Är det dags att förbjuda omkörningar?

Molgan

New member
Tror du verkligen på fullaste allvar att det handlar om rent okynne :confused:
//Jojje
Ja, hojarna ska väl klara högre hastigheter, så om det inte finns nåt som hindrar att man håller trafikrytmen så kan det väl kallas för okynneskrypkörning. =) Kan jämföras med de individer som alltid stannar och tjattrar mitt i ingången till affärerna. En frisk männinska hindrar inte andra i onödan och jag tycker det är ett respektlöst beteende som förtjänar en armbåge i mellangärdet. Nja kanske inte, men störande är det. :p
 
Last edited:

Leif H..oj

New member
En hastighetsrelaterad företeelse till:

Jag kör också oftast på hastighetsskyltningen och där det är 110 så har jag inga problem att hålla den farten.

Vi har i krokarna av Timrådeltat 110 km/h på vajerräckesväg. Är det fler än jag som märker att trafikrytmen blir störd på sådana mitträckesvägar när många bilister i 4-hjulingar väljer att sänka farten till 85-90? Jag har tänkt på att dom kanske blir rädda för sidoräcket som på dessa sträckor finns jättenära fordonen. Kan det vara psykologiskt fenomen att sänka farten här? I så fall, varför gör inte mc-förare det?

- Leif
 

Bänkad o Klar

New member
Ja, hojarna ska väl klara högre hastigheter, så om det inte finns nåt som hindrar att man håller trafikrytmen så kan det väl kallas för okynneskrypkörning. =) Kan jämföras med de individer som alltid stannar och tjattrar mitt i ingången till affärerna. En frisk männinska hindrar inte andra i onödan och jag tycker det är ett respektlöst beteende som förtjänar en armbåge i mellangärdet. Nja kanske inte, men störande är det. :p

Sorry "Molgan" men jag ser inte problemet.
Enligt vad jag erfarit så har de allra flesta, som legat på vägen och hållit en lägre hastighet, alltid åkt åt sidan för att släppa fram bakomliggande trafik.
Med dina lätta & snabba hojar torde väl detta inte vara något problem :)
//Jojje
 

Rubbe

New member
Ja, hojarna ska väl klara högre hastigheter, så om det inte finns nåt som hindrar att man håller trafikrytmen så kan det väl kallas för okynneskrypkörning. =)

Okynne betyder att man uppsåtligt gör nåt för att retas och det handlar det knappast om. Jag ligger sällan över 100 på 110-vägar (särskilt på längre turer) eftersom bl.a. fartvinden är rätt kraftig på en hoj utan mopperuta och med upprätt/bakåtlutad ställning.
 

Molgan

New member
Jaja jag erkänner att jag kan ha gjort mej skyldig till ett visst mått av okynnespostning och att min parallell till komapatienterna i entrédörrarna var lite långsökt, skyller på att kaffet är slut. :p
 

Marie

Banned
I biltrafiken har vi i princip samma situation. Här figurerar ofta fordon med t.ex. släp som inte får köra mer än 70km/h trots skyltad 90km/h. -de väljer då rakt inte att försöka hitta några 70km/h-vägar att ta sig fram på.
Jag tror (beträffande hojar) på anpassning beträffande situationen - det fungerar så för bilfolket (vilka de flesta av oss hojåkare också är :rolleyes:).
//Jojje

Jag hade för mig att släphastigheten justerades från 70 till 80 km/h för bra många år sedan
 

swischmc

New member
Intressant att alla diskussioner om NTF's idéer på SMC's forum alltid slutar med att:
*polisen bara jagar fartsyndare för att dra in pengar
*man har visst rätt att köra för fort, det är snarast en plikt!?
*det är fel på alla som ligger under hastighetsbegränsningarna - oavsett anledning.

Varför blir det alltid vi mot "dom"? MC - poliser, MC - långsamgående fordon, MC - NTF osv.

Läser man vissa inlägg på forumet (som icke hojåkare) får man vatten på sin kran om hur mc-förare kör...
Vill vi få bättre rykte måste vi jobba för det. (Undvika att fastna på bild i fartkamror, sluta med 200 knyck-körningen, sänka bullret i villaområdet osv.) Vårt rykte är inte bara en myt, tyvärr.
 

Leif H..oj

New member
Detta gäller bromsade släp om jag förstått rätt, men vad gäller för o-bromsat (tidigare var det 40km/h) :eek:
//Jojje

RÄTT >>> f.f. 40...du kan ju ;). Men ge akt på detta då:
Motorfordon med en obromsad släpvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt om vagnen inte är lastad) överstiger halva dragfordonets tjänstevikt.

Hastighetstablå att plugga in: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2368/88020_hastighetstabla_8.pdf


Dags att du testar dig kanske. Intressant att första frågan är enligt bilden.
Här är två test hos Vägverket: http://www20.vv.se/trafiktestet/Popup.aspx
 

Leif H..oj

New member
Du har som vanligt rätt, det är alltid bra med uppdateringar :eek:
//Jojje

Jag glömde bort att tala om en grej om obromsat släp och det visar väl att jag inte alltid har helt rätt :p. Det går köras i 80 km/h ibland enligt denna regel: Motorfordon med en obromsad släpvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.

Alltså om släpet är obromsat och väger mer än halva dragfordonets tjänstevikt, då är det fyrtio som gäller. 80 om inte...
 

Bänkad o Klar

New member
Beträffande titeln på tråden "Är det dags att att förbjuda omkörningar?" så vill jag bara bara uttala en önskan till bilskolorna:
LÄR ALLA BLIVANDE BILISTER HUR MAN BÄR SIG ÅT NÄR MAN KÖR OM EN MOTORCYKEL :mad:

Jag, liksom många av Er, är även bilist, och som fått mycket större förståelse för Mc:n i trafiken alltsedan jag själv grenslade hojen för första gången, MEN, jag har aldrig (innan jag började åka mc) behandlat motorcyklister illa i trafiken. Motorcyklar har för mig varit som vilket annat fordon som helst, oavsett antal hjul, med samma rättighet till vägen som bl.a. bilister har.

Mitt utfall bottnar i att jag ett antal gånger under sommaren blivit omkörd så nära att jag kunnat öppnat passagerardörren om jag sträckt ut handen. Jag motas på det sättet mot vägrenen :mad:
Nej, jag kör inte i 70km/h på 90-väg, jag kör ca 95km/h på 90-väg :)o )
Under hela sommarperioden har 1 bilist signalerat via ljus-tutan och 3 bilister har använd blinkers när de påbörjat omkörningen - resten kör i princip bara om...rätt vad det är.....:mad:, för att inte tala om de som kör in alldeles i närheten av framskärmen efter sin omkörning :mad:

Känns det igen eller har jag bara haft en väldig otur :confused:
//Jojje
 

Hampe

Skriver massor!
Känns det igen eller har jag bara haft en väldig otur :confused:
//Jojje

Känns igen från -70 och -80 talen här hemma i Svedala, men jag hade glömt av hur illa det var fram till förra sommaren när jag passerade genom Tjeckien: det var som att bli flashbackad 30 år tillbaka i tiden!

Trots att man "tar plats" i körbanan så kryper det upp en framskärm i knähöjd, med pågående möten och allt.

Det förutsätts helt iskallt att man skall ge plats, och när man inte gör det så uppstår det förvecklingar... :eek:

Dom som ändå boxar sig förbi vrider på ratten när dom passerat hojen med förarplatsen - syns man inte finns man inte...

Trist om du upplever samma sak här hemma, har utvecklingen börjat gå bakåt igen?


Klart är i vart fall att just detta är en av de trafiksituationer man slipper ifrån om man håller ett "eleverat tempo"... :D



Hampe
 

Bänkad o Klar

New member
Klart är i vart fall att just detta är en av de trafiksituationer man slipper ifrån om man håller ett "eleverat tempo"... :D
Hampe

Alldeles riktigt Hampe :p, men visst är det för jä... att tvingas köra olagligt endast för att undvika dylika situationer :mad: (utan att att framstå som någon paragrafryttare).
Det skulle vara intressant att få höra vad vad farbror polisen säger (i en fartkontroll) om ett sådant argument :rolleyes:
//Jojje
 

stefanw

New member
<citat>
Mitt utfall bottnar i att jag ett antal gånger under sommaren blivit omkörd så nära att jag kunnat öppnat passagerardörren om jag sträckt ut handen. Jag motas på det sättet mot vägrenen
Nej, jag kör inte i 70km/h på 90-väg, jag kör ca 95km/h på 90-väg ( )
Under hela sommarperioden har 1 bilist signalerat via ljus-tutan och 3 bilister har använd blinkers när de påbörjat omkörningen - resten kör i princip bara om...rätt vad det är....., för att inte tala om de som kör in alldeles i närheten av framskärmen efter sin omkörning
</citat>
Hehe... du bor allt en bit från "Tokholmen" du...:)
Bara ETT litet exempel, hade nyss köpt hojen, "nyombörjare" med typ 30 bast sedan senast. Kör hem den från Strängnäs via Enköping. Har dessutom "lilla mamma" ett par bilar bakom efter att hon kört mig dit.

Visst, över bron går det i exakt hastighetsbegänsningen (jag har det bökigt med höjder), så väl över kör jag åt sidan på rastplatsen. Då har gumman (en f.ö. *synnerligen* duktig och erfaren bilförare) redan svurit ramsor över bilen bakom mig, kloss i bakskärmen...

Nåväl, så småningom blir det lucka i trafiken, och jag drar vidare. Dock kommer jag ju rätt snart ifatt kön, dessutom ligger det ju oförskämt nog;) en bil med släpkärra och sinkar i 80 på de bitar som det är 90 på... Eftersom hojen och jag är nya med varandra, känns det bra att ha en liten lucka till framförvarande fordon (typ 2-4 billängder kanske), men dylikt ofog skall ju snart straffa sig. Bakom mig har jag nämligen en V70 som gumman berättar långa ramsor om hemma senare. Jag är väl också lite irriterad, men av samma skäl som ovan, tar jag inte fajten, utan håller bara min plats.
Rätt vad det är kommer en kortare raka med fri sikt, och då drar han:eek:
Tamef-n....så har han lyckats täppa till luckan framför mig:cool: Sedan har jag den framför mig tills vi kommer till Enköping, där han åker in mot sta'n.

Men, men... det är ju precis som hemma... man är väl bara en gammal uv, antar jag...
Mvh/ Stefan
 

Tyrannosaurus

New member
Dags att du testar dig kanske. Intressant att första frågan är enligt bilden.
Här är två test hos Vägverket: http://www20.vv.se/trafiktestet/Popup.aspx
Även om just det här inlägget är ett tag sen så var det något jag reagerade på.
1. Du kör bil, får du köra om en motorcykel efter att du har passerat det här märket? Ja/Nej.
2. Du kör mc, för du köra om efter att du har passerat det här märket? Ja/Nej.

Rätt svar enligt de verklighetsfrämmande lagstiftarna och VägWaffe.
1 = Ja, 2 = Ja men endast motorcyklar.

Rätt svar som det borde vara om man bryr sig om trafiksäkerhet.
1 = Nej, 2 = Ja.

Motivation:
1. En motorcykel kan köra om bilar snabbt, enkelt och riskfritt och har dessutom mycket bra runtom sikt och därför betydligt bättre koll på sin omgivning.
2. Allt detta stämmer inte in på en bil som dessutom lätt kan tränga en motorcykel och skapa en mycket farlig situation om det blir trångt.
3. Skylten visar en röd bil som kör om (rött = förbud/stopp).

Jag trodde att denna idiotregel var ändrad sen länge med SMC:s benägna hjälp, men tydligen inte.

Hur som helst, jag kör om med hojen efter att jag passerar skylten som talar om att bilar inte får köra om - naturligtvis med omdöme.
Skulle jag bli stoppad och bötfälld så får man väl dra det till DO ;)

PS/ börjar lessna lite på att man måste logga in 10 gångeer ör att skriva 1 inlägg :mad: . Tur att jag har lärt mig detta och numera alltid lägger inläggen i t.ex. Notepad innan jag skickar. För att lita på att såna här forum inte bara kastar ut en och låter det man har skrivit försvinner i cyberrymden är som att lita på begagnade bilhandlare. /DS

PPS/ Åså var det dags att logga in igen. /DDS
 
Top