liksom en liten störning i dialogen här.......Då blir rösterna höga hos grannarna. Jag inser väl att dom är rädda om sina barn och barnbarn som ska ut och gå efter vägen, rädda för att någon ska tappa kontrollen över en hoj och köra av. Kanske dom vill ha tips om hur vi kan få ner farterna på vissa maskiner:confused:

>>>>> :) statistiskt så är det ju så att dom flesta av oss blir aldrig bötfällda, vi krockar inte och vi dör väldigt sällan (bara en gång faktiskt och oftast i sängen) och kontentan av det här är väl att vi kör efter vår förmåga och efter vägens utformning och skick samt efter råden på vägskyltarna.

Dom flesta av oss är ganska goa gubbar och gummor. Det ska jag fortsätta säga till "grannarna", och jag måste slå av på gasen när man närmar sig den egna gården. Då får jag väl respekt! När ingen ser etc........mår ingen illa.

Dom där som kör hoj i fyllan... visst är det väl så att dom struntar i regler över huvud taget. Det tror jag också. Men ibland är det bra att man har alkokontroll dagen efter mc-träffar, det händer alltid att någon får stannat och sova en 8-10 timmar. DDD = Don´t Drink and Drive (NTF-kampanj).
 

Lelle K

New member
Kan man inte göra en säker omkörning överhuvudtaget, eller upplever dom som extremt farliga i "alla" lägen, undrar jag om man ska köra överhuvudtaget?

Om vi genom förarutbildning inte ska få träna på omkörningar, tar vi ett stort steg tillbaka är jag övertygad om. Alla förekommande moment som kan göras på ett säkert sätt ska vara med, helst både under utbildning och uppkörning.

Jag kan acceptera att det finns människor som tycker det är otäckt med en del företeelser i trafiken. Då handlar det enligt mig mer om avstånd, hjälpsamhet och framförallt uppmärksamhet. För min del kan jag acceptera om någon kör om mig i HÖG fart på exempelvis motorväg, brukar hålla koll bakåt.

Kan ju vara värt att tänka på att vi är rätt bortskämda i Sverige med glest trafikerade vägar i de flesta fall, jag jämför då med kontinenten.

Slutar körskolorna att lära ut hur man kan köra om på ett säkert sätt, lär vi garanterat få fler olyckor.
 

Molgan

New member
Förbud och skärpta straff gör varken från eller till, man måste få en förändring i trafikrytmen och minimera de potentiellt farliga situationerna. Finns väl inte en enda åtgärd som ensam kan åstadkomma detta tror jag, och många är kostsamma. Utbildning och obligatorisk förnyelsetest av körkort efter X antal år kan vara en årgärd, minskning av antalet långsamtgående fordon i trafiken en annan. Utgallring av den tunga trafiken genom utbyggnad och subventionering av tåg- och flygtransport skulle också direkt minska omkörningsolyckor (och skona miljön). Blir nog svårt att få igenom sådana förändringar dock då de inte kommer att tas emot med jubel. Nåt som man kan göra utan större protester är att bygga bort faran. Detta är oerhört kostsamt men om man menar allvar med nollvisionen så bör man lägga på ett kol med omkörningsfiler och avåkningszoner.
 

GuzziKungen

New member
Förbud och skärpta straff gör varken från eller till, man måste få en förändring i trafikrytmen och minimera de potentiellt farliga situationerna. Finns väl inte en enda åtgärd som ensam kan åstadkomma detta tror jag, och många är kostsamma. Utbildning och obligatorisk förnyelsetest av körkort efter X antal år kan vara en årgärd, minskning av antalet långsamtgående fordon i trafiken en annan. Utgallring av den tunga trafiken genom utbyggnad och subventionering av tåg- och flygtransport skulle också direkt minska omkörningsolyckor (och skona miljön). Blir nog svårt att få igenom sådana förändringar dock då de inte kommer att tas emot med jubel. Nåt som man kan göra utan större protester är att bygga bort faran. Detta är oerhört kostsamt men om man menar allvar med nollvisionen så bör man lägga på ett kol med omkörningsfiler och avåkningszoner.

Spiken i kistan, TACK:)
Ha dé
 

LC4ever

New member
Det jag tycker att man ska börja med är att försöka komma åt är olyckor inom tätorter på 50 sträckor där cyklister och fotgängare skadas och dödas.

Jag förstår inte varför vi inte anammat samma "fartkameror" som man använder i vissa delar av Italien.
Inga böter utan allmänhetens pekfinger.

En hastighetssensor (kamera) sitter placerad på lagom avstånd från ett trafikljus (ex vid ett övergångsställe). Normalt är detta trafikljus grönt och det är bara att glida på, men skulle man överskrida hastigheten (ex 50km/h) skiftar trafikljuset till rött och man får stanna.

Kan säga att det är ganska pinsamt att sitta där och trafik byggs upp bakom en, för att inte tala om tiden det tar.
 

LC4ever

New member
Ang. förbud mot omkörningar så är det nog det dummaste jag hört sedan de ville förbjuda alla MC.

Den dag då ALLA fordon går och håller samma hastighet, då kan jag acceptera det.
Att bli liggandes bakom ett gäng customhojar på 90-väg utan att få köra om :eek:
 

Bänkad o Klar

New member
Ang. förbud mot omkörningar så är det nog det dummaste jag hört sedan de ville förbjuda alla MC.

Den dag då ALLA fordon går och håller samma hastighet, då kan jag acceptera det.
Att bli liggandes bakom ett gäng customhojar på 90-väg utan att få köra om :eek:

"....håller samma hastighet", menar du högsta tillåtna hastighet :confused:
Menar du att gänget customhojar kör för långsamt på 90-vägar :confused:
//Jojje
 

Rubbe

New member
Ang. förbud mot omkörningar så är det nog det dummaste jag hört sedan de ville förbjuda alla MC.

Den dag då ALLA fordon går och håller samma hastighet, då kan jag acceptera det.
Att bli liggandes bakom ett gäng customhojar på 90-väg utan att få köra om :eek:

Jag tror nog du har värre saker att oroa dig för än att hamna bakom mig med din motard... ;)
 

LC4ever

New member
"....håller samma hastighet", menar du högsta tillåtna hastighet :confused:
Menar du att gänget customhojar kör för långsamt på 90-vägar :confused:
//Jojje

Du har fattat ;)

Förklaring, i dag har vi fordon med varierande högsta hastighet. Traktorer i 30, släp och tung trafik i 80. Det betyder att vi alla skulle få köra max 30km/h på vanlig väg samt 80km/h på motorväg om denna lag skulle gå igenom.

Ang customhojjar ville jag se om det var någon som reagerade, och det var det ju :)
Jo jag har hamnat bakom gäng med customhojjar, och de har kört riktigt långsamt (och tråkigt), men då har ju möjligheten funnits att köra om.

En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?
 

Leif H..oj

New member
En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?

:confused: För att kunna ta in alla lukter och dofter från naturen. Håller man ner farten kan man faktiskt hinna med att njuta av blomdoft och koskit på vägen :D. Blir det för mycket blajor på vägen så håller man anpassad fart för att inte sladda omkull :rolleyes:. Fler anledningar från någon?
 

Bänkad o Klar

New member
En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?

Varför måste man köra 90km/h :rolleyes:
Nej, skämt åtsido:
Att man kontinuerligt kör 20km/h tror jag inte ett dugg på. Att man emellanåt kör/glider i 70km/h på en 90-väg finner jag ganska naturligt och kan ha många orsaker. Vi talar om en tung hoj-typ, ett annat körsätt jämfört med t.ex.en sporthoj och att farten inte är det primära -men det är som sagt mina egna tankar på din fråga :)
//Jojje
 

Emo

Moderator
Du har fattat ;)

Förklaring, i dag har vi fordon med varierande högsta hastighet. Traktorer i 30, släp och tung trafik i 80. Det betyder att vi alla skulle få köra max 30km/h på vanlig väg samt 80km/h på motorväg om denna lag skulle gå igenom.

Ang customhojjar ville jag se om det var någon som reagerade, och det var det ju :)
Jo jag har hamnat bakom gäng med customhojjar, och de har kört riktigt långsamt (och tråkigt), men då har ju möjligheten funnits att köra om.

En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?

Jag har åkt custom i snart 20 år och jag kör INTE särskilt sakta. Det brukar aldrig vara någon som klagar på att jag "inte hänger med" när jag åker med s.k r-hojar. Kör även en Triumph Speed Triple, men nu var det ju customförare vi diskuterade...

Precis som flera av er andra så förstår jag inte varför stora gäng med hojar måste köra typ 10-20 km/h långsammare än vad trafikmärkena säger. Jag menar, vi är ett gäng som åker ihop och det är i 9 fall av 10 jag som kör först... Oftast följer jag skyltarna eller kör ibland något snabbare beroende på vilka som är med, och vilken typ av hojar de kör. Men under gällande hastighetsbegränsning vägrar jag köra, då irriterar man bara medtrafikanter och blir stoppklossar! Jag brukar säga, att kan man köra 80 då kan man fanimej köra 90 också!

Är jag ute och kör ensam så kör jag på ett helt annat sätt än när vi är ett gäng. Är man många så är det svårt att köra särskilt fort, då får ju de som ligger sist stressa ihjäl sig.
 
Last edited:

Molgan

New member
Att glida i 70 på 90-väg av andra orsaker än att trafiksituationen kräver det ökar olycksrisken för övriga trafikanter, så om man vill glida i 70 så får man leta upp 70-vägar som är anpassade för ändamålet tycker jag. =)
 

Bänkad o Klar

New member
Att glida i 70 på 90-väg av andra orsaker än att trafiksituationen kräver det ökar olycksrisken för övriga trafikanter, så om man vill glida i 70 så får man leta upp 70-vägar som är anpassade för ändamålet tycker jag. =)

I biltrafiken har vi i princip samma situation. Här figurerar ofta fordon med t.ex. släp som inte får köra mer än 70km/h trots skyltad 90km/h. -de väljer då rakt inte att försöka hitta några 70km/h-vägar att ta sig fram på.
Jag tror (beträffande hojar) på anpassning beträffande situationen - det fungerar så för bilfolket (vilka de flesta av oss hojåkare också är :rolleyes:).
//Jojje
 

Molgan

New member
I biltrafiken har vi i princip samma situation. Här figurerar ofta fordon med t.ex. släp som inte får köra mer än 70km/h trots skyltad 90km/h. -de väljer då rakt inte att försöka hitta några 70km/h-vägar att ta sig fram på.
Jag tror (beträffande hojar) på anpassning beträffande situationen - det fungerar så för bilfolket (vilka de flesta av oss hojåkare också är :rolleyes:).
//Jojje
Ja vissa får inte köra 90, men det gör väl inte okynneskrypkörning mer legalt. Äpplen och päron. :rolleyes:
 
Top