Vad är en långtur?

patrik-w

New member
O jag klämde 181 mil på 22 timmar på Ktm 950 super enduro förra sommaren efter en tur med smc till Kola halvön hade lite hemlängtan :)

/ Patrik
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
O jag klämde 181 mil på 22 timmar på Ktm 950 super enduro förra sommaren efter en tur med smc till Kola halvön hade lite hemlängtan :)

/ Patrik

Å där kom den ja!

Även Patrik var del i landslaget som representerade Sverige nere i Tyskland nu i helgen:

germanbutt2010gruppenfo.jpg


och även han åkte på en för sammanhanget oväntad hoj:
germanbuttunofficial005.jpg


KTM 950 SuperEnduro!
12 plats av 32 startande för Patrik, och mycket credd från övriga deltagare!

Rallyrapport för den som är intresserad, inte riktigt klar ännu:

http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=5212&PN=1


Andra deltagares rapport går att klicka sig fram till - alla har sitt eget perspektiv på hur dygnet förlöpte.

Läs, den som är road av galenskap på två hjul!


Hampe
 

Kjell-Anders

New member
Så olika vi är. För egen del har jag inte tyckt långturer varit kul sedan 70-talet. Efter mitt återfall för 15 år sedan har jag bara kört kortare sträckor och numera blir det mest kortare transportsträckor till olika banarrangemang. Är det mer än 10-15 mil tar jag hojen på släpet.

Diskussionen/skrytet ang. hur långa dagsetapper man klarat av tycker jag mest är en uppvisning i dåligt omdöme. Iron Butt handlar ju inte om skicklighet utan om vem som lyckas överleva trots att man utan tvekan borde ha avbrutit för länge sedan. Som prestation är det diskutabelt. Om man däremot gör det på cross- eller racerbana eller liknande blir det lättare att diskutera prestationer.

Men OK, vi är olika och så länge vi inte riskerar liv och lem på våra medmänniskor har jag inga synpunkter.
 

Hampe

Skriver massor!
Om man däremot gör det på cross- eller racerbana eller liknande blir det lättare att diskutera prestationer.

Wow! 1000 miles på crossbana - det vete sjutton om det gjorts ännu?!

Blir nog svår att att hinna med det under 2011 med allt som seglar upp nu, men skall vi satsa på 2012, kanske...?

Då hinner man hyfsa till landningarna i platåhoppen också.
Med Varaderon...


Hampe
 

Ove 60+

Active member
Efter mitt återfall för 15 år sedan har jag bara kört kortare sträckor och numera blir det mest kortare transportsträckor till olika banarrangemang. Är det mer än 10-15 mil tar jag hojen på släpet./QUOTE]

:) Matte är def. inte mitt ämne men jag får 2x15 mil + en dag på bana till en väldans massa mil. Tror jag förstår hur du menar. ;)
 

Bob Sweden

New member
Som sagt, alla är vi olika

Iron Butt handlar ju inte om skicklighet utan om vem som lyckas överleva trots att man utan tvekan borde ha avbrutit för länge sedan. Som prestation är det diskutabelt. Om man däremot gör det på cross- eller racerbana eller liknande blir det lättare att diskutera prestationer.

Delvis håller jag med dig.
Jag har gjort saker jag inte skulle rekommendera min värsta fiende att prova på. :mad:
Men jag är lyckligtvis inte ännu strimlad av ett vajerräcke eller mosad av en polsk långtradare, planerar inte att sluta mina dagar så heller.
Jag ser det som personlig utveckling det här med att töja gränser.
Vissa hoppar fallskärm, andra kör slingerbultsvägar med hjälmkamera, jag mediterar på motorcykel, ett dygn i taget.

Det är dessutom en kick för egot när jag gjort något inte alla kan eller vill göra, och jag skäms inte för att medge att jag gillar den kicken.
Om du inte får dina kickar så är det självklart ditt val.
För egen del känner jag mig hemma med Ironbutt, precis som du säger, alla är vi olika.

Risken är att man inte avbryter när man borde, särskilt när det gäller flerdagarskörningar. Fråga en som vet... :mad:
Ja, det finns risker, och det farligaste som finns är som bekant att leva. Det dör man nämligen av... :eek:
Inget illa menat med det, bara ett konstaterade av fakta.

Vissa joggar runt kvarteret, andra springer ultramarathon trots att dom borde slutat för länge sedan, men så länge dom mår bra av det och det inta skadar någon, kör på bara.
Värsta pinan för mig skulle vara att bara få åka 2 mil för att sedan fika i timmar med förarna av krompråmar samtidigt som det diskuteras det senaste modet när det gäller kromade kupolmuttrar...


Eller som engelsmännen säger:
Whatever floats your boat.
Var och en salig på sin fason, eller vad det nu heter på inrikiska.

/B
 

Kjell-Anders

New member
Efter mitt återfall för 15 år sedan har jag bara kört kortare sträckor och numera blir det mest kortare transportsträckor till olika banarrangemang. Är det mer än 10-15 mil tar jag hojen på släpet./QUOTE]

:) Matte är def. inte mitt ämne men jag får 2x15 mil + en dag på bana till en väldans massa mil. Tror jag förstår hur du menar. ;)


Visst, du räknar alldeles rätt, men det finns ytterligare en variabel - övernattning. Åker jag till banan kvällen innan, är jag fräsch och utvilad när bandagen gryr. Det kan dock medges att jag brukar köra hem samma kväll som körningarna genomförts, trött men vanligtvis lycklig. Då är det skönt med ett fordon som är mer förlåtande än en mc.
I min ungdom tyckte jag att det var lätt att köra hoj, nu upplever jag hela tiden att jag har åtskilligt kvar att lära. Fast det är nog det som driver mig...
 

Kjell-Anders

New member
Wow! 1000 miles på crossbana - det vete sjutton om det gjorts ännu?!

Blir nog svår att att hinna med det under 2011 med allt som seglar upp nu, men skall vi satsa på 2012, kanske...?

Då hinner man hyfsa till landningarna i platåhoppen också.
Med Varaderon...


Hampe

Genomför du något dylikt är det imponerande, även betydligt kortare stäckor än 160 mil är värda beundran. Kanske ett alternativ till Paris - Dakar?
 

dalis

New member
TS. ville ha svar på:

1. Vad är en dags etapp för er?

2. Själv kan jag ligga på ca 100 mil utan gnäll på en dag, dygns bästa så här långt är 1837km på 23timmar och 32 minuter..

3. Så vad är långt och vad kör du för hoj?

Svar:

1. 0.5 - 1370 km.

2. Längs på ett dygn: 1370 km.

3. Långt är allt över 100 km och jag kör Africa Twin.

För övrigt tycker jag som många andra att frågeställningen är lite konstig. Helt ovidkommande hur långt man kör och vad man tycker är långt, ena dagen känns 50 km långt en annan dag är 200 km ingenting.
 

Hampe

Skriver massor!
Genomför du något dylikt är det imponerande, även betydligt kortare stäckor än 160 mil är värda beundran. Kanske ett alternativ till Paris - Dakar?

Självklart valde jag att ta ditt fula, fördömande, generaliserande och okunniga påhopp med en klackspark -

Iron Butt handlar ju inte om skicklighet utan om vem som lyckas överleva trots att man utan tvekan borde ha avbrutit för länge sedan.

det blir roligare så när man umgås på ett forum... :p


1000 miles / 1600 km crossbana är faktiskt inte aktuellt för närvarande, men jag tvekar inte en sekund på att någon inom IBA-sfären kommer att ge sig på det, här finns det en obändlig kreativitet skall du veta.

Faktum är att våra grannar IBA-SF sitter och skissar på en Dustybutt; 1.600+ km grusväg under ett och samma dygn.
Det kommer att bli en one-off körning på speciellt datum med marshalls på hörnpunkterna för att få körd sträcka verifierad.
Jag kommer sååå att vara med när det går av stapeln, troligen redan 2011. Any takers?


Felet många gör är att dom sätter en passarspets i sig själva, sin förmåga och sina begränsningar, varefter man fördömer allt som ligger utanför den lilla uppritade cirkeln.
Killarna och tjejerna jag träffar ute på IBA-arrangemang är otroligt mycket mer vidsynta och openminded...


Men jösses, Kjell-Anders:

Kjell-Anders skrev:
Det kan dock medges att jag brukar köra hem samma kväll som körningarna genomförts, trött men vanligtvis lycklig. Då är det skönt med ett fordon som är mer förlåtande än en mc.

Förlåtande? För vem då? Dina medtrafikanter...? Oskyddade längs vägarna du kör?
Menar du på allvar att du identifierat dig som "trött" och tycker att det är bättre att klä på sig plåtkostymen för att höja din egen säkerhet på bekostnad av andras...!?

...och du har mage att tuta i den stora basunen när det gäller det jag och många andra håller på med? tss-tss-tss



Hampe
 
Last edited:

sporTlovER

New member
Snitta nästan 80 knyck i timmen på ett dygn...du måste ha varit totalt livsfarlig på slutet för allt i din omgivning, med mat o tankstopp du lär ju minst ha tankat 5 ggr då lär du ha loosat minst 10 minuter med tankning och tapp i fart och ta upp farten, då har man inte räknat med någon vila på det dygnet, låter som som mycket "drömmande" scenario för mig att få den kalkylen att gå ihop..körde du autobahn fram och tillbaka ett dygn ?Med några lägre hastighetsställen så måste marschfarten varit betydligt högre, klarade du ens det med någon av dina hojar? Du kanske inte sträckkörde utan plussade på :p

Själv har jag bara kört 60 mil en dag totalt, 20 av dessa hårt pressandes mest på 2:an o 3:ans växel nära rött på bana. Då passade jag även på att vila äta, dricka mycket.
 
Last edited:

sporTlovER

New member
Ja det lät ju ganska illa att det fick sådana följder. Mitt rekord nämnde jag i tråden om järnröv på Kemora (Jag har redan kört 182 mil på 21 tim 25 min, (Hermagor-Vejbystrand via Großglockner Hochalpenstraße, Lillebælt-, Storebælt- samt Öresundsbron) och den gången var jag ute på veckans kvällstur med Engelholms MCK 11 timmar efter hemkomsten (ett lagom sovpass). Jag hade inte vittnen vid start och mål, men däremot tankkvitton, så något diplom är inte att tänka på. Det räcker så väl attjag själv vet.

Det är dock inget jag rekommenderar om man inte har en bekväm hoj. Däremot kör jag ju regelmässigt Rostock-Hermagor över dan (runt 12-13 timmar beroende på trafiksituation) och det är cirka 114 mil med fyra alppass inlagda på sträckan (jag undviker helst långa tunnlar med hoj), och jag upplever inte den sträckan som lång, bara en lagom dagsetapp.

Varför flockas mytomaner hit? Var det på xj 600 också...ha ha.

En snitt fart på 40-50 knyck är nog väldigt väldigt hög på 12 timmar, här skyts det om 87-95 på 12 timmar-13 timmar i alperna...fantasierna galopperar iväg i denna tråd...
 
Last edited:

Triumph int

New member
Att få en snittfart på 100 är svårt.

Det får inte vara någon trafik i vägen för dig.

Att utan motorväg kunna ha 100 i snitt på någon
längre sträcka i södra Sverige måste vara svårt.

Det går ju givetvis att huliganköra men då bryr
man sig ju inte om övriga trafikanter.
 

V Saarela

New member
Jag har väl kört några gånger dygnet runt och tycker det är olustigt.

Olustigt är när man mitt i natten/morgon kör genom norra delen av inlandsvägen. Inte en käft, inte en bil på flera timmar. Tankarna kommer, kör man in i skogen här o inte syns från vägen....

Norra Tyskland tidig morgon, efter att kört i dryga 24 timmar vaknar jag av att jag håller på att ramla av cykeln och har vinglat över på vänster körfält. Som tur är, så är det tidig morgon och i andra körfältet är det precis där ingen bil just då. Jo, det kom en bil strax bakom och den fick bromsa in.
Nåja, dags då att avbryta vakandet kl 12,00. In på camping, upp med tältet för att sova. Sova?....nej, började dricka öl istället.


Well, man har ju faschinerats av alla dessa järnrövare. I Finland har dom kört i många år och när man läst om alla Viragosar, tom ända ner mot 125cc och man kan inte låta imponeras av prestationerna.
Idag känns hojarna så fruktansvärt bekväma, så bekäma att man kan sitta på morgonen med en kopp kaffe i handen och bara helt plötsligt besluta sig för en dagstur på dryga 100 mil.
Alltså....det var bättre förr:)

Sen finns det ju dom som vill ha sin prestation på papper. Det finns även såna som inte bryr sig om själva pappret, utan det är bara ett objekt att göra, bara som ett slutmål och förmodligen också ett sätt att ha nån slags klubbtillhörighet för jämlikar? Bara en gissning...?

Vardagsjärnrövare hör jag också ofta. Träffar "dagligen" på folk som jag trodde knappt orkade köra 50 mil om dagen, såna där folk som jag kallar för smygare, inte säger så mycket och gör knappt något väsen av sig. Helt plötsligt kan dom kläcka ur sig -"jo, men du....jag körde från Frankrike och hem i ett sträck"(hem=norrbotten). Minns en vardagsjärnrövare som körde ända från alperna hem till Norrbotten. Visserligen på en goldwing, men med tanke på att bara genom Sverige hade han 150 mil, ja.....
 

OH-

Member
Varför flockas mytomaner hit? Var det på xj 600 också...ha ha.

En snitt fart på 40-50 knyck är nog väldigt väldigt hög på 12 timmar, här skyts det om 87-95 på 12 timmar-13 timmar i alperna...fantasierna galopperar iväg i denna tråd...

Du tycks ha en sån där passar-cirkel centrerad på dig själv som Hampe skrev om. Vi är olika. Beroende på vägar, trafik, hoj, vana, hälsa, väder, dagsform osv osv är det fullt möjligt att lägga mycket långa dagsetapper med rimlig säkerhet. Min längsta la jag på en TDM med regn halva dan, den näst längsta på en 30 hk BMW R60/2.
 

Bob Sweden

New member
Kritiskt granskande är bra, men...

Varför flockas mytomaner hit? Var det på xj 600 också...ha ha.

Kallar du mig mytoman en gång till kanske jag börjag ta dig på allvar :confused:

Verifierade körningar ska du skilja från "jag har kört men har inga bevis" körningar.
En "äkta" Ironbutt talar aldrig om tiden, bara kilometrarna. Tiden är alltid 24 timmar. Utnyttjar du tiden smart har du tid till sovstopp också. Det kommer du också upptäcka när du vågar dig bortom korvkiosken. :D

Exempel:
170 mil på 24 timmar på en Honda 125c 4-takts offroadare, av en svensk, på svensk mark.

Mot slutet av 200 mil på en 27 hästars 250cc från tidigt 80-tal var föraren troligen inte världens piggaste, och därför sov han på en rastplats utanför Ulricehamn. Återigen, av en svensk, på Tysk, Dansk och Svensk mark (med tangering av Norska gränsen).

Båda verifierade av IBA Sweden.
Och jag känner han som körde rimligt väl...

Mytoman, jo jag tackar du... :( :(

/B
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Du har så rätt...

...förmodligen också ett sätt att ha nån slags klubbtillhörighet för jämlikar?

Du har så rätt!!
Det är en lite ny känsla att inte alltid vara den "knäppaste" utan veta att det finns andra galningar också... :p
Grupptillhörighet kallas det visst.

/B
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Tillbaka till grundfrågan i tråden

Vad är en dags etapp för er?
Själv kan jag ligga på ca 100 mil utan gnäll på en dag, dygns bästa så här långt är 1837km på 23timmar och 32 minuter..
Så vad är långt och vad kör du för hoj?

Dygnsetapp: 70-2100 km.
Mellan tankningar: 200-450 km beroende på fordon.
Sällan mer än 3 timmar mellan bensträckare.

Längsta dygnet hittills: 24 timmar... ;)
Ca 2100 km på 24 tim. Då med motorcykelhaveri (motorbult) + 6,5 liter oljepåfyllning. Jo den är lite sliten i ventilstyrningarna...
Körd i november månad. :eek:
Skulle egentligen blivit 2500 km, men det sparar jag till en senare gång. :cool:

Långt är allt som inte är kort.
Nej men allvarligt, långt är antingen transportsträcka eller en planerad långkörning. Att bara bränna 1600+ km utan planering eller mål kan inte vara riktigt sunt. :eek:
Precis som om det är sunt med planering. :p

Hoj?
XR125, GS1000, GSX250, Yamaha Majesty 250.

En sak till: Glöm inte att ha skoj!


Hojja långt!
/B
 

Kjell-Anders

New member
Hampe, jag har inte varit ute efter att såra eller fördöma någon, men uthållighetstävlingar på allmän väg känns som en riskabel verksamhet. Forskare på Karolinska institutet har vid tester (försökspersonerna fick utföra olika precisionsuppgifter) funnit att uttröttning därvid är fullt jämförbart med alkoholberusning. En natts utebliven sömn motsvarade, om jag inte minns fel, 0,8 promille. Något för oss alla att tänka på.

Jag har funderat på om jag kastat sten i glashus eftersom jag ju kört 15-20 mil med bil och släp för att ta mig hem efter en bandag. Egentligen tycker jag inte det, för det är en stor skillnad på att vara trött och att vara utmattad. Tröttheten är mest fysisk, jag hade lika gärna kunnat ha varit ute i skärgården och paddlat hela dagen. Men visst, man måste vara medveten och se till att man tar pauser och får en stunds återhämtning då och då. Främsta orsaken till att jag tar hojen på släp är ändå att jag tycker att det är så urbota tråkigt att köra mc där vägen inte svänger.

Diskussionen om de etiska aspekterna att färdas i ett plåtskal tänker jag inte ta, det var f ö inte detta jag avsåg när jag skrev att en mc är ett krävande fordon att framföra och att en bil därvidlag är mer förlåtande vid framförandet. Vi måste dock vara medvetna om att den mc (på 200-250 kg?) vi framför på allmän väg kan bli en mycket farlig projektil för andra trafikanter, och inte enbart s k oskyddade sådana.

Nu lägger jag ned diskussionen och tänker inte gå in i denna debatt igen. Jag lovar att tänka än mer på att vara rädd om mina medtrafikanter och hålla ned riskerna när jag är ute och far.

Var försiktiga där ute!
 
Top