Ännu en motion om regskylt fram

mudder

Member
På vissa hojar är det inte ens tekniskt möjligt med en skylt fram. Jag har 2 hojar, båda med lång fjädringsväg och hög framskärm, direkt ovanför skärmen är lyset, så var ska man sätta en eventuell skylt?

Hela förslaget är dumt och fartkameror och hastighetsfokuseringen är ännu dummare. Det är bättre att se till att folk kör ansvarsfullt och nyktra istället för att lägga 100% fokus på att inte överskrida den tillåtna hastigheten.

Jåke

New member

bivius

New member
Även Marietta de Pourbaix-Lundin(M) är inne på samma tanke, fast med möjligheten att helt avskaffa kameraövervakningen för att uppnå likhet inför lagen.

Länk

Last edited:

Jåke

New member
Vad är det SMC överser?
Ingen aning, påstår inte att man gör det heller.

Men jag kan försöka förenkla min frågan till en Ja/Nej-fråga: Har kansliet någon gång funderat på om man blir manipulerade eller missledda av myndigheter eller verk?

Last edited:

SGM

Moderator
Är det nån som funderat på ifall man använder detta som en ridå, att dra bort uppmärksamheten från andra beslut?

SMC hugger på denna kroken, och får sin vilja igenom. Men måste släppa nånting annat?

Låter ju lite långsökt, det här handlar om en mediakåt tredjeklassens politiker som vill få sina 15 minuter.

SMC gör ett kanonjobb med alla dessa tokigheter, kan tycka det är lite trist när vi själva inte kan backa upp de som faktiskt sliter med alla dessa galna politikers dumheter stup i ett.

Menar du att SMC tvingas till kohandel, eller att riksdagen kör med rökridåer för att sysselsätta SMC (som missar något större)?

Jåke

New member
SMC gör ett kanonjobb med alla dessa tokigheter....

Menar du att SMC tvingas till kohandel, eller att riksdagen kör med rökridåer för att sysselsätta SMC (som missar något större)?
Det må så vara, jag riktade ingen kritik!

Precis, det var frågan.

Långsökt: Javisst. Paranoid: Troligen. :rolleyes:

Last edited:

bivius

New member
Det som förvånar mig är att många av motionerna är så dåligt underbyggda, väldigt lite fakta etc. till stöd för förslagen att man skulle kunna tro att det var förslag till elevrådet.
Ska man inte kunna kräva att politikerna tog sig tid, eller hjälp, att vässa argumenten innan man lämnade in ett förslag?

Eller är dessa motioner bara, dåligt skrivna, sammanfattningar?

AndersX

New member
Det som förvånar mig är att många av motionerna är så dåligt underbyggda, väldigt lite fakta etc. till stöd för förslagen att man skulle kunna tro att det var förslag till elevrådet.
Ska man inte kunna kräva att politikerna tog sig tid, eller hjälp, att vässa argumenten innan man lämnade in ett förslag?

Eller är dessa motioner bara, dåligt skrivna, sammanfattningar?

Varför förvånad? Det finns inga formella utbildningskrav för att bli politiker. Politik är bara tyckande och framförande av åsikter.
"Jag tycker att...... därför att...."
"Min ideologi är finare och bättre än din för att jag tycker att mina argument är bättre än dina......."

En politiker behöver inte precisera sig mer än så.
Bara du är karismatisk, underhållande och en god talare så du får många väljare. Att du ska ha rätt i sak och dina fakta i ordning är inget krav.

Ta bara cirkusen kring trängselskatten i Stockholm, alla politiker har åsikter som kan ändras efter behov och varje (senaste) åsikt är absolut den den korrekta.

Hade det varit krav på fakta och konsekvensananlys i motioner till riksdagen skulle 99,99% av alla motioner vara diskvalificerade.

/A.

Roberth

New member
Är det nån som funderat på ifall man använder detta som en ridå, att dra bort uppmärksamheten från andra beslut?

SMC hugger på denna kroken, och får sin vilja igenom. Men måste släppa nånting annat?

Den tanken har jag så fort det är ett politiskt utspel. Någon form av "rök" är det ju oavsett om individen i just detta fall är en nyttig idiot eller inte.

Humor att medlemmar verkar ta din fråga som kritik. Eller tragiskt...

Strikemaster

New member
Men hallå!

Jag är inte politiker och tycker att det skulle vara f-n så fult med regskylt fram men vad har vi för fakta som motsäger skylt fram. Många här säger att hon inte har fakta som stödjer sin motion, har ni fakta som styrker att oskyltat fram påverkar olyckor positivt. OK olyckorna har inte ökat trots flerdubblade hojar men beror det på att vi inte har skylt fram, hur tänker ni då. Jag vill som sagt inte ha skylt fram och vill gärna få bra argument/fakta som styrker detta, inte tyckande och gissande utan fakta.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Fakta lär dundra ner i huvudet på oss alla som a ton o' bricks när kansliet får se din post - väkommen till forumet, förresten! :D

Men, det som är så tröstlöst korkat/okunnigt av motionärerna är att nummerskylt fram kräver ägaransvar för fordonet, annars är hela åtgärden bara ett slag i luften.
Med ägaransvar för Sveriges trafikanter har vi plötsligt ändrat hela rättssystemet i Sverige, och hastighetsöverträdelser (mot ATK) blir plötsligt bara en pengafråga - den som har råd att gasa gör det.

Personligen skulle jag tycka att ägaransvar vore kalas - ett slags sanktionerat "play & pay" där jag själv bestämmer hur fort jag anser mig ha råd att köra. Vissa år skulle jag kunna sätta av 10,000 - 12,000 spänn på ett fortkörarkonto, och ta mig tusan; med någon form av autogiro skulle myndigheterna kunna plocka vad dom vill och behöver.

För trafiksäkerheten däremot ser jag ingen nytta med ägaransvar för trafikanter, tvärt om.

Det är det de motionerade polikerna inte har fattat där dom dyker i filmjölken och känner att dom behöver profilera sig lite då och då...

Hampe

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hampe - det är just det som är grejen från EU!

Elektronik som skvallrar t. Myndigheten, så du får dina fakturor hem i brevlådan - självfallet endast f. MC!

Regskylt är inte en framtidsgrej i EU