Ännu en motion om regskylt fram

Lelle K

New member
Är personligen övertygad om att riksdagen - eller om man så vill "dårhuset" - är en byggnad dit man enklast tar sig genom att engagera sig politiskt, prata så mycket det bara går, inte bry sig om att hålla några löften och att den som har de flummigaste visionerna vinner Partiets val av kandidat - förutom i en del fall där man förmodligen ska komma med vaga uttalanden om "framtida lösningar" utan att ha någoit helhetsgrepp.

Ber om ursäkt för den verbala spyan, men jag är övertygad om att Sverige skulle bli ett f-n så mycket bättre land om riksdagsledamöterna tvingades kvala in genom meriter från olika sektorer inom näringslivet och ha erfarenhet från föreningsliv.

Och att man skapar incitament som gör att inga förslag kommer längre än den egna datorn/egna kontot på servern om man inte kan visa att man har praktiska erfarenheter från verkligheten. Hur tusan är det möjligt att man med en rätt skaplig lön kan få ta plats i Sveriges högsta beslutande organ utan att ha någon realism i sina förslag - är det vi väljare som är så korkade eller är det ett gravt systemfel?
 
Last edited:

Lelle K

New member
Jag fattar inte varför det skulle vara ett så stort problem med reg-skylt fram och ägaransvar?
Ganska logiskt att trafikreglerna ska gälla för alla fordon. Finns ingen anledning att motorcyklar ska undantas från ansvar i trafiken. Samma regler ska givetvis gälla för bilar o mc. Förstår inte alls alla upprörda känslor???
Ägaransvar är en jättebra idé, det får inte vara så enkelt som att sätta på sig ett par solglasögon när man kör bil och sen kunna skita i alla fartkameror.

Och hur anser du att exempelvis en firmabil ska hanteras om en förare kör litet fortare än vad som är tillåtet? Kan man inte visa vem som KÖRT fordonet, lägg ner! Dessutom, hur ofta frågar sig de som "aldrig" kör fortare än tillåtet (hur de nu bär sig åt) varför andra kör fortare? Försök här skilja på de som kör fortare på en glest trafikerad väg - kanske till och med ett motorvägsavsnitt - och de som blåser på utav helskotta oavsett trafik...

Vi SKA värna rättssäkerheten. Och man får gärna sätta upp fartkameror utanför skolor, inte bara på platser som kan inbjuda till fortkörning och eventuellt innebär någon risk för omgivningen. Sätt gärna fast folk där de riskerar andras liv, men på en glest trafikerad landsväg?

Skulle för övrigt bli väldigt tacksam om man kunde skippa 10-km fördelningen av hastighetsgränserna. Tycker myndigheterna kanske att det är MINST lika viktigt att man stirrar på hastighetsmätaren som att man läser av övrig - eventuell - trafik och omgivning? Ser nästan fram mot första caset där någon krockar för att vederbörande suttit och ansträngt sig hålla hastigheten i första hand. Framförvarande kan ju tvärbromsa....
 

Paerhc

New member
Och hur anser du att exempelvis en firmabil ska hanteras om en förare kör litet fortare än vad som är tillåtet? Kan man inte visa vem som KÖRT fordonet, lägg ner! Dessutom, hur ofta frågar sig de som "aldrig" kör fortare än tillåtet (hur de nu bär sig åt) varför andra kör fortare? Försök här skilja på de som kör fortare på en glest trafikerad väg - kanske till och med ett motorvägsavsnitt - och de som blåser på utav helskotta oavsett trafik...

Vi SKA värna rättssäkerheten. Och man får gärna sätta upp fartkameror utanför skolor, inte bara på platser som kan inbjuda till fortkörning och eventuellt innebär någon risk för omgivningen. Sätt gärna fast folk där de riskerar andras liv, men på en glest trafikerad landsväg?

Skulle för övrigt bli väldigt tacksam om man kunde skippa 10-km fördelningen av hastighetsgränserna. Tycker myndigheterna kanske att det är MINST lika viktigt att man stirrar på hastighetsmätaren som att man läser av övrig - eventuell - trafik och omgivning? Ser nästan fram mot första caset där någon krockar för att vederbörande suttit och ansträngt sig hålla hastigheten i första hand. Framförvarande kan ju tvärbromsa....


Ja, det låter vettigt det du skriver. Men tack- och gillaknappen fungerar visst inte.
 

Roberth

New member
Med hänsyn till Hampes inlägg inte tala om alla som kommer "sälja" sina hojar till målvakter och köra utan att betala försäkringar eller böter.
 

SuperRetard

New member
Ett dyrt och dumt förslag som inte bara kommer kosta massa pengar, utan också drabbar rättssäkerheten HÅRT.

Dessutom är det verkningslöst då man snabbt skulle få sin reg-skylt stulen, beställa ny(a) och sen kunna hävda att det inte var ens egen hoj.

Och OJ vad många skyltar som skulle bli stulna om förslaget gick igenom.
 

Marie

Banned
Dessutom är det verkningslöst då man snabbt skulle få sin reg-skylt stulen, beställa ny(a) och sen kunna hävda att det inte var ens egen hoj.

Och OJ vad många skyltar som skulle bli stulna om förslaget gick igenom.

Det fixar man nog snabbt genom att härma holländarna. En extra siffra i lite mindre typsnitt som utgör "löpnummer" på skyltarna.
Ingen tilläggssiffra = originalskylten
en liten etta = Första efterbeställda satsen skyltar efter stöld/förlust där man inte kunnat lämna in ev skadad skylt, o.s.v.

Detta vore f.ö. också ett sätt att minska feldebiteringarna av trängselskatt....
 

gundj

New member
Och hur anser du att exempelvis en firmabil ska hanteras om en förare kör litet fortare än vad som är tillåtet? Kan man inte visa vem som KÖRT fordonet, lägg ner!

Bilar som framförs i tjänst skall ha en ifylld körjournal som visar vem som kört var, när och varför.
Skattemyndigheten är rätt petiga med sånt.
 

SuperRetard

New member
Bilar som framförs i tjänst skall ha en ifylld körjournal som visar vem som kört var, när och varför.
Skattemyndigheten är rätt petiga med sånt.

Om det är i yrkesmässig trafik ja. En organisation med sälj-/konsultverksamhet kan ha bilar i "pool" som tas av den som behöver en. Gäller verkligen samma sak där?

Jag har nämligen haft såna ett antal år i flera olika organisationer och aldrig fyllt i nån körjournal för skv:s skull mig veterligen. För att få milersättning i de fall vi tankade själva, ja. Men det fylldes definityivt inte i enligt vad som gäller för yrkesmässig trafik.

Och skulle samma bil åka över solnabron 4 ggr på en dag, hur bevisar man vilken av de 4 olika konsulterna som körde just den gången något registrerades?


Men återigen. Hastigheten är underordnat beteendet, något en kamera aldrig kommer kunna hantera. Så lägg ned 1000 kameror och få fram 5 poliser extra istället.
 

gundj

New member
Om det är i yrkesmässig trafik ja. En organisation med sälj-/konsultverksamhet kan ha bilar i "pool" som tas av den som behöver en. Gäller verkligen samma sak där?

Jag har nämligen haft såna ett antal år i flera olika organisationer och aldrig fyllt i nån körjournal för skv:s skull mig veterligen. För att få milersättning i de fall vi tankade själva, ja. Men det fylldes definityivt inte i enligt vad som gäller för yrkesmässig trafik.

Och skulle samma bil åka över solnabron 4 ggr på en dag, hur bevisar man vilken av de 4 olika konsulterna som körde just den gången något registrerades?


Men återigen. Hastigheten är underordnat beteendet, något en kamera aldrig kommer kunna hantera. Så lägg ned 1000 kameror och få fram 5 poliser extra istället.

Vi har det kravet på våra bilar som står till allmänt förfogande, bilpool.
Så fort bilen lämnar området skall körjournal föras.
Med reservation för att företaget använder skattemyndigheten som ursäkt för att ha koll på bilarnas förehavanden, men det är inte troligt.
 

SuperRetard

New member
Kom på nu att jag under en tid hade ett bra (men tyst) avtal där jag hade en "bruksbil" som min egen tjänstebil (skattefritt). Då var jag tvungen att redovisa allt jag körde i tjänsten som jag ville ha milersättning för, men mina privata mil (rätt många) sades det inget om öht. Den enda restriktionen var en form av maxmil/år men det hade med avtalet på bilen att göra och inget annat.

Så jag tvekar faktiskt på att det är skv:s krav.
 

GuzziKungen

New member
Man kan mig veterligen ha minst tre sorters firmabil (fyll gärna på eller rätta mig).
1. Bil som tankas på företagets bekostnad, får ej köras hem,betalas ej förmånsvärde och kräver körjournal (oftast skåpbilar)
2. Bil som tankas på företagets bekostnad, får köras hem,betalas förmånsvärde och kräver körjournal.
3. Bil som tankas privat ,betalas förmånsvärde och krävs redovisning på företagsmil för reseersättning.

Vid samtliga av fallen så ägs bilen av företaget och körkort går ej att dras in (mitt AB har inget körkort att dra in).
Detta gäller bilar ,men mc-budsfirmor måste ju funka på liknande sätt och vipps så försvann körkortsindragningsmöjligheten
även där vid ett ägaransvar.
Och möjligheten att inte kunna dra körkort svider alldeles för hårt för våra politiker för att man skulle vilja ändra
till ägaransvar (se även inlägg om möjliga målvakter etc. som skrivits tidigare).
Hoppas att ni som inte innan förstod Hampes genuint skrivna text, förstår bättre nu.
Ha dé
 

Lelle K

New member
Bilar som framförs i tjänst skall ha en ifylld körjournal som visar vem som kört var, när och varför.
Skattemyndigheten är rätt petiga med sånt.

Säkert så saker ska skötas i det kontrollsamhälle som svenska staten (läs "våra" myndigheter) ivrar för. Jag håller benhårt fast vid att man ska kunna visa vem som körde ifall det handlar om fortkörning. Snart ses väl det som allvarligare än misshandel och våldtäkter av våra myndigheter. Hur många "vanliga" människor ser saker och ting på samma sätt? Anser att polisen har viktigare saker att göra än stå med "ausonius" vid vägkanten just där det lockar till att köra fortare än tillåtet.

Om nu någon undrar, så har jag inte åkt fast själv för fortkörning på snart 20 år (till hösten). Har tänkt fira det om det håller i sig!
 

Skye

Kör Mycket!
Är det snart inte dags för en motion om förbud mot helljus på bilar? Då dessa bländar kameran och bra bild inte kan tas... *Ironi*
 

Skye

Kör Mycket!
Jo, Phia hur det nu uttalas. (Fia eller Pia) förstår väl att färre personvalsröster kommer om hon säger nåt dumt å att man ändå håller med hennes övriga partikollegor för att rösta på dom. Så ny motion får vi säkert i oktober då detta verkar reta henne till vansinne att vi inte får fortkörningsböter via ATK.

Skulle då samtidigt be Phia att i samma motion lägga in om tydligare hastighetsmärkning och bestämma sig för en grundhastighet. Att hålla på att vela mellan 50-60-70-80 som en sträcka förr var 70 hela vägen så är det inte konstigt att man åker dit förr eller senare.
 

Maru

New member
I fall med bilar där föraren inte är tillräckligt tydlig så läggs fallet ner... vad händer om vederbörande har hjälm på huv'et? :confused:
 
Top