Jag fattar inte varför det skulle vara ett så stort problem med reg-skylt fram och ägaransvar?
Ganska logiskt att trafikreglerna ska gälla för alla fordon. Finns ingen anledning att motorcyklar ska undantas från ansvar i trafiken. Samma regler ska givetvis gälla för bilar o mc. Förstår inte alls alla upprörda känslor???
Ägaransvar är en jättebra idé, det får inte vara så enkelt som att sätta på sig ett par solglasögon när man kör bil och sen kunna skita i alla fartkameror.
Och hur anser du att exempelvis en firmabil ska hanteras om en förare kör litet fortare än vad som är tillåtet? Kan man inte visa vem som KÖRT fordonet, lägg ner! Dessutom, hur ofta frågar sig de som "aldrig" kör fortare än tillåtet (hur de nu bär sig åt) varför andra kör fortare? Försök här skilja på de som kör fortare på en glest trafikerad väg - kanske till och med ett motorvägsavsnitt - och de som blåser på utav helskotta oavsett trafik...
Vi SKA värna rättssäkerheten. Och man får gärna sätta upp fartkameror utanför skolor, inte bara på platser som kan inbjuda till fortkörning och eventuellt innebär någon risk för omgivningen. Sätt gärna fast folk där de riskerar andras liv, men på en glest trafikerad landsväg?
Skulle för övrigt bli väldigt tacksam om man kunde skippa 10-km fördelningen av hastighetsgränserna. Tycker myndigheterna kanske att det är MINST lika viktigt att man stirrar på hastighetsmätaren som att man läser av övrig - eventuell - trafik och omgivning? Ser nästan fram mot första caset där någon krockar för att vederbörande suttit och ansträngt sig hålla hastigheten i första hand. Framförvarande kan ju tvärbromsa....
Dessutom är det verkningslöst då man snabbt skulle få sin reg-skylt stulen, beställa ny(a) och sen kunna hävda att det inte var ens egen hoj.
Och OJ vad många skyltar som skulle bli stulna om förslaget gick igenom.
Och hur anser du att exempelvis en firmabil ska hanteras om en förare kör litet fortare än vad som är tillåtet? Kan man inte visa vem som KÖRT fordonet, lägg ner!
Bilar som framförs i tjänst skall ha en ifylld körjournal som visar vem som kört var, när och varför.
Skattemyndigheten är rätt petiga med sånt.
Om det är i yrkesmässig trafik ja. En organisation med sälj-/konsultverksamhet kan ha bilar i "pool" som tas av den som behöver en. Gäller verkligen samma sak där?
Jag har nämligen haft såna ett antal år i flera olika organisationer och aldrig fyllt i nån körjournal för skv:s skull mig veterligen. För att få milersättning i de fall vi tankade själva, ja. Men det fylldes definityivt inte i enligt vad som gäller för yrkesmässig trafik.
Och skulle samma bil åka över solnabron 4 ggr på en dag, hur bevisar man vilken av de 4 olika konsulterna som körde just den gången något registrerades?
Men återigen. Hastigheten är underordnat beteendet, något en kamera aldrig kommer kunna hantera. Så lägg ned 1000 kameror och få fram 5 poliser extra istället.
Bilar som framförs i tjänst skall ha en ifylld körjournal som visar vem som kört var, när och varför.
Skattemyndigheten är rätt petiga med sånt.